AVmania.e15.cz

Židovské techno a balkánské remixy

Londýnské hudební vydavatelství World Music Network vydává výběrů hudby z celého světa a ze všech možných žánrů.
Židovské techno a balkánské remixy

Londýnské hudební vydavatelství World Music Network dlouhodobě spolupracuje se známou společnosti Rough Guides, která vydává oblíbené turistické průvodce. Výsledkem spolupráce je dlouhodobá edice výběrů hudby z celého světa a ze všech možných žánrů, nazvaná také The Rough Guides. Zásluhou těchto „povšechných hudebních průvodců“ můžeme i u nás poznávat základní fakta o hudbě Afriky, Latinské Ameriky, o hudbě romské, karibské, židovské nebo východoasijské. Z bohaté nabídky (v řadě vyšlo už více než 200 titulů) vybírám tři novější alba.

Klepněte pro větší obrázek

Výběr s názvem Klezmer Revolution, který vyšel letos v srpnu, mě nadchl na první poslech. Začíná tím nejlepším, co současná světová klezmerová scéna nabízí, písní newyorské formace The Klezmatics, která několikrát vystupovala i u nás. Píseň Ain’t Afraid je naléhavou obžalobou náboženského fanatismu ve všech jeho podobách („Nebojím se tvého Jahveho, nebojím se tvého Ježíše, nebojím se tvého Alláha. Bojím se toho, co děláš ve jménu svého boha.“). Hudba má víc než k tradiční židovské hudbě blízko ke svobodomyslnému rocku, kříženému s reggae, ale také soulem nebo gospelem.

Už z této první písně je tedy patrné, že moderní klezmer čerpá ze všech žánrů a že se neomezuje pouze na skočné veselé melodie hrané na klarinety. Nicméně i klarinet jako sólový nástroj na albu několikrát zazní. Jindy současní židovští umělci čerpají z divadelní či klasické hudby (Lerner Moguilevsky: Tati und mami tanz) nebo naopak z moderních elektronických stylů. Příznačná je skladba Yuri (skupina Oi Va Voi), která začíná rozhlasovou zprávou v ruštině („Govorit Moskva…“) a pojednává o letu Jurije Gagarina do kosmu. To vše doprovází jakési „klezmerové techno“, v němž můžeme mimo jiné vycítit inspiraci německou elektronickou legendou Kraftwerk. Pokud se židovská hudba dokáže vkusně inspirovat i takovými žánry, znamená to, že žije, že je životaschopná a že bude mít i v budoucnu co nabízet.

Klepněte pro větší obrázek

Mnohem tradičněji vyznívá album Romanian Gypsies s pohledem na současnou hudbu rumunských Romů. Jde o populaci, která čítá na dva a půl milionu osob, a byl by tedy div, kdybychom mezi tolika lidmi nenašli muzikanty světové úrovně. I zde začíná kompilace skladbami dvou nejznámějších kapel žánru: Taraf de Haïdouks a Fanfare Ciocărlia. Jde o typické příklady rychle a skvěle zahrané „balkánské dechovky“. Vedle různých druhů tub, baskřídlovek či klarinetů však na albu zazní i další nástroje. Cimbál nebo housle jsou totiž pro rumunské Romy stejně typické jako žestě. Navíc i tímto albem – alespoň v minimální míře – prostupuje vliv moderních žánrů, a tak například Shukar Collective ve skladbě Taraf nabídne cimbál v kombinaci s elektronickou rytmickou. Zajímavý příklad remixu balkánského folklóru.

Klepněte pro větší obrázek

Moderními žánry zasažená tradice se představuje také na albu African Street Party. V tomto případě jde o kombinaci pro nás stále exotických nepravidelných rytmů z černého kontinentu s elektronickými nástroji a klubovým – euroamerickým – soundem. Na první poslech možná překvapí zdánlivý vliv latinskoamerické hudby, avšak ve skutečnosti právě folklór Latinské Ameriky byl naopak ovlivněn tradicí africkou. Pokud můžeme na albu hovořit o opravdové fúzi afrických a latinských vlivů, je to především v případě kolumbijsko-africké skupiny Colombiafrica. Z dalších interpretů hodných zaznamenání jsou přítomni Vieux Farka Touré z Mali, Ricardo Melvo z Konga (typický africký zpěv, jakoby kubánské dechy) nebo skupina Kenge Kenge z Keni (mimochodem z téhož etnika, z kterého pocházel otec Baracka Obamy.

Tři uvedená alba jsou pouze malým výsekem toho, co letos v edici hudebních průvodců v nakladatelství World Music Network vyšlo. Zájemcům dále doporučuji například alba Hungarian Gypsies, Latin Street Party nebo Klezmer Revival, která tvoří jakési logické doplnění ke třem recenzovaným titulům.

  • The Rough Guide to Klezmer Revolution. World Music Network/Classic 2008, celkový čas 72:56
  • The Rough Guide to the music of Romanian Gypsies. World Music Network/Classic 2008, celkový čas 73:34
  • The Rough Guide to African Street Party. World Music Network/Classic 2008, celkový čas 63:01
Další článek



Související články


Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Po strništi bos: recenze filmu

Po strništi bos: recenze filmu

Jan Svěrák se vrací ke svému debutu Obecná škola a vytváří jeho prequel. Chlapecká komedie typu Bylo nás pět se v něm v až příliš epizodně rozdrobené struktuře potkává s rodinným melodramatem.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.