AVmania.e15.cz

Takové to árenbíčko…

„Poslouchám árenbíčko“, můžeme občas zaslechnout z úst mladého člověka. R&b je zkratka pro rhythm&blues, hudební styl, který prožívá další ze svých mnoha šťastných období.
Takové to árenbíčko…

Pod označení rhythm&blues se dnes vejde několik hudebních žánrů, které vytvořili ve druhé polovině 20. století afroameričtí hudebníci. Základem je soul, který čerpal z gospelu, blues a jazzu. Vývojově mladší je rytmický funk, v současné době pak dochází k propojování původního r&b například s hiphopem, tedy dalším afroamerickým stylem. Ve Spojených státech se až do počátku 90. let pro tuto hudbu používalo označení „black music“.

Poté – z důvodu společenské korektnosti – převládlo označení rhythm&blues, ačkoli je zaměnitelné se stejnojmenným stylem elektrického blues či dřevní rockové hudby (u nás například Michal Prokop & Framus Five v 60. letech). V současné době se pro afroamerickou populární hudbu termín r&b stále používá, avšak některé prameny preferují pojmenování urban music – jako analogii k bělošské country. Já vám dnes představím tři zástupce mužského rhythm&blues, na jejichž příkladech si současně ukážeme pestrost tohoto žánru.

Klepněte pro větší obrázek

Ačkoli se devětadvacetiletý zpěvák Usher tváří na obalu svého alba Here I Stand jako drsný chlapík s neoholenou bradou, tmavými brýlemi a tetováním na ruce, jeho hudba je spíše uhlazená. Usherův hlasový projev osciluje mezi zajíkavým tenorem a rapem, hojně využívá výplňová citoslovce, pro soulovou hudbu typická, místy přechází do falsetu. I když se většina písní nese v klidnějším tempu, automatické bicí zvýrazňují rytmus. K nejzajímavějším momentům alba patří spolupráce s externisty, jako je například ve skladbě Best Thing rapper Jay-Z nebo ve What’s Your Name will.i.am z kapely Black Eyed Peas.

Ačkoli je Here I Stand album určené primárně ženám od mužů (viz obal a témata některých textů), najdeme zde i jednu spolupráci s přední soulovou zpěvačkou Beyoncé. Při svých více než 70 minutách je Usherovo album pro ty, kteří se se současném r&b teprve seznamují, příliš dlouhé a především – navzdory vyjmenovaným zajímavostem – monotónní. Kdo však má tento žánr rád, Usher jej nezklame, i když nic nového nepřináší.

Klepněte pro větší obrázek

Mnohem zajímavější poslouchání plné zvratů a překvapení přináší na své novince Carnival Vol. II rapper a zpěvák Wyclef Jean, kdysi člen velmi populárního hiphopového tria The Fugees. Haitský rodák pojal své šesté sólové CD jako hiphopovou operu s podtitulem Paměti přistěhovalce. Více než tematický záběr díla a jeho autobiografické rysy stojí za pozornost hudební koktejl, který Wyclef Jean namíchal.

I on si pozval několik zajímavých hostů, avšak na rozdíl od kolegy Ushera se zdaleka neomezil pouze na r&b. A tak tu vedle sebe slyšíme drsného rockera Serje Tankiana, popovou hvězdičku Shakiru, folkového veterána Paula Simona, popjazzovou princenzu Norah Jones nebo – abychom zmínili i někoho z domovského žánru – uznávanou soulovou zpěvačku Mary J. Blige. Výsledkem spolupráce autora a jeho hostů je vkusná směs moderního r&b, tvrdšího hiphopu a dalších stylů včetně rocku a elektronické taneční hudby. I toto album trvá téměř 70 minut, avšak v tomto případě se nudit rozhodně nebudete.

Klepněte pro větší obrázek

Na závěr vaší pozornosti doporučím album sice už tři roky staré, avšak u nás zatím bohužel nedoceněné. Nedávno zesnulý kytarista Hiram Bullock (52 let) několikrát koncertoval v České republice a v poslední době účinkoval také na albech slovenského zpěváka Richarda Müllera. Zůstalo však po něm – vedle mnoha dalších spoluprací – také 13 sólových desek, z nichž ta poslední, Too Funky 2 Ignore, je úplně jiným pohledem na současnou afroamerickou hudbu než oba výše zmíněné tituly.

Bullock, který měl v minulosti blízko k modernímu elektrifikovanému jazzu, tentokrát nechává jazzové prvky stranou a orientuje se na směs rocku a dalších stylů – klasického r&b, energičtějšího funku a v menší míře například latinskoamerických rytmů a reggae. Většina skladeb stojí na ostřejších kytarových rifech v kombinaci s hutnou basou. Volnější skladby evokují nejnovější alba Carlose Santany, dalšího nadžánrového kytaristy. Bullock jako zpěvák byl spíše méně výrazný, avšak i jeho albu prospívá účast hostů, například soulové zpěvačky Katreese Barnes.

  • Usher: Here I Stand. LaFace Records/Sony BMG 2008, celkový čas 72:11
  • Wyclef Jean: Carnival Vol. II./Memoirs Of An Immigrant. Sony BMG 2007, celkový čas: 69:12
  • Hiram Bullock: Too Funky 2 Ignore. BHM Production/2HP, celkový čas: 63:08

 

Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: chjo iggy 21. 8. 2008, 18:44
Proč? Petr 20. 8. 2008, 18:45
Re: chjo Jiří Rokoský 20. 8. 2008, 15:43
chjo iggy 20. 8. 2008, 15:35
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Po čem muži touží: recenze filmu

Po čem muži touží: recenze filmu

Variace na komediální hit Po čem ženy touží, která stojí a padá na fyzické klauniádě Anny Polívkové. Nohy jí podráží stereotypní nahlížení na role mužů a žen ve společnosti i v partnerských vztazích.

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.