AVmania.e15.cz

Železná srdce: recenze filmu

Seznam kapitol
Čtyři z tanku a Brad Pitt v syrovém filmu z konce druhé světové války v Německu, který naturalisticky vyobrazuje její hrůzy i akčně baví.

Scenárista (Ponorka U-571, Training Day, Rychle a zběsile, S.W.A.T. - Jednotka rychlého nasazení) a režisér (Drsný časy, Street Kings, Patrola) David Ayer byl až dosud znám především jako tvůrce policejních filmů z prostředí losangeleské policie, jež se zdála, že ho přitahuje jako magnet.


V letošním roce představil akční thriller Sabotage s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli, jenž propadl komerčně i umělecky. Nyní tedy přichází čas na reparát s dalším a mnohem ambicióznějším počinem, jehož nasazení ke konci roku napovídá něco o tom, že by možná rád skrze něj zasáhnul do udílení cen blížící se oscarové sezóny.

Však si také za skladatele filmové hudby vybral Stevena Price, jenž získal Oscara za Gravitaci Alfonso Cuaróna a který i zde odvádí skvělou práci. A oproti předchozí Patrole, která byla točená na digitální kameru, zvolil tentokrát snímání na klasický 35 mm film, který dodává obrazové stránce mnohem elegantnější vzezření.

Vyhaslé nástroje

Scénář si, jak jsme u jeho filmů (s výjimkou Street Kings) zvyklí, napsal sám. Podařilo se mu v něm najít vyvážený poměr historické realističnosti, dramatičnosti a akční zábavnosti, jež osloví hlavně mužské publikum.

S povděkem je třeba kvitovat, že postavy německých vojáků i civilistů mluví skutečně německy, i to, že nám Ayer nepředkládá jen pouhou dvou a čtvrt hodinovou tankovou střílečku, jak vystřiženou z nějaké počítačové hry, ale umožňuje nám nahlédnout i do duší těch, na něž válka dopadá nejdrtivěji.

Tedy vojáků, z nichž se vlivem válečného kolosu zabíjení a pošlapávání lidskosti stávají psychicky otupělé nástroje na vykonávání rozkazů, které se spoléhají jen na ty nejzákladnější instinkty a pudy, které jim umožňují přežít. Jejich vyhaslé a unavené oči i zbídačené tělesné schránky nejvýmluvněji zrcadlí, že nejen válka, ale i oni už jsou na konci svých sil.

Kruté, surové, nelítostné a destruktivní povaze války se vojáci snaží vzdorovat různě. Vírou v Boha, v principy, které jim neumožňují chovat se jako jejich protivníci nebo radostí z momentů, kdy válečná vřava na chvíli utichne.

Válka jako práce, již je třeba odvést

David Ayer hrůzy války (roztrhání vojáci na kusy, hořící těla) ukazuje v plné plasticitě, kterou mu eRkový rating dovoluje. Už dlouho tady nebyl tak špinavý, syrový, brutální a naturalistický kousek, z něhož doslova cítíte krev, pot a všudypřítomné bahno, jímž se tanková posádka brodí.

Válka v jeho podání je procedura či práce, kterou je třeba vykonat. Pokud možno dobře, rychle a úspěšně. Vojáci postupují spolu s těžkotonážními mašinami vpřed, od kóty ke kótě, od bitvy k bitvě a krajinu po boji čistí od posledních zbytků těch, co se odmítají vzdát.

Činí tak věcně, nesentimentálně, mechanicky, jak o tom vypovídá hned úvodní scéna, kdy ztichlou krajinou s hořícími troskami po nějakém předchozím střetu projíždí nacistický důstojník na koni. Jeho život v mžiku ukončí velitel tanku, který se do něj hned vzápětí vrátí. Protože je třeba postupovat dál. Atmosféru něčeho, co už by měli všichni rádi za sebou, ale musí být ještě trpěliví, dotváří neproniknutelně šedá obloha.

Zelenáč, představující riziko

Píše se duben 1945 a všichni cítí, že konec války už se blíží. Němci ale ještě na mnoha místech fronty mohutně vzdorují. Spojenecké jednotky postupují na Berlín a seržant Don "Wardaddy" Collier (Brad Pitt) dostává od kapitána Waggonera (Jason Isaacs) z velitelství jednotek 2. obrněné divize armády Spojených států úkol. Má obsadit strategickou křižovatku a ochránit zásobovací konvoj.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Válečný veterán Wardaddy prošel se svou posádkou bojišti ve Francii, Belgii i v Africe a slíbil jí, že ji přivede domů živou. Jeden její člen, pomocný řidič a střelec, ale při poslední misi přišel o život a nyní je nahrazen nováčkem, který se dosud bojů neúčastnil.

Norman Ellison (Logan Lerman) je armádní písař s velmi vyhraněným postojem vůči válce i zabíjení v ní. Wardaddy ho vezme pod svá křídla, neboť si uvědomuje, že jeho nezkušenost by mohla snadno ohrozit jeho nové parťáky. Vyjukanému benjamínkovi, který nikdy v životě nedržel v ruce zbraň, je totiž svěřeno operování s kulometem.

Poslední měsíc války

Příběh je poměrně předvídatelný. Zelenáč musí mezi ostřílenými a válkou notně zcyničtělými veterány postupně zavrhnout jak své slušné vychování, tak své morální zásady, aby se nestal ostatním přítěží a sám přežil. Nejprve něco pochopitelně pokazí, ale poté se stane platným členem jednotky.

Ve finále bude jejich tank typu Sherman s názvem Fury (Fúrie) čelit početní přesile o síle asi 300 mužů. Zde už opravdu není čas řešit otázku, zda by nebylo lepší se ukrýt v okolních lesích než se postavit nepříteli. Navíc v situaci, kdy se jejich tank stane nepohyblivým.

Oproti klasickým válečným filmům, ve kterých jsme byli svědky vítězných tažení, na nichž se podílela americká armáda (invaze do Evropy, Den D, bitva v Ardenách), se David Ayer rozhodl zaměřit na trochu opomíjené období, kdy umírajícímu gigantovi, tedy nacistické říši, už velice výrazně docházel dech.

Fanatický režim se zmítá v posledních křečích, vojáci na obou stranách jsou vyčerpaní, zálohy docházejí, ale je třeba ještě dobýt poslední města. Což je situace, která se stává živnou půdou pro rozehrání dramatu, postaveného na interpersonálních konfliktech a dilematech, jež mají šanci vás oslovit podstatně víc, než kdyby byl film jen ukázkou práce trikařů.

Ponorková nemoc i táhnutí za jeden provaz

A opravdu. Atmosféra houstne a my sledujeme, jak iniciační proměna mladého bažanta ve statečného vojáka ovlivňuje vztahy mezi osazenstvem tanku a jak zamíchává s hierarchií, která v něm panovala. Norman si postupně získává přízeň a úctu svých spolubojovníků a tím i své pevné místo v posádce tanku.

Nečekejte psychologickou hloubku Malickovy Tenké červené linie, ale to, že bojové zápolení vnímáme Normanovou optikou, přidává filmu na emotivní působivosti. Členové posádky se různě popichují, ale ve finále ukáží, že umí táhnout za jeden provaz.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 17 komentářů

Nejnovější komentáře

Nejdriv si prostuduj jak funguje komulativni… Martin 14. 12. 2014, 17:12
Až své popisy obsahů filmů přestaneš vydávat… ada 22. 11. 2014, 13:01
Přeji dobré ráno frustrovanému chudáčkovi, k… Marek Čech 22. 11. 2014, 07:14
Nazdar, idiote Čechu, stále si musíš psát po… ada 21. 11. 2014, 20:05
Jenom mi to tak přijde nebo tady opravdu vši… JD 21. 11. 2014, 10:01

Další podobné články

Po strništi bos: recenze filmu

Po strništi bos: recenze filmu

Jan Svěrák se vrací ke svému debutu Obecná škola a vytváří jeho prequel. Chlapecká komedie typu Bylo nás pět se v něm v až příliš epizodně rozdrobené struktuře potkává s rodinným melodramatem.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.