AVmania.e15.cz

Zabiják Joe: Brak o psychopatech měl raději režírovat Tarantino

Zabiják Joe: Brak o psychopatech měl raději režírovat Tarantino

Osmasedmdesátiletý Wiliam Friedkin má na kontě už řadu filmů včetně oscarové Francouzské spojky nebo Vymítače ďábla, titulů ne zrovna pro slabé povahy.

Své zatím poslední dva kusy natočil podle scénářů a her Tracyho Lettse a divák na ně také musí mít žaludek. Ten mladší z nich, Zabiják Joe, předloni soutěžil na festivalu v Benátkách a nyní u nás vychází na DVD.

Titulní Joe je dallaský policista (lenivě promlouvající typickým akcentem Matthewa McConaugheyho), který si přivydělává jako nájemný vrah. O jeho služby požádá zadlužený malý dealer Chris, který chce peníze pro sebe i Joea vzít z životní pojistky své matky. Do zdánlivě jednoduchého plánu se zapojí i jeho otec, macecha a slabomyslná sestra Dottie, kterou si Joe zabere pro sebe v rámci zálohy, k nelibosti Chrise.

Skoro všechny postavy jsou divní psychopati, ten největší i nejefektnější z nich právě pseudokovboj Joe, tichý sadista s několika sexuálními úchylkami. Ostatní v sobě mají kromě krutosti a hamižnosti i neohrabanost amatérských krimininálníčků a stále řvou, hádají se, nadávají si, nenávidí se a často se svlékají. Když se pak tahle bílá chátra zaplete v případu hnusné vraždy, charakter jejích členů se už nemůže posunout jinam než k větší hysterii, které nepodléhá jen Thomas Haden Church v roli pasivního otce.

Aby tato skupinka nesympatických idiotů zaujala, měl ji Friedkin ubytovat v hyperreálném světě a dodat jejímu pachtění formu, která by podpořila její vyšinutost. Mohl ji utlumit v mrazivé atmosféře paranoie nebo vybičovat k nadsázce, která by příběh, tak hluboko uvízlý v klišé brakové krimi, uvolnila. Jenže kromě několika zbytečných záběrů na zapnutou televizi s násilnými obsahy, většinu děje kamera jen s nehezkým fetišistickým zaujetím pozoruje.

Zobrazená nahota i násilí pak působí víc jako exploatace než jako význam. Lettsova hra z roku 1993 je považována za černou komedii, ve filmové adaptaci z ní zbyl divný, nepříjemný thriller. Matthew McConaughey, nominovaný za Joea na letošní Independent Spirit Award, tu svou znepokojivou slizkost dovádí k dokonalosti. Zbytek filmu měl režírovat Quentin Tarantino.

Zabiják Joe

  • Thriller, USA 2011, 102 minut
  • Režie: William Friedkin
  • Scénář: Tracy Letts
  • Hrají: Matthew McConaughey, Emile Hirsch, Juno Templeová, Gina Gershonová, Thomas Haden Church
  • Na DVD: 13. března
  • Hodnocení: 40 %
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

40% je mimo, viz IMBD,CSFD a osobne bych dal… cct 17. 3. 2013, 18:38
nebavilo mne to, škoda času stráveného u toh… Radon 13. 3. 2013, 11:04
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Venom: první trailer na očekávaný filmový hit[video]

Venom: první trailer na očekávaný filmový hit[video]

Black Panther - recenze filmu

Black Panther - recenze filmu

Jak uchránit unikátní svět africké Wakandy před tím okolním? Střet politických idejí v sympaticky se vymykající marvelovce, jež čerpá z utopických myšlenek afrofuturismu.

Tvář vody: recenze filmu

Tvář vody: recenze filmu

Dospělá variace Guillerma del Tora na pohádku o Krásce a zvířeti s mezidruhovou erotikou, multižánrovou poctou klasickému Hollywoodu a výzvou k toleranci k menšinám, nominovaná na třináct Oscarů.

Deadpool 2: nový trailer na očekávaný filmový trhák [video]

Deadpool 2: nový trailer na očekávaný filmový trhák [video]

Solo: A Star Wars Story - nový oficiální trailer na očekávané sci-fi [video]

Solo: A Star Wars Story - nový oficiální trailer na očekávané sci-fi [video]

Padesát odstínů svobody – recenze filmu

Padesát odstínů svobody – recenze filmu

Odstíny manželské prázdnoty v reklamním vizuálním balení. Erotická trilogie s BDSM tématikou vrcholí a vypomáhá si přitom thrillerovou zápletkou béčkového ražení.

Unsane – nový Soderberghův film je natočený na iPhone

Unsane – nový Soderberghův film je natočený na iPhone

Prezident Blaník: recenze filmu

Prezident Blaník: recenze filmu

Lobbista Tonda Blaník zasahuje do prezidentské volby, bojuje s duchem Václava Havla i Číňany, demaskuje Pražskou kavárnu a odhalí své vlastenecké srdce v politické satiře, vycházející z populárního seriálového tvaru.