AVmania.e15.cz

Wharfedale Diamond 11.2: pěkné dostupné regálové reprobedny [test]

Hledáte rozumné, pěkně zpracované, pěkně vypadající i pěkně hrající bedýnky, které jsou navíc univerzální, poklidné a příjemně nenáročné, a to vše za velmi přátelskou cenu? Tady jsou.

Řady dostupných reprosoustav Diamond od značky Wharfedale, založené Léta Páně 1932 Gilbertem Briggsem v městečku Ilkey v srdci údolí řeky Wharf v hrabství Yorkshire na severovýchodě Anglie, jsou už dlouhou dobu populární díky svému vždy aktuálnímu designu i přijatelným cenovkám, v jejichž kontextu prostě fungují. A ačkoliv Wharfedale je dnes součástí globálního koncernu IAG Group spolu s Quad, Mission, Audiolab, Luxman nebo Castle, řady Diamond jsou tu stále...

Nejnovější inkarnací je série Diamond 11 s trojicí sloupků a trojicí regálovek. Všechny modely nesou moderní rukopis, v němž ale stále cítíte firemní linie. Platí to i pro největší (byť stále poměrně kompaktní) regálový model Diamond 11.2.

Vzhled a konstrukce

Se svými 13,2 litry vnitřního objemu a korespondujícími vnějšími rozměry ozvučnice s výškou 35,5 cm, šířkou 22,1 cm a hloubkou 29 cm patří do standardu regálových reprosoustav. Stejně tak se svou váhou 9 kg. Kabinety jsou vyrobeny z vrstev různě hustého dřeva pro dosažení vhodné tuhost, kterou podporují ještě vnitřními příčkami.

Klepněte pro větší obrázek

Celá ozvučnice je usazena na základně, mezírkou mezi ní a skříní vydechuje dolů orientovaný port bassreflexu, čímž se energie šíří rovnoměrně do všech stran a chování je klidnější, než kdyby šlo o přímý výdech.

Diamond 11.2 mají poměrně tlustou čelní stěnu v černém laku, na její oblé boky navazují dozadu se zužující boční stěny, takže z pohledu zepředu působí reprosoustavy poměrně úzkým dojmem. Oba měniče na čelní stěně mají silný kovový rámeček, tweeter je pak vsazen ještě do mělkého zvukovodu.

Pohled zezadu je také velmi jednoduchý - je tu jediný pár reproterminálů a to ve vertikálním rozložení.

Klepněte pro větší obrázek

Nejvyšším tónům je vyhrazena klasická textilní kopulka o průměru 2,5 cm, středy a basy řeší kevlarový kónus o průměru 15 cm, mnohem dominantnější než sama membrána je ale mohutný středový fázový nástavec nebo obří vlnka pěnového závěsu.

S citlivostí 88 dB patří Diamond 11.2 spíše ke snáze rozehratelným, výrobce je označuje jako "kompatibilní s 8 ohmy". Psaný frekvenční rozsah 48 - 20 000 Hz nedoprovází (jako žádnou ze zmíněných hodnot) žádná definice podmínek, pro něž platí.

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

Klepněte pro větší obrázek

Na naměřeném frekvenčním průběhu je v rámci dané cenové hladiny vidět pěkná frekvenční vyrovnanost v pásmu od cca 60 do 20 000 Hz, je tu cítit větší energie v pásmu 100 - 400 Hz, která dodává zvuku pocit objemu a plnosti, až na jeden atypický problém na 1 500 Hz, který ale do určité míry může být způsobený i zvolenou měřící osou. Posun měřící osy výš ani níž propad neodstranil, posloucháte-li nad osou tweeteru, je nicméně menší.

Klepněte pro větší obrázek

Průběh impedanční křivky (červená) ukazuje na naladění bassreflexu na nějakých 48 Hz, propad někam lehce pod 4 ohmy na 200 Hz by neměl být vysloveně problematický ani ve spojení se základní elektronikou. Konstrukce se zdá být prostá nežádoucích rezonancí a vzhledem k ceně solidně přátelská pro běžné použití.

Jak to hraje

Wharfedale Diamond 11.2 jsme poslouchali na všech třech standardních redakčních sestavách - Norma Revo IPA-140 + OPPO UDP-205, Cambridge CXA80 + CXC a ASUS Xonar Essence MUSES MKII s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS + Naim NAP250 s občasným přispěním gramofonové sekce včetně VPI Scout a Grandinote Celio. Porovnávali jsme s Xavian Perla, Harbeth Monitor 30 a Fischer & Fischer SN-70, ale redakcí prošlo během té doby i několik dalších zesilovačů, zdrojů signálu i reprosoustav.

10× bezdrátová Bluetooth sluchátka do 4 000 Kč [srovnávací test]

10× bezdrátová Bluetooth sluchátka do 4 000 Kč [srovnávací test]

Bezdrátová sluchátka s náhlavním mostem jsou hned po špuntech nejčastěji nošenou skupinou modelů. Tentokrát jsme vybírali ve vyšší cenové hladině, což by se mělo pozitivně projevit po všech stránkách – zvuk, konstrukce i výdrž.

Přeci jen stále ještě poměrně úsporná velikost (o úsporné cenovce nemluvě) Diamond 11.2 je logicky limitujícím faktorem co se týká objemu a důrazu nejhlubších oktáv, přesto zejména objem vyšší basů začíná být velmi pěkný a právě tam Wharfedale zdánlivě i trochu přitlačí - tím vznikne dojem plnějšího přednesu a i taková hodně basově odvážná Zimmerově "Wheel of Fortune" ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) byla slušně podaná. Přednes je v basech trochu měkčí, takový uvolněnější, zvuk je kulatý, avšak sytý, pěkně bohatý a dá vám pocit, že z kompaktního objemu vytéká skutečně bas s nějakou váhou.

Hladkost, lehkost a relaxovaný přednes jsou charakteristické i pro střední frekvence - hlas Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) byl pěkný, usazený v popředí a objemný, pěkně barevně bohatý, hrdý a hladký, jemný. Je to mírně "příjemné" podání, s mírnou příměsí sladkosti, ale přesto čisté, zřetelné a v dané ceně dobře čitelné. Není to divoký, vášnivý přednes, přesto má Jonesův zpěv v podání Diamond 11.2 solidní jiskru.

Sennheiser HD820: uzavřená High-End sluchátka pro náročné [test]

Sennheiser HD820: uzavřená High-End sluchátka pro náročné [test]

Sennheiser představil po několika letech nový model ve své referenční třídě sluchátek. Cenovkou spadá dokonce na úplný vrchol nabídky. Jak si povede ve srovnání se svým otevřeným bratrem HD800 a dostojí jeho zvuk slibům výrobce?

Cinkot činelů v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) byl decentní, nečnící nijak ze zbytku hudebního spektra, ale zároveň ani nijak zapadlý v pozadí. Objemem i energií to bylo tak akorát, i tady je znát trochu klidnější, jemnější podání, které ovšem neztrácí čitelnost, naopak je tu slušná čistota.

Diamond 11.2 v sobě mají větší dynamickou jiskru, než byste možná v kontextu jejich ceny, velikosti i celkově relaxovaného podání očekávali. Nicméně když přijde na velké bubny v "Earth Drums" (He Xun-Tian | "Paramita" | 2002 | Wind Music), malé bedničky se solidně roztancují, cítíte jejich snahu, poměrně mohutný zvuk a robustnost. Navíc se zdá, že Wharfedale hrají svým lehce měkčím, ale plnokrevným způsobem bez ohledu na použitou elektroniku.

Jak se asi ze všeho řečeného dá odvodit, Diamond 11.2 nejsou naladěné na rozbor nahrávek, ale mnohem spíše na celistvou jemnost a pohodovou muzikálnost. Přesto v jednoduché "My Right Eye" Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch), která plyne hladce a řekněme až mírumilovně, vnímáte pěkně vydělený vokál a i když jemné syntetické basové zvuky jsou poměrně v pozadí, naznačené již určitě jsou a celkově je to férově organizovaný přednes.

KZ ZS6: výborné levné čtyřměničové hybridní špunty pro každého [test]

KZ ZS6: výborné levné čtyřměničové hybridní špunty pro každého [test]

Jestli sluchátka ZS5 u vás zabodovaly mimořádně nízkou cenou a dobrý zvukem, tak ZS6 se vám budou líbit ještě víc. Přidávají odolnější materiál, plnější zvuk a jsou méně náročné na zdroj zvuku.

Pokud si budete chtít doma vykreslit pěkně přehlednou hudební scénu, budete muset věnovat natáčení Diamond 11.2 trochu času - třeba "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG Music) se nakonec poskládala v pravolevém směru se solidní přehledností, Wharfedale vytváří spíše široké a proporčně poměrně velké zvukové pole, kde se prostě odehrává hudba.

Wharfedale Diamond 11.2 zvládnou hrát svým příjemně kultivovaným stylem vlastně cokoliv. Rytmická syntetická "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records) hrála i nahlas pěkně plynule a i když důraz není koncertní, i když je to celé spíše poklidné a lehce měkčí, rytmika funguje za dané peníze velmi solidně a hlavně se skutečně bezproblémově poslouchá.

Verdikt

Reprosoustavy Wharfedale Diamond 11.2 jsou velmi "rozumné" - pěkně zpracované, pěkně vypadající i pěkně hrající, jsou to univerzální, poklidné a příjemně nenáročné bedýnky za velmi přátelskou cenu.

Nenalézáme na nich vlastně žádný problematický aspekt, sedne-li vašemu uchu celkově lehce měkčí a možná i nadýchanější zvuk (a to zejména na basech). Jinak je to ovšem přednes solidně čistý, na danou velikost poměrně velký a vystupující do prostoru. Na finančně dostupné řešení je to velmi pěkný standard zvuku, který vás nechá užít si vaši oblíbenou hudbu - ať už je jakákoliv, bude příjemná.

klady

+ velká svoboda poslechu díky nesměrovosti
+ celkem pěkné a elegantní provedení
+ solidně plný zvuk
+ celkově dobře fungující a vyrovnaný zvuk

zápory

- trochu měkčí a nadýchanější basové pásmo nemusí nějakým systémům sednout

Wharfedale Diamond 11.2

Cena: 13 230 Kč

Zapůjčil: RP Audio

  • Typ: regálová 2pásmová - bassreflex
  • Středobasový reproduktor: kevlar 150 mm
  • Vysokotónový reproduktor: textilní 25 mm
  • Doporučený výkon zesilovače: 25-125 W
  • Impedance: 8 Ω
  • Citlivost (1 W/1 m): 88 dB
  • Kmitočtový rozsah: 48 Hz - 20 kHz
  • Rozměry (V x Š x H): 355 x 221 x 290 mm
  • Hmotnost: 9 kg
  • Provedení: černá, bílá, ořech, Rosewood

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: B@W bude v tejto triede asi lepsoa kupa … Jozef Laššák 23. 6. 2018, 07:28
Re: B@W bude v tejto triede asi lepsoa kupa … kamilo 21. 6. 2018, 16:45
B@W bude v tejto triede asi lepsoa kupa 600 … Jozef Laššák 21. 6. 2018, 10:27
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Jabra Elite 45e: kvalitní bezdrátová sluchátka pro aktivnější jedince [test]

Jabra Elite 45e: kvalitní bezdrátová sluchátka pro aktivnější jedince [test]

Pokud taky nemáte rádi špunty, které musíte mít zasazené hluboko v uších, aby vám nepadly, tak Elite 45e mohou být pro vás ty pravé.

Mecool KM8: Android TV s Chromecastem, ale bez Netflixu

Mecool KM8: Android TV s Chromecastem, ale bez Netflixu

Levný přehrávač s moderní verzí systému Android TV, skvělou podporou formátů a posíláním obsahu do televize z mobilního telefonu vypadá lákavě. Ne vše je ale dokonalé.

Panasonic: dva nové výkonné audiosystémy nejen na párty

Panasonic: dva nové výkonné audiosystémy nejen na párty

Pioneer A-40AE: cenově dostupný Hi-Fi stereo zesilovač oceněný EISA

Pioneer A-40AE: cenově dostupný Hi-Fi stereo zesilovač oceněný EISA

Stereofonní poslech se v posledních letech opět vrací a i Pioneer přichází se svým levnějším zesilovačem, který má však vše potřebné. Nový A-40AE jde na český trh.

Mission QX-2: povedené a dostupné regálové Hi-Fi reprobedny [test]

Mission QX-2: povedené a dostupné regálové Hi-Fi reprobedny [test]

Středně velké regálovky Mission QX-2 jsou ukázkou toho, co může dokázat opravdu velká společnost i v dostupné cenové třídě. V zahraničí jsou považovány za jedny nejlepších ve své třídě.

IKEA Eneby 20: skvělý, levný bezdrátový reproduktor od nábytkářů [test]

IKEA Eneby 20: skvělý, levný bezdrátový reproduktor od nábytkářů [test]

Ikea je společnost, jejíž výrobky si dokážeme představit prakticky v celém domě, ovšem primárně v podobě nábytku nebo domácích spotřebičů. Jak ale bude hrát bezdrátový reproduktor s cenovkou pod 1300 Kč?

​AQ M24: nové výborné aktivní Hi-Fi reprobedny s vylepšeným zvukem

​AQ M24: nové výborné aktivní Hi-Fi reprobedny s vylepšeným zvukem

LG CK43: efektní mikrosystém, který klame tělem [test]

LG CK43: efektní mikrosystém, který klame tělem [test]

Hudební mikrosystémy se v posledních letech ocitly na vedlejší koleji, jelikož jejich roli postupně přebírají bezdrátové reproduktory. Nadále však systémy přinášejí několik specifických vlastností, které u přenosných reproduktorů nenajdete.