AVmania.e15.cz

Velká nádhera: recenze filmu

Felliniovské tázání o marnotratnosti lidského bytí ožívá ve vizuální podobě, charakterizované nejlépe samotným názvem filmu. Ano, tento snímek je opravdu Velká nádhera.
Velká nádhera: recenze filmu

Paola Sorrentina po stylizovaném portrétu italského politika Giulia Andreottiho s názvem Božský a dušezpytné road-movie Tady to musí být vnímám jako jednoho z nejlepších a nejzajímavějších filmařů současnosti, na jehož každý další film se nesmírně těším. Jeho Velká nádhera patřila k vrcholům festivalu v Cannes a nejinak tomu bylo i ve Varech.

Sladký život znovu ožívá

Italský režisér se rozhodl se svou typickou vytříbenou vizualitou (opulentní a nekončící kamerové jízdy) složit poctu městu Řím. Ve felliniovském duchu, blízkém Mistrovým filmům Sladký život, 8 ½ nebo Řím.

Průvodcem města se stává „duchovní příbuzný“ Marcella Rubiniho ze Sladkého života, novinář a autor jediného románu Jep Gambardella (Toni Servillo). Nonšalantní král mondénních večírků, jiskřivě ironický glosátor, melancholik, blazeovaný požitkář a neúnavný svůdník, bydlící na dosah Kolosea.

Reflektovaná prázdnota vlastního bytí

Po oslavě jeho pětašedesátých narozenin, konaných na střeše jednoho ze starých domů v centru, se ale v jeho životě něco změní. Zestárlý světák, který zná snad každou dlaždici v římských ulicích a vymetl snad každý okázalý mejdan, který se v posledních desetiletích konal, si najednou začíná uvědomovat prázdnotu vlastního konání.

Tato absence smyslu života, který až dosud vedl, se zrcadlí na pozadí bizarních večírků, jež navštěvuje. Jep rekapituluje a začíná být znechucený sám sebou, životem, který vede i suitou podobných snobských existencí jako on, která ho obklopuje. Doléhá na něho věk a uvědomuje si svou konečnost. Zvlášť, když začínají umírat jeho vrstevníci, mezi nimiž je i jeho mladická a možná jediná opravdu velká láska.

Cítí, že by rád ještě napsal onu velkou knihu, ale o čem by měla být? Pokud by vypovídala o jeho životě, tak by musela být o nicotnosti, prázdnotě, strachu ze stáří a osamění jednoho zvolna odkvétajícího šviháckého cynika. Jak ale napsat knihu „o ničem“?

Opojně o marnotratnosti

Sorrentino Jepeho tázání o smyslu života propojuje s univerzálními úvahami o významu a postavení umění nebo náboženství. Toto komplexní, hluboké a rozjímavé dílo je podobné Jepeho životu. Je stejně tak opojné, jako marnotratné v ukázce nesnesitelné lehkosti bytí jeho prázdného života.

A je opravdu nádherné. Zvlášť ve spojení s hudebním podkresem. Režisér ho pojímá jako vizuální poctu Římu, městu, v němž se spojují sakrální i profánní aspekty života, městu, v němž se světci páří s děvkami, jak sám říká.

Proto se v hudební složce jeho filmu vedle sebe potkávají spirituální kompozice autorů jako Bizet nebo Arvo Pärt, s komerčním technem, dunícím v čtvrthodinovém úvodu na večírku, jehož extravagantní ráz vám připomene Luhrmannova Velkého Gatsbyho.

Krása jako estetická kategorie

Sorrentino natočil velké dílo, pracující s krásou nebo nádherou jako estetickou kategorií. O vyprázdněnosti okázalého života vypráví těmi nejpompéznějšími prostředky, které diváka zcela uhranou.

Pokud režisér letos získá Oscara za nejlepší cizojazyčný film, bude v těch nejpovolanějších rukou. Protože nám umožnil kus té velké nádhery sdílet a prožít na vlastní kůži. A já už jsem teď zvědavý, jaký styl vyprávění zvolí režisér pro svůj další film. Tipoval bych, že to bude něco minimalističtějšího.

Velká nádhera

  • Žánr: podobenství
  • Původní název: La grande bellezza
  • www.filmeurope.cz/movies/755-velka-nadhera
  • Itálie 2013
  • Scénář: Paolo Sorrentino, Umberto Contarello
  • Režie: Paolo Sorrentino
  • Hrají: Toni Servillo, Sabrina Ferilli, Carlo Verdone, Carlo Buccirosso, Isabella Ferrari, Giorgio Pasotti, Serena Grandi, Luca Marinelli, Vernon Dobtcheff
  • Distribuce: Film Europe
  • Distribuční premiéra v ČR: 31. 10. 2013

AVmania.cz hodnotí
Film 10

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Vetřelec: Covenant – recenze filmu

Vetřelec: Covenant – recenze filmu

Frankensteinovské téma stvořitele a jeho výtvoru slouží nejen k poznání vetřelčího rodokmenu, ale i úskalí režijního přístupu Ridleyho Scotta k této látce.

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

Sharon Stone, Gina Gershon, Salma Hayek, Cameron Diaz, Demi Moore, Pamela Anderson, Kate Winslet, Jennifer Lopez, Elizabeth Hurley nebo Nicole Kidman a jejich odhalené scény ve filmech.

Válka o planetu opic: výborný finální trailer na očekávané sci-fi [video]

Válka o planetu opic: výborný finální trailer na očekávané sci-fi [video]

Král Artuš: Legenda o meči – recenze filmu

Král Artuš: Legenda o meči – recenze filmu

Londýnská gangsterka, zkřížená s hrdinskou fantasy, v níž se hrdina dlouho zdráhá přijmout svůj úděl. Guy Ritchie Artušův origin napumpoval velkou audiovizuální energií, která překrývá zjednodušený výklad legendy.

Lady Macbeth: recenze filmu

Lady Macbeth: recenze filmu

Manželství jako obchod, patriarchální dominance, probuzený chtíč, cizoložství a vraždy. Viktoriánské erotické drama na motivy předlohy Nikolaje Leskova ukazuje, jak se z oběti stává krutá a manipulativní vládkyně.

Blade Runner 2049: první oficiální trailer na očekávané sci-fi [video]

Blade Runner 2049: první oficiální trailer na očekávané sci-fi [video]

Wonder Woman: finální trailer před premiéru je tu [video]

Wonder Woman: finální trailer před premiéru je tu [video]

Strážci Galaxie Vol. 2: recenze filmu

Strážci Galaxie Vol. 2: recenze filmu

Sázka na excentričnost ústřední pětice a její týmovou chemii z jedničky je v pokračování vystřídána větším příklonem k blockbusterovému schématu s výraznou melodramatickou linkou rodinných vztahů.