AVmania.e15.cz

Válka Bohů: recenze filmu

Filmem 300: Bitva u Thermopyl se nechal inspirovat režisér Tarsem Singh. Čekejte efektní audiovizuální orgie, při nichž ve stylizovaných záběrech prýští cákance krve.

Před dávnými věky vyhráli Bohové svůj zápas nad Titány. Mocichtivý král Hyperion (Mickey Rourke) se s porážkou odmítl smířit a shromažďuje krvežíznivé legie jím znetvořených vojáků. V touze po ovládnutí světa mu má pomoci bájný luk Epirus, který ukoval Bůh války Áres a jenž představuje zdroj nepředstavitelné síly. Neboť jen ten, kdo ho vlastní, může vysvobodit zavržené a po pomstě lačnící Titány, uvězněné hluboko v kameni hory Tartaros a postavit se bohům.

 

Bohové jsou si vědomi, že v nepovolaných rukou se luk stane nástrojem zkázy lidstva i jejich pokoření. Hyperionovo válčení a drancování starého Řecka jim dá za pravdu. Protože ale nesmějí dle prastarého zákona do záležitostí smrtelníků zasahovat, jen bezmocně mu přihlížejí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

To ale jen do chvíle než naleznou naději na odpor proti kořistnickému vzbouřenci v urostlém venkovském mladíkovi Theseovi (Henry Cavill). Synovi Boha moře Poseidóna (Kellan Lutz) právě před jeho zraky Hyperion podřízl matku a on touží po odplatě. Na cestě za ní a za vlastní nesmrtelností mu pomáhá krásná kněžka a věštkyně Faidra (Freida Pinto) a otrok Stavros (Stephen Dorff). Podaří se Theseovi zmobilizovat armádu lidí a uspět proti krutému nepříteli?

Volné nakládání s mytologickými postavami

Pokud znáte z dětství z knih Vojtěcha Zamarovského, Eduarda Petišky nebo Roberta Gravese alespoň částečně řeckou mytologii a některá jména, jež se v příběhu Války bohů objeví, vám budou povědomá, vězte že se svými známými předobrazy mají společné právě jen to oslovení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Scenáristické duo bratří Parlapanidesů s antickými bájemi nakládá značně volně a nechává se jimi pouze inspirovat ke svému popcornově atraktivnímu a tedy zjednodušeně účelovému výkladu. Některé postavy jsou zcela smyšlené a jiné se objevují v jiných situacích a souvislostech než v původních řeckých mýtech. Pokud by učitelé dějepisu chtěli své žáky k probírané látce páté třídy přitáhnout skrze toto zpracování, domnívám se, že by jim udělali jeho prostřednictvím v hlavách spíš velký zmatek. A to pomíjím fakt, že kvůli R-kové krvavosti bojových scén není tento snímek pro dospívající právě ten nejvhodnější.

Kulhající motivace

Ty odrostlejší zas při vnímání děje zarazí, že scenáristé nejsou schopni dát postavám propracovanější motivaci jejich konání než je samotný akt pomsty a že se často chovají v rozporu s tím, jak jsou načrtnuty. Stavros se ze sobeckého zlodějíčka změní v oddaného přítele, který je ochotný za Thesea položit život, i když ještě před chvílí tvrdil, že si půjde svou vlastní cestou. Theseus zas spíše než sebevědomého vůdce připomíná loutku v rukou Dia (Chris Evans), který mu radí jak pronášet burcující projevy k lidu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Oproti tomuto metrosexuálnímu manekýnovi, jenž se má za dva roky ujmout ve Snyderově adaptaci role Supermana, zapadá Mickey Rourke v úloze Hyperiona více do doby, v němž se vyprávění odehrává a předvádí zlodušskou karikaturu, dovedenou ad absurdum. Nectí žádná pravidla a vraždí ženy stejně jako posly špatných zpráv. Indická herečka Freida Pinto, jíž proslavil oscarový Milionář z chatrče, pak zaujme především pánské publikum svým odhaleným pozadím.

Ve stínu inspiračního zdroje

Jméno indického režiséra Tarsema Singha (Cela, Pád) vzbuzovalo velké naděje, že námět, tematicky příbuzný Třístovce právě Zacka Snydera, se v jeho podání promění ve vizuálně podobně okouzlující dílo jako jeho předobraz. Což se i stalo, ale bohužel výsledná podoba zůstala až příliš ve stínu svého inspiračního zdroje. Zda to bylo na přání producentů Gianniho Nunnariho a Marka Cantona, jimž 300: Bitva u Thermopyl vydělala na celosvětových tržbách 450 milionů dolarů nebo to byl režijní záměr, nechme ve fázi úvah o tom, jak moc si studiový systém přizpůsobuje k obrazu svému osobité tvůrce Singhova ražení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na místo svébytné adaptace mytologické látky je nám totiž předložena precizní a technicky vybroušená kopie modelu, který už jednou zafungoval a producenti se domnívali, že by mohl i opakovaně. Dosavadní výsledky tržeb i přes malou originalitu zpracování ukazují, že jejich odhad byl správný.

Motivicky se pohybujeme v již vyzkoušených vodách a nečeká nás žádné překvapení. Theseus je chráněncem Dia, podobně jako byl v Souboji titánů Perseus. Hyperion zas disponuje obří armádou a chová se stejně despoticky a nelítostně jako perský král Xerxés v Třístovce.

Prefabrikováno Hollywoodem

Zack Snyder ale ve svém testosteronovém nářezu z legendární soutěsky pracoval s mnohem lepším scénářem, který se opíral o grafický román Franka Millera. Zde se dostavuje pocit, že scenáristé operují volně s prvky, které zafungovaly v jiných filmech (Souboj titánů, Král Škorpion, Troja) a že se spíše než o původní mytologii opírají o tu prefabrikovanou hollywoodskými blockbustery na dané téma.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tvůrci vykrádají takto nápady odjinud a vrší jedno klišé za druhým. Kladné postavy se zaštitují patetickými proslovy o míru, ale jediným prostředkem, kterého jsou schopni užít k jeho dosažení je válka. Jejich jednání je vedeno až příliš jednorozměrnými pohnutkami a my nemáme šanci se s nimi identifikovat.

Cit pro kompozici výtvarně působícího obrazu

Předvídatelný scénář se snaží zvednout vizuální stránka, na níž je ale až příliš znát její počítačový původ. Dekorace lidských obydlí a jejich umístění na úpatí skály nad mořem i samotné sídlo bohů je designérsky velmi zajímavé. Singhovi rozhodně nechybí cit pro kompozici výtvarně působícího obrazu, ale po čase se pohled na jeho sebevíc fascinující stylizované exteriéry okouká a umělý svět vyjeví svou nepřirozenou nebo chcete-li kýčovitou podstatu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Navíc oproti podobně vznikající, ale mnohem rozmáchlejší Třístovce, je vidět že bitevní scény v těchto kulisách se točily na malé ploše jedné místnosti před zeleným pozadím a tato ohraničenost se promítá do samotného 3D obrazu, který díky tomu působí ploše. Ač je ukázáno sepjetí země s oblohou i vodním živlem, nemůžeme se zbavit dojmu, že sledujeme pouze omezený výsek z reality, definovaný záběrem kamery.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tarsem Singh se v tomto výseku, připomínajícím postup mezi videoherními levely, soustředí na choreografii efektních audiovizuálních orgií, při nichž ve stylizovaných záběrech prýští cákance krve. Brilantní formě, připomínající v nejlepších momentech malířská díla, ale obětuje odvozený obsah vyprávění i emoce postav, jež ho zabydlují. Pokud tedy už máte Třístovku z poličky DVD příliš ohranou a nebazírujete na přílišné originalitě, Válka Bohů by vám mohla poskytnout dostatečný důvod k návštěvě kina. Jinak mě její smysl trochu uniká.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Válka Bohů

  • Žánr: mýtický
  • Původní název: Immortals
  • www.immortalsmovie.com/splash/index.html
  • USA 2011
  • Scénář: Charley Parlapanides, Vlas Parlapanides
  • Režie: Tarsem Singh
  • Hrají: Henry Cavill, Freida Pinto, Mickey Rourke, Stephen Dorff, Luke Evans, John Hurt, Corey Sevier, Isabel Lucasová, Kellan Lutz, Robert Maillet, Romano Orzari
  • Distribuce: H.C.E.
  • Distribuční premiéra v ČR: 24. 11. 2011

AVmania hodnotí
Film 6

 

Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

dnes je každá sračka, včetně seriálů jako MO… masééér 20. 11. 2011, 19:28
Ale on nehodnotil kvalitu obrazu ani zvuku. … vegas 20. 11. 2011, 17:42
Jak by taky mohlo, když je to na torentech v… starby 20. 11. 2011, 11:55
Presne jako Tvuj prispevek. Stejnej sr-a#c j… gekko 20. 11. 2011, 03:44
už to je na torentech, nedá se na to dívat, … 3x0 19. 11. 2011, 16:24
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Řbitov zvířátek: první trailer na očekávaný horor dle románu Stephena Kinga

Řbitov zvířátek: první trailer na očekávaný horor dle románu Stephena Kinga

Až přijde válka: jak se z extrému stává mainstream [recenze filmu]

Až přijde válka: jak se z extrému stává mainstream [recenze filmu]

Nacionalistická domobrana nejen jako hra na vojáky, ale i přípravka na vstup do politiky v znepokojivém dokumentu Jana Geberta.

Mars – jak Češi kolonizují planetu Mars [recenze filmu]

Mars – jak Češi kolonizují planetu Mars [recenze filmu]

Scenárista Kanceláře Blaník a režisér Benjamin Tuček se na vesmírné stanici na Marsu potkává s poetikou trapnosti, absurdity a mystifikace divadla Vosto5, jež si zde utahuje z české národní mentality.

První člověk: recenze filmu

První člověk: recenze filmu

Vesmírný let Apolla 11 na Měsíc jako způsob, jak se vyrovnat s pozemským rodinným traumatem. Režisér Damien Chazelle si komorním podáním velkolepé události znovu říká o Oscara.

Jack staví dům: recenze filmu

Jack staví dům: recenze filmu

Vražda je dokonalé umělecké dílo a sériový vrah Jack jako jeho zdokonalující se tvůrce. Dánský režisér Lars von Trier provokuje sadistickými scénami i metaforickými přesahy k vlastní tvorbě i osobě.

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Aquaman: nový rozšířený pětiminutový trailer na očekávaný film

Venom – recenze filmu

Venom – recenze filmu

Tom Hardy v komiksové variaci na Dr. Jekylla a pana Hydea, jež má ambici rozjet sérii ze spider-manovského světa. Rozpolceně zde nepůsobí jen hlavní hrdina, ale i celkové vyznění filmu.

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Internetová televize Mall.TV odstartovala a chce zatopit Streamu

Už na jaře prosákly překvapivé informace, že pod značkou jednoho z největších českých e-shopů vznikne internetová televize – Mall.TV. Uběhlo půl roku a nová služba je od dnešního dne, neděle 7. října, na českém internetu.