Výměna: recenze filmu

Herec a režisér Clint Eastwood přichází s filmem, který neskrývá oscarové ambice. Dobové drama podle skutečné události, odehrávající se v meziválečných letech.

Realita předbíhá fikci

Scénárista, novinář a tvůrce komiksů (Krajina půlnočních stínů) Michael J. Straczynski vychází při konstrukci děje z reálného případu, který objevil v archivu losangeleské radnice a potvrzuje známou skutečnost, že nejneuvěřitelnější příběhy píše sám život. Skutečnost předbíhá fikci a námět Výměny je toho smutným důkazem. Straczynski se od konkrétního zasutého případu odpichuje k obecně platné znepokojující úvaze o vytrvalosti, nezlomnosti ducha a naději a servíruje Eastwoodovi látku, díky níž rozehrává další emocionálně naléhavé a působivé drama.

Eastwood zachovává své oblíbené westernové schéma o vzpouře jedince proti systému, jen osamělého pistolníka vystřídala svobodná matka, která se snaží najít svého syna. Vyprávění zasazuje do doby sklonku dvacátých let, kdy ženy zdaleka neměly taková práva jako dnes a přistupovalo se k nim s mnohem větším despektem.

Christine Collinsová (Angelina Jolieová) má slušné zaměstnání operátorky v telefonní společnosti, buduje si kariéru v do té doby převážně mužském prostředí a jako matka samoživitelka vychovává devítiletého syna Waltera. Ten jednoho dne beze stopy zmizí. Christine se obrátí na policii, která v čase hospodářské krize zápasí s nepřízní veřejnosti kvůli nízké objasněnosti vyřešených případů a podezřelým praktikám, zavánějících korupcí a brutalitou.

Když policie chlapce po pěti měsících vypátrá a před zraky novinářů ho se slavnostní pompou matce předá, ukáže se že došlo k omylu. Christine od počátku ví a cítí, že dítě je cizí, ale policie s ní manipuluje a podsouvá jí smyšlenku, že je příliš rozrušená na to, aby svého potomka poznala. V době, kdy neexistovaly testy DNA, stojí tvrzení policie proti tomu matčinu.

Losangeleský policejní sbor potřebuje pozitivní publicitu, nikoliv obrovský trapas s vrácením falešného syna zoufalé matce. Náčelník policie, kapitán Davis (Colm Feore) je rozhodnut donutit Christine, aby chlapce přijala za svého. Když to matka odmítne, je podrobena účelovému nařčení, že se chce vyvléci ze svých mateřských povinností a zastrašujícímu nátlaku v podobě psychiatrického „pozorování“, které ji má zlomit.

Christine se ale nevzdává a dokáže se postavit zkorumpovanému systému, ztělesněnému policejní mašinérii, kooperující s radnicí a psychiatrií, která se snaží neúspěšné pátrání po jejím nezvěstném synovi zahladit. Neústupné ženy, jež nechce víc než obnovit pátrání po jejím zmizelém synovi, si všimne pastor Gustav Brieglieb (John Malkovich) a nabídne jí pomoc. Sežene i dobrého právníka, který se vzdá nároku na honorář. Když se na stranu spravedlnosti přikloní i vyšetřující detektiv Ybarra (Michael Kelly), Jonesův podřízený, ctící na vlastní pěst poslání své profese, misky vah dosavadního bezpráví se začínají naklánět.

Po odkrytí odporného tajemství na odlehlé kuřecí farmě v kalifornském Winesville dostává případ nový spád a matka cítící, že jasné odpovědi na otázku, zda její syn žije, se nedobere, dává svůj mateřský cit do služeb odhodlaného boje za spravedlnost, jež jí má přinést pocit morální satisfakce za učiněná příkoří.

Žánrové proplouvání

Jednotlivé pohledy na historickou událost z meziválečných let se díky pečlivé rekonstrukci skládají, ale vzhledem k nedořešenosti případu nemohou z podstaty věci podat komplexní obraz. V tom je Výměna příbuzná Fincherovu Zodiacovi, ožehavým tématem zase upomene na Affleckův debut Gone Baby Gone, odhodlanou ženou stojící ve středu vyprávění na Eastwoodovo boxerské drama Million Dollar Baby.

Vypjatá atmosféra je budována, tak jsme v režisérových filmech zvyklí, pozvolna, ale o to vydatněji. Ve stylovém dobovém filmu, který je žánrově různorodý a klamavý se potkává melodramatický příběh zoufalé matky s kriminálním vyšetřováním. Dojde i na psychodrama, jak vystřižené z Formanova Přeletu nad kukaččím hnízdem, ve scénách z léčebny a hororové napětí, když se děj přenese na farmu. Závěr ústí v soudní dohru, která má hned dvojí paralelní podobu. V přelíčeních se hraje jak o osud domnělého únosce malého Waltera a masového vraha, tak pověst losangeleské policie.

Snímek díky tomu ztrácí svou komorní sevřenost, pečlivě budovou v první hodině a čtvrt, ale na oplátku se vzpíná k univerzální výpovědi o době, zneužití moci a nekonečných hranicích rodičovské lásky.

Clint Eastwood žánrově i scénáristicky rozvětvené vyprávění kočíruje se zkušeností stárnoucího mistra, který zraje jak víno. Jemné a úsporně nenápadné tóny hudby, kterou složil sám režisér, spolu s tlumenými barvami kameramana Toma Sterna, dokreslují dobové pozadí dvacátých až třicátých let minulého století, které se podařilo díky výpravě věrohodně zprostředkovat.

Přechody mezi jednotlivými dějovými odbočkami, souvisejícími s hlavním tokem vyprávění, jsou plynulé a slouží k funkčnímu bičování vašich emocí. Eastwood ale netlačí na pilu, neuchyluje se k lacinému citovému vydírání a vše podává s elegantně uhlazenou, až odměřenou věcností, jež nechává prostor pro katarzi na samém divákovi. Již zmíněný odstup od zobrazených skutečností, v němž formální stylovost získává navrch nad silou prožitku, možná může vést k tomu, že někteří diváci budou snímek vnímat jako chladný, což je hlavní výtka na adresu tvůrců. Závěr, dopovídající jednotlivé podzápletky, v takřka čtyřicet minut trvajícím finále, dává zpětný smysl všem žánrovým posunům a poukazuje jak na mnohovrstevnatost příběhu, tak možná na nejistotu, jak vyprávění vlastně zakončit.

Potížistka v apartním kloboučku

Angelina Jolieová v dobovém kostýmku, klobouku, účesu a se silně zvýrazněnými červenými rty dovede velmi živě zprostředkovat postavu matky lvice, která se bere za své dítě a přenáší na diváka věrohodně pocity zoufalství, nejistoty i naděje, jako by to prožívání bylo vaše. Scény v psychiatrické léčebně a ve vězení ji ukazují v nové poloze, zbytek už má sterilnější ražení. Přehrání se z vampa v křehce subtilní ženu a vymanění se ze škatulky akčních superžen ji svědčí a svým ztvárněním matky si říká o oscarovou nominaci.

Za Angelinou Jolieovou ale nezaostávají ani ostatní členové hereckého ansámblu. John Malkovich se své role reverenda Briegleba zhostil s jemnou elegancí sobě vlastní a Jason Butler Harner v úloze psychopatického vraha Gordona Northcotta opanuje plátno zlostí a křikem, střídajícím se ve vlnách se sebelítostí a snahou získat si trochu soucitu. Sebejistota, pýcha a krutost zbaběle mizí až tváří v tvář smrti.

Výměna si všímá předsudků meziválečné společnosti a vyzdvihuje úlohu ženy jako matky. Přináší typicky americké téma a vybízí k tomu, aby lidé nepodléhali pesimismu ve snaze měnit stav věcí veřejných. Pomocí zobrazené bezmoci a bezpráví se dostává Eastwood divákovi přímo pod kůži a dráždí jeho smysl pro čest a spravedlnost. Tíživé varování před zneužitím byrokratické úřední, policejní a státní moci i síle médií je stále platné, mění se jen dobové kulisy.

Výměna

• Žánr: kriminální melodrama
  • Původní název: Changeling