15
Fotogalerie

Zpátky do ringu: recenze filmu

Rocky Balboa se po třiceti letech střetává se Zuřícím býkem Jakem LaMottou v komediálně laděné poctě ikonickým rolím obou hlavních představitelů. Sylvestera Stalloneho a Roberta De Nira.

S filmem Zpátky do ringu se opakuje stejná situace jako s jiným loňským titulem Plán útěku. V něm na rovnocenné spojení dvou největších ikon akčního žánru osmdesátých let, Sylvestera Stallonea a Arnolda Schwarzeneggera, čekali fanoušci tři desítky let. Přišlo, otázkou je, zda ne až příliš pozdě. 

Rocky a Zuřící býk

Už název Zpátky do ringu nám naznačuje, že tentokrát nepůjde o žánr akční, ale sportovní a konkrétně jeho odnož boxerských filmů. Dva z nejslavnějších snímků tohoto subžánru vznikly na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let.

Rocky se objevil v roce 1976 a získal tři Oscary, včetně toho pro nejlepší film roku. Jeho hlavní představitel se musel spokojit s pouhou nominací na zlatou sošku. Tím započala série, jejíž poslední šestý díl jsme mohli spatřit v roce 2006. Byl prodchnut velkou nostalgií a bilančním účtováním s jedním ze dvou stěžejních fenoménů Stalloneovy herecké kariéry. Tím druhým je pochopitelně Rambo, jehož páté dobrodružství je naplánováno na rok 2016.

Zuřící býk Martina Scorseseho, přinášející biografický portrét šampióna ve střední váze Jakea LaMotty, vznikl o čtyři roky později a na Oscarech bodoval trochu nezaslouženě jenom dvakrát. Z jedné ceny se radoval Robert De Niro, který zde vytvořil jednu ze svých nejvýznamnějších filmových rolí.

Sylvester Stallone se v uplynulém desetiletí přesvědčil, že samostatné sólovky akčních dinosaurů osmdesátých let už tolik netáhnou a dal proto vzniknout fenoménu nostalgických crossoverových žánrovek pod názvem Expendables.

Ty dějově jakoby navazovaly na jejich ikonické role, k nimž je zde zhusta odkazováno. Vznikla oddychová a zároveň sebereflexivní podívaná, v níž si herci sebeironicky a s nadhledem utahují jak ze stěžejních děl své kariéry, tak z mediálního obrazu, který jim fanoušci díky těmto filmům přiřknuli. Je to milé, sebeparodické, ale zároveň už tak nějak očekávatelné a předvídatelné.

Společně proti převažujícímu hollywoodskému trendu

Mladý divák od současného komerčního Hollywoodu vyžaduje ale především výrobu dalších upírských romancí či komiksových, fantasy a sci-fi děl. Pro herce staršího data narození (dejme tomu nad šedesát let) už v těchto blockbusterech není tolik možností uplatnění, čemuž tito herci vzdorují tím, že se se společně objevují v nostalgických projektech, sloužících jako připomínka časů jejich největší slávy.

gm_photo2.jpg Grudge_Match_17.jpg Grudge_Match_19.jpg
 

Nejde o to, že jednotlivě už by tyhle filmy neutáhli, ale právě znásobený komerční potenciál každého z nich dodává těmto snímkům větší atraktivitu. Přesvědčit jsme se o tom mohli nejen v akčních týmovkách Expendables, ale nedávno i v důchodcovské variaci na „pařanské“ komedie pod názvem Frajeři ve Vegas.

Producenti tento divácký zájem o vitální důchodce, kteří nehází ještě ručník do ringu a společně vzdorují výzvám nového milénia (virální věk), správně podchytili a po akčním a komediálním žánru se rozhodli tyto hrdiny implantovat i do žánru sportovního.

Slavní herci a citace

Ve Zpátky do ringu se tak nadneseně řečeno, pokud přijmeme kontext jejich dřívějších rolí, vrací Rocky Balboa a Jake LaMotta. Fiktivní a skutečný hrdina dvou slavných boxerských titulů filmové historie, z nichž ten fiktivní rozšířil počet filmů s touto postavou na celou sérii.

Grudge_Match_32.jpg Grudge_Match_34.jpg Grudge_Match_36.jpg

S přihlédnutím k charakteru filmů, v nichž se oba herečtí představitelé v posledních letech objevují, i jejich věku, asi nikdo nečekal, že bychom se dočkali seriózního nebo rovnocenného následovníka filmů jako byl Zuřící býk nebo první Rocky. Sylvesterovi Stallonemu je sedmašedesát, De Niro v létě oslavil sedmdesátku.

A hlavně režisérem není Martin Scorsese, ale převážně komediální tvůrce Peter Segal. Ten natočil třetí Bláznivou střelu, pokračování Zamilovaného profesora a trojici komedií s Adamem Sandlerem (Kurs sebeovládání, 50x a stále poprvé, Trestná lavice). V poslední z nich Trestná lavice si odlehčenou sportovní komedii z vězeňského prostředí, kde se ocitne hráč amerického fotbalu, vyzkoušel. Nejsem si ale jistý, zda to byla pro film Zpátky do ringu dostatečná průprava.

Segal se v něm projevuje jako poměrně zručný řemeslník, který ve své novince těží především z přítomnosti obou slavných herců a citací jak ke slavným filmovým předlohám, tak jejím nezapomenutelným záběrům. Nebojte ale, zas až tak doslovný není, takže na vybíhání do schodů za zvuku melodie Billa Contiho nedojde.

Po třiceti letech se rozhodne

Děj nás seznamuje s dvěma pittsburskými boxerskými rivaly s celonárodním věhlasem, kteří se v minulosti už dvakrát utkali. Poprvé zvítězil Billy „The Kid“ McDonnen (Robert De Niro), podruhé Henry „Razor“ Sharp (Sylvester Stallone). K jejich třetímu a rozhodujícímu mači, který by rozsoudil, kdo z nich je lepší, ale nedošlo.

Henry bez vysvětlení před klíčovým zápasem v roce 1983 oznámil konec kariéry. Což Billy vezme jako křivdu, neboť se mu nedostalo pocitu zadostiučinění a negativně to ovlivnilo i jeho kariéru. Uplyne třicet let a oběma vysloužilým boxerům se naskytne možnost se naposledy utkat a definitivně tak ukončit debaty, kdo z nich má navrch.

Boxeři ve virálním světě

To, co vypadá zprvu jako promotérská šílenost, dostává ale přičiněním černošského manažéra Dante Slatea, Jr. (Kevin Hart) čím dál reálnější obrysy. Zvlášť když se do hry zapojí virální svět, který zachytí jejich skutečnou potyčku ve studiu poté, co jsou oba bývalí boxeři přemluveni manažerem k tomu, aby zafungovali jako předlohy pro vývoj počítačové hry s boxerskou tematikou.

Grudge_Match_23.jpg Grudge_Match_24.jpg Grudge_Match_30.jpg

Jejich pěstní strkanice, jejíž příčinou není jen Kidova dávná touha po odvetě, ale i Razorovo naštvání na to, že mu jeho soupeř před lety odloudil jeho přítelkyni Sally, se stane senzací sociálních sítí. A z recese se vyklube regulérní zápas, který vyprodá obrovskou sportovní halu a bude ho přenášet televizní stanice HBO.

V něm se proti sobě postaví dva muži, z nichž jeden touží po zadostiučinění a druhý potřebuje peníze. Sebevědomější a okázalejší Kid provozuje v současnosti vlastní restauraci, kde baví své hosty. Introvertnější Razor se živí jako dělník ve fabrice. Připomínka jejich povolání tu není náhodná a znalci filmů, k nimž se zde odkazuje, si jistě vzpomenou, co dělal Jake LaMotta po skončení své kariéry.

Zápas mezi provazy i mimo ně

Scénář, způsob rozvíjení zápletky i postavy, které ji ovlivňují, to vše představuje snůšku těch nejohranějších klišé, jež si s daným žánrem spojujeme. Sportovní rivalita je přiživována tou osobní, to když do hry vstupuje plavovlasá femme fatale Sally (stále velmi atraktivní Kim Basinger) a její syn B.J. (Jon Bernthal).

Grudge_Match_37.jpg Grudge_Match_39.jpg Grudge_Match_40.jpg

Ona vnáší do vyprávění osudovou romantiku, on dramatičtější prvky. B.J. nachází svého otce, kterého nikdy neviděl, Sally ztracenou lásku. Stará příkoří, špatná rozhodnutí, touha po odpuštění. Telenovelovou linii doplňuje ta sportovní, tréninková, kdy je potřeba dvě těla s nepříliš dobrou fyzičkou dát znovu dohromady a připravit na zápas.

O to Razorovo se stará starý a nedoslýchavý trenér Louis Conlon v podání Alana Arkina, který má připomínat Rockyho trenéra. Jde o postavu, která si většinu komických scén svým sarkasmem krade pro sebe. Naopak upovídaný černošský promotér, ztvárněný Kevinem Hartem, je figurou spíše otravnou.

Před vyvrcholením v podobě závěrečného mače přijde ještě opět klišovitá kolize v podobě toho, že by ze zápasu mohlo sejít. Když je i ta překonána, jsme asi nejvíc zvědaví na to, jak dva skoro sedmdesátníci, představující ve filmu šedesátníky, zvládnou boxerský zápas.

Je třeba říct, že se ctí, i když na Stallonem je vidět, že v posilovně tráví přeci jen víc času než jeho herecký kolega. Dočkáme se potu, krve, mokvajících ran i ztráty vědomí v souboji, který působí s ohledem na věk obou hrdinů uvěřitelně.

Verbální špičkování

Ega dvou vznětlivých kohoutů v ringu se nestřetávají jen fyzicky, ale především verbálně. Popichování a pošťuchování hýří humorem, jaký známe právě z abiturientských večírků akčních hvězd. Obě hvězdy si dělají legraci z toho druhého, i ze sebe samých.

Scény, v nichž dochází k jejich vzájemnému špičkování, patří k těm nejlepším. Stallone je tu za unaveného outsidera a správňáka, který pomáhá druhým. De Niro za playboye s předimenzovaným sebevědomím, který se chová jako věčně nedospělý spratek. 

De Nirovo pitvoření

De Niro se v úloze Kida víc pitvoří a působí proto méně přesvědčivě než Stallone, který má jako herec mnohem omezenější výrazový rejstřík. Ostatně ne náhodou se o něm s nadsázkou říká, že má pouze dvě polohy - s koutkem úst nahoře nebo dole. Umí si ale dobře vybrat role, u kterých je z této nedostatečnosti možno udělat přednost.

Robert De Niro, kterého jsme naposledy viděli právě ve Frajerech ve Vegas, je jiný případ. Po dvojici filmů s Billy Crystalem Přeber si to (1999) a Přeber si to znovu (2002) a trilogii „Fotr je lotr“ (2000-2010) s Benem Stillerem se zřejmě už definitivně přehrál do komediálních rolí.

image_001.jpg image_004.jpg image_005.jpg

Martin Scorsese si našel De Nirova následovníka pro svá dramata v Leonardu DiCapriovi a Robert De Niro v komediích předvádí jakousi parodickou verzi svých neslavnějších mafiánských rolí. Osobně mám s tímto pojetím jeho herectví trochu problém, protože mě přijde, že je až příliš ve vleku grimas, odkazujících k již známému a funkčnímu výrazivu jeho dřívějších dramatičtějších úloh.

Žánrová neujasněnost

Jejich vzájemné popichování odkazuje ke komediálnímu žánru, ale zařazení filmu do škatulky sportovní komedie není úplně přesné. Jde spíš o takový hybrid na pomezí konverzační a romantické komedie, dramatu, melodramatu a sportovního filmu o boxu. Ubližuje mu nejvíc to, že se neumí rozhodnout, v jakém žánru chce vlastně vyprávět.

Jeho přijetí bude hodně záležet na tom, co od filmu očekáváte. Pokud když ne rovnocenného, tak alespoň kvalitou se přibližujícího následovníka Zuřícího býka a Rockyho, budete zklamáni. Když ale nemáte takové nároky a stačí vám odlehčený crossover obou filmů s předvídatelným dějem a nostalgickým pomrkáváním pro zasvěcené, budete spokojeni.

P.S. Tak jako u marvelovských filmů, neodcházejte během závěrečných titulků. Čeká vás bonusové překvapení.

Zpátky do ringu

  • Žánr: sportovní dramedie
  • Původní název: Grudge Match
  • http://www.grudgematchmovie.com/
  • USA 2013
  • Scénář: Tim Kelleher, Rodney Rothman
  • Režie: Peter Segal
  • Hrají: Sylvester Stallone, Robert De Niro, Kevin Hart, Jon Bernthal, Kim Basinger, Alan Arkin, Griff Furst, Mykel Shannon Jenkins, Paul Ben-Victor, Michelle DeVito, Macsen Lintz, Han Soto
  • Distribuce: Warner Bros. CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 02. 01. 2014
     

AVmania.cz hodnotí
Film 6

 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud