14

Zatím spolu, zatím živi: recenze filmu

V akční komedii Tom Cruise dokazuje, že při propagaci scientologického učení ještě zdaleka neztratil nadhled.

Obyčejná dívka bez zvláštního nadání se nechtěně připlete do vysoké hry tajných služeb i mafiánských organizací, v níž se jí stává průvodcem její šarmantní společník s povolením zabíjet. Supertajného speciálního agenta Roye Millera (Tom Cruise) zastihuje začátek příběhu na útěku před svým bývalým partákem Fitzgeraldem (Peter Sarsgaard) i mateřskou organizací, jež ho zaměstnává. June Havensová (Cameron Diazová) je restaurátorka starých aut, momentálně mířící na svatbu své mladší sestry.

Dva pohlední lidé se srazí v letištním terminálu a „náhoda“ je svede do jednoho letadla. Jeho pasažéry ale nejsou běžní cestující, nýbrž v sedadlech přikovaní zákeřní hrdlořezové, jejichž „nenápadné“ roztroušení po údajně již plně obsazeném letadle by mohlo v blonďaté hlavičce pohledné June vzbudit první pochybnosti o tom, v jaké společnosti se to vlastně ocitla. Dívka zatím netuší, že se stala součástí Royova plánu na cestě ke splnění jeho poslední zakázky a že je nevědomky manipulována do pozice bílého koně i volavky zároveň.

Během chvilky, kdy si jde flirtováním potěšená June, věřící, že právě potkala muže svých snů, přepudrovat nos (opravdu přepudrovat, k zálibám Mii z Pulp Fiction má automechanička June opravdu daleko) na záchod, povraždí sympaťák, který se jí dvoří, komplet osazenstvo letadla, včetně palubního personálu. Nouzové přistání v kukuřičném poli a ranní probuzení doma po omámení drogami se stává pouhým začátkem jejich společné odyssey, na níž jim půjdou po krku nejen Royovi chlebodárci ze CIA, ale i mafiánská organizace, mající zájem na využití vynálezu nevyčerpatelného energického zdroje z hlavy sotva zletilého génia Simona Fecka (Paul Dano).

Jako štvaná zvěř

Výchozí situace jak vystřižená z hitchcockovského thrilleru poskytuje prostor pro rozehrání zábavné šarády, jež si rozhodně neklade za cíl provětrat vaše mozkové závity. June si dlouho není jistá, zda je její společník idealistický superkladný hrdina, chránící život mladého vynálezce solární baterie, dvojí agent, sloužící kvůli materiálním výhodám nebo jiným pohnutkám i zájmům protistrany nebo prostě jen lehce psychopatický šílenec na útěku, spřádající nesmyslné konspirace. Pod dojmem informací z úst vládních agentů i mylné interpretace vyslechnutého rozhovoru na tajné schůzce se neustále pootáčí její perspektiva nahlížení na něj a spolu s divákem zůstává na pochybách, s kým má vlastně tu čest.

Debutový scénář z pera herce epizodních rolí Patricka O´Neilla se spléhá na hvězdný lesk ústřední herecké dvojice, který už přiznejme si to, není stejně zářivý jako v době třeba před deseti lety. Tehdy Cameron platila za spolehlivé lákadlo romantických komedií, jemuž například za Charlieho andílky přistál na kontě mnohamilionový honorář. Tom se zas mohl pyšnit spoluprací s renomovanými režiséry, včetně Stanleyho Kubricka v jeho závěrečném rozloučení se světem filmu. Uběhlo devět let od jejich poslední a jediné spolupráce na Croweově remaku španělské látky Vanilkové nebe a jejich postavení se za tu dobu hodně změnilo.

Tom Cruise si po bláznivě fanatických výstřelcích, daných jeho příslušností k scientologické církvi, musí být vědom toho, že pokud nechce v Hollywoodu dopadnout jak Mel Gibson, je třeba ironicky a s nadhledem podkopávat svou image správného chlapíka s thymolinovým úsměvem, který za svůj úspěch vděčí právě sektě pana Hubbarda. V Tropické bouři v úloze obézního plešatého producenta se mu to podařilo na výbornou a nyní na tento sebeshazující trend navazuje. Jeho agent Miller se prezentuje jako potrhlý maniak, jehož si kvůli jeho s ledovým klidem vykonávaným kouskům není možné neoblíbit.

Cameron Diazové opět nasazuje bezelstný úsměv od ucha k uchu, špulí rty jak Agáta Hanychová a jako lehce zmatená třicítka, která by už ráda zakotvila v přístavu manželském, okouzluje svou živelnou chaotičností. Při nebezpečných akcích hystericky piští, ale jinak se postupně odmítá smířit s úlohou pasivní spoluhráčky. Zmatený diblík přichází na chuť dobrodružnému životu, jež objevuje po boku svého vyvoleného.

Nenáročná oddychovka

Nyní oba přichází do kin s akčním výplachem, který nemá jiné ambice než pobavit při chroustání popcornu. Ve spojení ingrediencí akčních a komediálních podívaných recykluje osmdesátková schémata a neobsahuje nic, co bychom už dříve neviděli. Pro recenzenta se stává z toho pohledu snímek obtížně interpretovatelný, neboť jeho formální i obsahová konstrukce je utkána z těch nejprovařenějších klišé obdobných žánrových snímků.

Kdo viděl některou z bondovek nebo mission impossible akcí agenta Ethana Hunta, pak přijme Cruiseovu variaci na tyto postavy, spolu s pomrknutím na screwballové špičkování v Ptáku na drátě nebo brangelinovském projektu Pan a paní Smithovi. Přidejte si do hledáčku Pravdivé lži Jamese Camerona nebo z poslední doby Vrahouny s Ashtonem Kutcherem a jste v obraze, co můžete očekávat. Lehkou parodii na špionážní thriller, kořeněnou prvky situační a romantické komedie i dramatickými motivy, které mají znejistit naše nahlížení na úlohu speciálního agenta Roye v celém případu.

Její realizace se ujal žánrově i tematicky nevyhraněný režisér James Mangold, z jehož filmografie známe psychologické drama Narušení, romantickou komedii Kate a Leopold, životopis Johnnyho Cashe Walk the Line nebo westernový remake 3:10 Vlak do Yumy. Ten se rozhodl přetavit prostinký scénář s otřepanou zápletkou bez naznačení nějaké hlubší motivovanosti postav do překvapivě svěží podívané, jež baví využitím exotických lokací, vzájemným slovním pošťuchováním ústředního páru a hlavně neustávajícím adrenalinovým pohybem akční stránky filmu. Těkavá dynamika nám dovolí vydechnout snad až po hodině stopáže v rakouském Salcburku, kde June po žárlivé stopované zvažuje, zda Roye vydat jeho pronásledovatelům.

Honičky, přestřelky a bitky v autě, vlakové soupravě, letadle i vrtulníku, korunované sérií mnohonásobných detonací, ústí pak v nejikoničtější akční scénu, v níž se pár ve španělské Seville prohání při toreadorských zápasech na motorce mezi splašenými býky. Putování napříč státy a kontinenty je oživeno nápadem se zaznamenáním přemisťování očima omámené June, které baví svou rozostřenou zkratkovitostí. V polobdělém stavu procestuje dívka půlku světa, aniž by si to nějak výrazně uvědomovala. V limbu zaznamenává, že zrovna skáče s padákem nebo ujíždí na člunu vstříc rajskému ostrovu, kde její představitelka předvede, že v zářivých bikinách jí to sluší i na prahu čtyřicítky.

Zatím spolu, zatím živi je zkrátka nenáročná, ale neurážející oddychovka, která v těchto dnech například v letním kině poslouží jako ideální kulisa k činnostem, kvůli nimž tam zamilované páry obvykle chodí.

Zatím spolu, zatím živi

• Žánr: akční komedie
  • Původní název: Knight and Day