AVmania.e15.cz

Zabiják Joe: Brak o psychopatech měl raději režírovat Tarantino

Zabiják Joe: Brak o psychopatech měl raději režírovat Tarantino

Osmasedmdesátiletý Wiliam Friedkin má na kontě už řadu filmů včetně oscarové Francouzské spojky nebo Vymítače ďábla, titulů ne zrovna pro slabé povahy.

Své zatím poslední dva kusy natočil podle scénářů a her Tracyho Lettse a divák na ně také musí mít žaludek. Ten mladší z nich, Zabiják Joe, předloni soutěžil na festivalu v Benátkách a nyní u nás vychází na DVD.

Titulní Joe je dallaský policista (lenivě promlouvající typickým akcentem Matthewa McConaugheyho), který si přivydělává jako nájemný vrah. O jeho služby požádá zadlužený malý dealer Chris, který chce peníze pro sebe i Joea vzít z životní pojistky své matky. Do zdánlivě jednoduchého plánu se zapojí i jeho otec, macecha a slabomyslná sestra Dottie, kterou si Joe zabere pro sebe v rámci zálohy, k nelibosti Chrise.

Skoro všechny postavy jsou divní psychopati, ten největší i nejefektnější z nich právě pseudokovboj Joe, tichý sadista s několika sexuálními úchylkami. Ostatní v sobě mají kromě krutosti a hamižnosti i neohrabanost amatérských krimininálníčků a stále řvou, hádají se, nadávají si, nenávidí se a často se svlékají. Když se pak tahle bílá chátra zaplete v případu hnusné vraždy, charakter jejích členů se už nemůže posunout jinam než k větší hysterii, které nepodléhá jen Thomas Haden Church v roli pasivního otce.

Aby tato skupinka nesympatických idiotů zaujala, měl ji Friedkin ubytovat v hyperreálném světě a dodat jejímu pachtění formu, která by podpořila její vyšinutost. Mohl ji utlumit v mrazivé atmosféře paranoie nebo vybičovat k nadsázce, která by příběh, tak hluboko uvízlý v klišé brakové krimi, uvolnila. Jenže kromě několika zbytečných záběrů na zapnutou televizi s násilnými obsahy, většinu děje kamera jen s nehezkým fetišistickým zaujetím pozoruje.

Zobrazená nahota i násilí pak působí víc jako exploatace než jako význam. Lettsova hra z roku 1993 je považována za černou komedii, ve filmové adaptaci z ní zbyl divný, nepříjemný thriller. Matthew McConaughey, nominovaný za Joea na letošní Independent Spirit Award, tu svou znepokojivou slizkost dovádí k dokonalosti. Zbytek filmu měl režírovat Quentin Tarantino.

Zabiják Joe

  • Thriller, USA 2011, 102 minut
  • Režie: William Friedkin
  • Scénář: Tracy Letts
  • Hrají: Matthew McConaughey, Emile Hirsch, Juno Templeová, Gina Gershonová, Thomas Haden Church
  • Na DVD: 13. března
  • Hodnocení: 40 %
Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

40% je mimo, viz IMBD,CSFD a osobne bych dal… cct 17. 3. 2013, 18:38
nebavilo mne to, škoda času stráveného u toh… Radon 13. 3. 2013, 11:04
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Escobar: recenze filmu

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

Ghost Stories: recenze filmu

Ghost Stories: recenze filmu

Britská hororová antologie tří duchařských příběhů, spojených jedním rámcovým, odhaluje psychologický základ zdánlivě nevysvětlitelných nadpřirozených případů.

Já, Simon: recenze filmu

Já, Simon: recenze filmu

Feel-good movie a gay varianta oblíbených romantických teenagerských komedií nabízí pozitivní pohled do světa, jemuž vládne tolerantní a liberální duch.

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

Bird, Great Balls of Fire!, The Doors, Ray, Walk the Line, Control, Edith Piaf, Serge Gainsbourg, Get On Up - Příběh Jamese Browna, Nico, 1988. Nejslavnější muzikanti na filmovém plátně.

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Upínání se k nepřítomnému otci, špatná komunikace v rodině, milosrdná lež a ztráta iluzí díky ní. Adaptace předlohy Petry Soukupové, oceněné Magnesiou Literou jako Kniha roku.

40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Zlodějská „rodina“ ze supermarketu, černošská infiltrace do Ku-Klux-klanu, romance ze světa, rozděleného studenou válkou, taneční drogový trip nebo masové vraždy jako umění. To nejlepší z Cannes brzy i v našich kinech.