AVmania.e15.cz

Vendeta: recenze filmu

Vendeta: recenze filmu

O celovečerním debutu Miroslava Ondruše Vendeta se bude dlouho mluvit. Nejčastěji velmi negativně. Pravdou je, že podobný snímek tady už dlouho nevznikl a v této podobě snad vůbec nikdy. Pravdou ale také je, že Ondrušovi se nepovedlo vše dovést k dokonalosti a jeho snahy většinou zůstávají někde na půli cesty. Přesto autor natočil jedno z nejsilnějších děl letošního roku.

 

Vendeta není ničím menším než variací kinematografických postupů slavných bratří Coenových, jak je představili ve svém kultovním debutu Zbytečná krutost, s nádechem vypravěčského minimalismu pozdního díla spisovatele Cormaca McCarthyho (Tahle země není pro starý, Cesta). Ondruš vypráví příběh muže (Ondřej Vetchý) mstícího se trojici teenagerů, kteří mu zničili život.

Klepněte pro větší obrázek 
 

Kvůli jejich zločinu a absenci trestu bere „spravedlnost“ do vlastních rukou, stává se monstrem a chce je fyzicky zlikvidovat téměř ve stylu závěru filmu Nebohá paní pomsta režiséra Chan-wook Parka. Co by asi každý jiný autor zatížil mnoha dalšími motivy a dějovými liniemi, nechává Ondruš zcela nahé. A v tom je Vendeta v tuzemském prostředí výjimečná.

Klepněte pro větší obrázek

Má to však dvojí efekt. První je jednoznačně pozitivní. Ondrušovi se daří vyvolat v divákovi skutečné napětí a fyzický i psychický stav naprostého zhnusení a vyčerpání (to navíc nevyprchá po skončení titulků, ale zakoření se divákovi hluboko pod kůží). V době, kdy převládají rozchechtané komedie a diváci touží ubavit se k smrti to paradoxně působí až blahodárně.

Ne náhodou za Vendeta stojí producent Vratislav Šlajer, díky němuž loni vznikla Pouta (neméně deprimující). Nicméně právě na rozdílech mezi Pouty a Vendetou se nejlépe vysvětluje, proč Ondrušův debut není perfektním filmem. Je pouze prvoplánově brutální, krutý, spoléhá jen na jedinou možnost vyvolávání napětí a hrůzy. Pouta jsou mnohovrstevnatá, komplexní, fungují na každé z mnoha úrovní – a v důsledku děsí víc, jsou působivější. Vendeta sází vše na jednu kartu, neřeší kulhající logiku ani komplikovanou psychologii. A kvůli tomu selhává.


Vendeta (thriller, Česká republika, 90 minut)

  • Režie: Miroslav Ondruš
  • Hrají: Ondřej Vetchý, Oldřich Kaiser, Igor Chmela, Marek Taclík, Lucie Šteflová
  • Premiéra: 24. listopadu
  • Hodnocení: 60 %
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

"V ako Vendeta" a "Vendeta", dva rozne filmy… MM 23. 11. 2011, 12:41

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.