AVmania.e15.cz

Život Adèle: recenze filmu

Seznam kapitol
Vítězný film z Cannes přináší kromě explicitně pojatých sexuálních scén intenzivní emocionální zážitek z realisticky vykresleného vztahu, který budete chtít znovu a znovu zažívat na vlastní kůži.

Vítězem letošního 66. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Cannes se stal film Adélin život. Zlatou palmou oceněné dílo komplexní formou zachycuje přerod dívky v ženu, spjatý s hledáním její vlastní identity.

Předseda poroty Steven Spielberg vyzdvihl jeho silné a pozitivní poselství, médiím a divákům, lačným senzace, neunikl výrazně explicitní charakter sexuálních scén. Díky nim si snímek velmi záhy získal kontroverzní pověst. Ale zároveň i pověst jednoho z nejlepších filmů roku, jak o tom ostatně svědčí nominace na Evropské filmové ceny, kde je mezi šesticí nejlepších filmů roku.

Ceněný režisér

Tuniský režisér, žijící ve Francii, Abdellatif Kechiche (1960) může mít tedy důvod ke spokojenosti. Jeho jméno ostatně filmovým fajnšmekrům nebo návštěvníkům karlovarského festivalu není neznámé.

Herec a později cenami z mnoha evropských festivalů ověnčený režisér debutoval v roce 2000 filmem Voltairova chyba, za nějž získal Zlatého lva za filmový debut v Benátkách a další ceny. Následný Únik (2003) byl oceněn pěti Césary, včetně těch pro nejlepší film, scénář a režii. Kuskus (2007) získal Césary čtyři a opět v hlavních kategoriích nejlepší film, režisér, původní scénář a herečka. Černá Venuše (2010) se díky AČFK objevila i v naší distribuci.

Život Adèle je Kechichovým scenáristickým debutem, vzniklým na motivy stejnojmenného francouzského komiksu Le Bleu est une couleur chaude (Blue is the Warmest Colour) autorky Julie Maroh. Tento komiks má formu nedokončeného románu, rozděleného do dvanácti částí, jehož jednotlivé díly byly vydávány v průběhu patnácti let.

Sexuální probouzení

Hlavní hrdinkou předlohy i filmu je patnáctiletá středoškolačka Adèle (Adèle Exarchopoulos), navštěvující gymnázium a žijící s rodiči na předměstí severofrancouzského Lille. Zprvu se zdá, že je Adèle zcela běžná dospívající teenagerka, která zažívá svá první citová vzplanutí.

Na naléhání kamarádek sbalí školního fešáka Thomase (Jeremie Laheurte), s nímž vstoupí do filmu první otevřená sexuální scéna. Její skutečné sexuální probouzení se začne ale odvíjet až od zcela jiného okamžiku. To když na ulici cestou na rande při letmém otočení zahlédne o něco starší dívku s modrými vlasy. Její srdce se roztluče jinak než dřív.

Klepněte pro větší obrázek 
 

Když se s ní později seznámí v lesbickém baru, utvrzuje se v tom, že s její orientací je to asi jinak, než si dosud myslela nebo než okolí předpokládalo. Bohémská Emma (Léa Seydoux), která studuje na akademii umění a chce se stát malířkou, obrátí její život vzhůru nohama.

Díky ní Adèle poznává, co je touha, cit a vášeň. Emma jí nenásilně ukazuje ale i cestu, jak objevovat sebe sama, jak se prosadit i jak přistupovat ke své sexuální orientaci. Dívky se během jejich intenzivního a letitého milostného vztahu ovlivňují navzájem, k čemuž přispívá i to, že sdílejí společnou domácnost.

Rány, které se nezacelí

V druhé části vyprávění vstupují do dospělosti, již poznamená vztahová krize. Tak jako každý vztah, i ten jejich ochladne. Emma dává průchod svým ambicím a prosazuje se jako umělkyně, Adèle přijme z jejího pohledu konvenčnější povolání učitelky v mateřské školce.

Adèle se cítí odsunutá a ze vzdoru podvede svou partnerku s kolegou z práce. Emma ji vyhodí ze svého bytu, který společně sdílely a Adèle rozchodem velmi trpí. Ztratila to nejcennější ve svém životě a ví to. Neboť jsou rány, které se nikdy nezacelí. Mohlo ale partnerství dvou diametrálně odlišných žen s rozdílnými ambicemi skončit jinak?

Komplexní pohled na vztah

Režisér v dlouhém časovém horizontu sleduje všechny vrcholy a pády, kterými tato dvojice prochází. Jejich chvíle štěstí i tápaní, které vedou k nevyhnutelnému a dramatickému rozpadu jejich vztahu. Nadstandardní tříhodinová délka mu umožňuje komplexně nahlédnout na každou zdánlivě nedůležitou nuanci jejich vztahu.

Klepněte pro větší obrázek
 

Ukazuje nám všechny ty nevyřčené problémy, které v zamilovanosti přehlížíme a omlouváme, jež v momentu krize vyjeví svůj lavinovitě se nabalující charakter. To už víme, že některé chyby nelze vzít zpátky a co se stalo, nedá se odestát. Protože nic se neděje bezúčelně a minulost nám vytyčuje chod naší přítomnosti a budoucnosti.

Bez melodramatické exponovanosti

Způsob, jakým nám režisér toto jednoduché poselství, které na vlastní kůži poznal každý, kdo prošel nějakým vztahem, sděluje, je na hony vzdálený nějakému citově exponovanému melodramatickému zabarvení. Tak by toto vztahové téma, s pro někoho ještě pořád možná pikantním lesbickým nádechem, zpracovala asi většina filmařů. Jak z mainstreamové hollywoodské kinematografie, tak té, jež se označuje termínem queer cinema.

Ta hollywoodská by zdůraznila melodramatické momenty osudové lásky, jejíž ztroskotání způsobil odlišný třídní původ obou dívek. Ta queer by možná víc akcentovala dramatický proces coming outu a jeho přijetí v rodinách dívek.

S oběma těmito motivy Kechiche pracuje, ale nejsou pro něj nejdůležitější. Homosexuální orientaci bere jako věc naprosto přirozenou, která už nemusí bojovat o své místo na slunci. Díky tomu se může zaměřit na samotnou romanci dvou dívek a později žen, která se z velké přitažlivosti a vášnivé lásky změní ve stejně velkou bolest a utrpení.

Přitakání každodennosti

Tuto romanci se mu daří vyklenout do podoby skvělého, realistického a hlavně uvěřitelného milostného dramatu. Prostředky, které k tomu volí, jsou přitom ty nejpřirozenější. Sázka na postupný vývoj romantického vztahu se všemi jeho všedními momenty, rodinnými rituály a intimitou partnerského soužití.

Klepněte pro větší obrázek

Jeho přitakání každodennosti a žité zkušenosti se obejde bez emocionální přepjatosti, typické pro melodramatické snímky. Naopak na její úkor hrdinky při seznámení pobaveně vtipkují, když se zaobírají v baru motivem náhody, předurčení a osudu v jejich seznámení a dávají ho do kontextu s významnými díly francouzské literatury. Tedy oboru, jež je blízký právě Adèle.

Intimní realismus

Intimita a realističnost tohoto pojetí se promítá i do formální stránky filmu. Filmový jazyk koresponduje s obsahem i formou sdělení a působí nad míru autenticky, nepřikrášleně, civilně, dokumentárně, obyčejně.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Dobrý večer, dosud jsem o druhém díle neslyš… Marek Čech 30. 8. 2018, 23:48
Zdravim, chtela bych se zeptat, zda-li je do… sLeCa 30. 8. 2018, 23:22
Re: Copak ten film ma propagovat lesbickou l… kamilo 3. 12. 2013, 21:00
NOWOCAYN, podla teba je homosexualita chorob… lithrai 3. 12. 2013, 18:20
Re: Copak ten film ma propagovat lesbickou l… NOWOCAYN 3. 12. 2013, 07:46
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Mars – jak Češi kolonizují planetu Mars [recenze filmu]

Mars – jak Češi kolonizují planetu Mars [recenze filmu]

Scenárista Kanceláře Blaník a režisér Benjamin Tuček se na vesmírné stanici na Marsu potkává s poetikou trapnosti, absurdity a mystifikace divadla Vosto5, jež si zde utahuje z české národní mentality.

První člověk: recenze filmu

První člověk: recenze filmu

Vesmírný let Apolla 11 na Měsíc jako způsob, jak se vyrovnat s pozemským rodinným traumatem. Režisér Damien Chazelle si komorním podáním velkolepé události znovu říká o Oscara.

Jack staví dům: recenze filmu

Jack staví dům: recenze filmu

Vražda je dokonalé umělecké dílo a sériový vrah Jack jako jeho zdokonalující se tvůrce. Dánský režisér Lars von Trier provokuje sadistickými scénami i metaforickými přesahy k vlastní tvorbě i osobě.

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Venom – recenze filmu

Venom – recenze filmu

Tom Hardy v komiksové variaci na Dr. Jekylla a pana Hydea, jež má ambici rozjet sérii ze spider-manovského světa. Rozpolceně zde nepůsobí jen hlavní hrdina, ale i celkové vyznění filmu.

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Už na jaře prosákly překvapivé informace, že pod značkou jednoho z největších českých e-shopů vznikne internetová televize – Mall.TV. Uběhlo půl roku a nová služba je od dnešního dne, neděle 7. října, na českém internetu.

Toman: recenze filmu

Toman: recenze filmu

Muž mnoha jmen, šéf zahraniční rozvědky, komunistický šmelinář a šedá eminence v pozadí politického dění tzv. Třetí republiky. Režisér Ondřej Trojan odkrývá osud muže, o němž se dosud příliš nemluvilo.

Bluedio TN: Bluetooth a aktivní potlačení hluku za 300 korun

Bluedio TN: Bluetooth a aktivní potlačení hluku za 300 korun

Mohou levná sluchátka nabídnout dlouhý bezdrátový provoz a aktivní potlačení hluku dopravních prostředků? Překvapilo nás, s jakou samozřejmostí to tato splňují.