Nedávno Česká televize v pořadu Černé ovce odvysílala krátkou reportáž, ve které se věnují televizorům. Záznam naleznete v archivu ČT zde. Jistě chvályhodný počin, když veřejnoprávní televize chce pomoci lidem při výběru a nákupu nového televizoru. Bohužel reportáž se podle mne trochu nepovedla.
V krátkém čase chtít vysvětlit lidem, jak mají kupovat televizor, říci, jaké jsou rozdíly mezi televizory, analogovým a digitálním vysílání, srozumitelně a korektně odprezentovat výsledky testu LCD televizorů,je téměř nemožné. Reportáž nechtě smutně vystihuje, jaká je u nás úroveň odborných znalostí prodavačů v prodejnách elektroniky. Netvrdím, že tolik chyb a omylů během několika vět udělá každý prodavač, ale minimálně korektnost informací měli autoři reportáže ověřit. Takhle si (zejména chybnou základní informací o počtu řádků obrazu) důvěru zákazníků a úctu odborné veřejnosti prodavači určitě nezískají.
V samotném testu (podotýkám, že jsem nečetl tištěnou podobu, která zajisté bude daleko lépe vypovídající) jsou zcela zjevně smíchány různé cenové (a kvalitativní) kategorie, takže jediným rozumným závěrem oné reportáže je informace, že dražší a lépe vybavené televizory jsou lepší. Porovnávat v testu nejlevnější model jednoho výrobce s modelem nejvybavenějším od někoho jiného, není však příliš objektivní.
Rada testujícího, aby zájemci klidně kupovali staré výprodejové modely, je velmi překvapivá, neboť s každou novou řadou, kterou značkoví výrobci uvádějí na trh, kvalita televizorů roste. Přibývá například počet HDMI vstupů, zásadním způsobem se snižuje jejich spotřeba (například díky automatickému nastavení jasu dle úrovně okolního světla), výrobci vylepšují zpracování signálu a obrazu. Zejména to poslední je při nízké kvalitě DVB-T vysílání u televizoru důležité. Rada zájemcům podle mne měla být opačná – měli by se vyhýbat starým modelům a kupovat jen ty aktuální, kdy za méně peněz dostanete více muziky.
Také rozdíly mezi plazmou a LCD nejsou zanedbatelné, zejména v nejlevnější cenové relaci do 20 000 Kč. Možná na prodejně se prodavačům zanedbatelné zdají, doma při sledování filmů večer budete ale jiného názoru.
Takže co si je na reportáži pozitivního? Informace, že za své peníze dostanete odpovídající produkt a dražší televizor bude s největší pravděpodobností skutečně lepší a také to, že se při nákupu má kupující podívat na obraz při normálním TV vysílání a nevěřit ukázkovým reklamním videím v HD kvalitě.
Osobně se domnívám, že autoři reportáže nechybovali úmyslně a přeji jim, aby se jim ta příští vyvedla lépe. A co si tom myslíte vy? Jak působila reportáž na vás? Věříte vůbec odborným testům a doporučením? To vše mám můžete sdělit zde na našem AVfóru, kde již debata a anketa na tohle téma probíhá.