12
Fotogalerie

Zúčtování: recenze filmu

Rodinné drama i drsný akční thriller. Figura autistického Jacka Reachera s přidanou účetní hodnotou dává tvůrcům možnost využít ji i do budoucna.

Americký režisér Gavin O’Connor točí netypické žánrové filmy. Na pozadí války policajtů a překupníku drog v New Yorku (Hrdost a sláva) nebo zápolení v ringu (Warrior) předestírá rodinná dramata, v nichž důležitou roli hraje vztah dvou bratrů nebo širší multigenerační konflikt.

Nejinak je tomu i v případě jeho novinky Zúčtování, k níž napsal scénář Bill Dubuque. Z jeho dílny známe film Soudce (2014), v němž se soudní drama pojilo s odhalováním rodinných traumat. Ty rozkrývá i v Zúčtování. V komplikovaném příběhu, jehož stavba připomíná puzzle. A za pomocí flashbacků se toto puzzle postupně skládá.

Účetní dvojí tváře

Hlavním hrdinou vyprávění je Christian Wolff (Ben Affleck). Navenek nenápadný účetní v malé firmě v Illinois, který se zabývá forenzními audity nebo radí farmářům s odpisy daní. Jeho vztah k lidem je odměřený, což je možné přičítat tomu, že je až příliš pohlcen světem čísel.

Skutečnost je ale mnohem barvitější. Christian pod zástěrkou maloměstské účetní kanceláře pracuje jako nezávislý účetní pro několik nejnebezpečnějších zločineckých organizací po celém světě. Drogové kartely, kšeftaře se zbraněmi, šejky, nájemné vrahy, propírače špinavých peněz.

Tato jeho činnost neunikne pozornosti oddělení pro boj s organizovaným zločinem ministerstva financí, v jehož čele stojí Ray King (J. K. Simmons). Ten mu spolu s mladou analytičkou, agentkou Marybeth Medinou (Cynthia Addai-Robinson), začne jít po krku.

Aby Christian zmírnil podezření, které se kolem něj vznáší, přijme legální zakázku. Má provést audit zavedené společnosti Living Robotics, zabývající se robotickými systémy. Ta patří Lamaru Blackovi (John Lithgow) a její účetní Dana Cummings (Anna Kendrick) v ní zjistí účetní nesrovnalosti ve výši 61 milionů dolarů.

g1.jpgg2.jpgg3.jpg

Christian se pustí do účetních záznamů společnosti, která není tak neškodná, jak se zdá. Jak je začne rozkrývat, začne v jeho okolí stoupat počet mrtvých. A současně vyvstávat otázka, jak to že právě jemu, když dělá tak nebezpečnou práci, podařilo vždy vyváznout se zdravou kůží.

Flashbacky cestou k hlavní postavě

Scenárista rozehrává několik dějových linií, z nichž každá dává trochu jinou tvář nejen hlavní postavě, ale i celému filmu. Úvod nás přenese do Christianova dětství, kdy poznáváme, že jde o matematického génia, který trpí Aspergerovým syndromem.

Vysoká inteligence jde u něj ruku v ruce s asociálním chováním, což mu v dětství i v dospělosti komplikuje život při navazování vztahů. Scenárista toho dobře a vtipně využívá při jeho interakci s Danou, k níž pocítí víc než společně sdílený zájem o čísla.

MV5BMjEwMjY0NzQyM15BMl5BanBnXkFtZTgwNTg2OTEyMDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_.jpgMV5BMjExMzE4NjE1N15BMl5BanBnXkFtZTgwMjg2OTEyMDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_.jpgMV5BMjEzMTg3ODQ1Ml5BMl5BanBnXkFtZTgwMTA3OTEyMDI@._V1_SY1000_CR0,0,1506,1000_AL_.jpg

Autisti zároveň nesnáší, když se věci nedotahují do konce. A je jedno, jestli jde o skládání puzzle v dětství nebo vyřešení pochybného účetnictví jedné firmy, kolem níž se až příliš podezřele motá zabiják Brax (Jon Bernthal). Účetnímu tandemu, v němž je Dana za tu holku v nesnázích, začne být půda pořádně horká. To ale ještě jejich protivníci netuší, koho mají v osobě Christiana před sebou.

Flashbacky nás vrací do různých fází jeho minulosti a my poznáváme chlapce, kterého jeho otec podporoval v tom, v čem vynikal (práce s čísly), ale současně ho kvůli jeho odlišnosti učil vzdorovat případným příkořím. Otec byl armádní důstojník, který se po odchodu matky svým dvěma synům postaral o velmi tvrdý výcvik. Postupně se dozvídáme mnohem více. Kdo a za jakých okolností přivedl Chrise k práci pro mafiánské rodiny a organizace i to, jak se z něj stala obdoba Jacka Reachera či Jasona Bournea.

Neotřelý žánrový mix

Spojení rodinného dramatu o autistickém synovi, který se obtížně začleňuje do společnosti, něčeho na způsob Wall Street v odkrývání finančních machinací a akčního filmu o špičkovém odstřelovači a chladnokrevném zabijákovi, který střílí lidem nekompromisně do obličeje, působí zajímavě a neotřele. Stejně jako figura autisty účetního a killera, který zdá se, má větší strach ze svých probuzených hormonů než z toho, že mu jdou po krku finančáci i zabijáci.

MV5BMjI2Mzc0ODgzMV5BMl5BanBnXkFtZTgwMjk2OTEyMDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_.jpgMV5BMTc1ODAxMTQyNl5BMl5BanBnXkFtZTgwNjk2OTEyMDI@._V1_SX1777_CR0,0,1777,992_AL_.jpgMV5BMTkxNzk4Mzg4MF5BMl5BanBnXkFtZTgwNzg2OTEyMDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_.jpg

Tvůrci chtějí, aby nám byla jeho postava přes její zvláštnosti sympatická a díky Benu Affleckovi se jim to daří. Psát o tom, že Affleck je lepší režisér než herec už se stalo typickým novinářským klišé. I to, že v poslední době udělal ze své výrazové nedostatečnosti přednost a vybírá si role, které k jeho „koženému“ projevu sedí. Ať už jde o Nicka ve Zmizelé nebo netopýřího muže v Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti.

Ale ono to platí a v případě Christiana snad nejvíc. Jeho postava má být introvertní, chladná, odtažitá, neosobní, neemotivní a to Affleck svým jednostrunným, emocionálně strohým výrazem dobře zvládá. O to zábavněji pak působí jeho snaha tuto masku bázlivosti vůči projevům důvěrnosti při kontaktu s Danou trochu oživit.

Autistický Jack Reacher

Jeho obsedantní porucha mu umožňuje, že projetí účetních knih zvládá nesrovnatelně rychleji než ostatní. Armádní výcvik, spolu se zbrojním arzenálem, který ukrývá jeho garáž, z něj zas činí pěkně nebezpečného zabijáka, který vás srovná rukama, nožem i střelou přímo do středu čela. Do středu proto, že má rád ve věcech pořádek.

MV5BMTQ5NDQ1NjYyNV5BMl5BanBnXkFtZTgwMjA3OTEyMDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_.jpgMV5BMTU0MTc0MjU4Nl5BMl5BanBnXkFtZTgwNDg2OTEyMDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_.jpgMV5BMTYyMzQ2MTI3Nl5BMl5BanBnXkFtZTgwOTc2OTEyMDI@._V1_SY1000_CR0,0,1673,1000_AL_.jpg

Figura jakéhosi autistického Jacka Reachera s přidanou účetní hodnotou dává tvůrcům možnost využít ji i do budoucna. Zatímco ale Tom Cruise se může opřít o rostoucí knižní sérii z pera Leeho Childa s touto postavou (jednadvacet knih), Ben Affleck by se musel spoléhat na práci scenáristů a režisérů, kteří by smysluplnost rozvíjení této série obhájili.

Při sledování filmu vás přitom napadne, jak by asi vypadal, kdyby ho dostal do rukou tvůrce typu Davida Finchera. Že by jeho potenciál uměl mnohem lépe vytěžit. Trailery totiž slibovaly mnohem ambicióznější podívanou, než které se nám ve skutečnosti dostává.

Onen zvláštní mix rodinného dramatu a krvavého akčního thrilleru totiž pod taktovkou Gavina O'Connora místy drhne. Tempo vyprávění je rozvleklejší, než by muselo být, souvztažnost rodinných pout zas buď odhadnete, nebo vám jejich předestření bude připadat trochu jak z Limonádového Joea.

Pokud jsem druhému Jacku Reacherovi v recenzi vyčítal, že si stále neumí vybrat, jestli být vážný nebo ne, u Christiana Wolffa jako hrdiny potenciálních pokračování cítím obdobný problém. A to že by si tvůrci u této postavy měli do budoucna vybrat, zda její dobrodružství pojmout víc pulpově nebo seriózně. Já jsem u Zúčtování čekal spíš druhý přístup a dočkal se kombinace obou. Napoprvé ale autista zabiják s „přítelem na telefonu“ jako překvapení určitě zafungoval. Příště, jestli nějaké bude, uvidíme.

Zúčtování

  • Žánr: akční drama
  • Původní název: The Accountant
  • www.accountantmovie.com/
  • USA, 2016
  • Scénář: Bill Dubuque
  • Režie: Gavin O'Connor
  • Hrají: Ben Affleck, Anna Kendrick, J.K. Simmons, Jon Bernthal, Jeffrey Tambor, John Lithgow, Michael Beasley, Cynthia Addai-Robinson, Jean Smart, Andy Umberger
  • Distribuce: Freeman Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 03. 11. 2016

Hodnocení filmu: 7/10          

 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud