AVmania.e15.cz

Wanted: recenze filmu

Komiksové předlohy vytlačily v žánru akce „osmdesátkové“ akční muskulatury a kazašský režisér Timur Bekmambetov přichází se stylovou a notně drsnou volnou adaptací komiksu Mrtvý nebo živý.

Osudově „vyvolený“ zabiják

Děj příběhu nabízí analogii s prvním Matrixem. Máme tu budoucího Vyvoleného, který je z pracovní kóje vytažen organizací, která ho nejprve verbuje a poté tvrdě nutí, aby se zlepšoval v rychlých reflexech a nadlidské hbitosti, již má genově zakódovanou. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hlavní hrdina Wesley Gibson (James McAvoy) je loser k pohledání. Zaměstnán v nadnárodní korporaci jako účetní, musí snášet ponižování otylé šéfové i to, že s jeho blonďatou partnerkou si pravidelně vyměňuje „genetické informace“ jeho kolega a nejlepší přítel. Osobní život má v troskách a únik hledá v preparátech proti úzkosti. Jednoduchá ústřední zápletka je prodchnuta mytologií, vycházející z tisíc let staré legendy o skupině moravských tkalců, kteří objevili ve vyráběných tkaných látkách tajné kódy, kterými k nim promlouval osud. Řemeslníci stvořili Bratrstvo zabijáků, které se řídí pokyny osudu a pro zachování rovnováhy dobra a zla odstraňuje vyvolené osoby. 

Tento film na DVD/Blu-ray si můžete zakoupit na www.Filmopolis.cz

Tak to jde už po staletí a my se do spárů této organizace dostáváme v momentě, kdy rebelující člen Cross (Thomas Kretschmann) počastuje kulkou elitního člena Bratrstva, který byl shodou okolností Wesovým otcem. Tajemné společenství bere mezi sebe jeho syna, který zatím neví, že po otci zdědil jeho schopnosti a jako jediný se může postavit nebezpečnému zabijákovi a otcovrahovi. 

Wesley pod dohledem tajemné Fox (Angelina Jolieová) a šéfa spolku Sloana (Morgan Freeman) absolvuje náročný a naturalisticky pojatý výcvik, kde dochází k fyzickému, ale hlavně duchovnímu přerodu v člověka, schopného vzít osud do vlastních rukou. Přehlížený beránek se mění ve vlka, který v něm vždycky číhal.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nově nabité schopnosti zprvu využije k sladké pomstě svým trýznitelům z minulosti. Počítačová klávesnice otisknutá ve tváři jeho soka na poli milostném je jen začátkem. Opojná chuť všemohoucnosti mu ale rychle zhořkne, když zjistí, že záměry jeho vražedných společníků nejsou tak vznešené, jak se z počátku zdály. Otázkou zůstává, kdo hraje s mladíkem nečistou hru a kdy Wes přijde na to, že svůj osud si musí kontrolovat jen on sám? 

Rovnováha dobra a zla

Tvůrci využili známý komiksový motiv vyvoleného, který se z ušlápnuté a nesebevědomé nicky promění v hrdinu. Scenáristé si vypůjčili z komiksové předlohy Marka Millara a kreslíře J. G. Jonese, která v Česku vyšla pod názvem Mrtvý nebo živý, jen některé postavy a ústřední situaci přerodu. Kreslený Wesley byl zabydlen ve světě, kde se superpadouši snaží vyhubit superhrdiny a ovládnout svět. Ústřední postava svým chováním zdaleka nenaplňovala obvyklou hrdinskou formulku, že míra nově nabytých schopností by měla být v přímé úměře se zvětšující se odpovědností. Kancelářský šiml, vycvičený v elitního zabijáckého machra naopak pro zábavu a zisk vraždil nevinné, znásilňoval slavné herečky a ještě se u toho královsky bavil.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Toto temné nihilisticko-anarchistické ladění, kde naprosto chybí kladný vzor, by asi bylo pro mainstreamový film příliš a tak se scénáristé rozhodli najít k příběhu jiný a korektnější klíč. Myšlenka Bratrstva „Zabít jednoho znamená zachránit tisíce“, jež má udržovat přirozenou rovnováhu světa v obraně před zlem, ale není dostatečně rozvedena a ani se nesnaží jít nijak do hloubky. Není uspokojivě vysvětleno, kdo onu rovnováhu určuje a zda je objekt, jenž má být odstraněn, opravdu další potencionální Hitler nebo jen někdo, kdo se organizaci znelíbil. Morální dilema z toho plynoucí je nastoleno, ale opět zodpovězeno dost polovičatě až v samém závěru s podprahovým násilným poselstvím. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Adrenalinem bušící srdce

Původně reklamní režisér Timur Bekmambetov po úspěchu dvojice fantasy eposů (Noční hlídka, Denní hlídka) podle románů Sergeje Lukjaněnka zaujal zámořské producenty svou schopností přijít za relativně levný peníz s dynamickou a vizuálně ohromující podívanou. Ve svém hollywoodském debutu servíruje přímočarou zábavou, kořeněnou černým humorem a nekorektním násilím, které podřizuje vše, od rozvíjení zápletky, hereckých výkonů až po symbolické závěrečné zúčtování.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ve Wanted vizuálně zklidnil svůj frenetický rukopis (chaotický střih, nepřehledná akce, černý humor), kterým v záplavě zběsilého obrazového chaosu trochu pohřbil svou Denní hlídku. Nezříká se ale svých oblíbených propriet a nadále je rozvíjí. Můžeme se tak těšit na fyzikální zákony popírající „matrixovský“ bullet-time i kulky, odrážené vlastními střelami, putující po jiných drahách než přímých nebo zpomaleně prolétávající hlavami. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Manipulace s obrazem, ať už jde o zpomalování, zmrazení nebo zrychlování pohybu zde není jen na efekt, ale má přímou souvislost se schopností hrdiny ohýbat dráhu střel a manipulovat s ní za pomoci ruční ekvilibristiky a kontrolovaného přísunu adrenalinu do mozku. Rychlé bušení srdce, které dříve Wes považoval za projev úzkosti, se ukáže zděděnou genetickou výbavou, díky níž se jeho vnitřní svět zrychluje a vnějškový zpomaluje tak, že může provádět nejroztodivnější kaskadérské kousky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Wanted se opájí adrenalinově výbušnou akcí, v níž se projevuje režisérova záliba v automobilových exhibicích a lá Speed Racer. Angelina Jolieová leží na kapotě červeného sporťáku a v přestřelce mění svůdné pozice se stejnou rychlostí jako palebný arzenál, řídíc při tom všem auto jen nohama. Bombastická akce vrcholí ve chvíli, kdy se proslulý český rychlovlak Pendolino hroutí do propasti se zavrtaným vozovým exponátem socialistického bloku v pravém boku. V žigulíku zuří přestřelka, zatímco se vlak trhá na kusy.

Nápaditost akčních sekvencí, v nichž se Bekmambetov překonává v gejzírech nápadů, je excelentní a jistě nalezne ozvěnu ve spoustě epigonů. Horší už je to už s výpravností snímku, kde je vidět, že na kulisách se trochu šetřilo (budova starého cukrovaru, kde má společenství své sídlo a kde probíhá zrod zabijáka.) 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Mladý skotský herec James McAvoy dokazuje, že v první akční roli mu to jde stejně dobře jako v historických romancích (Pokání). „Fight-club (ovské)“ užití voiceoveru v sarkasticko-cynických vnitřních monolozích ve spojení s jeho přerodem z ušlápnutého ňoumy v stroj na zabíjení je funkční a herecky ve své proměnlivosti uvěřitelné a na McAvoyovi je vidět, že si ho užívá se sebeironickou nadsázkou. Potetovaná a dráždivě záhadná vražedkyně Angelina Jolieová je mrštná, stylová a sexy a Morgan Freeman svým klidným charismatem a hlubokým témbrem vzbuzuje mentorský respekt.

Bekmambetov ve svém hollywoodském debutu nezklamal a řekl si o další žánrové lahůdky. Zběsilý rytmus vyprávění se odráží v syrovém, ale přitažlivém vizuálním balení a domácí divák bude zajisté potěšen podvědomými reáliemi, jež jsou za sebou řazeny ještě šíleněji než v XXX.

Klepněte pro větší obrázek 

Wanted

  • Žánr: akční comicsová adaptace
  • www.wantedmovie.com
  • Původní název: Wanted
  • USA 2008
  • Scénář: Michael Brandt, Derek Haas, Chris Morgan (podle comicsu Marka Millara a J. G. Jonese)
  • Režie: Timur Bekmambetov
  • Hrají: James McAvoy, Angelina Jolieová, Morgan Freeman, Common, Thomas Kretschmann, Marc Warren, Terence Stamp
  • Distribuce: Bontonfilm
  • Distribuční premiéra v ČR: 26. 6. 2008
AVmania.cz hodnotí
filmKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek7/10
Další článek




celkem 14 komentářů

Nejnovější komentáře

... ria 4. 8. 2008, 09:02
Zklamání Eliška 17. 7. 2008, 08:41
Re: Ludia! Co to tu trepete! Tomáš Holčík 3. 7. 2008, 13:03
Re: Ludia! Co to tu trepete! Jaromír Puk 1. 7. 2008, 22:47
Re: Ludia! Co to tu trepete! DragoBoarder 1. 7. 2008, 21:41

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.