AVmania.e15.cz

Zabiják Joe: Brak o psychopatech měl raději režírovat Tarantino

Zabiják Joe: Brak o psychopatech měl raději režírovat Tarantino

Osmasedmdesátiletý Wiliam Friedkin má na kontě už řadu filmů včetně oscarové Francouzské spojky nebo Vymítače ďábla, titulů ne zrovna pro slabé povahy.

Své zatím poslední dva kusy natočil podle scénářů a her Tracyho Lettse a divák na ně také musí mít žaludek. Ten mladší z nich, Zabiják Joe, předloni soutěžil na festivalu v Benátkách a nyní u nás vychází na DVD.

Titulní Joe je dallaský policista (lenivě promlouvající typickým akcentem Matthewa McConaugheyho), který si přivydělává jako nájemný vrah. O jeho služby požádá zadlužený malý dealer Chris, který chce peníze pro sebe i Joea vzít z životní pojistky své matky. Do zdánlivě jednoduchého plánu se zapojí i jeho otec, macecha a slabomyslná sestra Dottie, kterou si Joe zabere pro sebe v rámci zálohy, k nelibosti Chrise.

Skoro všechny postavy jsou divní psychopati, ten největší i nejefektnější z nich právě pseudokovboj Joe, tichý sadista s několika sexuálními úchylkami. Ostatní v sobě mají kromě krutosti a hamižnosti i neohrabanost amatérských krimininálníčků a stále řvou, hádají se, nadávají si, nenávidí se a často se svlékají. Když se pak tahle bílá chátra zaplete v případu hnusné vraždy, charakter jejích členů se už nemůže posunout jinam než k větší hysterii, které nepodléhá jen Thomas Haden Church v roli pasivního otce.

Aby tato skupinka nesympatických idiotů zaujala, měl ji Friedkin ubytovat v hyperreálném světě a dodat jejímu pachtění formu, která by podpořila její vyšinutost. Mohl ji utlumit v mrazivé atmosféře paranoie nebo vybičovat k nadsázce, která by příběh, tak hluboko uvízlý v klišé brakové krimi, uvolnila. Jenže kromě několika zbytečných záběrů na zapnutou televizi s násilnými obsahy, většinu děje kamera jen s nehezkým fetišistickým zaujetím pozoruje.

Zobrazená nahota i násilí pak působí víc jako exploatace než jako význam. Lettsova hra z roku 1993 je považována za černou komedii, ve filmové adaptaci z ní zbyl divný, nepříjemný thriller. Matthew McConaughey, nominovaný za Joea na letošní Independent Spirit Award, tu svou znepokojivou slizkost dovádí k dokonalosti. Zbytek filmu měl režírovat Quentin Tarantino.

Zabiják Joe

  • Thriller, USA 2011, 102 minut
  • Režie: William Friedkin
  • Scénář: Tracy Letts
  • Hrají: Matthew McConaughey, Emile Hirsch, Juno Templeová, Gina Gershonová, Thomas Haden Church
  • Na DVD: 13. března
  • Hodnocení: 40 %
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

40% je mimo, viz IMBD,CSFD a osobne bych dal… cct 17. 3. 2013, 18:38
nebavilo mne to, škoda času stráveného u toh… Radon 13. 3. 2013, 11:04

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.