AVmania.e15.cz

Tvář vody: recenze filmu

Dospělá variace Guillerma del Tora na pohádku o Krásce a zvířeti s mezidruhovou erotikou, multižánrovou poctou klasickému Hollywoodu a výzvou k toleranci k menšinám, nominovaná na třináct Oscarů.

Mexický režisér Guillermo del Toro má rád žánrové cinefilní pocty (Purpurový vrch) a monstra všeho druhu. Přesvědčit jsme se o tom mohli v Ďáblově páteři, Faunově labyrintu, obou dílech Hellboye nebo holdu japonským sci-fi Pacific Rim - Útok na Zemi. Za pomocí těchto monster vytváří příběhy, v nichž se fantaskní rovina snoubí s tou realistickou.

Ve stopách La La Landu

Nejinak je tomu i v jeho novince Tvář vody, která je s třinácti oscarovými nominacemi, ziskem dvou Zlatých glóbů (nejlepší režie a hudba) a Zlatým lvem za nejlepší film z benátského festivalu jedním z hlavních favoritů oscarového vyhlašovacího večera.

Film má v letošním klání podobné postavení jako loni muzikál La La Land. Oscaroví akademici mají rádi sofistikované pocty filmové minulosti typu La La Landu nebo Umělce, v nichž ožívá nostalgické kouzlo starého a z dnešního pohledu mnohem nevinnějšího Hollywoodu.

Kdybych si mohl tipnout, tak z hlediska sbírání cen bude Tvář vody muzikál Damiena Chazellea v mnohém kopírovat. Tedy dostane se jí ocenění v technických kategoriích jako je výprava nebo kamera, ale při vyhlašování nejlepšího filmu bude upřednostněn snímek, který nejvíc rezonuje s tím, čím Hollywood už několik měsíců žije a to je kampaň #MeToo.

Frances McDormand coby silná hrdinka, jdoucí si za svým, by na ni v černohumorné moralitě Tři billboardy kousek za Ebbingem mohla být žádoucí odpovědí. Tvář vody ale určitě není bez šancí, protože i ona v sobě nese silné poselství tolerance k jinakosti, což je téma, které v trumpovské Americe znovu nabývá na aktuálnosti.

Obojživelník z Amazonie

Děj se odehrává v americkém Baltimoru v roce 1962. Do tajného vládního výzkumného střediska je plukovníkem Richardem Stricklandem (Michael Shannon) dovezeno stvoření, zachycené v jihoamerické řece. Ono stvoření je humanoidní obojživelník (Doug Jones), kterého domorodí Indiáni uctívají jako Boha.

Ne tak Richard Strickland, který s ním zachází hůř než s pokusným zvířetem. Považuje ho za nebezpečného tvora a přistupuje k němu spíše jako k biologickému materiálu, u něhož zkoumá, co vydrží, než jako k živé bytosti.

10× nejočekávanější filmové hity roku 2018: sci-fi a komiksové adaptace

10× nejočekávanější filmové hity roku 2018: sci-fi a komiksové adaptace

Dvojky Pacific Rim, Deadpoola i Ant-Mana, pokračování sérií Avengers, X-Men i Predator, Han Solo ve spin-offu Star Wars, Black Panther nebo Spielbergova Ready Player One v druhém letošním filmovém výhledu.

Studená válka mezi a Amerikou a Sovětským svazem je v plném proudu a obojživelník, který může dýchat pod vodou i na vzduchu, má být využit v rámci výzkumného přetahování těchto velmocí o ovládnutí vesmírného prostoru.

Němá uklízečka

Uvězněné stvoření a způsob, jakým se s ním zachází, vzbudí soucit v uklízečce Elise Esposito (Sally Hawkins), která v laboratořích ve vládním zařízení pracuje. Elisa je němý sirotek s jizvami na krku, který s okolím komunikuje za pomocí znakové řeči.

Elisa má pouze dva přátele. Homosexuálního reklamního kreslíře Gilese (Richard Jenkins), který chce získat zpět svou práci, a kolegyni v zaměstnání, upovídanou černošku Zeldu (Octavia Spencer). S Gilesem bydlí Elisa na stejném patře v domě, který sídlí nad honosným starým kinem, kde dávají velkofilmy s biblickou tématikou.

Společně se dívají v televizi na hollywoodské muzikály, v jejichž rytmu si i zastepují nohama. Zelda jí pak nejčastěji vypráví o tom, jak se doma stará o svého pohodlného manžela. Zelda je ale zároveň i jejím prostředníkem v komunikaci s nadřízenými nebo okolím, které na rozdíl od ní nerozumí znakové řeči.

Osamělost

Černoška, homosexuální umělec na volné noze, který tají svou orientaci a němá dívka s vřelou, dobrosrdečnou a empatickou povahou. Tři prototypy přehlížených nebo částečně ostrakizovaných vrstev tehdejší americké společnosti. Ale i oni, stejně jako ti ostatní, touží po lásce, citu a porozumění.

Giles je proto ochoten konzumovat nepříliš dobré dortíky z nedalekého bistra, kde pracuje číšník, do něhož je platonicky zamilován. Elisa se ráno před odchodem do práce a snídaní v podobě vajec natvrdo ve vaně oddává pravidelné masturbaci, spojené se sněním, jež jí pomáhá zmírňovat její osamělost.

12× nejočekávanější akční filmy, thrillery, kriminální a monster movie v roce 2018

12× nejočekávanější akční filmy, thrillery, kriminální a monster movie v roce 2018

Přání smrti, Tomb Raider, Mission: Impossible 6, Rudá volavka, Sicario 2: Soldado, Debbie a její parťačky, Jurský svět: Zánik říše. Pokračování zavedených sérií, remaky i novinky, které nás letos čekají v kinech.

Osamělost a ztracenost v tomto světě vyzařuje i z ještěrčího obojživelníka mimozemského vzezření, s nímž se rozhodne Elisa spřátelit. Za pomocí vajec natvrdo, jež mu dává k jídlu a hudby Bennyho Goodmana s ním naváže prvotní emoční kontakt, který pak dál gesty a znakovou řečí rozvíjí. Až do podoby, jíž říkáme citové pouto nebo láska.

Jejich komunikace si všimne jeden z vědců v laboratoři, doktor Robert Hoffstetler (Michael Stuhlbarg), který se rozhodne Elise pomoci v momentě, kdy se ukáže, že vojenské velení má s obojživelníkem jiné záměry, než ty čistě studijní. Záchrannou misi se ale snaží všemi prostředky zhatit plukovník Strickland.

Pohádka o Krásce a zvířeti pro dospělé

Guillermo del Toro přichází ve spolupráci se scenáristkou Vanessou Taylor s variací na pohádkový příběh o Krásce a zvířeti. Lidské v tom, že ona není až taková kráska a on až takové zvíře. Netvor se v závěru nemusí vnějškově proměnit, aby ho Elisa plně přijala. Je to naopak ona, kdo bojuje s pochybnostmi o sobě a v netvorovi nachází někoho, kdo ji plně přijímá taková, jaká je.

Vodní netvor se přizpůsobuje chování svého okolí. U Elisy přijímá její bezpodmínečnou lásku a opětuje ji, u Stricklanda reflektuje jeho agresivitu a reaguje na ni. S Elisou je svede dohromady jejich osamělost, outsiderské postavení ve společnosti, touha po opětované lásce a schopnost nahlížet na sebe vzájemně bez předsudků.

15 tipů: komedie, romance, fantasy a dobrodružné filmy

15 tipů: komedie, romance, fantasy a dobrodružné filmy

Toni Erdmann, T2 Trainspotting, Naprostí cizinci, Café society, Spojenci, La La Land, Obr Dobr, Král Artuš: Legenda o meči, Kong: Ostrov lebek, Mumie. Třetí výběr z letošní DVD/Blu-ray nabídky.

Tato netradiční romance je ale oproti pohádce o Krásce a zvířeti určena spíše dospělému publiku, protože zde dochází k násilným scénám i explicitní ukázce mezidruhové erotiky. Režisér využívá nahoty ústřední představitelky, ale pracuje s ní poetickým, symbolickým způsobem skrze motiv vody, jež jí pojí s jejím milým i vlastní sexualitou.

Poetický symbol vody

Ve vaně, plné vody, provádí masturbaci, ve vodě vaří vajíčko, které netvorovi nabízí, voda v zatopené koupelně napomůže jejich nejintimnějšímu sblížení. Voda zároveň udržuje tvora při životě a stává se i nadějí a prostředkem jeho vysvobození. Zeleno-modré odstíny barvy vody určují barevnou tonalitu vyprávěného příběhu. Kapky vody, dopadající na okna autobusu, v němž Elisa jede domů, zrcadlí, co citového právě prožívá.

Poetickou symboliku motivu vody umocňuje romantický hudební podkres Alexandre Desplata, vizuální vytříbenost kamery Dana Laustsena, výprava, kostýmy, práce s interiéry a celkovou retro stylizací do počátku šedesátých let.

Sadistické zlo a laskavé dobro

Režisér toto období přibližuje skrze dobový a filmový kontext. Ten dobový v podobě studené války tvoří kontrast ke křehké romanci dvou čistých osamělých duší, které se ocitají uprostřed vesmírného mocenského závodu. Ruští a američtí agenti tajných služeb, kteří mají své zájmy, stejně jako vojenská lobby, strach ze špionů, paranoia, to vše k této době patří.

Na americké straně je jejím ztělesněním Richard Strickland (Michael Shannon). V pohádkovém rozložení postav na ty dobré a zlé jednoznačný představitel ukázkového zla. Samolibý xenofob, vyžívající se v ponižování zaměstnanců sexuálního i rasového rázu. Sadista beze smyslu pro humor, který s manželkou provozuje sex, při němž ji zacpává úcta. Člověk, jehož prohnilost je zvýrazněna postupným uhníváním černajících prstů po násilné konfrontaci s obojživelníkem.

40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.

Dobro je rozloženo do více postav. Laskavá Elisa se v průběhu vyprávění mění v jeho hybný motor jak dějový, tak emotivní. Beze slov rozumíme každé emoci, jež se v ní odehrává a proměnu ze soběstačné a zvídavé mladé ženy v tu velmi odhodlanou bereme jako přirozenou. Stejně jako společenství lidí, které ji obklopuje a v němž se odráží jak zápas o občanská práva černochů v šedesátých letech, tak obava ze společenského přijetí menšinové sexuality.

Předvídatelnost zápletky i postav

Dr. Hoffstetler do tohoto jasně nalinkovaného rozložení dobra a zla trochu nezapadá, ale to je dáno jeho postavením v rámci velmocenského boje. Postavy i zápletka jsou poměrně předvídatelné, u postav si scenáristé mohli dát větší práci jak s jejich charakterizací, tak se samotným vývojem interakce mezi nimi.

Dobře popsatelné je to u ústředního páru, který se v laboratoři u vodní nádrže až příliš bezproblémově a rychle sblíží. Důvody Elisiny němoty jsou nám ve zkratce přiblíženy, hlubší zázemí monstra a mytologie okolo něho chybí. Vidíme jen, že má některé vlastnosti, které můžeme považovat za božské (zacelování ran).

Mohli bychom tady rozebírat i některé příběhové nevěrohodnosti jako je až příliš volný pohyb Elisy po místnostech tajných vládních laboratoří, ale to bychom na pohádku pro dospělé, okořeněnou ženskou debatou o obojživelníkově mužství, uplatňovali možná až příliš velké nároky.

Multižánrová pocta klasickému Hollywoodu

Ona čitelnost postav i celé zápletky k příběhům alá Kráska a zvíře nebo King Kong patří. Velkou a přiznanou inspirací byl režisérovi i klasický monster horor studia Universal Netvor z Černé laguny (1954), kde obojživelník unese objekt své vášně a vědecký tým zorganizuje výpravu na osvobození této ženy. Do vzhledu obojživelníka del Toro promítl i svou předchozí spolupráci s Dougem Jonesem na postavě Abe Sapiena z dvojice jeho Hellboyů.

Těch odkazů, nejen žánrových, ale ke konkrétním filmům je zde mnoho. Režisér skládá poctu období klasického Hollywoodu padesátých a počátku šedesátých let s žánry jako romance, muzikál nebo biblické eposy. Strickland v rozhovoru se Zeldou v narážce na její prostřední jméno zmíní příběh Samsona a Dalily, v televizi se oživuje kouzlo tanečních snímků s Fredem Astairem a Ginger Rogers, kino ale při promítání biblických velkofilmů zeje prázdnotou, což svědčí o ustupující slávě těchto titulů. Pamětnické muzikálové číslo se pak v závěru přímo prolne s dějem filmu.

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Tím ale v multižánrovém pojetí snímku zdaleka nekončí a tak se tu melodrama potkává s béčkovým sci-fi a hororem, filmem noir a špionážním thrillerem. Postava Stricklanda je zabírána v podobných úhlech kamery jako v noirovkách, z nichž je převzatá i stínohra na pozadí. Zesiluje to karikaturním způsobem démoničnost této postavy.

Učiňme Ameriku znovu tolerantní!

Tato hra na poznávání původních zdrojů, k nimž režisér odkazuje, bude jistě bavit cinefily, ale i všechny ty, kteří ocení, jak šikovně splétá jednotlivé roviny vyprávění a nezapomíná přitom na sdělení, které film obsahuje. Pod brakovým nátěrem monster hororů se vyjadřuje k politickým a společenským tématům, jejichž palčivost od počátku šedesátých let zdaleka neustoupila.

Diskriminace černochů, skrývání odlišné sexuální orientace, sexuální obtěžování na pracovišti, k tématům společenským se přidávají ty osobní jako osamělost a snaha o porozumění. Guillermo del Toro nechce učinit Ameriku znovu velkou, ale tolerantní k menšinám všeho druhu.

Humanistické poselství balí do přitažlivého žánrového a vizuálního obalu, odkazujícího na období klasického Hollywoodu i režisérovy předchozí filmy. Symbolického motivu vody přitom využívá k rozehrání pohádky pro dospělé o obojživelném Netvorovi a emočně i sexuálně strádající Krásce, kteří době studené války navzdory ukážou, že láskou, empatií a tolerancí se dá vzdorovat sadismu a xenofobii.

AVmania.cz
Tvář vody   7

Tvář vody

  • Žánr: monster romance
  • Původní název: The Shape of Water
  • www.foxsearchlight.com/theshapeofwater/
  • USA, 2017
  • Scénář: Guillermo del Toro, Vanessa Taylor
  • Režie: Guillermo del Toro
  • Hrají: Sally Hawkins, Michael Shannon, Richard Jenkins, Doug Jones, Michael Stuhlbarg, Octavia Spencer, Lauren Lee Smith
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 15. 02. 2018
Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Tohle fakt dostalo 4 oskary? Takže stačí dod… Pavel 26. 3. 2018, 10:17
dostalo to Oscara, tak hrrr do kina Drahošov… miro 9. 3. 2018, 19:06
jsem rád, že se film vyjadřuje k aktuálnímu … Radon 16. 2. 2018, 23:31
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

4K TV Panasonic dostaly aktualizaci pro Google Assistant a Amazon Alexa

4K TV Panasonic dostaly aktualizaci pro Google Assistant a Amazon Alexa

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Duchařská komedie se potkává s detektivkou v rodinné vánoční podívané režiséra Jana Pachla podle předlohy Marie Poledňákové, v níž se režisér snaží být víc „poledňákovský“ než ona sama.

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Reflexe 22. ročníku festivalu dokumentárních filmů, který se na týden promění v místo, kde je nejen radost Myslet filmem, ale i vnímat všechny ty přesahy, které festival nabízí směrem k dění nejen v naší společnosti.

Optoma UHL55: nový přenosný 4K UHD LED projektor s Alexou

Optoma UHL55: nový přenosný 4K UHD LED projektor s Alexou

Malý projektor s podporou 4K HDR videí, světelným LED zdrojem s životností 30 000 hodin, vestavěným reproduktorem a dekodérem Dolby Digital váží jen 3,8 kg. A můžete k němu připojit i Bluetooth sluchátka.

Sony KD-65ZF9: prémiový 4K UHD LCD televizor z řady MASTER Series [test]

Sony KD-65ZF9: prémiový 4K UHD LCD televizor z řady MASTER Series [test]

Televizory pro nejnáročnějšího diváka od Sony, to má být řada 4K HDR MASTER Series. Nově má svého LCD zástupce v modelu Sony KD-65ZF9. Nový procesor doplňuje nové zadní podsvícení. Jak si vedou?

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Oslava hudebního génia skupiny Queen a jejího frontmana Freddieho Mercuryho, jehož divokému, hédonistickému způsobu života tvůrci staví až příliš uhlazený a nekontroverzní pomník.

Climax: recenze filmu

Climax: recenze filmu

Halucinogenní peklo, v němž účastníci tanečního soustředění pod vlivem negativních emocí a kolektivní paranoie odhazují civilizační návyky a zábrany. Ve filmu provokatéra Gaspara Noého, režiséra filmu Zvrácený.

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Důvěrná tajemství, která se mohou obrátit proti vám. Paul Feig z rozkrývání třináctých komnat vytěžil napínavý a současně zábavný thriller, plný nečekaných zvratů, který jde ve stopách filmů Zmizelá a Dívka ve vlaku.