X-Men: Apokalypsa – recenze filmu

X-Men: Apokalypsa – recenze filmu

Kapitoly článku:

Do šířky, ne do hloubky

Přitom nelze říct, že by se scenáristé nesnažili. Jak probuzení záporáka, tak nábor nováčků i zkušených harcovníků na obou stranách barikády, se odehrává v několika zajímavých lokacích (egyptská Káhira, Polsko, Východní Berlín, New York). Stěžejní úlohu při tomto rekrutu a poté výcviku má na jedné straně záporák Apocalypse, na té druhé trochu ve stylu Hunger Games Raven Darkhölme / Mystique (Jennifer Lawrence).

Singer jde ale při práci s postavami spíš do šířky, co do jejich počtu, než do hloubky. Expozice je příliš dlouhá a díky překlikávání mezi jednotlivými kouty světa chybí silnější koncentrace na osobní charakterové drama, přinášejícím další disputaci obou hlavních protagonistů na téma dobro a zlo.

Přitom díky absenci složitější zápletky s cestováním v čase měl režisér ideální prostor jak tuto disputaci prohlubovat. Zvolil si ale cestu jinou, přímočařejší, méně sofistikovanou a více akční. Pokud jste, a opět se odvolávám na trojku Kapitána Ameriky, měli pocit, že akční scény v něm rozehrané vám připomínají ty, které už jste v marvelovském světě viděli, v Apokalypse se dostavuje stejný pocit.

Nejstylovější akci, tak jako v Budoucí minulosti, předvede Peter Maximoff / Quicksilver (Evan Peters), nejkrvavější Wolverine (Hugh Jackman). V té závěrečné v Káhiře pak nepůjde o nic menšího než o záchranu světa.

Čtyři jezdci apokalypsy

S jeho podobou v osmdesátých letech minulého století není spokojen En Sabah Nur alias Apocalypse (Oscar Isaac). Historicky první a nejsilnější z mutantů marvelovského světa X-Menů, který načerpal sílu ostatních mutantů a stal se tak nesmrtelným a neporazitelným.

Apocalypse byl od počátku civilizace, kterou pomáhal stvořit, uctíván jako Bůh. Nyní se v pyramidě probudil po tisíci letech a je rozčarovaný z fungování světa, v němž se nachází. Nikdo už jej neuctívá jako Boha. Namísto toho se lidé klaní falešným lidským modlám, země je znečištěná a plná lokálních konfliktů, válek, násilí a destrukce. Rozhodne se proto současnou civilizaci zničit a vystavět lepší. V ní by pak nastolil nový světový řád, v němž by mutanti znovu zaujali privilegované místo. A on by mu vládl.

Na svou stranu z řad mutantů získá čtveřici následovníků, tzv. jezdců apokalypsy (obdoba těch biblických). Vedle Magneta je to Storm (Alexandra Shipp), Angel (Ben Hardy) a Psylocke (Olivia Munn). Storm na začátku příběhu nalézáme v ulicích Káhiry, kde se bezprizorně potlouká a hledá své rodiče. Okřídlený Angel se živí souboji v berlínském zápasnickém klubu. Psylocke za železnou oponou pracuje pro mutantského makléře Calibana (Tómas Lemarquis).

Erik se po událostech z Budoucí minulosti stáhnul do ústraní. S manželkou a dcerou žije pod falešnou identitou v Polsku, ale okolnosti opětovné ztráty rodiny jej přinutí, aby se přidal na stranu Apocalypsa. Ten se prohlašuje za Boha a využívá jeho zranitelnosti. Jakmile se Raven dozví, že se Magneto dostal pod Apocalypsovu moc, s pomocí Profesora X stane v čele týmu mladých X-Menů.

Charles začne své mírumilovné studenty, které učil jak kontrolovat své schopnosti, aby mohli žít mezi běžnou populací, cvičit v boji. Nebudou to v něm mít jednoduché, protože Apocalypse umí sílu ostatních mutantů nejen čerpat, ale u svých věrných i umocnit.

Omlazené verze mutantů z původní trilogie

Z postav Budoucí minulosti se vedle již zmíněných dále vrátí supersilný Hank / Beast (Nicholas Hoult), superrychlý Quicksilver (Evan Peters) nebo Alex Summers aka Havok (Lucas Till). V omlazených verzích „starých“ mutantů z původní trilogie se představí nové tváře Jean Grey (Sophie Turner), Scotta Summerse aka Cyclopse (Tye Sheridan), Nightcrawlera (Kodi Smit-McPhee), Storm (Alexandra Shipp) a z Posledního vzdoru Angela (Ben Hardy) a Jubilee (Lana Condor). Prostor zaujmout z nováčků využije ale jen Jean Grey, s přivření oka i Cyclops.

Přibudou i zcela noví mutanti. Elizabeth Braddock jako Psylocke (Olivia Munn) s telepatickými a telekinetickými schopnostmi, a Caliban (Tómas Lemarquis). A protože se svět mutantů prolíná s tím lidským, nesmíme opomenout ani postavy lidské, které k němu neodmyslitelně patří. Doktorku Moiru MacTaggert (Rose Byrne), která si zopakuje svou roli z X-Men: První třída, a nepřítele X-Menů, plukovníka Williama Strykera (Josh Helman), který se tu objeví znovu z Budoucí minulosti.

V Apokalypse je položen důraz na mladší verze postav, jež známe z původní trilogie, tak aby dobře zajetá franšíza mohla pokračovat i v dalších letech. To, co bylo ale v úvodu zmíněno jako skvělý marketingový tah, kdy scenáristé díky zápletce s časovou smyčkou v Budoucí minulosti mohou variovat již známé příběhy z X-Men universa, má ale i svou odvrácenou tvář.

Omlazené postavy z původní trilogie a nováčci ještě plně neosvědčují svou sílu a tahouni v podobě Charlese, Erika a Raven stojí trochu v pozadí za nimi. Scénář nenabízí nic, co bychom neznali z jiných superhrdinských adaptací a pro studio 20th Century Fox bude otázkou, jestli mutantím nováčkům předávat sérii tak brzy.

Motání se v kruhu vlastních trademarků

U Singera jako režiséra se poprvé v mutantí sérii silně dostavuje pocit recyklování či rovnou vykrádání již použitých nápadů, motivů a vztahových schémat. Pnutí mezi Erikem a Charlesem, jehož katalyzátorem se stává hlavní záporák, Erikova reminiscence na koncentrák v Osvětimi, jeho další příklon na stranu zla a odpuštění mu Charlesem za toto jednání, nábor nováčků, jejich traumata, hudební a stylové aranžmá scény s Quicksilverem.

Připomíná to motání se v kruhu vlastních trademarků, k nimž se přidávají i ty vypůjčené odjinud. Quicksilverovo zjištění, kdo je jeho otcem, připomene Star Wars, na něž se tu odkazuje i scénou, kdy jdou mutantí nováčci z kina z Návratu Jediho a sebereferenčně si utahují z toho, že nejhorší bývají v blockbusterových sériích trojky.

Je to v rámci X-Men universa sebeironická narážka na Poslední vzdor, ale platí to i pro Apokalypsu. V ní je vše, co zafungovalo v předešlých dílech, ale v jakési sterilnější, z hlediska režisérského přístupu unavenější nebo vyčerpanější podobě. To, co na co Singer vždy sázel, psychologická prokreslenost postav a interakce mezi nimi, najednou ustupuje snaze o akční film, plný digitální destrukce.

Singer si hraje na Rolanda Emmericha a je to škoda, protože síla jeho přístupu vždy vězela v něčem jiném. A to se opět vracím na začátek recenze, kde vyzdvihuju jeho dospělý a osobitý přístup ke komiksovým látkám. V Apokalypse je tomu jinak a duchovní otec své milované X-Meny činí zaměnitelnými, scenáristicky infantilními a podbízejícími se zbytečně širokému publiku.

X-Men: Apokalypsa

• Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název: X-Men: Apocalypse