Vítězné filmy z Karlových Varů - Druhé festivalové ohlédnutí

Vítězné filmy z Karlových Varů - Druhé festivalové ohlédnutí

Němcův Vlk z Královských Vinohrad a další oceněné filmy letošní hlavní soutěže, hit ze Sundance Malá sokolnice nebo krutý obraz dětských vojáků v Bestie bez vlasti.


V prvním ohlédnutí za 51. ročníkem mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech jsme vám nabídli výběr nejatraktivnějších titulů z festivalů Sundance, Berlinale a Cannes, které se objevily v sekci Horizonty. Šlo vesměs o snímky, které záhy po festivalu nebo s drobným odstupem vstupují do české distribuce, takže je můžete během letních nebo podzimních měsíců navštívit.

V druhém výběru jsme se rozhodli zaměřit na snímky z hlavní soutěže, které zabodovaly během sobotního slavnostního udílení cen. Nejvyšší ocenění, Křišťálový glóbus a cenu za mužský herecký výkon si odnesla maďarská sonda do života dvou příbuzensky spřízněných rodin Rodinné štěstí.

O Zvláštní uznání poroty se podělily dva snímky. Rumunské přiblížení partnerského odcizení U trati a poslední film v březnu zemřelého velkého bouřliváka české kinematografie Jana Němce Vlk z Královských Vinohrad, v němž nás Karel Roden jako vypravěč a Jiří Mádl jako jeho herecké alter ego provází režisérovým životem.

Německé Prvotní štěstí s hvězdnou Martinou Gedeck získalo Cenu mezinárodní filmové kritiky FIPRESCI a Cenu Europa Cinemas Label. Obě poroty ocenily tuto nevšední romanci, jež přichází se zneklidňující psychologickou sondu do problematiky víry, deviace, závislosti a násilí.

Zpovědi italského režiséra Roberta Andò nabídly filozofickou detektivku, odehrávající se na pozadí zasedání ministrů financí zemí G8. Toni Servillo, známý z filmů Paola Sorrentina Božský a Velká nádhera, tu ztvárňuje kartuziánského mnicha, jemuž se noc před smrtí zpovídal šéf Mezinárodního měnového fondu. Otázka zní, co vše mu prozradil o praktikách lidí, kteří řídí tento svět?

Šestým filmem z hlavní soutěžní sekce je španělský snímek Nová kůže, který na festival osobně doprovodili herci Sergi López a Emma Suárez. Po osmi letech od tragické události se v něm vrací ke své matce syn, u něhož ale není jisté, zda jde skutečně o toho, za koho se vydává.

Šestici soutěžních titulů doplňují v tomto speciálu další výrazné filmy, které jsme letos mohli ve Varech vidět. Bestie bez vlasti režiséra seriálu Temný případ Caryho Fukunagy, v němž atmosférickým způsob zachycuje zrod dětského vojáka v bestiálních konfliktech v Sierra Leoně nebo Libérii.

Dokumentární pohádka Malá sokolnice o třináctileté mongolské dívce, která jde za svým snem stát se sokolnicí, nadchla festivalové publikum v Sundance i ve Varech, stejně jako francouzské Božské o dvou dívkách, které žijí na pařížském předměstí, plném kriminality. Zmatky dospívání, rozpad přátelství i hledání vlastní sexuality prožívá bezradná, výbušná i zranitelná dívka v irském filmu Rande pro šílenou Mary, který má šanci oslovit i nejmladší publikum. 


Rodinné štěstí

r. Szabolcs Hajdu, Maďarsko, 2016

Eszter (Orsolya Török-Illyés), jejího manžela Farkase (Szabolcs Hajdu) a jejich pětiletého syna Bruna (Zsigmond Hajdu) jedné noci překvapí nenadálá návštěva. Eszteřina sestra Ernella (Erika Tankó), její muž Albert (Domokos Szabó) a desetiletá dcera Laura (Lujza Hajdu) se po roce vracejí ze Skotska, kde se navzdory očekávání nedokázali usadit.

A protože nemají, kde složit hlavu, poprosí Ernella svou mladší sestru Eszter, k jejímuž dokonale vypadajícímu životu vždy vzhlížela, zda by mohli na nějaký čas zůstat u ní. Brzy se ale ukáže, že obě části rodiny tak úplně nesouzní a že obě manželství zároveň procházejí krizí.

Szabolcs Hajdu (1972) je renomovaný maďarský filmový a divadelní režisér, scenárista a herec. Řadí se k silné čtyřicátnické generaci maďarských tvůrců jako Kornél Mundruczó (Projekt Frankenstein, Bílý Bůh), György Pálfi (Taxidermia) nebo Benedek Fliegauf (Mléčná dráha, Lůno, Je to jen vítr). Mezi jeho nejznámější díla patří snímky Tamara, Bílé dlaně nebo i u nás uvedený Bibliotheque Pascal (2010).

Rodinné štěstí je komorním filmem, odehrávajícím se mezi čtyřmi stěnami velkého a krásného budapešťského bytu. Obě rodiny na sebe narážejí, vzájemně se srovnávají, nikoho samozřejmě nenapadne za své problémy vinit sebe sama. Což vytváří vtipné a ironické situace.

Dospělé postavy (tu nejprotivnější si zahrál sám režisér) se sebereflexi vyhýbají, maximálně se uchylují k sebelítosti a doufají, že jim ostatní jejich přepjaté sebeobviňování rychle vyvrátí. Skrze stále nové konflikty vyplouvají a zase se zanořují více i méně podstatné důvody toho, proč se právě teď, ve svých plus minus čtyřiceti letech, cítí všichni čtyři tak prázdní, znudění či prostě jen zklamaní.

Nezávislý snímek, který kvůli nelibosti Orbánovy garnitury neměl přístup ke státním grantům, vyniká vynalézavou inscenací, skrupulemi nezatíženým odhodláním dobrat se často bolestivých pravd v mezilidských vztazích, precizním vykreslením povah a hereckými výkony, jež se zadřou pod kůži.

Režisér do hlavních rolí obsadil své skutečné rodinné příslušníky, jež natáčel v jediném bytě za pomocí třinácti kameramanů, které vyučuje na budapešťské univerzitě. Křišťálový glóbus za nejlepší film se ocitl v těch nejpovolanějších rukou. Shodla se na tom porota i kritici. Szabolcs Hajdu si odnesl i cenu za nejlepší mužský herecký výkon.

Určitě si přečtěte

Články odjinud