AVmania.e15.cz

Světová hudba z Česka

Téměř současně se na pultech objevila dvě nová alba předních českých zástupců žánru world music: brněnských Čankišou a královéhradeckých Terne Čhave.
Světová hudba z Česka

Kromě toho, že obě CD vyšla u vydavatelství Indies Scope Records, mají ještě jeden společný prvek. „Vedle tradičního akordeonu a houslí uslyšíte nově také elektrickou kytaru a sampler,“ uvádí se k tiskové správně novinky Terne Čhave. A Jan Kluka, perkusista Čankišou, říká: „Co se týká zvuku, poprvé jsme použili hodně výrazně elektrickou kytaru, takže jsme v některých písničkách lehce přitvrdili.“

I když obě kapely na svých nových deskách nabízejí moderní hudební fúzi, každá z nich se ke svému současnému zvuku dopracovala jiným způsobem. Terne Čhave začínali s tradiční romskou hudbou, později zvítězili na folkovém festivalu Zahrada a prezentovali se na festivalech jako česká obdoba slavných Gipsy Kings. Od romské hudby kombinované se španělským flamenkem a francouzským šansonem a postavené za znásobeném zvuku akustické kytary se nyní východočeští muzikanti posunuli o kus dál.

Klepněte pro větší obrázek

Na albu More, Love! najdeme střídání tanga s akustickou nápodobou klubové taneční hudby (Miri pirani), práci s pravidelným dusavým rytmem (More, Love!), zběsilé ska (Aj jaj jaj) i tvrdé rockové riffy (Pale tute). V písních jsou nasamplované dětské hlasy a smích (Mačkica) nebo pravoslavný liturgický zpěv (Haleluja). Do popředí se vedle akordeonu dostávají nejrůznější typy rytmických nástrojů – od akustických perkusí a bicích až po nasamplovaný rytmus. Slyšet je zmíněná elektrická kytara, zatímco akustické kytary a housle oproti minulým deskám ustupují do pozadí.

Titulní píseň nových Terne Čhave, nazvaná dvojznačně More, Love! (anglicky Více lásky, romsky Hele, prachy!), je spojovacím můstkem k novince brněnských Čankišou. Ti vytvářejí skladby s podobnou náladou, avšak propracovali se k nim zcela odlišným způsobem. Skupinu vytvořili především brněnští muzikanti s bohatými zkušenostmi z bigbítu (mj. bubeník Progresu Zdeněk Kluka nebo nepřehlédnutelný zpěvák Karel Heřman). V Čankišou vytvořili nejen vlastní hudební styl (postavený na kombinaci rytmických nástrojů, dechů od saxofonů po didgeridoo a mandolíny), ale celou legendu o historii a folklóru bájného jednonohého lidu Čanki.

Klepněte pro větší obrázek

Na novém CD Lé La Čankišou konfrontují svůj vlastní přístup s hudbou, kterou slyšeli, nasbírali a také živě provozovali na svých výjezdech na ostrov Réunion, do Pákistánu nebo na Ukrajinu. Kromě těchto vlivů na desce uslyšíme například sbor dětí z Ugandy nebo ohlasy balkánského folklóru, ke kterému měli Čankišou i v minulosti poměrně blízko. Vedle skutečně nových hardrockových riffů na elektrickou kytaru (Zuha) doporučuji zaměřit pozornost například na orientální Lahore, na zběsilou Kardima Nomale, klidnější Caloubadia s výraznou basovou linkou nebo na jasný taneční hit Harampa Rija. Borrega se Čankišou jen tak mimochodem otřou o valašský folklór a předposlední skladba Kustino Oro zní jako pompézní finále výpravného westernu.

Vzhledem k tomu, že běžný český posluchač nebude rozumět textům ani jedné z kapel, nezbývá mu než se soustředit na propracované aranže a na celkový zvuk alba. V obou případech a u obou desek má co poslouchat a co si vychutnávat. Zvuková kvalita obou nahrávek je velmi slušná a aranžérská zručnost a pestré nástrojové obsazení obou kapel slibují, že nudit se při poslechu nebudete. Sám stavím o malinko výš Čankišou, avšak i k Terne Čhave se rád budu vracet.

  • Čankišou: Lé La. Indies Scope 2008, celkový čas: 47:53
  • Terne Čhave: More, Love!. Indies Scope 2008, celkový čas: 49:16
Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

:Q Yaroukh 17. 5. 2008, 12:29
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

30 sex symbolů šedesátých let

30 sex symbolů šedesátých let

Brigitte Bardot, Ursula Andress, Claudia Cardinale, Raquel Welch, Sophia Loren, Catherine Deneuve, Jane Fonda, Anita Ekberg, Britt Ekland, Sharon Tate. S šedesátými léty přichází éra sexuálního uvolnění ve společnosti i kinematografii.

Creed II: první oficiální trailer na pokračování boxerské ságy [video]

Creed II: první oficiální trailer na pokračování boxerské ságy [video]

Escobar: recenze filmu

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

Ghost Stories: recenze filmu

Ghost Stories: recenze filmu

Britská hororová antologie tří duchařských příběhů, spojených jedním rámcovým, odhaluje psychologický základ zdánlivě nevysvětlitelných nadpřirozených případů.

Já, Simon: recenze filmu

Já, Simon: recenze filmu

Feel-good movie a gay varianta oblíbených romantických teenagerských komedií nabízí pozitivní pohled do světa, jemuž vládne tolerantní a liberální duch.

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

Bird, Great Balls of Fire!, The Doors, Ray, Walk the Line, Control, Edith Piaf, Serge Gainsbourg, Get On Up - Příběh Jamese Browna, Nico, 1988. Nejslavnější muzikanti na filmovém plátně.

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Upínání se k nepřítomnému otci, špatná komunikace v rodině, milosrdná lež a ztráta iluzí díky ní. Adaptace předlohy Petry Soukupové, oceněné Magnesiou Literou jako Kniha roku.