AVmania.e15.cz

Zabiják Joe: Brak o psychopatech měl raději režírovat Tarantino

Zabiják Joe: Brak o psychopatech měl raději režírovat Tarantino

Osmasedmdesátiletý Wiliam Friedkin má na kontě už řadu filmů včetně oscarové Francouzské spojky nebo Vymítače ďábla, titulů ne zrovna pro slabé povahy.

Své zatím poslední dva kusy natočil podle scénářů a her Tracyho Lettse a divák na ně také musí mít žaludek. Ten mladší z nich, Zabiják Joe, předloni soutěžil na festivalu v Benátkách a nyní u nás vychází na DVD.

Titulní Joe je dallaský policista (lenivě promlouvající typickým akcentem Matthewa McConaugheyho), který si přivydělává jako nájemný vrah. O jeho služby požádá zadlužený malý dealer Chris, který chce peníze pro sebe i Joea vzít z životní pojistky své matky. Do zdánlivě jednoduchého plánu se zapojí i jeho otec, macecha a slabomyslná sestra Dottie, kterou si Joe zabere pro sebe v rámci zálohy, k nelibosti Chrise.

Skoro všechny postavy jsou divní psychopati, ten největší i nejefektnější z nich právě pseudokovboj Joe, tichý sadista s několika sexuálními úchylkami. Ostatní v sobě mají kromě krutosti a hamižnosti i neohrabanost amatérských krimininálníčků a stále řvou, hádají se, nadávají si, nenávidí se a často se svlékají. Když se pak tahle bílá chátra zaplete v případu hnusné vraždy, charakter jejích členů se už nemůže posunout jinam než k větší hysterii, které nepodléhá jen Thomas Haden Church v roli pasivního otce.

Aby tato skupinka nesympatických idiotů zaujala, měl ji Friedkin ubytovat v hyperreálném světě a dodat jejímu pachtění formu, která by podpořila její vyšinutost. Mohl ji utlumit v mrazivé atmosféře paranoie nebo vybičovat k nadsázce, která by příběh, tak hluboko uvízlý v klišé brakové krimi, uvolnila. Jenže kromě několika zbytečných záběrů na zapnutou televizi s násilnými obsahy, většinu děje kamera jen s nehezkým fetišistickým zaujetím pozoruje.

Zobrazená nahota i násilí pak působí víc jako exploatace než jako význam. Lettsova hra z roku 1993 je považována za černou komedii, ve filmové adaptaci z ní zbyl divný, nepříjemný thriller. Matthew McConaughey, nominovaný za Joea na letošní Independent Spirit Award, tu svou znepokojivou slizkost dovádí k dokonalosti. Zbytek filmu měl režírovat Quentin Tarantino.

Zabiják Joe

  • Thriller, USA 2011, 102 minut
  • Režie: William Friedkin
  • Scénář: Tracy Letts
  • Hrají: Matthew McConaughey, Emile Hirsch, Juno Templeová, Gina Gershonová, Thomas Haden Church
  • Na DVD: 13. března
  • Hodnocení: 40 %
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

40% je mimo, viz IMBD,CSFD a osobne bych dal… cct 17. 3. 2013, 18:38
nebavilo mne to, škoda času stráveného u toh… Radon 13. 3. 2013, 11:04
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.

40 sex symbolů italského filmu

40 sex symbolů italského filmu

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Laura Antonelli, Ornella Muti nebo Monica Bellucci. Největší hvězdy italského filmu poodhalují závoj své nevšední krásy.