6
Fotogalerie

Underworld: Krvavé války – recenze filmu

Pátý díl upírsko-vlkodlačího bojového potýkání ukazuje vyčerpanost a schematičnost tohoto vyprávěcího modelu. Poznávání domácích lokací vás ale bude bavit.

Akční, fantasy hororová či gotická série o odvěkém boji mezi upíry a vlkodlaky dospěla k páté části. První díl se objevil v roce 2003 a představitelce hlavní role Kate Beckinsale kromě postavy upírské smrtonošky Seleny přinesl i seznámení s jejím budoucím manželem, režisérem filmu Lenem Wisemanem. Jejich vztah vzal v letošním roce za své, ne tak bohužel tato série.

S jejím pokračováním přichází debutující německá rodačka Anna Foerster, která byla dosud známa především jako televizní režisérka (seriály Myšlenky zločince, Army Wives, Cizinka) a kameramanka, spolupracující s Rolandem Emmerichem na jeho filmech Anonym a Útok na Bílý dům.

Sídlo upírské rady na Hluboké

Pátý díl Underworld natáčela z velké části v České republice, což je pro domácí publikum asi nejzajímavější zpráva o tomto filmu. V titulcích na konci snímku uvidíte velké množství českých jmen, které jsou zastoupeny jak mezi členy výrobního štábu, tak mezi herci v malých a komparzních rolích.

Nejvýraznější podíl z české strany má určitě filmový výtvarník, architekt interiérů a staveb a scénograf Ondřej Nekvasil, který pomohl proměnit interiér zámku na Hluboké nad Vltavou v sídlo vznešené upírské rady. Její členkou je i Zuzana Stivínová, která má z českých herců asi nejvýraznější part.

MV5BNjJlNGY0M2UtNTA0Mi00ZjZiLWI0MGEtMDU4MDI1ZjNhZTg3XkEyXkFqcGdeQXVyNjczOTE0MzM@._V1_.jpgMV5BNzllODQxMmUtMTllNS00ZmI0LTk2ODctMjNjMzE5OGQ3ZTMwXkEyXkFqcGdeQXVyNjczOTE0MzM@._V1_.jpg

Vedle novogotické stylizace Hluboké z českých lokací určitě zaujme vltavská Náplavka, na níž se odehrává úvodní honička na motorkách. Za kulisy filmařům posloužil rovněž zámek Kačina, Chrám svaté Barbory v Kutné Hoře, nákladové nádraží na pražském Žižkově, katakomby hradu v Lipnici nad Sázavou a další místa, která vás budou určitě bavit poznávat.

Scenáristický pokus o silnější mytologické zázemí

České lokace technický štáb kombinuje s těmi švédskými, kde se natáčela část, odehrávající se v Severní pevnosti. Selena se vydává za mírumilovnými, dlouhovlasými bílými upíry, ovládajícími magii. Režisérka se zde pouští na půdu čisté fantasy, připomínající v mnohém Tolkienovu ságu o hobitech (upírští elfové, souboj na ledě).

Jenomže série Underworld není ani Pán prstenů ani Hobit a scénář Coryho Goodmana (Kazatel, Poslední lovec čarodějnic) na tom přes snahu přijít s propracovanější mytologií než v minulosti nic nezmění. Spíš naopak. Z různých vztahových propletenců a aristokratických „her o trůny“, v nichž se postavy zrazují nebo si naopak pomáhají, budete po čase trochu zmateni.

Na začátku se dočkáte shrnutí nejdůležitějších událostí předchozích dílů, tak aby měl divák buď neznalý, nebo ten, který už zapomněl jejich obsah, šanci se v ději orientovat (ono to vzhledem k řídkosti zápletek není tak těžké). Pak ale snaha o ambicióznější mytologii spíš škodí. Zvláště, když film trvá hodinu a půl a vypadá to, že se v něm hodně stříhalo. Ne vše je uspokojivě rozvedeno nebo zakončeno.

Videoherní umělost

Patrné ale je, že se tvůrci připravují na předání série do rukou postavy Selenina spojence a chráněnce Davida v čele mladých upírských kadetů. Theo James má ale asi tolik charismatu a hereckých schopností jako fešáci z reklam na pánské deodoranty. O nic líp na tom není ani Tobias Menzies jako vůdce lycanů Marius.

MV5BODUzZDVlZTYtZTUzZC00MGFmLWFmODMtODZjMmU5NjJkZGM1XkEyXkFqcGdeQXVyNjczOTE0MzM@._V1_.jpgMV5BYmYzMjU1ODUtZjQ3Zi00MmVjLThkMTAtNGZkYmE3ODI1MmZkXkEyXkFqcGdeQXVyNjUwNzk3NDc@._V1_.jpg

Čest hereckému stavu tak zachraňují Charles Dance jako Davidův otec Thomas a Lara Pulver jako Semira. Ta zde mírou své nevyzpytatelnosti připomíná postavu v mnohém podobnou její Ireně Adler z televizního britského Sherlocka. Kate Beckinsale to i v třiačtyřiceti letech v upnutém latexovém oblečku pořád sluší, ale její vizáž působí značně uměle, fotorealisticky, videoherně.  

Pátý Underworld svým pojetím akčních scén videohry připomíná. Postavy z obou znesvářených stran zdolávají jednotlivé levely, v čemž jim pomáhají buď jejich výjimečné schopnosti, nebo zbraňový arzenál (pistole, meče, dýky), který vlastní.

Bojové techniky se mění, stejně jako místa, tak aby to nebylo jednotvárné. Přesto film nenabízí nic, co byste neviděli v předchozích dílech a wow efekt se tak nedostavuje. Nevím, zda za to může nižší rozpočet nebo příliš rychlý střih, který nám neumožňuje se těšit ani z této stránky filmu.

Schémantická, protože stále stejná, je i barevná tonalita filmu. Vím, že ta modro-černá kombinace k sérii patří a chápu její použití vzhledem k jejímu goticko-hororovému ladění, ale právě proto, jak moc se vžila pro jistý typ filmů, už nemá čím překvapit. Karl Walter Lindenlaub zde používá i bílou ve sněžných scénách na severu, ale to za moc velkou inovaci nepovažuju. Zastarale působí i digitální triky, které mají lví podíl na onom umělém vzhledu Selene.

Evina krev

Technicky, herecky ani z hlediska akce tedy žádná sláva a samotný příběh tento dojem bohužel nevylepší. Dějově se navazuje tam, kde se před čtyřmi lety v díle s podtitulem Probuzení skončilo. Selena je pořád onou samotářskou bojovnicí, která má nepřátelé v obou táborech staleté války mezi upíry a vlkodlačími lykany.

V této válce jde o krev, jež je zdrojem energie pro obě strany. Odtud i podtitul pátého dílu Krvavé války. V tom minulém jsme se spolu se Selene dozvěděli o existenci její asi dvanáctileté dcery Eve. Ta je nyní dobře ukryta, že ani její matka netuší, kde je. Po její krvi touží nový vůdce vlkodlaků Marius i upírská aristokracie.

MV5BYzBkYjZjODQtYjNlMS00MTJjLWFiZDYtOTAwNTMzZDE0OTlkXkEyXkFqcGdeQXVyNjczOTE0MzM@._V1_.jpgMV5BZjkzODg1MTAtOWQ3MC00OTkyLWIxNGQtZWNjNTBjYWU4OTk2XkEyXkFqcGdeQXVyNjczOTE0MzM@._V1_.jpg

Evina krev v sobě totiž obsahuje lykansko-upíří DNA, které by umožnilo těm, co se ho zmocní, stát se ve válce obou odvěkých soupeřů takřka neporazitelným. Marius proto šikuje tlupy dosud roztroušených vlkodlaků, proti nimž by měla stanout Selene v čele mladých upírských kadetů. Za tím účelem přijíždí na upírské sídlo na Hluboké, kde spřádá své intriky zákeřná Semira. Když ji zradí vlastní druh, míří za jeho severskou obdobou do mrazivé oblasti.

Zbytečný film

Selena se v pětce představuje tak, jak ji známe. Jako zdatná bojovnice, která je znovu a znovu vtahována do bitev, v nichž je zrazována těmi, na jejichž straně stojí. Zároveň ale i jako matka, která se obává o osud svého dítěte. Co se oproti předchozím dílům změnilo, že se v ní nevyskytují vůbec žádní lidé. Není to nijak vysvětleno, stejně jako některé zkratkovité dějové linie.

Hlavním problémem tohoto vyprávěcího modelu je, že nenabízí vůbec nic nového oproti předchozím dílům a je tak dokonale zaměnitelný. Víte, co dostanete jak po stránce příběhové, tak vizuální. Mrtvolně studené modré filtry, upíry, vlkodlaky, přestřelky, rvačky, Kate Beckinsale v latexu.

Fanoušky série to možná bude i na popáté bavit, ti ostatní už dávno vědí, že tato série měla buď skončit, nebo se přesunout na videotrh vedle posledních akčních kousků Stevena Seagala. Krvavé války jsou béčkem, které selhává v akci, digitálních tricích, snaze vybudovat uvěřitelnou mytologii i hereckých výkonech, které působí matně nebo unaveně.

Kdybych věděl, že jde o poslední díl série, byl bych v hodnocení více shovívavý. Závěr se ale stává vábničkou na další pokračování, o němž rozhodnou tržby pětky. Probuzení z názvu minulého dílu nenastalo a myslím, že ani nenastane. Tahle série se vyčerpala a nemá co nabídnout, tedy snad s výjimkou těch domácích lokací pro místní publikum. Pokud byste hledali definici zbytečného filmu, Krvavé války vám ji poskytnou.

Underworld: Krvavé války

  • Žánr: hororová fantasy
  • Původní název: Underworld: Blood Wars
  • www.underworldbloodwars-movie.com/site/
  • USA, 2016
  • Scénář: Cory Goodman
  • Režie: Anna Foerster
  • Hrají: Kate Beckinsale, Theo James, Lara Pulver, Charles Dance, Bradley James, Tobias Menzies, Alicia Vela-Bailey, James Faulkner, Oliver Stark, Daisy Head
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 08. 12. 2016

Hodnocení filmu: 3/10                           

 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud