AVmania.e15.cz

Wind River: recenze filmu

Cenou za režii z Cannes a Diváckou cenou z Varů oceněný detektivní thriller ze zamrzlého Wyomingu. Vraždu indiánské dívky vyšetřuje nezkušená agentka FBI a její místní stopařský průvodce s tváří Jeremyho Rennera.

Film Wind River se letos na karlovarském festivalu promítal až na jeho konci, ale i tak stihl s přehledem ovládnout Diváckou cenu deníku Právo. Pomohla k tomu jistě i osobní účast hlavního představitele filmu Jeremyho Rennera ve Varech, kde z rukou Jiřího Bartošky převzal Cenu prezidenta festivalu.

Scenáristický kredit

Wind River ale nevzbudil nadšení jen ve Varech, ale už předtím na festivalech v Sundance a Cannes, kde snímek získal cenu za režii v sekci Un Certain Regard. Natočil ho jako svůj druhý počin americký režisér, herec a scenárista Taylor Sheridan (1969).

Dost často se uvádí, že jde o jeho debut, ale tím se stal v roce 2011 béčkový horor Odporná hra, k němuž se dneska moc nehlásí. Je to logické, Sheridan se po čtyřicítce začal věnovat dráze scenáristy a debutoval hned parádním kouskem. Sicario: Nájemný vrah režiséra Denise Villeneuvea je temný atmosférický thriller z prostředí americké války proti mexickým drogovým kartelům, jemuž nechybí potřebný etický přesah.

Na stylovou depresi navázal o rok později scénářem k filmu Za každou cenu režiséra Davida Mackenzieho, který byl nominován při posledním předáváním Oscarů na čtyři sošky, včetně té za původní scénář. Tento novodobý western o dvojici bratrů, kteří vykrádají banky, aby zachránili rodinnou farmu, se bohužel našim kinům vyhnul, ale nese společné znaky s dalšími dvěma snímky ze Sheridanovy autorské dílny.

Zapomenuté kouty Ameriky

Všechny tři filmy mají uhrančivou hypnotickou atmosféru a odehrávají se v odlehlých a nebezpečných místech Ameriky, na něž jakoby Bůh zapomněl. Podle toho se v nich k sobě i lidé chovají. Jejich hrdiny jsou lakoničtí vyděděnci, nesoucí na svých bedrech viny své i těch druhých. Tíživá minulost, kterou s sebou vláčí, v závěru eskaluje do osobní odplaty.

Režisér nesází na efekt, ale na pomalé a o to drtivější tempo moralistních vyprávění, žánrově se pohybujících někde mezi moderními thrillery a neo westerny. Elegická tvorba Sheridana, blízká románům Cormaca McCarthyho, tyto žánry používá k výpovědím o problémech, jež sužují současnou Ameriku.

Válka proti drogám na americko-mexické hranici, dopad ekonomické krize v Texasu a nyní sociální situace původních obyvatel Ameriky v indiánských rezervacích ve Wind River. V závěrečných titulcích je nám sděleno, že neexistují oficiální statistiky o počtu pohřešovaných žen v komunitě původních obyvatel Ameriky, což něco říká o místě, kde se příběh odehrává.

Je to promrzlá a nehostinná horská oblast ve státu Wyoming, kde v sousedství indiánské rezervace kmene Šošonů a Arapahů žije hrstka bílých lovců a také těžaři. Okolo jen bílá pustina, mráz, který dusí, pumy, vlci a ticho až příliš zlověstné.

Vražda nebo prochladnutí?

V oné indiánské rezervaci nalezne tělo mrtvé dívky stopař a odstřelovač škodné zvěře Cory Lambert (Jeremy Renner). Tělo je zmrzlé, jsou na něm patrné známky zranění a Cory hned ví, komu patří. Jde o osmnáctiletou indiánskou dívku Natalii Hanson (Kelsey Chow), která je dcerou jeho přítele Martina (Gil Birmingham).

Příčinu její smrti přijíždí vyšetřit novopečená agentka FBI Jane Banner (Elizabeth Olsen), která je na zdejší drsné podmínky zoufale nepřipravená nejen z hlediska volby oblečení. Pomoc jí nabídne místní šerif Ben (Graham Greene), ale také Cory.

Ten sám za podivných okolností přišel před třemi lety o dceru, v důsledku čehož se rozpadlo jeho manželství s ženou indiánského původu a její matkou. Natalie a jeho dcera byly kamarádky, on se přátelí s Martinem, takže pátrání po okolnostech její smrti má pro něj osobní rozměr.

Po strništi bos: recenze filmu

Po strništi bos: recenze filmu

Jan Svěrák se vrací ke svému debutu Obecná škola a vytváří jeho prequel. Chlapecká komedie typu Bylo nás pět se v něm v až příliš epizodně rozdrobené struktuře potkává s rodinným melodramatem.

Zvlášť za situace, kdy pitevní zpráva říká, že příčinou smrti Natalie bylo selhání plic v důsledku mrazu a ne to, co je zcela zjevné. Že byla několikrát znásilněna a běžela dlouho bosá ve sněhu, než padla. De iure tedy nejde o vraždu, nejsou proto povolány posily a Jane se pustí do vyšetřování tak trochu na vlastní pěst.

Horské prostředí nezná, ale s pomocí Coryho a šerifa ji stopy ve sněhu a indicie případu dovedou nejprve k opilým a zfetovaným mladíkům, mezi nimiž pobývá i narkomanský bratr Natalie Chip (Martin Sensmeier) a poté k těžařům, jež bydlí v karavanech a k láhvi mají také blízko.

Poznamenáni prostředím

Všechny postavy, na něž agentka naráží, mají něco společného. Jsou determinované nebo poznamenané prostředím, v němž platí právo silnějšího. Násilí na indiánských ženách je tu běžnou normou, stejně jako užívání drog, jak ze strany demoralizovaných Indiánů, kteří sem byli vyhnáni, tak mladých lidí, kteří nemají žádnou pracovní perspektivu.

Izolovaný svět, jehož chod určují nevyzpytatelné přírodní živly a kde se jen těžko vymáhá spravedlnost, režisér nemusí nijak zevrubně popisovat, stačí, když nechá mluvit obrazy krajiny. Kamera Bena Richardsona zachycuje její syrovost, s níž koresponduje vykořeněnost Indiánů a samota bílých mužů.

Dialogy jsou stručné, atmosféra postupně houstnoucí a zalézající díky mrazivému prostředí pod kůži. Detektivní pátrání není nijak složité a více než o něj jde režisérovi o motivace postav, které se do něj pouští. Ty jsou z hlediska psychologické charakteristiky velmi dobře vykresleny.

Smíření

Nejlépe asi Cory, který v pátrání a dopadení vraha hledá zadostiučinění za smrt své dcery. Smutek, msta a spravedlnost se v něm perou, ale v drsném revenge finále si nakonec poslední slovo nebere člověk, ale jakási obdoba Božího soudu.

Spolu s Martinem, otcem Natalie, poznává, že žal a hluboký smutek musí přijmout jako součást smíření se s odchodem jejich dcer. Ač je výraz, který mu Jeremy Renner propůjčuje, westernově úsporný, cítíme za ním díky mimice a barvě hlasu všechna dramata, která se v něm odehrávají.

40 ženských sex symbolů 21. století

40 ženských sex symbolů 21. století

Monica Bellucci, Eva Green, Scarlett Johansson, Megan Fox, Mila Kunis, Christina Hendricks, Margot Robbie, Léa Seydoux, Alicia Vikander a erotické scény, v nichž se objevily.

Jane Banner v podání Elizabeth Olsen je obdobou postavy Emily Blunt v Sicario. Inteligentní, odhodlaná, idealistická, ale naivní hrdinka v drsném světě mužů, kteří ji za cenu ztráty iluzí pomohou se v něm zorientovat a získat profesní ostruhy.

Sheridanův autorský film jde ve stopách jeho předchozí scenáristické tvorby, s níž tvoří pomyslnou trilogii o vykořeněných místech současné Ameriky a lidech v nich, kteří se potýkají se socioekonomickými problémy, jež neumí řešit jinak než násilím.

Režisér do žánrové kombinace thrilleru, novodobého westernu a detektivního pátrání vnáší osobní příběh o smíření se ztrátou nejbližších, který se nám díky komplexnímu výkonu Jeremyho Rennera zaryje pod kůži. Stejně jako pomalé a vtahující tempo této drsné atmosférické podívané, u níž Taylor Sheridan prokázal, že nejen dobrým scenáristou, ale i režisérem.

Wind River

  • Žánr: thriller
  • Původní název: Wind River
  • www.falcon.cz/film/wind-river
  • USA / Velká Británie / Kanada, 2017
  • Scénář: Taylor Sheridan
  • Režie: Taylor Sheridan
  • Hrají: Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Graham Greene, Jon Bernthal, Julia Jones, Gil Birmingham, Kelsey Chow, Martin Sensmeier, Eric Lange
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 28. 09. 2017
Wind River
Film   8
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Aquaman: poslední oficiální trailer na očekávaný komiksový hit [video]

Oni a Silvio: recenze filmu

Oni a Silvio: recenze filmu

Oscarový režisér Paolo Sorrentino na pozadí dekadentních orgií prázdné hýřivosti vykresluje satirický portrét italského premiéra Silvia Berlusconiho a politiků jeho střihu.

Svědkové Putinovi: recenze filmu

Svědkové Putinovi: recenze filmu

Vybrali si ho a pak se nestačili divit. Svědectví o mocenském vzestupu Vladimira Putina a manipulativních praktikách, jež k tomu použil, které léty nabralo na mrazivém kontextu.

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Duchařská komedie se potkává s detektivkou v rodinné vánoční podívané režiséra Jana Pachla podle předlohy Marie Poledňákové, v níž se režisér snaží být víc „poledňákovský“ než ona sama.

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Reflexe 22. ročníku festivalu dokumentárních filmů, který se na týden promění v místo, kde je nejen radost Myslet filmem, ale i vnímat všechny ty přesahy, které festival nabízí směrem k dění nejen v naší společnosti.

Sony KD-65ZF9: prémiový 4K UHD LCD televizor z řady MASTER Series [test]

Sony KD-65ZF9: prémiový 4K UHD LCD televizor z řady MASTER Series [test]

Televizory pro nejnáročnějšího diváka od Sony, to má být řada 4K HDR MASTER Series. Nově má svého LCD zástupce v modelu Sony KD-65ZF9. Nový procesor doplňuje nové zadní podsvícení. Jak si vedou?

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Oslava hudebního génia skupiny Queen a jejího frontmana Freddieho Mercuryho, jehož divokému, hédonistickému způsobu života tvůrci staví až příliš uhlazený a nekontroverzní pomník.

Climax: recenze filmu

Climax: recenze filmu

Halucinogenní peklo, v němž účastníci tanečního soustředění pod vlivem negativních emocí a kolektivní paranoie odhazují civilizační návyky a zábrany. Ve filmu provokatéra Gaspara Noého, režiséra filmu Zvrácený.