32

The Expendables – Postradatelní: recenze

Akční hrdinové se vrací, aby nám předvedli odvázanou macho jízdu na steroidech, která vám zvedne hladinu testosteronu

Vývoj akčního žánru prošel za více jak dvacet let, které dělí stěžejní představitele Postradatelných od časů jejich největší slávy, směrem kupředu. Pryč jsou časy studené války, blokového vidění světa a prezidentského angažmá bývalého hollywoodského herce Ronalda Reagana v čele země, jež za jeho úřadování vrhla na plátna kin titánské muskulatury z posilovny, slyšící na militantní nálady ve společnosti. Dnešní doba se ve filmech vyrovnává s hrozbami mezinárodního terorismu nebo reflektuje americký vývoz demokracie do zemí s odlišnými náboženskými i kulturními tradicemi a přeje novým hrdinům, schopným empatičtěji vnímat jemné poryvy na měnící se mapě geopolitického uspořádání.

A-team vysloužilých akčních ikon

To ale neznamená, že se dnešním více jak třicátníkům občas nezasteskne po maskulinních idolech jejich dětství, jejichž otisky si za socialismu vozili na tričkách z výletu třeba do Maďarska. Milý anachronismus neustálých retro návratů zpět po proudu filmového času nyní našel svůj otisk v novince Sylvestera Stalloneho.

Stallonemu se pro jeho nejnovější počin podařilo sehnat opravdový A-team vysloužilých akčních ikon, jež se rekrutují jak z těch, které stále září nebo zažívají právě comeback (Stallone, Jason Statham, Jet Li, Mickey Rourke), tak těch, co ošoupávají poličky videopůjčoven v béčkových až céčkových variantách snímků, jež jim kdysi přinesly věhlas (Dolph Lundgren, Eric Roberts, Gary Daniels). Doplnil je svalovitými zápasníky, jež mají za sebou zkušenost z americké fotbalové ligy, wrestlingu nebo kombinovaných bojových umění (Terry Crews, Steve Austin, Randy Couture). U nich asi nikdo nepředpokládá, že budou předvádět herectví podle Stanislavského metod, ale že důstojně sehrají úlohu nezbytných statistů, na jejichž pozadí vynikne lesk hlavních hereckých hvězd.

Ve spiklenecky pomrkávajících cameech se objeví Bruce Willis i samotný velký guvernátor Arnie a litovat tak můžeme snad jen faktu, že se představiteli Ramba a Rockyho nepodařilo přemluvit Chucka Norrise, ocopánkovaného Stevena Seagala nebo roznožkového Jean-Claudea van Damma, jemuž se údajně nezamlouvalo pojetí postavy, jež mu byla nabízena. Možné pokračování by tento handicap mohlo napravit.

Herecká lákadla, rozprostřena napříč třemi dekádami proměn akčního žánru od jeho zlatých časů v osmdesátých letech (Stallone, Lundgren), přes asijskou stopu (Jet Li), zanechanou v něm v letech devadesátých až po současné pokračovatele, zaštítěné například produkční stájí Luca Bessona (Statham), tvoří most k divákům více generací, kteří čekají na svou porci ultimátního nářezu.

Předvídatelní

Předvídatelný scénář z pera Davea Callahama a Sylvestera Stalloneho jim ho nabízí a recykluje přitom všechny klišé akčních kousků, na něž si vzpomenete. Posuďte sami. Malému karibskému ostrovu Vilena vládne kořistnickou silou generál Garza (David Zayas) se svou vojenskou juntou. Diktátor, ožebračující svůj lid, je ale jen loutkou v rukou amerického drogového magnáta a ex-agenta CIA Jamese Munroea (Eric Roberts).

Pokud byste se rozhodli podobné samozvané vládce odstranit, koho byste najali na jejich svržení vy? Ze sedmi statečných zbyli nakonec jen tři a tak nezbývá než povolat do zbraně nové posily. Třeba partu vysloužilých žoldáků, která se příliš neptá na zahraničně-politickou orientaci zemí třetího světa ani stav lidských práv, v nich panujících. Po potěžkání rance s odměnou od CIA, která si je najme na utajenou operaci, se vydávají poněkud obstarožním letadlem do Jižní Ameriky, aby vykonali svou misi. Zdaleka netuší, že díky náročnosti jejich akce se pro jejich zadavatele už dopředu stávají oněmi postradatelnými z názvu filmu, jež mají být obětováni ve prospěch vojenské operace.

Krabičku poslední záchrany i pud sebezáchovy nechávají doma, zato pořádná brokovnice se bude určitě hodit. Nenechte se ale mýlit, finanční oběživo není to jediné, na co tihle chlapi slyší, jak dokládá dojemné meditování o bosenské válce a posledních zbytcích lidskosti z úst bývalého člena týmu Toola (Mickey Rourke), jenž misi podporuje ze zálohy.

Svatá trojice

Šestici specialistů, v níž nechybí odborníci na nože (Statham) nebo boj zblízka (Jet Li) šéfuje Barney Ross (Sylvester Stallone). Herec, který měl vždy dva výrazy- s koutkem úst povytaženým nahoru a spadeným dolů- opět dokazuje, že právě on je pro akční žánr onou nepostradatelnou personou, bez níž by v jeho klasické podobě už dávno zmíral na úbytě. Svým kolegům v rámci týmu hierarchicky přiděluje prostor přesně podle jejich současného postavení v továrně na sny. Nejvíce scén si tak pro sebe nárokuje trojice Stallone-Statham-Jet Li. Její soudržnost narušuje nevyzpytatelné lavírování Dolpha Lundgrena mezi oběma stranami konfliktu.

Očekávat u postav něco jako psychologickou hloubku nebo rozpracovanost charakterů by bylo skoro svatokrádežným popřením tradic akčního žánru půle osmdesátých let. Hercům stačí přijít, vyseknout odzbrojující hlášku a předvést zručné zacházení se zbraněmi v kombinaci s ukázkou bojového umění, v němž vynikají. Komickou šarži na sebe bere Jet Li, jehož výška i rasa se stává terčem politicky nekorektního vtipkování. Zlehka načrtnuté přímočaré figury jsou především nostalgicky něžnou karikaturou souhrnu všech nejslavnějších úloh, v nichž se jejich představitelé objevili. Tento odlehčený tón je pak korunován v sebeironické scéně setkání „svaté trojice“ (Willis, Stallone, Schwarzenegger) v kostele při rozdělování úkolů před plánovanou misí.

Ženy jsou v podobném příběhu spíše do počtu. Ocitají se v trpné roli obětí sadistického mučení nebo domácího násilí (Charisma Carpenterová), jež je nutno vyrvat ze spárů tyranů jakéhokoliv druhu. Tak se děje i v případě odbojné generálovy dcery Sandry, jíž se zhostila mexická herečka s průpravou v nekonečných telenovelách Giselle Itié.

Akční inferno

Při její záchraně si akce milovný divák přijde skutečně na své. Akce je rovnoměrně rozložena do tří bloků a má stupňující se intenzitu. Úvodní se somálskými piráty a zátahem na ně slouží k představení jednotlivých členů skupiny. Prostřední s průzkumným letadlovým letem nad ostrovem Vilena přinese seznámení se Sandrou. V půlhodinovém finálním infernu jsou končetiny i jiné tělesné orgány podrobeny zdrcující destrukci, při níž se nešetří kašírovanou krví. Zakončení, podpořené burácivým soundtrackem a pyrotechnickou ohňovou show ale nepůsobí tak naturalisticky detailně jako obdobné scény v posledním Rambovi Do pekla a zpět.

Nekompromisnost automobilových honiček, přestřelek, výbuchů a kontaktních soubojů muže proti muži přesto zůstala. Svou ultimátní přímočarostí připomene zlaté časy Komanda, kdy pomyslný ukazatel jen stěží stačil registrovat počet pokosených nepřátel, aniž by bylo třeba přebíjet zásobník munice. R-ková (mládeži do 17 let přístupno pouze v doprovodu rodiče) přístupnost nakonec hovoří za vše.

Škoda jen, že ve snaze přizpůsobit destruktivní orgie módnímu těkavě kinetickému stylu snímání často padá za oběť jejich přehlednost. Dokumentární realističnost, jíž se inspirovaly ve vizuální stránce i poslední bondovky s Danielem Craigem, opravdu neumí každý podat jako Paul Greengrass a u Postradatelných jako poctě osmdesátkovým schématům je vyloženě zbytečná. Kulometný střihač mohl ubrat na tempu a dopřát nám větší přehlednosti dynamických scén. Kameraman, jenž se rád vpíjí do tváří herců a nechává v nich rozehrát ty správné macho úsměvy, měl zase namísto vtáhnutí do akce skrze množství zběsilých střípků raději zvolit delší a vybroušenější sekvence. Na počítačové triky a simulaci před zeleným pozadím Stalloneho ale jako režiséra neužije, takže se můžete při nebezpečných pasážích těšit na oldschoolovou kaskadérskou práci.

Zatlačte nostalgickou slzu, přichází…

Kulturisti ve výslužbě ožívají znovu jako ikony, vystoupivší z prachu let, kdy letěly natupírované účesy a Clint Eastwood ještě necítil potřebu redefinovat pojetí postavy policisty Harryho Callahana. Dostali opět možnost předvést objem svých bicepsů, stejně jako míru parodizujícího nadhledu a odstupu od kultů, jež pomáhaly stvořit.

Po Predátorech, A-Teamu a Zatím, spolu, zatím živi se vezou na vlně návratu k jednoduchým vyprávěcím konstrukcím, jež nemají jiné ambice než pobavit nás ve společnosti starých a důvěrně známých přátel. Stallone chytře lavíruje mezi vzpomínkami nostalgických pamětníků, jež si ještě pamatují Arnolda jako málomluvného herce, slibujícího že se vrátí a dnešními dospívajícími, jež v éře digitálních rejů komiksových rozervanců v přilnavých trikotech, obrýlených čarodějů a pobledlých emo upírů možná ocení návrat k přímočarým soubojům tělo na tělo a parťáckému slovnímu jiskření. Ti první zajisté s nadšením přijmou slovní i obrazové narážky pro zasvěcené, ti druzí zas nadhled a ironii abiturientského srazu šlachovitých muskulaturních akčních dinosaurů po letech.

Expendables: Postradatelní

• Žánr: akční
  • Původní název: The Expendables