AVmania.e15.cz

Sully: Zázrak na řece Hudson – recenze filmu

Clint Eastwood má k ruce kvalitní ingredience. Skutečný příběh, jeho hlavní aktéra, oblíbenou knižní předlohu i Toma Hankse, který to neokázalé charakterní hrdinství umí skvěle prodat.
Sully: Zázrak na řece Hudson – recenze filmu

Clint Eastwood v květnu oslavil šestaosmdesáté narozeniny. V plné duševní i tvůrčí síle. Názorově je stále oním nekompromisním Drsným Harrym z reaganovské éry, jeho filmy ale umí vzít za srdce i liberální publikum. Před dvěma lety trhal divácké rekordy s Americkým sniperem, nyní přichází do kin s dalším dramatem podle skutečné události, které neskrývá své oscarové ambice.

Jde o jeho již pátou životopisnou látku z posledních pěti let (J. Edgar, Zpátky ve hře, Jersey Boys, Americký sniper), přičemž oproti mnohem kontroverznějším hrdinům z filmů J. Edgar (J. Edgar Hoover) a Americký sniper (Chris Kyle) tentokrát přichází se skutečnou postavou, jejíž morální profil bude asi těžko někdo zpochybňovat.

Hudsonský zázrak

Kapitán dopravního letadla Chesley Burnett "Sully" Sullenberger, III (Tom Hanks) je to, čemu se říká lidový hrdina. Tento věhlas si vydobyl riskantním manévrem z 15. ledna roku 2009. Tehdy musel s letadlem Airbus A320 společnosti US Airways se 155 lidi na palubě nouzově přistát na hladině řeky Hudson v centru New Yorku.

Stalo se to jen několik minut poté, co let US Airways Flight 1549 vzlétl z letiště LaGuardia a oba motory letadla po kolizi s hejnem hus přestaly fungovat. Kapitán Sully měl v té chvíli jen několik vteřin na rozmyšlenou, jak s touto krizovou situací naložit. Letadlo bez pohonu šlo rychle k zemi, takže zavrhl možnost přistát na některé ze dvou letištních ploch v okolí (jak mu navrhoval dispečer), protože by k nim nestačil doletět.

Klepněte pro větší obrázek

Místo toho se mu podařilo letadlo o hmotnosti 65 tun posadit na ledovou řeku způsobem, který redefinoval pojem „letecká katastrofa“. Celá operace od vzletu z letiště po nouzové sednutí trvala 208 vteřin, následná záchranná akce bezpečnostních a jiných složek (letečtí a vodní záchranáři, Červený kříž, dobrovolníci), při níž nikdo z pasažérů letadla nepřišel k újmě na zdraví, pak 24 minut.

Národní hrdinové před bezpečnostní komisí

Nejen kapitán Sully, kterému bylo v době, kdy se tato událost stala, padesát osm let a měl za sebou čtyřicetiletou praxi bez vážnějších incidentů, ale i jeho druhý pilot a přítel Jeff Skiles (Aaron Eckhart) se stali pravými americkými hrdiny, muži, k nimž národ a média vzhlíží.

Národní hrdinové a lidé, kteří prokázali osobní statečnost v situacích, kdy ostatní ne, to nemají zřejmě lehké nejen u nás, ale i v Americe. A tak je kapitán Sullenberger a jeho první důstojník Skiles předvolán před odbornou komisi NTSB (Národní úřad pro leteckou bezpečnost), která má zjistit, zda při takto riskantním manévru nepochybil.

Klepněte pro větší obrázek

Letecká společnost, spolu s výrobcem letadla a lidmi z pojišťoven spustí vyšetřování, které má objasnit, zda byl tento manévr nutný nebo jediný možný. Existují totiž simulace, které potvrzují, že bylo možné bezpečně se vrátit na nejbližší letiště.

Jaký zvolit adaptační klíč?

Scenárista Todd Komarnicki se při psaní scénáře držel autorizované knihy Chesleyho Sullenbergera, již napsal ve spolupráci s novinářem Jeffreym Zaslowem. Objemná kniha pod názvem Highest Duty byla vydána krátce po incidentu v roce 2009 a čeští čtenáři se s ní mohou seznámit nyní v souvislosti s premiérou filmu v českém překladu.

Je ale jasné, že samotný 208 vteřin trvající letecký manévr by na obsah filmu nevystačil, byť se k němu režisér opakovaně vrací v několika variacích. Od těch snových, katastrofických v úvodu, přes postupné odhalování pokaždé jiných detailů z celé akce, až po její realistické vyobrazení v celku, které vás doslova přiková k sedačkám v kině.

Klepněte pro větší obrázek

Samozřejmě, šlo by se zaměřit na samotnou postavu kapitána Sullenbergera a dejme tomu jeho rozháraný osobní život nebo nějaké neřesti. Tak jako v tematicky příbuzném, ale fiktivním Letu od Roberta Zemeckise, kde pilot aerolinek po selhání palubní techniky provede v bouři manévr s otočením letadla, díky němuž cestující zachrání. Než z něj ale veřejné mínění stačí udělat hrdinu, ukáže se, že před samotným letem se nechoval až tak zodpovědně a že pilotoval pod silným vlivem alkoholu a drog. Zemeckisův film řešil zajímavé etické dilema. Co provést s kapitánem letadla, jenž sice lidsky selhal, ale právě díky tomuto selhání se odhodlal k akci, která připomíná zázrak.

Nic takového Eastwood řešit nemusí. Sullenberger je prezentován jako disciplinovaný profesionál se čtyřicetiletou praxí a spořádaný otec od rodiny s dvěma dcerami. K jeho důvěryhodnosti přispívá i vizáž anglického gentlemana s knírkem. V závěrečných titulkách se předobraz postavy, již ztvárňuje Tom Hanks, objeví při setkání s částí zachráněných pasažérů, takže se můžete přesvědčit, jak věrně se podařilo Hanksovi se do něj vtělit.

Bez kontroverzních konotací

Scenárista vykresluje Sullyho bez jakýchkoliv kontroverzních konotací. Problémy finančního rázu nebo s manželkou Lorraine (Laura Linney) v důsledku odloučení v době vyšetřování jsou tu naznačeny, ale nejsou pro vyprávění důležité. Toto je příběh o svědomitém muži činu, který po přistání na hladině řeky jako poslední opustil letadlo poté, co se opakovaně přesvědčil, že už na jeho palubě nikdo nezůstal.

Zahrát takto v dobrém slova smyslu černobílou postavu, tak aby vám byla blízká, je možná těžší úkol, než kdyby se Sully pral s nějakými démony. A Tom Hanks, tento ideální představitel charakterních typů, je pro tuto postavu skvělou volbou. Herec minimalistickými prostředky dovede odstínit všechny vnitřní poryvy, které se za zdánlivě vyrovnanou tváří odehrávají. Ať už při onom riskantním manévru, hovoru s manželkou nebo při výslechu před vyšetřující komisí. Když ho pozorujete, přejete si, aby právě on byl pilotem letadla, se kterým někam cestujete.

Vidíte skromného člověka a profesionála, který chce dělat svou práci, pro niž žije a již vnímá jako své poslání. Nestojí o mediální slávu (zvaní do talkshow) ani o zvaní na panáky v baru. Celý ten humbuk okolo v něm vyvolává rozpaky, samotné probíhající řízení před komisí pro bezpečnost dopravy jej pak vnitřně tíží. Tak jako by tížilo každého člověka, který je vybaven svědomím a schopností sebereflexe.

Člověk proti byrokratickému mechanismu

Na své straně má kapitán město a vděčné zachráněné pasažéry, proti sobě hlavouny ze společností, které těžce nesou materiální ztráty celé jeho akce ve výši 75 milionů dolarů. Právě oni, vybaveni počítačovými leteckými simulacemi a analýzami, se snaží dokázat, že přistání na Hudsonu bylo unáhlené a že airbus mohl přistát na letišti.

Neoperuje se tu najednou s lidskými životy a s uznáním mimořádného činu, ale s čísly a zpochybňováním jeho profesní pověsti, což ho může stát kariéru. Byrokratické mechanismy se daly do pohybu a proti nim stojí člověk, který bojuje o svou čest. Lidskou i profesní. A právě lidský faktor jakoby všechny tyto komise nebraly v úvahu.

Vyšetřování Sullyho psychicky vyčerpává. Dostavují se noční můry a halucinace, spjaté s plně nezpracovaným traumatickým dozvukem toho, co se událo. Ale nevzdává se, protože ví, že na jeho straně stojí pravda. A my jako diváci spolu s ním.

Sullenbergrův příběh je dostatečně známý, takže odpověď na otázku, zda se z hrdiny stala oběť systému, asi znáte. Pokud ne, Clint Eastwood vám ji dá v nepatetické, neheroizované podobě. Jeho pojetí je uměřené, civilní, realistické, citově nevydírající, ale nevzdávající se přitom emocí. 

Kombinace katastrofického filmu a soudního dramatu

V 96 minutách nám režisér předestře Sullyho příběh. Zlé sny a paranoidní představy, spojené s otázkami po vlastní odpovědnosti za průběh manévru, který je vyšetřován, se v něm na přeskáčku mísí s flashbacky do kapitánovy minulosti a reálnými výjevy z doby před letem, během něho i po něm. Celá událost i její následné konsekvence je nám tak plasticky představena. Jak v její vnější, viditelné podobě, tak té vnitřní, která se odehrává v duši postav.

Kombinace katastrofického filmu, který víme, jak dopadne, ale přesto v nás dovede vyvolat nervy drásající napětí, soudního dramatu a psychologického vhledu do nitra postav funguje. Stejně jako nasnímání přistávacího manévru z různých úhlů pohledu. Ať už jde o pohled z vrtulníku, záchranářské lodi, jež pasažérům dorazila na pomoc, oken okolních domů nebo zevnitř pilotní kabiny. Ledová atmosféra díky kameře s potlačenými barvami z těchto záběrů doslova dýchá, stejně jako z města, uprostřed nějž se rychlý zásah odehrává.

Clint Eastwood měl k ruce kvalitní ingredience. Hrdinský příběh, jeho hlavní aktéra, oblíbenou knižní předlohu i herce, který to neokázalé charakterní hrdinství umí skvěle prodat. Vše spojil svou zkušenou režijní rukou, která už byla dvakrát oscarově (Nesmiřitelní, Million Dollar Baby) pozlacena.

Zda tomu tak bude i potřetí, si netroufám odhadovat. Ale spíš ne. Každopádně šestaosmdesátiletá herecká i režijní legenda natočila film, který má díky absenci vedlejších linek svižné tempo, reportážní a spíše komorní charakter, dramaticky silnou zápletku a charakterního hereckého tahouna, jemuž budete v jeho zápase v byrokratickou mašinérii od počátku nepokrytě fandit. Příběhově ani formálně vás Eastwood možná nepřekvapí, ale je to herecké a režijní řemeslo poctivé kvality, na něž si bez obav vsaďte.

Sully: Zázrak na řece Hudson

  • Žánr: drama
  • Původní název: Sully
  • www.sully-movie.com/#home
  • USA, 2016
  • Scénář: Todd Komarnicki (podle předlohy Chesleyho Sullenbergera a Jeffreye Zaslowa)
  • Režie: Clint Eastwood
  • Hrají: Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Anna Gunn, Autumn Reeser, Holt McCallany, Jerry Ferrara, Max Adler, Sam Huntington
  • Distribuce: Freeman Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 08. 09. 2016
Sully
film   8
Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Iba info - zachranari sa tam objavili az nes… rd 16. 9. 2016, 16:10
Samozřejmě, má tam být šestaosmdesát. Marek Čech 11. 9. 2016, 12:56
Nevím jestli je osmašedesát totéž jako šesta… Tom 11. 9. 2016, 10:55

Další podobné články

Liga spravedlnosti: recenze filmu

Liga spravedlnosti: recenze filmu

DC až příliš povědomě opisují u marvelovských Avengerů. Špičkující humor postav od Josse Whedona se přitom topí v digitálním balastu akčních scén od Zacka Snydera.

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Poirotův přehnaně majestátní knír se stává symbolem tohoto okázale ironického zpracování detektivní klasiky Agathy Christie. Za vizuální opulentností je ale cítit úcta k předloze a jejímu moralistnímu jádru.

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Moderní parafráze antické tragédie o vině a krutém trestu ústí do vyšinuté černohumorné morality, jež staví Colina Farrella před rozhodnutí, známé ze Sophiiny volby. Jen pro otrlé diváky.

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Reflexe mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2017, spojená s recenzemi filmů o Vladimíru Mečiarovi a Miloši Jakešovi, které vzbudily největší zájem publika i médií.

Mečiar: recenze filmu

Mečiar: recenze filmu

Tereza Nvotová skládá portrét trojnásobného slovenského premiéra a jeho éry vládnutí, která slouží jako výstražné memento i pro naši zemi, že obdobu mečiarismu bychom neměli nikdy připustit.

Milda: recenze filmu

Milda: recenze filmu

Tragikomický portrét muže, který neumí překročit svůj totalitní stín. Dokumentarista Pavel Křemen svádí marný boj s Milošem Jakešem, kterého chce přimět k nějaké sebereflexi jeho politického působení.