AVmania.e15.cz

Sviňák: recenze filmu

Seznam kapitol
Autor Trainspottingu nám prostřednictvím halucinogenního výletu do Skotska odhaluje ty nejhorší možné vlastnosti prohnilého a na sexu a drogách závislého poldy, jež se neštítí žádného podrazu.

Skotský spisovatel Irvine Welsh (1958), žijící v Londýně, nebude asi pro čtenáře ani filmové fanoušky neznámou personou. Autor, píšící pouličním dialektem, ve svých knihách zužitkoval to, čím prošel během vlastní bouřlivé minulosti. Nástup punkové scény, odchod ze školy, nezaměstnanost, drogy, život v chudinské čtvrti.

Styl jeho románů, plný vulgarismů a realistického vylíčení těch nejdrsnějších a nejnechutnějších zkušeností s drogami a jinými závislostmi, zaujal i filmaře. Dosud byly zfilmovány čtyři jeho romány, chystá se adaptace pátého.

Acid House (1998) a Extáze (2011) nezapřely povídkový základ a byly diváky přijaty poměrně chladně. Trainspotting (1996) se stal kultem. Jeho volné pokračování pod názvem Porno chystá v čase dvacátého výročí od jeho uvedení opět Danny Boyle.

Čtvrtá Welshova kniha, která se dočkala převedení, pochází z roku 1998. V originále se jmenuje Filth, tedy špína. Ať už ta doslovná nebo lidská. Film podle ní nese název Sviňák a vzhledem k charakteru hlavní postavy je tento název více než příhodný.

Zkorumpovaný intrikán

Hlavním (anti)hrdinou je zkorumpovaný, bezskrupulózní a na drogách, alkoholu a sexu závislý policista Bruce Robertson (James McAvoy). Prohnilý polda, který neváhá se škodolibou zákeřností podrážet své kolegy a na oko přátele, jen aby si vydobyl cestu k vysněné kariéře.

Členy sboru, jež by mohli zhatit jeho povýšení, se snaží poštvat proti sobě. Odhaluje jejich špinavá tajemství, která proti nim může ve správnou chvíli použít. Vše dělá jen pro svůj prospěch, je nekolegiální, vzpouzí se vedení, z kolegů si dělá legraci, manipuluje jimi a spí s jejich manželkami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Bruce je vůbec ztělesněním všech negativních mužských i obecných vlastností, na něž si vzpomenete. Rasista, xenofob, misogyn, šovinista. A můžeme pokračovat dalšími charakteristikami. Násilnický, sprostý, vyšinutý a egoistický intrikán a pokrytec.

Nepomáhá a nechrání

Ukájí se vlastní mocí a policejní úřad zneužívá ve svůj prospěch. Dělá mu dobře, že z moci úřední může ovlivňovat osudy lidí, s nimiž si pohrává jak kočka s myší. Svou frustraci z nízkého společenského původu bílého protestanta dávat sežrat menšinovým černochům (jeden mu dělá do manželky), katolíkům či zlodějíčkům z ulice, jež tak rád mlátí. Služebně podřízeným ženám či prostitutkám při návštěvách nevěstince zas dává pocítit sílu svého nadrženého macho chlapáctví.

Náročnou práci zvládá pouze díky závislosti na kokainu, jehož šňupe lajny. K tomu chlastá první ligu a oddává se zvrhlým, sadomasochistickým a jiným hrátkám. Jako na zavolanou v jeho snaze o povýšení přichází případ brutální vraždy mladého japonského studenta, jenž je mu svěřen a na němž se chce profesně tzv. udělat.

Co užírá parazita?

Ale i tohoto sebestředného parazita, záměrně ničícího a systematicky šikanujícího lidi ve svém okolí, něco užírá. Edinburghský policista stále miluje svou bývalou ženu Carole (Shauna Macdonald), která mu brání ve styku s jejich dcerkou.

V románové předloze slouží jeho žena, stejně jako mluvící tasemnice, žijící v jeho střevech a užírající jej zevnitř, jako brána, jež nám umožňuje nahlédnout do jeho zkažené duše. Tato tasemnice se stává druhým nezávislým vypravěčem příběhu. Jakýmsi Brucovým alter-egem, ukazujícím jeho negativní vlastnosti a popisujícím období jeho dětství a dospívání, které ho tak negativně poznamenalo (smrt mladšího bratra). Právě tasemnice, žádající o neustále nový přísun potravin, dokresluje proč je takový sviňák.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ve filmu tuto úlohu na sebe bere jeho psychiatr, dr. Rossi (Jim Broadbent), který nám v druhé půli vyprávění poodhaluje, co způsobilo bipolární poruchu jeho pacienta. S tímto postupným ponorem do jeho psyché se mění i styl a vyznění celého filmu.

Další kapitola
Seznam kapitol


Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

Prehistorický obří žralok proti traumatizovanému záchranářovi v podání Jasona Stathama. V béčkovém žraločím thrilleru, jemuž chybí osobitost, nadsázka, krev i nervy drásající napětí.

Miss Hanoi: recenze filmu

Miss Hanoi: recenze filmu

David Novotný a Ha Thanh Špetlíková v kriminálce z uzavřeného světa vietnamské komunity. Režisér Zdeněk Viktora po Raluce přichází s žánrovým kouskem, stavícím na jiskření nesourodého páru vyšetřovatelů.

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Nejlepší díl série a akční film roku, plný zvratů a spektakulární akce. Agent Ethan Hunt se ocitá na šachovnici mocenských zájmů různých tajných agentur, které proti sobě intrikují a vzájemně si nevěří.

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Režisér Brad Bird kvalitativní laťku jedničky nepřekonal, ale ani nepodlezl. Humor snímek těží z prohození tradičních rodinných rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji.

Hotel Artemis – recenze filmu

Hotel Artemis – recenze filmu

Drew Pearce ve svém debutu spoléhá na noirovou atmosféru zašlého hotelu, přebudovaného na supermoderní nemocniční zařízení pro členy zločineckého podsvětí, méně už na rozvíjení zápletek, s nimi spjatých.

Chata na prodej – recenze filmu

Chata na prodej – recenze filmu

Hořce ironická charakterová studie české mentality, naroubovaná na fenomén českého chataření. Komedie o obtížnosti komunikace uvnitř třígenerační rodiny, v níž se poznáte.

Alita: Battle Angel – nový trailer ke Cameronovu filmu

Alita: Battle Angel – nový trailer ke Cameronovu filmu

Střídavá péče – recenze filmu

Střídavá péče – recenze filmu

Rodinné drama o manipulaci a domácím násilí přerůstá do dech beroucího thrilleru, který v sobě spojuje přednosti evropské i zámořské produkce. Debut francouzského režiséra Xaviera Legranda, oceněný v Benátkách i na Febiofestu.