AVmania.e15.cz

Úsvit falešných filmových upoutávek

Seznam kapitol
Hravé, lživé, mystifikační. Jejich popularita roste a roste. Některé z nich jsou propracované, originální, nápadité. Jiné zase odfláknuté, bezduché, jednoduše mizerné.
Úsvit falešných filmových upoutávek

Neoficiální falešné upoutávky lákající na neexistující projekty. Tzv. „fake-movie trailers“. Fenomén, který zviditelnilo zejména režijní duo Robert Rodriguez a Quentin Tarantino prostřednictvím svého béčkového dvojprogramu Grindhouse. Nebo herec Ben Stiller, jenž pro propagaci své morbidní taškařice Tropická bouře nechal vytvořit rovněž několik falešných trailerů.

V kinech jste tak těsně před začátkem jeho válečné komedie mohli zhlédnout ujeté poutače, jež avizovaly podobně naladěné filmy. Například dementní variaci na Forresta Gumpa s názvem Simple Jack, v jejímž případe šlo (vůči všem postiženým lidem) o natolik nekorektní nálož, že musela být krátce po uvedení stažena.

Klepněte pro větší obrázek

Nebo Scorcher IV: Global Meltdown aneb fiktivní šesté pokračování opulentní apokalyptické sci-fi, v níž Stiller coby proslulý Tugg Speedman zachraňuje svět před globálním oteplováním. Nekompromisní, šílené, zábavné.

Gotický horor žije

Zpět k zmiňovanému Grindhouse projektu. Tarantino s Rodriguezem se mezeru mezi svým krvavým dvojprogramem rozhodli zacelit falešnými trailery na hororová béčka. A jedním z nich se stala právě ukázka poutající k fiktivní explicitní divočině Don’t, kterou si do své režijní parády vzal Edgar Wright, britský režisér tvořící současnou veleúspěšnou tzv. „Blood & Icecream trilogy“ (doslova trilogie „krve a zmrzliny“), jež se dosud skládá z brilantních komedií Soumrak mrtvých a Jednotka příliš rychlého nasazení.

Celý dvouminutový počin se vizuálně nese v duchu upoutávek na evropské horory ze 70. let minulého století. Obraz je nejasný, zrní, trailer jednoduše působí jako hororové retro od počátku do konce. Ke vstupní bráně starého gotického zámku přijíždí skupina mladých Angličanů. „Pokud přemýšlíte o tom, že se podíváte do toho starého domu… Nedělejte to!“ upozorňuje hlavní hrdiny i diváky tajemný, dokonale strašidelný „voice-over“ v podání herce i ukázkového „namlouvače“ Willa Arnetta. Veškeré rady jsou ale samozřejmě k ničemu.

Wright celý morbidní kolotoč rozjíždí naplno. Malá holčička mačetou rozsekává hlavy, bezbrannou dívku pronásleduje vousatý maniak s nožem v ruce, oběšenec se houpe v předsíni, obrýlený tlouštík v plínkách pojídá nemluvňata. Pokud přemýšlíte o tom, že na tenhle biják půjdete do kina sami… Nedělejte to! Wright svou psychopatickou jízdu pečlivě graduje, zhušťuje brakovou atmosféru.

Zvyšuje už tak zběsilé tempo, přidává drsného černého humoru, hnusu, veškerých morbidit a hlavně mrtvol. K 70. létům pak odkazuje i samotný titulek, slogan „Don’t“, který jakoby protrhává plátno a překrývá právě probíhající hnus pokaždé, když ho „vypravěč“ vyřkne. Způsob, jakým je vždy zobrazen, působí dravě, navyšuje údernost traileru a především pak odkazuje na osobitou punkovou stylizaci, která ostatně během 70. let zažívala svůj velkolepý úsvit.

Veškeré tyto prvky Wrightova traileru připomínají zejména ve své době skutečně nevídaný, drzý až anarchistický design obalu slavné desky Nevermind The Bollocks, Here’s The Sex Pistols (1977) britské punkové kapely Sex Pistols, či rovněž podobně laděný obal k jejímu singlu God Save The Queen s „nekorektním“ vyobrazením královny Alžběty II. A význam sloganu „Don’t“? Wright se dle svých slov inspiroval španělsko-italským zombie - krvákem z roku 1974, jenž v UK sice běžel coby The Living Dead at Manchester Morgue, nicméně pro zbytek světa měl k dispozici dalších osmnáct alternativních názvů.

A jedním z nich byl právě nejasný, nicneříkající, přitom stále patřičně hrozivý Don’t Open the Window! (neboli Neotvírejte okno!), o němž Wright říká: „Ten název byl úplně mimo, o filmu samotném vám neřekl absolutně nic, ale zároveň ve vás vzbuzoval zvědavost. Neustále vás někdo otravoval a upozorňoval, ať neděláte tohle a tohle. A když jste na ta varování i přesto kašlali, jednoduše vás sežrala zombie.“ V kuloárech se dokonce šušká, že pokud někdy v budoucnu vznikne Grindhouse č. 2, jedním z hlavních fláků by měl být právě Don’t. Dle původně falešného lákadla by tak vznikl skutečný film. Výbušný splatter a gotický horor v jediném hnisavém balení.

Zde nemůžeme nezmínit falešný trailer na film Machete, který nakonec byl kvůli své popularitě skutečně natočen. Paradoxně největším problémem při natáčení filmu byla právě nutnost vkládat scény známé z původního traileru.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

futuristickou akční technosmršť hlupatá cva… anonymois 28. 5. 2013, 10:22
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Po čem muži touží: recenze filmu

Po čem muži touží: recenze filmu

Variace na komediální hit Po čem ženy touží, která stojí a padá na fyzické klauniádě Anny Polívkové. Nohy jí podráží stereotypní nahlížení na role mužů a žen ve společnosti i v partnerských vztazích.

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.