Kapitoly článku:
Jak to hraje
Nejnovější generace elektroniky Yamaha mají slušnou kontrolu basového spektra, zejména vezmeme-li v potaz jejich pořizovací cenovky. Slušný je v tomto i síťový receiver R-N602. Kontrabas v Hobgoodově "First Song" (FLAC | 24 - 192) byl slušně pevný a konkrétní, dával pocítit velikost a hutnost nástroje, ačkoliv objemově bylo basů tak akorát, nečekejte, že vás Yamaha nízkými kmitočty zahltí.
Stejně tak odlišení jednotlivých poloh kontrabasu není tak samozřejmé, jako třeba u dělených modelů vyšších řad, zůstaneme-li u firemní produkce. Ale v podstatě žádný přístroj této cenové třídy není tak suverénní, aby to zvládl. Na druhou stranu díky solidní kontrole už naznačí i to, že kontrabas produkuje impuls, není to jen měkký hluboký tón. Podání jako celek je pak relativně věcné, pocit teplého rezonujícího dřeva kontrabasu je přinejlepším naznačený.
Když přišel na řadu sbor v "Aleluja" z Händelova "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2), hlasy zpěváků byly na danou třídu pěkně prokreslené, ovšem mohly by být ještě o půl krůčku transparentnější. R-N602 ovšem umí zprostředkovat pocit, že sbor není jednotlivá anonymní masa, že je v ní více zpěváků, což je za dané peníze dobrý výsledek. Dokonce se občas objeví i echo prostoru, Yamaha totiž hraje organizovaně a přesně. Také v intenzivnějších okamžicích zůstává zpěv srozumitelný, nemá tendenci zhroutit se do nečitelné masy. Barevnost je opět trochu střídmější, není to hezký, ale spíše čistý zvuk.
Objemově šetří Yamaha R-N602 trošku i v oblasti nejvyšších kmitočtů, třeba kovové perkuse v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) jsou maličko odsunuté do pozadí a trošičku tišší, ale zase zcela prosté nějakých cinkavých a zvonivých efektů, navíc pokud se do nich zaposloucháte, Yamaha zvládá jednotlivá cinkátka dobře rozlišit a vy tak vnímáte mnoho vzájemně se doplňujících zvuků, ne jednolitý cinkot, což si zaslouží pochvalu. Kov je sice trošku lehčí, éteričtější, zůstává ale slyšitelný po celou dobu skladby i za hrajícím klavírem.
Díky na svou kategorii celkově výjimečně dobré kontrole a rychlému zvuku s dostatečným výkonem dokáže R-N602 nabídnout i slušnou dynamiku. Ani orchestr se sborem v "Lacrimosa" z Mozartova "Requiem v D moll, K626" (FLAC | 24 - 192) nepostrádá důraz, nepostrádá energii a nepostrádá přesnost. I v komplexních pasážích skladby síla a kontrola nepolevují, chybí snad jen trochu mohutnosti a hutnosti, zato se dočkáte docela velké porce detailů a informací, stejně jako příjemného rozvrstvení.
Ačkoliv zvuk Yamahy R-N602 není krystalicky transparentní, přednes je dobře prokreslený - třeba "Spanish Harlem" (FLAC | 16 - 44,1) Rebecy Pidgeon je tak velmi příjemně čistý, tu a tam uslyšíte i detail v pozadí, hlas má ozvěnu z nahrávací místnosti, malé a nenápadné nádechy se neztrácí kdesi v dáli a vše je velmi dobře zorganizované a přehledné. Také každý nástroj má své místo, ač zaostření na hlas je evidentní. Trochu cítíte, že má Yamaha tendenci proporčně nástroje i hlas zvětšit, ale o to snáze se jednotlivé linky vnímají.
Zajímavé bylo podání prostorové scény - v "Diamonds" (FLAC | 24 - 48) od Aanonymous jako když jsou zpěvák a kytara až před linií reprosoustav, blíž k vám, zatímco druhá kytara je citelně zasazená do hloubky za nimi. Lokalizace je bezproblémová, opět se opakoval trošku zvětšující efekt, kdy proporčně byly hlas a nástroje v nadživotní velikosti.
Když přijde na rychlou, tvrdou hudbu jako "Still Hurts" od Therapy? (FLAC | 16 - 44,1), Yamaha je autoritativní, rychlá a energická, ve zvukově zamotané skladbě udělá poměrně slušný pořádek a je technicky precizní, přesto vás nestrhne úplně dramatickým tempem. Zvuk je nicméně čistý a živý a hlavně přehledný.
Verdikt
Yamaha R-N602 stále, tak jako R-N500, patří k tomu nejlepšímu, co si za dané peníze můžete pořídit, potřebujete-li integrovaný zesilovač, digitální vstupy a síťové služby. Za o něco vyšší cenu výrobce přidal podporu DSD signálů a hlavně podporu pro svůj ovládací / multiroom systém MusicCast, který patří svou rychlostí a komfortem ovládání také na špičku dostupných řešení.
Pokud uvažujete o podobném přístroji obecně, rozhodně musíte R-N602 dát šanci, pokud ale uvažujete o tom, zda stojí za to vyměnit za tento model stávající R-N500, pak čistě po zvukové stránce asi ne. Jinak je ale R-N602 ukázkou toho, že za nemnoho peněz lze mít slušný, celkově přímý, čistý a energický zvuk, který rozhýbe i náročnější reprosoustavy a "rozbalí" i zvukově méně povedené nahrávky.
+ v dané ceně příjemně robustní konstrukce
+ široká výbava
+ skvělý systém MusicCast
+ čistý, pevný zvuk
- pokud zvažujete upgrade z R-N500 či R-N301, pak není krom pár změn ve výbavě důvod
AVmania.cz hodnotí |
Yamaha R-N602 |
|
10 |
Yamaha R-N602
Cena orientační: 15 990 Kč
Zapůjčil: K+B Expert, www.yamaha-hifi.cz
- DLNA: verze 1.5
- Formát souboru: MP3, WMA, MPEG4 AAC, WAV, FLAC, AIFF, ALAC, DSD
- Wifi: Ano (s bezdrátovým Direct)
- AirPlay: Ano
- Bluetooth: Ano (SBC /AAC)
- Minimální výstupní výkon RMS: 80W + 80W (8 Ω, 40 Hz-20 kHz, 0,04% THD)
- Max. výkon: (4 Ω, 1kHz, 0.7% THD) 105 W + 105 W
- Max. výkon: (8 Ω, 1kHz, 10% THD) 115W + 115W
- Dynamický výkon na kanál (8/6/4/2 Ω): 105 W/125 W/150 W/178 W
- Frekvenční odezva: 0 ± 0,5 dB / 0 ± 1,0 dB
- Celkové harmonické zkreslení (z CD do Sp Out, 20 Hz-20 kHz): 0.015% (40 W / 8 Ω)
- Odstup signál šum: (CD, atd.) 100 dB
- Audio vstup / výstup: 9 / 2
- USB vstup: Ano
- Subwoofer výstup: Ano
- FM 50 dB Minimální citlivost: (IHF, 1 kHz, 100% Mod., Mono) 3 mV (20,8 dBf)
- FM signálu k šumu (Mono / Stereo): 65 dB / 64 dB
- ToP-ART: Ano
- Spotřeba v pohotovostním režimu: 0,1 W
- Rozměry: (Š x V x H) 435 x 151 x 392 mm
- Hmotnost: 9,8 kg
Poznámka redakce: autor je šéfredaktorem magazínu Hi-Fi Voice,
Článek byl převzat z Hi-Fi Voice