29. srpna 2013 se Kino Svět zařadí mezi nejmodernější digitální kina s ozvučením v prostorovém 3D formátu Auro 11.1. Ve střední Evropě jde teprve o druhou instalaci tohoto typu a navíc, mezi jednosálovými kiny získává primát. Konkurenci má v současnosti jen v jednom z velkých sálů multiplexu CineStar v Berlíně. Kino Svět v Lounech se v České republice v žebříčku návštěvnosti kin (včetně multiplexů) pohybuje dlouhodobě kolem 50. místa. 29. srpna 2013 proběhne v kině Svět slavnostní projekce filmu Elysium ve formátu Auro 11.1 s českými titulky.
Zvukový formát Auro 11.1
Progresivní zvukový formát Auro 11.1 se začal rodit kolem roku 2005 (ještě pod původní značkou Auro-3D), kdy se ještě digitální kina podle specifikace DCI na celém světě počítala na stovky. Zázemí belgické společnosti Auro Technologies poskytla studia Galaxy, která slouží nahrávání hudby i filmové postprodukci.
Auro 11.1 využívá 3-rozměrné uspořádání reproduktorů, založené na 3 osách (x-šířka, y-hloubka, z-výška), pro reprodukci zvuku ve 3D kvalitě. Okolní zvuky přicházejí z okolí i shora, čímž se divákům nabízí naprosto reálný přenos zvuku. Posluchače obklopuje akustický odraz, který je jako akustická informace základem pro to, aby lidský mozek nevědomě správně zachytil polohu zdroje zvuku. V tom se odlišuje od standardního surround 2D zvuku, kdy jsou reproduktory umístěné pouze v horizontální rovině. Zajistit dokonale přirozený zvukový vjem vyžaduje, aby výškové osy (z) byly osazeny vpředu, z boku i vzadu.
Tým vytvářející tento formát si prostor kolem hlavy posluchače definoval do tří úrovní: základní leží v rovině jeho uší, zvuk z té vyšší úrovně k nim přichází ve středu kinosálu přibližně pod úhlem 40° a horní, neformálně zvané „hlas boží“, spočívá přímo nad hlavou posluchače. Na základní vrstvu, odpovídající současnému standardu Dolby Digital 5.1, ve vyšší vrstvě navazuje pět kanálů a zbývající jedenáctý kanál budí reprosoustavu (či reprosoustavy) na stropě kinosálu.
Důležitou roli hraje Auro 11.1 hlavně u 3D projekcí, jejichž stereoskopickému obrazu poskytuje adekvátní zvuk. Prostorová lokalizace tak najednou působí přirozeně. Auro 11.1 získalo na dynamice se vstupem společnosti Barco, která ho přiblížila realitě filmového světa. Formát se poprvé představil na jaře 2011, na podzim téhož roku přišly první instalace.
Auro 11.1 ve světě filmu
Počet kinosálů s ozvučením Auro 11.1 neustále roste. V Evropě, Severní Americe i Asii už můžeme napočítat více než sto instalací a to převážně v multiplexech. Největší poměrné zastoupení patří kinařským velmocem - Spojeným státům americkým a Indii. Počet kin a programová nabídka filmů v Auro 11.1 tvoří spojené nádoby, ale jednou z důležitých podmínek je i vybavenost filmových postprodukcí.
Na druhé straně studií, která zvládají objektový jedenáctikanálový mix, neustále přibývá. Z hlediska programové nabídky má belgický formát zatím nejvyšší kartu v ruce díky kontraktu se společností DreamWorks Animation, kterou provozovatelé kin velmi dobře znají nejen z rodinných filmových sérií Shrek a Madagaskar. Počínaje rodinnou fantasy Legendární parta, která měla premiéru loni v listopadu, Auro 11.1 patří prozatím k sérii 15 celovečerních animovaných snímků v řadě. V Auru 11.1 vznikají filmy i daleko za hranicemi Hollywoodu, ať už jde o Indii nebo Nizozemsko.
Technologie Auro 11.1 vzešla z exklusivní spolupráce společností Galaxy Studios a výrobce Barco. Trojrozměrný zvukový formát pro lounské kino dodala a instalovala společnost Xtreme Cinemas ve spolupráci se společností Nowatron Elektronik.
Zdroj: Nowatron Elektronik