AVmania.e15.cz

Tropická bouře: recenze filmu

Ben Stiller vrací Hollywoodu úder. Máme tu opět válečný film, jenž je ale především skvělou satirou na svět hollywoodského pozlátka.

Film dává za vyučenou všem těm děsným bijákům a dojákům, které nás málem připravily o víru v kvalitní žánrové parodie.

„Reality show“ v džungli

Práce na natáčení nejvelkolepějšího, nejvýpravnějšího, nejdražšího a nejzásadnějšího válečného filmu v dějinách Hollywoodu se zpožďují, cholerický producent začíná být nervózní a projekt chce stopnut. Režisér se při přípravách dobového dramatu z vietnamské války dostává do úzkých, když nedokáže stmelit rozhádané a zpovykané hollywoodské primadony. V záchvatu zoufalství a ve snaze zachránit film, který se již po pěti natáčecích dnech ocitá v měsíčním skluzu, přistoupí frustrovaný britský divadelní tvůrce Damien Cockburn (Steve Coogan) na návrh skutečného válečného veterána a poradce na filmu seržanta „Štístka“ Taybacka (Nick Nolte).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Celovečerní filmový debutant vyslyší slova muže, podle jehož pamětí se snímek natáčí a vyšle sebestředné herecké hvězdy do skutečné asijské džungle, kde se chystaný příběh rozhodne natočit ve stylu „reality show“ skrytými kamerami. To ale ještě netuší, že v pralese se skrývají skuteční ozbrojenci a překupníci drog, kteří považují herce za federální agenty z protinarkotického a že snaha o větší autenticitu se promění v boj o holý život. A povědomí o tom nemají ani samotní herci, pochvalující si režisérovo realistické pojetí akce a držící se přesně intencí scénáře, neschopni uvěřit, že scénář i režisér se staly pouhou iluzí a že se fingovaná mise proměnila ve skutečnou realitu bez filmových kulis.

Satira žánrová i mířící do vlastních řad

Ben Stiller natočil satiru, která si utahuje z všemožných klišé válečných dramat. Prokazuje ale důvěrnou znalost těchto předloh a spíš než o výsměch se jedná o láskyplné pohrávání si s tenkou hranicí mezi parodií a poctou. Příběh je založený na konstrukci filmu o filmu ve filmu, kde znalci odhalí desítky narážek a odkazů na filmy, televizní show, seriály a mediální realitu vůbec.

Znalci citovaných filmů jsou ve výhodě, ale zkrátka nepřijdou ani ti, kteří o žádné Apokalypse, Četě, Lovci jelenů nebo Olověné vestě nikdy neslyšeli (i když těžko uvěřit, že se mezi filmovými fanoušky tací najdou), neboť narážky na ně jsou použity ve zcela nových a originálních souvislostech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Už úvodní fiktivní trailery na předchozí filmy s trojicí hlavních představitelů nastartují vygradované tempo hladce pointovaných situací, které pádí vpřed a zásobují nás zběsile se měnící kulometnou kadencí gagů, vulgárního humoru konverzačního i situačního, hrubozrnných i sofistikovaných narážek a vtípků a politické nekorektnosti. Ve střední části, kdy Stillerova postava padne do zajetí a oddělí se od zbytku hvězdného ansámblu, vyprávění trochu spadne řetěz, občas zadrhne a objeví se v něm několik hluchých pasáží a příliš natahovaných scén. Vše ale vynahradí finále, v němž se jednotlivé linie propojí a nastane pravé akční peklo, za které by se nemusel stydět regulérní válečný film.

DVD/Blu-ray filmy si můžete zakoupit na www.Filmopolis.cz

Stiller ale nepřichází jen s žánrovou parodií, ale především zcela nekorektně míří do vlastních řad. Obouvá se do manýrů hollywoodských hvězd a jejich ke všemu odhodlaných snaživých agentů, jednání filmových společností a bezskrupulózních producentů. Ukazuje L. A. a továrnu na sny jako mikrokosmos, žijící si vlastním životem a řídící se nepsanými zákony, totálně odtrženými od běžné životní reality. Herci zde vlastně nikdy nevystupují z rolí, jsou zvyklí hrát i během běžné mezilidské komunikace a jejich chování připomíná jeden dlouhý nikdy nekončící biják.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tropická bouře s nadsázkou kritizuje pozlátko filmového byznysu a vše, co se kolem něj točí v celé jeho mnohovrstevnaté komplexnosti. Falešná a přesně vypočítaná honba za oscarovým oceněním, adopce asijských dětí, dobročinnost a angažmá na poli politiky i mírových misí, ochrana zvířat a tendenční ekologická angažovanost. Zaměřuje se na to, čím nás zásobují média, na bulvár, sledující skandály celebrit i na reality show. Prokazuje znalost zákulisí výroby filmů, marketingových kampaní a mystifikací i scénáristických konstrukcí.

Filmu tolik vyčítané strefování se do mentálně postižených je nepochopením záměru tvůrců. Ti si berou na paškál hlavně své kolegy herce, kteří si ztvárněním rolí retardovaných postav říkají o sošky oscarových plešounů. Nikdy ale nehrají zaostalé s celou vahou jejich postižení, ale vybírají si jen ty lehčí formy nejen psychické odlišnosti. Ukazují tak na stereotypní meze jejich ušlechtilého poslání ve výběru ztvárňovaných rolí v duchu rady „když chceš dostat Oscara, nikdy nesmíš hrát stoprocentního dementa“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Oproti Zoolanderovi, který ironizoval zákulisí módního průmyslu, je Tropická bouře mnohem nápaditější, propracovanější a hlavně nekompromisnější. Tugg Speedman chodí s nabodnutou hlavou na zbrani a máchá s ní jako s trofejí a tryskající krev mu chutná jako malinovka v domnění, že se jedná o rekvizity natáčení.

Ben Stiller se projevuje při inscenování akčních scén nejen jako zdatný plagiátor, který má dokonale okoukané finesy všech žánrových klišé, včetně zpomalených záběrů, jednoduché krvavé akce a výbušných pyrotechnických efektů, ale umí i efektivně a atmosféricky budovat napětí, vyplývající ze situace ohrožení v džungli. Technická stránka filmu, včetně výpravy, hudby a kamery Johna Tolla (Statečné srdce) je na žánr parodie neskutečně precizní a Stiller jakoby si prostřednictvím ní říkal o režii vážného opusu, ze kterých si ve svém filmu střílí. Jen se připravte na to, že ve chvíli, kdy už máte pocit, že scéna bude gradovat ve vážném dramatickém duchu, přijde sebeshazující odlehčení.

Souhra hereckých primadon

Herci předvádějí dokonalou kolektivní souhru a jejich nasazení je podepřeno tím, že se svých postav zmocňují se zcela vážnou tváří. Každý z protagonistů ve své kreaci předvádí a zároveň paroduje svůj styl. Od bezrukého a věčně zanedbaného veterána Nicka Nolteho přes těžkotonážnějšího Jacka Blacka, mnohem jemnějšími prostředky vládnoucího Downeyho, Jr až po hvězdně obsazená camea Tobeyho Maguierea a Jona Voighta.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ben Stiller jako Tugg Speedman je pohasínající akční hitmaker typu Bruce Willise, který neumí brečet na povel a zoufale touží po charakterní roli, jež mu vynese kýženého Oscara. Cestu k němu hledá přes role retardů, problémem je, že se s nimi sžil až příliš dokonale a nějak nemůže vystoupit z role. Namakaný svalovec, jehož ego není v přímé úměře s velikostí šedé kůry mozkové, si pro sebe v příběhu logicky krade nejvíc prostoru.

Jeff Portnoy Jacka Blacka je z celé trojice největší herecký šmírák. Má nadváhu, slabost pro heroin a proslavil se pšoukacími komediemi. Za pomoci vizuálních efektů se dokázal proměnit hned v několik členů obézní rodiny. Podobnost s Eddiem Murphym a jeho trapnými „skvosty“ čistě náhodná. V absťáku chrlí příšerné oplzlosti a snaží se vymanit z ranku fekálního komika konečně seriózní úlohou. Jediným, kdo z herecké party zatím nepůsobí namyšleně, je nováček Kevin Sandusky (Jay Baruchel), výjimečně obeznámený se scénářem vietnamského filmu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Tom Cruise po Andersonově Magnolii opět dokazuje, jak je úlevné když ze sebe shodí image snaživého třídního premianta a nebojí se pohrát si se svým mediálním obrazem. K nepoznání změněný v proplešatělého, obtloustlého a hustě ochlupeného producenta Lese Grossmana, zažívá, vybaven jadrnou mluvou, velký komediální comeback, v němž se ukazuje, že i scientologové, kteří tak rádi skáčou po pohovce Oprah Winfreyové, dokážou být zábavní.

Největší pozornost ale na sebe strhává Robert Downey, Jr. jako průzračně modrooký australský bloňďák Kirk Lazarus, který dovádí do extrémů Stanislavského metodu převtělení do role. V rámci absolutního splynutí s postavou podstoupí ambiciózní „oscarový“ herec složitou plastickou operaci, díky níž se změnou pigmentace kůže promění v černocha. Lazarus napodobuje chování černochů včetně slangového akcentu s takovou úporností, že není divu, že za to sklízí posměch a obvinění z pozérství od jeho hereckého kolegy a skutečného Afroameričana, hiphopové sexistické hvězdy Alpa China (Brandon T. Jackson). Downey, Jr. ukazuje, kam až může herec zajít ve snaze o maximální autenticitu postavy, ale hlavně dělá legraci z kolegů, kteří se berou smrtelně vážně, stále hledají nové výzvy a příliš prožívají své charakterní herectví.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tropickou bouři si zamilují všichni filmoví nadšenci, kteří si průběžně doplňují celuloidové vzdělání a neberou produkty hollywoodského systému až tak smrtelně vážně jak se tváří. Stiller dobře ví, že parodie není mechanické kopírování známých scén, ale jejich vhodné zasazení do nových souvislostí. A budiž mu ke cti, že ze všeho nejvíc si utahuje sám ze sebe.

Klepněte pro větší obrázek

Tropická bouře

  • Žánr: komedie
  • www.tropicthunder.com
  • Původní název: Tropic Thunder
  • USA 2008
  • Scénář: Justin Theroux, Ben Stiller, Etan Cohen
  • Režie: Ben Stiller
  • Hrají: Ben Stiller, Robert Downey, Jr., Jack Black, Jay Baruchel, Brandon T. Jackson, Nick Nolte, Steve Coogan, Tom Cruise
  • Distribuce: Bontonfilm
  • Distribuční premiéra v ČR: 18. 9. 2008
AVmania.cz hodnotí
filmKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek8/10
 
Další článek




celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: film nic moc M 30. 9. 2008, 00:06
Re: film nic moc sid 28. 9. 2008, 23:45
Re: film nic moc hrabě olaf 24. 9. 2008, 09:21
Re: film nic moc Jebecek 23. 9. 2008, 22:29
Re: film nic moc kingtheking 23. 9. 2008, 15:11

Další podobné články

Liga spravedlnosti: recenze filmu

Liga spravedlnosti: recenze filmu

DC až příliš povědomě opisují u marvelovských Avengerů. Špičkující humor postav od Josse Whedona se přitom topí v digitálním balastu akčních scén od Zacka Snydera.

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Poirotův přehnaně majestátní knír se stává symbolem tohoto okázale ironického zpracování detektivní klasiky Agathy Christie. Za vizuální opulentností je ale cítit úcta k předloze a jejímu moralistnímu jádru.

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Moderní parafráze antické tragédie o vině a krutém trestu ústí do vyšinuté černohumorné morality, jež staví Colina Farrella před rozhodnutí, známé ze Sophiiny volby. Jen pro otrlé diváky.

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Reflexe mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2017, spojená s recenzemi filmů o Vladimíru Mečiarovi a Miloši Jakešovi, které vzbudily největší zájem publika i médií.

Mečiar: recenze filmu

Mečiar: recenze filmu

Tereza Nvotová skládá portrét trojnásobného slovenského premiéra a jeho éry vládnutí, která slouží jako výstražné memento i pro naši zemi, že obdobu mečiarismu bychom neměli nikdy připustit.

Milda: recenze filmu

Milda: recenze filmu

Tragikomický portrét muže, který neumí překročit svůj totalitní stín. Dokumentarista Pavel Křemen svádí marný boj s Milošem Jakešem, kterého chce přimět k nějaké sebereflexi jeho politického působení.