AVmania.e15.cz

X-Men: Apokalypsa – recenze filmu

Seznam kapitol
Bryan Singer vykrádá vlastní trademarky a na místo prohlubování charakterů postav si hraje na destrukčního Rolanda Emmericha. Jsou opravdu trojky v sériích smolné?

Bryan Singer prvními dvěma díly X-Men (2000, 2003) sjednal komiksovému žánru ztracený respekt a posunul ho směrem k mnohem dospělejšímu, realističtějšímu a vážnějšímu vyznění. Pět let před restartem batmanovského univerza proklestil cestu Christopheru Nolanovi. Aby i on mohl uplatnit svou vizi, na co při adaptacích komiksových látek položit důraz.

Nolan v Batmanovi reflektoval traumata současné západní společnosti (teroristické útoky z 11. září, rozevírání sociálních nůžek mezi bohatými a chudými, finanční krize, Occupy Wall Street). Singer zůstal více osobní, když akcentoval především téma odlišnosti jedince a z něho vyplývající projevy diskriminace, xenofobie a homofobie, k čemuž se jako homosexuál cítil povolaný vyjádřit.

V roce 2006 dal před režírováním pokračování X-Menů přednost jiné komiksové ikoně - Supermanovi. Trojky se tak chopil řemeslný rutinér Brett Ratner, který slibně rozjeté sérii udělil podobný polibek smrti jako předtím Joel Schumacher té batmanovské v režii Tima Burtona.

A tak jako musel po Schumacherovi přijít Nolan, aby batmanovským látkám vrátil zpět jejich důstojnost, musel se k X-Men(ovské) sáze také vrátit někdo, kdo ji zvedne zpátky tam, kam ji Singer před lety umístil. V bondovsky laděné První třídě to byl Matthew Vaughn, v Budoucí minulosti už sám duchovní otec série Bryan Singer. Režijní rukopisy obou tvůrců na sebe v dobrém slova smyslu odkazovaly i navazovaly.

Prequelový Star Wars model

V X-Men: Budoucí minulost zvolil Singer zápletku s cestováním v čase, která mu umožnila propojit představitele mutantů v jejich starších i mladších vydáních. A nejen to. Nápad s cestováním v čase se pro sérii ukázal jako opravdu geniální obchodní tah. Nejen pro případná další pokračování, ale i pro převyprávění již existujících filmových příběhů.

Scenáristé Apokalypsy díky tomu měli poměrně volnou ruku při nakládání jak s celou mytologií, tak s jednotlivými postavami. Simon Kinberg se podílel nejen na fanoušky rozpačitě přijaté trojce Poslední vzdor, ale i na Budoucí minulosti. Dvojice Michael Dougherty a Dan Harris pak se Singerem spolupracovala na další komiksové látce Superman se vrací.

Tato trojice, spolu s Bryanem Singerem, připravila další mutantí týmovku, která do trilogie rozvedla a uzavřela události z První třídy a Budoucí minulosti. Scénář na ně navazuje a současně odkazuje k situacím, k nimž v předchozích dvou filmech docházelo.

První třída se odehrávala v roce 1962, v čase kubánské krize. Budoucí minulost v roce 1973, kdy se začala americká vojska stahovat z Vietnamu a země žila ozvukem aféry Watergate. Scénář tyto události reflektoval a používal je k alternativnímu a nesmírně zábavnému výkladu dějin a role mutantů v nich.

Děj Apokalypsy se odehrává v roce 1983, tedy deset po událostech z Budoucí minulosti. Z toho vyplývá, že pozornost je přenesena na mutanty z původní trilogie, ale v jejich mladších identitách. Opakuje se zde model, známý ze Star Wars, kdy nová trilogie tvoří prequel té původní. Takže jistě tušíte, že zde dojde k formování týmu X-Men, který se pak objevil v šestnáct let staré jedničce.

Zvětralý ideový a vztahový antagonismus

Než k tomu ale dojde, musí se mutanti po vzoru nedávné trojky Kapitána Ameriky nejdříve mezi sebou střetnout, aby si pak uvědomili, na čí straně vlastně stojí. V Občanské válce šlo o střet uvnitř týmu superhrdinů, spočívající v rozdílném přístupu k otázce Kdo bude hlídat hlídače, v  X-Men: Apokalypsa jde o podobný ideový princip.

Ten je ztělesněn dvěma bývalými přáteli, Charlesem Xavierem (James McAvoy) a Erikem Lehnsherrem (Michael Fassbender). Každý z nich má svou pravdu, liší se jen v prostředcích, jak dosáhnout svého cíle. Proč se jejich cesty rozdělily, jsme se dozvěděli v První třídě. Oba si uvědomují determinaci svého původu, rozdílný je přístup, jak ke své genetické odlišnosti přistupují.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pesimistický Erik / Magneto správně vytušil, že lidstvo mutanty nikdy nepřijme a neuzná jejich práva, neboť se jich na jedné straně štítí, na druhé bojí. Jen je využije pro své cíle a pak je znovu odsune na okraj společnosti. Charles / Profesor X je ve vztahu k lidstvu mnohem optimističtější. Proto se Erik vždy na začátku každého dílu někde ukrývá a Charles vede svou školu pro mutanty.

Bryan Singer v Apokalypse opět využívá ideový i vztahový antagonismus těchto dvou přátel i protivníků zároveň. Problémem je, že už značně mechanicky. To, z čeho tato série vždy čerpala, onen faustovský zápas o duši nejen Erika, ale i dalších mutantů, daný nejednoznačností a mírou poznamenání jejich charakterů, tu dostává podoby zrecyklované variace již viděného.

Napětí mezi nimi chybí hloubka a charakterová propracovanost, což je škoda, protože právě na psychologické drobnokresbě, třeba na úkor akce, si Singer vždy zakládal. Zde dochází k přesnému opaku. Komplexní předivo vzájemných vztahů, vykreslení motivací postav i jejich psychického rozpoložení je zjednodušeno a ustupuje do pozadí před destrukční akcí, ztělesněnou novým záporákem.

Digitálně vyhlížející destruktivní akce

Singer dostal na film čtvrt miliardy, které se rozhodl rozpustit v digitálně vyhlížející akci, při níž modrý záporák kvůli svému egu mávnutím ruky ničí lidi a města. X-Meni se v tomto ohledu drželi vždy k dobru k věci zpátky a mnohem víc sázeli na interakci postav a postupný vývoj událostí. Nyní ale jakoby se opakovala situace z Posledního vzdoru, který byl také nejakčnějším a nejhorším dílem původní série.

Singer navíc digitální a v důsledku toho až příliš uměle vyhlížející výpravnou akci příliš nezvládá. To bychom mu mohli ale odpustit, protože to nebyla nikdy jeho doména. Horší je, že selhává i tam, kde si dřív byl jistý v kramflecích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

O zploštěné vztahové a emotivní chemie ústředních protagonistů už byla řeč. K jejímu přijetí příliš nepřispěje ani to, že Erikova naštvanost si vybírá čím dál víc obětí na stranách civilistů a jeho starý přítel Charles mu za to i přesto pořád vystavuje nové a nové odpustky.

Dynamika jejich vztahu je utlumena ve prospěch představení nováčků, kteří ale nedostávají tolik prostoru, kolik by si zasloužili. Opakuje se zde opět situace z třetího dílu Kapitána Ameriky, kdy v rámci komplexnosti a provázanosti marvelovského universa je do hry zapojováno čím dál víc hráčů, kteří ale osvědčují svou výjimečnost nebo cool schopnosti pohříchu pouze v akci.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

X-Men: Apocalypse 100% Konečne som pochop… iwtu 23. 5. 2016, 14:42
Film jsem viděl včera a byl jsem spokojený, … Miki 23. 5. 2016, 12:00
Poněkud jsem nepochopil, proč autor prvního … Trashman 22. 5. 2016, 16:10
Asi se na to kouknu kvuli Olivii Munn, ten p… Jops 21. 5. 2016, 18:46
Byl na tom autor v kině? :-| dpc 21. 5. 2016, 16:48
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Deadpool 2: finální trailer na očekávaný komiksový hit je tu [video]

Deadpool 2: finální trailer na očekávaný komiksový hit je tu [video]

Rampage Ničitelé: recenze filmu

Rampage Ničitelé: recenze filmu

Dwayne Johnson versus zmutovaná zvířata v zaměnitelné destrukční monster podívané, které chybí osobitější režijní otisk.

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

10 nejlepších moderních filmů s monstry [video]

King Kong, Faunův labyrint, Mlha, Monstrum, Pacific Rim, Godzilla, Jurský svět, Kong: Ostrov lebek. Monstrum jako symbol našich strachů a úzkostí i archetypální síla, která na planetě obnovuje její původní rovnováhu.

Solo: A Star Wars Story – nový trailer na očekávané sci-fi [video]

Solo: A Star Wars Story – nový trailer na očekávané sci-fi [video]

Ztratili jsme Stalina: recenze filmu

Ztratili jsme Stalina: recenze filmu

Diktátor je mrtev a oportunistické krysy z politbyra začínají intrikovat a prát se o jeho nástupnictví. V mrazivě vtipné satiře, jejíž uvedení bylo v Rusko zakázáno.

Upgrade: první trailer na nové akční sci-fi [video]

Upgrade: první trailer na nové akční sci-fi [video]

Souboj pohlaví: recenze filmu

Souboj pohlaví: recenze filmu

Šovinistické prase proti feministce s chlupatýma nohama. Tenisová exhibice, na jejímž pozadí probíhá zápas o rovnoprávnost mužů a žen v tenisovém prostředí i přiznání si vlastní sexuality.

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Kim Basinger, Kathleen Turner, Melanie Griffith, Bo Derek, Nastassja Kinski, Phoebe Cates, Rebecca De Mornay, Valérie Kaprisky, Sophie Marceau, Francesca Dellera, Isabelle Adjani a jejich smyslné scény ve filmech.