18

Zack a Miri točí porno: recenze filmu

V komedii Kevina Smithe s dráždivým názvem se skrze hrubozrnnější konverzační obal dostáváme k jemnějšímu romantickému jádru.

Nerozluční kamarádi Zack Brown (Seth Rogen) a Miriam Linkyová (Elizabeth Banksová) se znají snad už od školky. Navzájem se respektují, nikdy si spolu nic nezačali a berou se spíš jak důvěrní sourozenci, popírající sexistické tvrzení, že mezi mužem a ženou nemůže existovat opravdové přátelství. Práce v kavárně jim nepřináší tolik prostředků, aby si mohli dovolit samostatné bydlení a proto dávají přednost společnému sdílení chátrající domácnosti a zrezivělého auta.

Peníze určené na nájem občas putují na uspokojení bizarních koníčků (drahé erotické pomůcky) a tak se není co divit, že se záhy ocitnou ve svízelné finanční situaci. Včas nezaplacené složenky se na ně hrnou a vypnutá elektřina a voda jsou jen prvním varováním před mnohem katastrofálnějším existenčním vyústěním.

Jak na účty?

Setkání absolventů střední školy, kde se mihne i třídní krasavec (supermanovský Brandon Routh) se svým homosexuálním přítelem (Justin Long), točícím dospělé produkce s gay tematikou, jim vnukne nápad. Které stránky jsou na internetu nejčastěji vyhledávané? Rádoby autenticky vyhlížející domácí pornovidea, kde profesionály střídají amatéři nebo lidé na ně si hrající. A která práce je při minimálním úsilí opravdu dobře placená? Vedeni nezlomným přesvědčením, že „každý chce vidět kohokoliv, jak to dělá“ se rozhodnou natočit amatérský pornofilm.

Původně plánové svérázné přepracování opusu George Lucase nazvané Star Whores, kde měl opravdu naštvaný Darth Vader doslovně „vyjebat“ s celou galaxií, je kvůli vnějším podmínkám ukončeno hned v počátku. Rozjetý vlak ale není možno už zastavit a nadšení aktéři se uchýlí k něčemu mnohem méně stylovému. Skromnější projekt Swallow my Cock-uccino využije jako natáčecí lokaci prostředí kavárny, v níž Zack pracuje.

Po zavírací době se zde začne scházet roztodivná parta lidí, která před i za kamerou oplývá nadšením a kreativitou, vzdáleně upomínající na jejich kolegy z Gondryho Prosíme přetočte. Filmování běží velmi hladce a bezprostředně, až do chvíle scénářem předepsaného sexuálního aktu ústřední dvojice. Na pytlích s kávou se mají poprvé intimně spojit dva přátelé, pro něž byl sex dosud tabu. Rozpačitě hraný úkon se promění v cituplné milování a kamarádský vztah v … (no však víte). Dokončení filmu se kvůli propukajícímu či spíše léta pečlivě skrývanému vzájemnému citu komplikuje a my jsme svědky obvyklého kolečka nedorozumění, žárlivosti, odloučení i prozření, kým pro sebe vlastně oba přátelé byli a jsou.

Romantika v pikantním balení

Odtud se dějová linie vydává vyšlapanými cestičkami milostné romance, v níž se dva osudoví spřízněnci přitahují tak dlouho až skončí nejen v jedné posteli, ale i v láskyplném partnerství. Otřepaná rčení, že „co je v domě, není pro mě“ nebo že „sexem se nic nezmění“, dostávají na frak a ukazuje se, že pojmy porno a nefalšovaná romantika nejsou pro tvůrce Smithova formátu až tak vzdáleně neslučitelné kategorie, jak se původně zdálo.

Filmy na DVD

Přímočarý titul slibuje sice mnohé, ale příznivci soft i hard produkce ať raději zůstanou doma, aby nebyli zklamáni. Na mainstreamovou komedii se zde objeví možná větší množství odhalených ňader než v Samotářovi v Seattlu, divačky ocení i záběr čelní nahoty představitele filmového Lestera (Jason Mewes) v roli výkonného pornoherce s erekcí na počkání, ale žádnou pikantérii typu sodomizovaného oslíka z Clerks 2 zde nečekejte.

Krotkost je ale jen zdánlivá. „Mlčenlivý Bob“ dál přichází s absurdními situacemi, peprnými dialogy (např. o specifických úskalích análního sexu v období zácpy) a jejich zábavnými pointami, jen protentokrát netlačí tolik na pilu. Namísto toho se rozhodl nekomplikovaný příběh zpřístupnit v romantické linii širším masám diváků a vykročit tak z kultovního vzývání okruhem věrných fanoušků, uctívajících svého komediálního guru. Nečiní tak zdaleka poprvé. Už v případě dřívějšího počinu s Benem Affleckem v hlavní roli - Táta na plný úvazek mu byl vyčítán sklon k sentimentalitě a podívaným tradičního střihu.

Smith nevyměkl, jen důsledněji uplatňuje svou tvůrčí metodu, v níž se skrze hrubozrnnější konverzační obal dostává k jemnějšímu romantickému jádru. Z tohoto pohledu můžeme i lechtivé slovo v názvu vnímat jako symbol, použitelný na vícero způsobů. Nejen jako marketingovou vábničku na teenagerské publikum, natěšené že uvidí něco s hvězdičkou, ale i jako prostředek k rozehrání zápletky, jež svede dohromady hlavní představitele a v neposlední řadě coby nejčastější téma debat.

Díky této pikantní vějičce si Smith může ironicky pohrávat se scénáristickými klišé pornofilmů se všemi jejich možnými poslíčky, údržbáři a šikovnými zahradníky, zahánějícími nudu paniček, jež doma chodí výhradně v podvazcích. Stejně tak dobře se baví ale i na úkor konvencí žánru romantických komedií. Nebojí se je lehce posouvat nebo spíš upravovat sobě na míru.

Úprava žánrových stereotypů sobě na míru

I v tom není žádný nováček. Již ve svém černobílém debutu z roku 1994 Clerks (Mladí muži za pultem) přišel s třaskavou směsicí oplzlých fórků, popkulturních narážek a prvků romance. Z nekonečných řečí o sexu a komiksech učinil svébytné disputace, v nichž se pod slupkou nevybíravé mluvy skrývají břitké a neobyčejně vtipné postřehy ze života a existenciální moudra.

Proud verbálních vulgarit přitom nikdy nezastřel fakt, že v srpnu devětatřicetiletý tvůrce je (nejen) v skrytu duše velký romantik, hledající prostřednictvím svých filmů návod či cestu k nalezení osobního štěstí a partnerského souladu. Lety tento rys vystupuje čím dál víc do popředí a Smith se nebojí zprostředkovávat hluboké a autentické emoce, ať už jde o přátelství (Clerks) nebo lásku (Hledám Amy).

Kevin Smith dozrál i jako filmař a vizuální stránka tomu odpovídá. To co v debutu působilo jako sled statických dialogů, snímaných nehybnou kamerou, dostává promyšlenější koncepci a větší obrazovou rozmanitost. Jeho vyprávění ale pořád stojí především na postavách a jejich promluvách. V případě Zacka a Miri se mu podařilo dobře vybrat jejich herecké představitele.

Seth Rogen navazuje ve své loserovské figuře Zacka na galerii frustrovaných prodavačů a fanaticky oddaných filmových fandů, pro něž se termín blockbuster pořád ještě víc pojí se světelnými meči rytířů Jedi než s mnohametrovými roboty Transformers nebo pěším turistickým oddílem z Pána prstenů. Před budováním kariéry dává (podobně jako jeho předchůdci z koloniálu) přednost snadnému proklouzávání životem a i v dospělosti se uchyluje do komiksově zjednodušeného světa dětských her, z nichž v obavě z budoucnosti odmítá vystoupit.

Půvabná Elizabeth Banksová, podobně jako Rosario Dawsonová v Clerks 2, oplývá přirozeným kouzlem, jež z ní vyzařuje a typ holky do nepohody ji bezezbytku uvěříte. Chemie mezi ní a poněkud těžkopádnějším Rogenem je navíc zcela přirozená a uvěřitelná.

Smith vrací úder

Kevin Smith dává svými romantickými komediemi za vyučenou všem staromilům, kteří si tento žánr stále ještě vybavují v souvislosti s „krásnou pokojskou“ Jennifer Lopezovou nebo s Julií Robertsovou, kazící svatbu svého nejlepšího přítele. Přitom současné komediální Americe vládne vedle volného sdružení herců, označujících se, v návaznosti na legendární partu kolem Franka Sinatry a Deana Martina, termínem Frat Pack (Ben Stiller, Owen Wilson, Vince Vaughn, Will Ferrell), právě producentský, scénáristický a režijní duch Judda Apatowa.

Komediograf Apatow stvořil se Zbouchnutou úspěšný formát, v němž se prolíná jak vliv vztahových romancí Woody Allena typu Annie Hallové, tak „prcičkové“ přímočarosti v tahu na divákovu bránici. Podstatnou ingrediencí úspěšného modelu jsou i vyprávění o heterosexuálních přátelstvích různých věčně nedospělých loserů, jenž si vypůjčil právě od Smithe a učinil z nich divácký standard.

Smith při tvorbě své novinky stál před nelehkým úkolem vrátit současnému komediálnímu impériu, pro nějž představuje jeho tvorba stále jeden z významných inspiračních zdrojů, úder. V produkci bratří Weinsteinů, u jejichž Miramaxu kdysi začínal, to vyřešil šalamounsky zapojením části herců z Apatowovy herecké stáje (Rogen, Banksová) do hry.

Stvořitel nezávislých konverzačních komedií nekorektního ražení tím propojuje nejen v osobě herců a osvědčených scénáristických postupů dva příbuzné světy. Z toho svého si přivedl oblíbence Jasona Mewese, jenž proslul jako věčně zhulený Jay z newjerseyské série a rovněž Jeffa Andersona alias Randala z flákačů za pultem.

Pikantní koření, související s tématem natáčení, pak obstaraly dvě představitelky známé z pornobyznysu. Traci Lordsová už sice řemeslo pověsila na poličky s DVD, zato její mladší kolegyně Katie Morganová předvede malou ochutnávku svého gymnastického umění. Obě, na rozdíl třeba od Pauly Wild v Braku nebo Dolly Buster v Kameňáku, do herecké sestavy účinně zapadly a ze svého omezeného hereckého výraziva dovedly udělat přednost.

Kevin Smith nenatočil rodinnou komedii, na kterou vyrazíte s dětmi ani sentimentální love-story, u které se může dojímat stejnou měrou vaše maminka jako přespříliš útlocitná přítelkyně. Na Zacka a Miri si do kina zajděte nejraději se svou letitou kamarádkou, k níž vás vždy vázal vztah úzce platonický. Třeba budete, tak jako hlavní hrdinové, překvapeni kolik jste si toho nestačili říct a co všechno jste pro sebe znamenali a znamenáte.

Zack a Miri točí porno

• Žánr: romantická komedie
  • Původní název: Zack and Miri Make a Porno