AVmania.e15.cz

Štvanec IRA: recenze filmu

IRA a britská MI5 a mezi nimi rozkročený dle skutečných událostí natočený příběh dvojitého agenta, který poznal, že přežít je někdy obtížnější než zemřít.

Zapomenutá vesnice kdesi v Kanadě. Vousatý muž čelí v autě bleskovému útoku maskovaného zabijáka, který se ho snaží zneškodnit několika ranami z pistole…

Tenkrát v Belfastu 

O jedenáct let dříve v irském Belfastu. Dvaadvacetiletý nezaměstnaný mladík, který se přiživuje pouličním prodejem kradeného zboží, je po výtržnosti v ulicích města zadržen britskými těžkooděnými hlídkami. Martina (Jim Sturgess) nezajímá politika ani náboženství, jež tak krvavě formují britsko-irské vztahy a životem se snaží se zdravou kůží nějak proplout. Přesto dostává nabídku stát se informátorem.

Agent britských tajných služeb, jež se mu představí jako Fergus (Ben Kingsley), v něm i přes lehkovážnost jeho počínání vidí potenciální zdroj využití ve prospěch zájmů vlády Jejího Veličenstva, který jen potřebuje vhodné a silné vedení. Martin se zpočátku k donášení staví přezíravě, ale vidina peněžních odměn, auta a vymazání trestního záznamu, spojená s nechutí k militantním praktikám Irské republikánské armády, zasahujícím do jeho nejbližšího okolí, způsobí, že změní názor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Skrze kamaráda Seana (Kevin Zegers), kterého IRA používá jako jednoho z nádeníků na špinavou práci, se seznamuje s důležitými personami teroristické organizace a zvolna se mezi ně infiltruje. Začíná žít dvojí život a obratně lavíruje mezi důvěrou hnutí a svou utajenou identitou. Poznává brutální praktiky, jimiž radikálové mstí i domnělou zradu, mířící do jejich řad a svůj úkol dlouho lehkovážně bere jako dospěláckou hru bez morálních pravidel.

Spojité nádoby

Intimní vztah s dívkou Larou (Natalie Pressová) zkomplikuje neplánové těhotenství, které na něho poprvé klade odpovědnost i za někoho jiného než je on sám. S rostoucí řadou prozrazených a nevydařených operací (které přispějí k záchraně potenciálních objektů atentátnických akcí) se ale nad jeho hlavou začíná zvolna utahovat smyčka, z níž zřejmě nebude úniku. Ani druhá strana totiž nejedná v nevyhlášené občanské, náboženské i mocenské válce vždy fér a používá stejné metody nátlaku jako její oponent. To nejlépe dokumentuje výmluvná prostřihová sekvence, v níž Fergus i vůdce IRA Martina instruují, jak se zachovat v případě mučení po vyzrazení jeho identity.

Filmy na DVD
/Blu-ray si můžete zakoupit na
www.Filmopolis.cz

Britská tajná služba MI5 se vůbec ukazuje jako prostředí, které nemá v personální politice čich jen na Bodieho s Doylem nebo šarmantní elegány se zálibou v ženách a protřepaných drincích, ale i na charaktery mnohem pokřivenější. Kariérní zájmy, ochota se zaprodat protistraně a pragmatický přístup slaví hostinu, na níž má být osobní osud obětován na oltář dosaženého cíle. Lidský život má menší hodnotu než číselná statistika, referující o úspěšnosti poslední akce a Martin se ukazuje být příliš malou postradatelnou mřenkou v rybníce, v němž se líčí na opravdové dravce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tomu se snaží zabránit čestná výjimka v síti zkorumpovaných zájmů, již tvoří Martinův kontaktní agent. Na vztahu mezi operativcem a jeho informátorem se odráží pohnutá atmosféra konce osmdesátých let v Severním Irsku, na jejímž pozadí se vyvíjí. Pod tíhou vyostřených nepokojů a střetů se počáteční nedůvěra prolamuje a spolupráce z nutnosti, při níž se budoucnost obou riskantně provazuje a oni se na sobě stávají vzájemně závislými, se proměňuje ve chvílích zoufalé úzkosti v nenávist a v situaci ohrožení v takřka ochranitelský otcovsko-synovský vztah a přátelství.

Plíživý teror

Kanadská režisérka a scenáristka v jedné osobě umí toto dramatické pnutí velmi věrohodně přiblížit a hned od počátku nás vtahuje do vyprávění, inspirovaného skutečnými osudy. Jeho ústřední figurou se stává Martin McGartland, který v letech 1987- 1991, kdy byla jeho totožnost prozrazena, působil jako dvojí agent. Ze zajetí IRA se mu podařilo, s přispění jeho řídícího orgánu, dostat a od té doby je stále na útěku.

S uvedením filmu, který je volnou adaptací stejnojmenné knihy, jejíž název v originále odkazuje k počtu jím zachráněných vojáků, policistů a členů vězeňské stráže, ale nesouhlasil. Liší se prý od autobiografie, již stvořil společně s novinářem a spisovatelem Nicholasem Daviesem a přiznává mu větší díl odpovědnosti za akce namířené proti IRA, než měl ve skutečnosti. Z prohlášení je zřejmé, pod jakým tlakem asi skutečný Martin stále žije.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O věrnou rekonstrukci jeho osudu se ale režisérka určitě nesnažila. McGartlandův příběh v jejím podání v sobě má mnohem univerzálnější přesah hitchcockovské žánrové vyprávěcí kompozice o muži, jenž se ocitl v nepravou dobu na nepravém místě, v níž se mísí prvky politicko-špionážního thrilleru a melodramatické love-story.

Na pozadí historického konfliktu sledujeme proměnu bezstarostného provokatéra a oportunisty v osobu v nejvyšším režimu utajení. Kari Skoglandová neprezentuje žádné politické komentáře, neglorifikuje ani nenasazuje psí hlavy. Velmi neutrálně obchází posouzení příčin a oprávněnosti celého konfliktu a nechává na divákovi, aby si na civilní boj mezi katolíky, kteří toužili po připojení k Irské republice a protestanty, jež chtěli zůstat součástí Velké Británie, utvořil názor sám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nehledá kořeny, ale ukazuje následky v každodenní žité přítomnosti. Vybuchující domy, hořící auta a oběti na straně nevinných civilistů. Všeobecná frustrace a podráždění z neustále přítomného dohledu policejně-vojenských složek RUC, které dávají (často bezdůvodně a neoprávněně) najevo svou moc, stejně jako na druhé straně do vlastních řad strach a paniku šířící IRA. Martin a jeho generační soukmenovci nepoznali jiný svět než ten, kde plíživý teror rozvrací sousedské, přátelské i rodinné vztahy a to ho poznamenalo. Jak moc, nechává autorka opět na vašem posouzení, neboť motivace, jež ústředního hrdinu vedly k cestě, již si vybral, nechává moudře v oblasti svědomí jeho skutečného předobrazu.

Řadový pěšák

Jim Sturgess tuto vizi respektuje a postavu Marthyho při zachování autentičnosti zbytečně neheroizuje. Představuje se jako milující partner i lhostejný floutek, chodící po tenkém ledě, který se může každým okamžikem prolomit. Chrání ženu, dítě i kamarády z dětství, jejichž současné konání se mu příčí. Je naivní a zatím netuší, že řekl ano ďáblovi, smějícímu se hned na dvou frontách. Zaplétá se do zájmové šachové partie, zaštiťující se velkými slovy o svobodě a rovnosti, v níž on bude vždy jen řadovým  pěšákem, který může být kdykoliv obětován.

Důstojník britských zvláštních jednotek ho v rámcovém komentáři, který zastřešuje celé lineárně podané vyprávění, označuje jako jedince, který na sebe nestahuje přílišnou pozornost, čímž se může snadno pohybovat v odlišných a značně nebezpečných prostředích. Žádný superman s povolením zabíjet ani kadet policejní školy jako v hongkongské Volavce, ale kluk, za jehož každým tahem z cigarety cítíme nervní tik v prstech, způsobený strachem z prozrazení. Ben Kingsley mu zdatně sekunduje a představuje se jako poučený harcovník, zbavený jakýchkoliv iluzí o chodu organizací, jejichž je sám součástí. Jejich interakce je uvěřitelná a nejen z důvodu realističnosti předlohy, z níž film vychází.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Režisérka Kari Skoglandová pak ve fascinaci důvěrně zasvěcenými strukturami informátorů i jejím vizuálním ztvárnění stvrzuje poučenost na kriminálně-mafiánských opusech typu Newellova Krycího jména Donnie Brasco nebo Scorseseho Mafiánů a Skryté identity. Kamera je dynamicky roztřesená ve snímání bezprostřední akce i poeticky mámivá v zachycení Martinových okamžiků štěstí s milovanou Larou nebo nalezení vlastní seberealizace coby řidiče taxíku. První polovina se zvolna rozbíhá a nastiňuje nám situaci v Irsku a Martinovo pronikání do struktury IRA, druhá, mnohem akčnější, v brilantně thrillerovém tempu zachycuje jeho působení v ní i neodvratný konec.

Po debutu Steve McQueena Hlad tak máme v krátké době možnost v kině opět nahlédnout na konflikt, na jehož hodnocení se rozcházejí historici s přímými aktéry i pamětníky a posoudit dopad myšlenek hladovkářského revolucionáře Bobbyho Sandse v praxi. Bohužel praxi, která se promítla i do tragického osudu muže, který je v utajení nucen žít s následky života, který si zvolil.

Štvanec IRA

  • Žánr: thriller
  • Původní název: Fifty Dead Men Walking
  • www.fiftydeadmenwalkingmovie.com
  • Velká Británie/Kanada 2008
  • Scénář: Kari Skoglandová (podle knihy Martina McGartlanda a Nicholase Daviese)
  • Režie: Kari Skoglandová
  • Hrají: Jim Sturgess, Ben Kingsley, Kevin Zegers, Rose McGowanová, Natalie Pressová, Conor MacNeill, Tom Collins, William Houston
  • Distribuce: Intersonic
  • Distribuční premiéra v ČR: 22. 10. 2009

AVmania.cz hodnotí
filmKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek7/10

 

 

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Přežít je obtížnější? No na to bych nikdy ne… PCMAKER 19. 10. 2009, 15:54
Fajn Odar 19. 10. 2009, 10:52
hmm iuos 19. 10. 2009, 08:11

Další podobné články

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Poválečná doba přeje byznysu s lidským zármutkem, na němž se chtějí přiživit různí podvodníci. Potměšilé účtování s dějinami i lidskými slabostmi v adaptaci ceněného francouzského románu.

Jurský svět: Zánik říše - první oficiální trailer je tu [video]

Jurský svět: Zánik říše - první oficiální trailer je tu [video]

15 vánočních filmových tipů: sci-fi a komiksové adaptace na DVD/Blu-ray

15 vánočních filmových tipů: sci-fi a komiksové adaptace na DVD/Blu-ray

Příchozí, Ghost in the Shell, Vetřelec: Covenant, Válka o planetu opic, Valerian a město tisíce planet, Doctor Strange, Logan: Wolverine, Wonder Woman. První výběr z letošní DVD a Blu-ray produkce.

Kvarteto: recenze filmu

Kvarteto: recenze filmu

Bára Poláková a Jaroslav Plesl v hořké komedii Miroslava Krobota o generaci třicátníků, která si uměle prodlužuje mládí a zmítá se v neperspektivních vztazích.

Rock’n Roll: recenze filmu

Rock’n Roll: recenze filmu

Herec a režisér Guillaume Canet si v satiře na pomezí reality a fikce sebeironicky utahuje ze čtyřicátnické krize, své profese, soukromí po boku Marion Cotiilard, mediálního obrazu umělců a především sebe sama.

Avengers: Infinity War – první oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Avengers: Infinity War – první oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

7 životů: recenze filmu

7 životů: recenze filmu

Orwellovská federace budoucnosti, v níž platí přísná politika jednoho dítěte a sedm sester s tváří Noomi Rapace, které jí vzdorují. Dystopie s dynamickou a krvavou akcí od režiséra Jeníčka a Mařenky.

Zahradnictví: Nápadník – recenze filmu

Zahradnictví: Nápadník – recenze filmu

Čistá láska naráží na odpor despotického otce v podobě předchůdce Jiřího Kodeta v Pelíšcích. Trilogie dvojice Hřebejk a Jarchovský vrcholí divácky nejvstřícnějším a pro autora scénáře i nejosobnějším dílem.