Valkýra: recenze filmu

Válečné drama režiséra Bryana Singera, v němž si elegantně podává ruku dokumentární rekonstrukce událostí s napínavým konspiračním thrillerem.

Šachová partie

Na říšského vůdce bylo spácháno celkem patnáct neúspěšných atentátů. Okolnostmi toho posledního, nejznámějšího a nejnadějnějšího v červenci 1944 se zabývá novinka režiséra Bryana Singera (Obvyklí podezřelí, X-Men, Superman se vrací) a producenta a ústředního hereckého představitele Toma Cruise.

Tom Cruise se svou produkční společností United Artists po vlažně přijaté politické konverzačce Hrdinové a zbabělci moc stál o hit, který by pomohl resuscitovat jeho uvadající (či chcete-li stagnující) hvězdnou kariéru, zasaženou jeho nešťastnou mediální prezentací. Dovádivě excentrické poskakování na pohovce v talk show Oprah Winfreyové, fanatická propagace scientologické církve (kvůli níž mělo natáčení Valkýry organizační problémy v Německu), zpochybňování medikamentů v oboru psychiatrie.

To vše, spolu s technickými potížemi při vyvolávání filmu a několikrát odloženým datem premiéry, přispělo k tomu, že namísto taháku sezóny se Valkýře již předem přisuzovalo, že bude jejím propadákem. Výsledek ale nakonec příjemně překvapil a válečný thriller z nacistického Německa rozehrává šachovou partii, jejíž zakončení je nám sice předem známo (s minimální znalostí historie), ale přesto fascinovaně sledujeme její průběh.

Operace Valkýra

Hrabě von Stauffenberg (Tom Cruise) je oddaným a hrdým vojákem, ale i kritikem nacistického způsobu vedení války. Z leteckého útoku spojeneckých sil na bojiště v severní Africe vyvázne s vážnými zraněními. Daň za jeho nepřizpůsobivost je velmi krutá, přichází o oko, pravou ruku nad zápěstím a dva prsty na levé ruce. Rozhodně ale ne o vůli zbavit se německého kancléře jako hlavního viníka neutěšeného stavu nejen své země, ale celé Evropy.

Po rekonvalescenci je plukovník Claus von Stauffenberg převelen na ministerstvo války pod generála Olbrichta (Bill Nighy) a povýšen za statečnost na náčelníka generálního štábu záložní armády. Získává tak přístup do nejbližšího okolí Adolfa Hitlera (David Bamber) a zároveň je zasvěcen do plánu mocných na jeho odstranění, jehož se má stát vykonavatelem.

Legislativní zázemí pro tento záměr má rebelům poskytnout Hitlerův vlastní materiál nazvaný Operace Valkýra, původně koncipovaný jako scénář nouzového řešení při vypuknutí vnitřních nepokojů, jež by mohly v Německu nastat po případné smrti Vůdce. Odboj při přípravách svržení diktátora a jeho nejvěrnějších spolupracovníků použije rafinovanou strategii, kdy v bezpečnostním plánu provede několik úprav, vedoucích k omezení činnosti gestapa, jednotek SS a NSDAP při vyhlášení výjimečného stavu. Von Stauffenberg změněný dokument dává s ledovým chladem podepsat Hitlerovi, netušícím zradu nejbližších. Operace, počítající s úspěchem atentátu, následnou pohotovostí záložních oddílů armády a nastolením nové vlády ve vzniklém chaosu může vypuknout.

Kapela snů

Skupina spiklenců se pokusila zvrátit průběh války, neboť věděla, že Německo je ve výrazné defenzívě, prohrává válku a jedinou možností, jak zabránit ještě větším ztrátám na životech i hmotných statcích, je uzavřít mír se Spojenci.

Scénář z pera pánů Christophera McQuarriea a Nathana Alexandera se při kronikářsky pečlivé rekonstrukci skutečných událostí až příliš soustředí na samotný průběh operace a okolnosti jí předcházející i následující a nesnaží se rozkrýt pohnutky a zájmy jednotlivých aktérů spiknutí. Mocenské či ekonomické zájmy mužů, kteří už se viděli v čele poválečného Německa, víc tušíme, než aby nám byly blíže představeny. Příběhu díky této zkratkovitosti chybí motivační i osobní zázemí postav, ale zase získává na komorní sevřenosti, vedoucí v přehledné spleti událostí k dramatickému rozuzlení.

Psychologie postav je podřízená duchu thrillerové přímočarosti vyprávění a je skryta pod vnějškově odhodlanými pózami, pečlivě načesanými pěšinkami ve vlasech a nažehlenými puky uniforem. Počet účastníků převratu, jenž se v reálu počítal na stovky, je z pochopitelných důvodů redukován jen na zlomek reprezentativních pučistů, tvořený symbolickými zástupci aristokratů, politiků a vojenských důstojníků.

Snová sestava (Kenneth Branagh, Eddie Izzard, Terence Stamp), rekrutující se převážně z uznávaných aktérů britského divadla a filmu, vytváří silné zázemí hlavní hvězdě snímku, která se z ní sympaticky nesnaží vydělit, ale naopak přispívá k chodu dobře promazaného hereckého soukolí. Tom Cruise, jenž je své předloze i relativně fyzicky podobný, ztvárňuje aristokrata, řídícího se vlastní etikou cti. Za odměřeně neproniknutelnou tváří, šetřící emocemi, cítíme sebekázeň, statečnost a odhodlanost. Jeho manželka Nina v podání Carice van Houtenové (Černá kniha) dokresluje jeho zázemí, ale jinak je její úloha v příběhu spíš dekorativní.

Nejzajímavější a nejprocítěnější výkon předvádí Billy Nighy, který dodává své postavě generála Olbrichta dostatečnou hloubku a na němž snad jako na jediném ze zúčastněných je vidět opravdový strach z případného neúspěchu akce.

Z trochu jednostrunné profilace postav na dobré a zlé Němce se vymaňuje Tom Wilkinson jako zrádný generál Fromm, jehož postava mocensky velmi obratně lavíruje mezi vzbouřenci a stávající mocí.

Alespoň se pokusili…

Bryan Singer překvapil po rozmáchlém Supermanovi civilní věcností a formální skromností svého projektu. Válka se tu nevede (až na úvodní scénu v Africe) na bojištích, ale v přítmí kanceláří a o jejím výsledku nerozhodují zbraně, ale náhoda, zmatek a osudová nerozhodnost. Jedno malé selhání nebo zaváhání může zhatit rozjetý plán, který už nejde vzít zpět a my si ve hře nervů a charakterů přejeme, aby dějiny přepsal na růžovo nějaký hollywoodský scénárista.

Režisér má řemeslo v malíčku a dovede zdramatizovat i pohyb pomalu se tisknoucí depeše o údajné smrti Vůdce v momentě dočasného dvojvládí. Hutnou atmosféru buduje pomocí utlumení barevné škály obrazu na chladnou, temně zelenkavou šeď a za přispění thrillerové hudby Johna Ottmana, která segmentuje i graduje napětí do vysokých otáček. Ve chvíli, kdy se Tom Cruise snaží umístit nálož v kufříku pod stůl v pracovně Hitlerova sídla Vlčí jáma, uslyšíte tlukot vlastního srdce.

Bryan Singer pokračuje v módním trendu nestranného pohledu na dějiny a přispívá k němu nesentimentální poctou několika málo zásadovým pohlavárům německé říše, kteří se pokusili otočit kolem dějin ve snaze vzít osud země do svých rukou. V marném boji proti totální válečné prohře si museli zvolit, zda se budou dále podílet na morální devastaci celé Evropy nebo se vzbouří i za cenu toho, že budou považováni za vlastizrádce. Důkazem, že jejich čin měl význam a historie na ně nezapomněla, je i toto válečné drama, v němž si elegantně podává ruku dokumentární rekonstrukce událostí s napínavým konspiračním thrillerem.

Valkýra

• Žánr: válečný thriller
  • Původní název: Valkyrie