AVmania.e15.cz

Star Wars: Poslední z Jediů - recenze filmu

Temnější, dějově a charakterově rozvinutější následník sedmičky. Rian Johnson variuje darthvaderovské téma a současně zkouší nové cesty, jak k trilogii se silnými ženskými hrdinkami přistoupit.

Po dvou letech v předvánočním čase opět přichází jeden z nejočekávanějších filmů roku. Minule režisér J.J. Abrams v celkově sedmém a zároveň prvním dílu třetí řady vesmírné ságy Star Wars přišel s dokonale vyladěným fanouškovským filmem, v němž zmizelo to, co příznivce ságy štvalo a naopak se vrátilo to, co na ní vždy obdivovali.

Tato až přílišná sázka na jistotu ze strany studia Disney byla zároveň na filmu s podtitulem Síla se probouzí nejvíc kritizována. Režisér ale jen dobře splnil zadání, které měl a to představit nové postavy a zasadit je do světa starých konfliktů, spojených s vyhrocenými rodinnými vazbami. Emočním středobodem vyprávění se proto stal Han Solo, který s generálkou Leiou rozehrál bolestné téma vztahů rodičů a dětí.

Rian Johnson vrací úder

Že to schématem vyprávění hodně připomínalo původně první, v řazení ale čtvrtou epizodu Nová naděje, jistě netřeba fanouškům série dlouze vysvětlovat. S osmičkou pak bylo spojené očekávání, že by režisér Rian Johnson mohl přijít s něčím více nekonvenčním, čím by Star Wars universum obohatil, ozvláštnil a rozvinul. Po komerčně úspěšném spin-offu Rogue One: Star Wars Story se očekával rovněž příklon k temnějšímu ladění celé ságy.

Obojí v Posledním z Jediů najdete, ale ne v takové míře, která by přesáhla ráz space opery, určené dětskému a dospívajícímu publiku, které pak bude kupovat všechny ty hračky, trička a další výrobky, spojené s touto značkou. Bojových scén je zde hodně, ale nemají tak syrově realistický charakter jako ty v Rogue One.

Rianu Johnsonovi (Bratři Bloomovi, Looper, seriál Perníkový táta) se přesto jako scenáristovi a režisérovi filmu v jedné osobě podařilo částečně oprostit od nostalgie předchozího dílu a přichází s ambiciózním, inovativním, z hlediska zápletky na mnoha místech nepředvídatelným, emotivním a řemeslně výborně zvládnutým příspěvkem do této ságy.

Darthvaderovské téma

Nese si pochopitelně zátěž celé ságy, to je podobné jako v neustále se rozrůstajícím a provázaném světě komiksových hrdinů od Marvelu. Fanoušci by mu přeci neodpustili, kdyby se tam neobjevila jejich oblíbená postava nebo potvůrka typu Chewbaccy nebo C-3PO. A studio každé z nich už kvůli merchandisingu prostor dává.

Kreativní ale je, jak Johnson staré postavy jako Luke Skywalker (Mark Hamill) nebo generálka Leia Organa (Carrie Fisher) používá k upevnění pozic těch nových, jež se objevily v předchozím díle. Ocitají se v rolích jejích mentorů, rozvážných usměrňovatelů jejich zbrklých nápadů nebo duchovních vůdců, kteří je nutí přemýšlet o nejednoznačných hranicích mezi dobrem a zlem.

Rogue One: Star Wars Story – recenze filmu

Rogue One: Star Wars Story – recenze filmu

Syrová válečná pocta dosud neznámým hrdinům série Star Wars. Prequel Nové naděje a spin-off v jednom, který sleduje pokus hlavní hrdinky Jyn Erso a její skupiny Rogue One ukrást plány Hvězdy smrti.

V osmičce se totiž znovu rozehrává darthvaderovské téma kolísání mezi temnou a světlou stranou síly, které se otiskuje nejen do rozhodování Kylo Rena (Adam Driver). Mezi oběma tábory probíhá lanaření klíčových osob, do něhož se promítá jejich touha po sebeurčení a uznání. Psychologicky nejzajímavější z tohoto pohledu je vývoj charakterů Rey (Daisy Ridley) a Kylo Rena.

Schéma vyprávění se nemění

Rysy antického dramatu tomuto přetahování dodává skutečnost, že matka a syn jsou nuceni ve válečném konfliktu stát proti sobě. Vedle bojové síly tu stále ještě je i jiná Síla a to duchovní, mystická, magická posledního rytíře z Jediů, která je spjatá s velkou morální odpovědností. Od toho se odvíjí i váhání Luka, zda se přidat k odboji.

Schéma vyprávění se tak od předchozích dílů zas tolik nemění. Do děje jsme vtaženi akcí, pak tempo dvou a půl hodinového filmu zvolní a je čas pro rozehrání dramatických konfliktů uvnitř postav a debat na téma podstata Síly a odpovědnosti rytířů Jedi, aby pak druhá polovina vyprávění nabídla z hlediska lokací poutavou a akcí nabitou podívanou, jíž nechybí silný emotivní moment na závěr.

Star Wars: Síla se probouzí – recenze filmu

Star Wars: Síla se probouzí – recenze filmu

Fanouškovský film pro fanoušky. J.J. Abrams zavrhuje to, co v sérii nefungovalo a vrací do ní to, co jsme na ní vždy obdivovali. Ideální blockbuster pro pamětníky i nové diváky.

Pokračovatelé Impéria z Prvního řádu útočí na zbytky povstalců a celé to charakterem vyprávění připomíná tentokrát Impérium vrací úder, pátou a nejtemnější část z celé ságy. Děj se skládá ze tří, vzájemně provázaných linií.

Splétání tří linií

V jedné z nich Rezistence pod vedením Leii svádí vytrvalostní souboj o to, jak dlouho jí vydrží palivo a štíty při pronásledování utlačovatelským Prvním řádem, před nímž se jí podařilo po objevení jejich základny utéct do hyperprostoru. Generál Hux (Domhnall Gleeson) je jí v patách a velení po oslabené Leie přebírá její chráněnka, viceadmirálka Amilyn Holdo (Laura Dern), druhá nejvýše postavená žena Rezistence.

Mezitím se proti vůli vedení a jen s posvěcením Poea Damerona (Oscar Isaac) Finn (John Boyega), droid BB-8 a asijská technička a údržbářka Rose Tico (Kelly Marie Tran) pustí na vlastní pěst do špionážní mise. Nejprve v kasinu najdou hackera DJ (Benicio del Toro) a s ním se pak vloupají do lodě Prvního řádu, kde chtějí vyřadit sledovací řízení rebelů.

Třetí linie přímo navazuje na děj předchozího filmu. Rey se v ní snaží na planetě Ahch-To, jež má podobu zeleného ostrova, přesvědčit rezignovaného Luka Skywalkera, aby pomohl odboji zastavit První řád, vedený Snokem (Andy Serkis). Jenomže Luke má kvůli svým selháním v minulosti dobré důvody, proč se dlouhé roky ukrýval na druhém konci galaxie.

Strážci Galaxie: recenze filmu

Strážci Galaxie: recenze filmu

Studio Marvel se nebálo zariskovat a vyšla z toho hodně vtipná a odlehčená variace na Star Wars s bizarními hrdiny, jež si zamilujete. Mise splněna, další vesmírná sága se rozjíždí.

První linie skýtá největší prostor pro spektakulární vesmírné bitvy, ve druhé je přítomný humor a ve třetí, nejvážnější a neosudovější, se se hraje o příklon k temné straně síly. Rey jako adeptka na rytířku Jediů se od Luka chce učit jeho umění, ale nejprve ho musí přesvědčit, aby se neodvracel od světa a přestal pochybovat o smyslu Jediů. On zas k ní musí získat důvěru, aby se do tohoto úkolu pustil, což mu ztěžuje její telepatická komunikace s čím dál prchlivějším a rozervanějším Kylo Renem prostřednictvím Síly.

Silné ženské hrdinky

J.J. Abrams sedmičku v osobě Rey bohatil o silnou a emancipovanou dívčí postavu, tak jak to velí trend orwellovských dystopií pro teenagery typu Hunger Games. Johnson na něho navazuje a jde co do genderové a rasové (postava Rose Tico) vyváženosti složení postav ještě dál.

Film má silný feminní nádech. Lodi povstalců velí dvě ženy, které berou jakousi mateřskou patronaci nad jejich příliš zbrklými podřízenými jako je Poe. Mladá dívka Rey se stává tím, kdo tápajícího Luka nabádá k tomu, aby ji předal učení Jediů.

Vývoj postav je plastičtější a jejich charaktery ucelenější než posledně, kdy šlo spíš o jejich nástřel. Chybují, lavírují mezi dobrem a zlem a nastolují přitom otázky, jako kdo jsou rodiče Rey, odkud pochází Snoke, co vězí za Lukovým skrýváním a jaké jsou vztahy mezi Kylo Renem a Rey s Lukem.

Výpravný, trikový spektákl

Setkáváme se zde s trojím druhem postav. Ty staré (Luke a Leia), z předchozího dílu a zcela nové. Nejlíp prokreslené jsou pochopitelně ty s nejbohatší historií. A z nich se Luke, tak jako minule Han Solo, stává emočním středobodem vyprávění. Zarostlý, nejednoznačný ve svém konání, podává Mark Hamill v úloze této postavy nejlepší výkon ze série.

Z těch představených v sedmičce na sebe Oscar Isaac jako Poe bere tak trochu šarži Hana Sola. Daisy Ridley a Adam Driver v sobě ztělesňují rozbouřenost i zranitelnost mládí. Z těch nových asi zaujme nejvíc technicky zručný zlodějíček s přezdívkou DJ.

Stejně jako se tu objevují staré postavy vedle nových, je tomu tak i s tvory jako je Yoda nebo Žvejkal, které doplňují vesmírné kozy, krystalické lišky nebo malí Porgové, kteří se určitě stanou oblíbenou dětskou hračkou. Trikaři na těchto potvůrkách odvedli velký kus práce a je příjemné po čase zas vidět kombinaci speciálních triků s těmi počítačovými.

Valerian a město tisíce planet - recenze filmu

Valerian a město tisíce planet - recenze filmu

Luc Besson oživuje padesát let starou komiksovou látku, jíž se inspirovala sága Star Wars. Ve vizuálně opojném provedení, plném atrakcí a rozmanitých mimozemských tvorů, jemuž ale chybí silnější příběh.

Zaujme i výprava s kasinem s hracími automaty, skalnatým ostrovem, kde přebývá Luke a solnou planetou, na níž proběhne finále. Galaktické bitvy vesmírných plavidel se odehrávají v kratším časovém rozmezí než posledně, ale celé to díky překrývajícím se dějovým liniím působí velmi epicky. V závěru se ale díky několikrát nastavovanému konci dostavuje jistý pocit únavy ze všech proběhlých a mnohdy překvapivých zvratů v momentě, který by měl působit nejdojemněji.

Přes drobné výtky je Poslední z Jediů sebevědomý blockbuster, který těží z minulosti, na níž staví zázemí pro nové postavy. Ty se stávají plastičtějšími, ale přesto stále uvězněné v mantinelech starých konfliktů, spojených s vyhrocenými rodinnými vazbami. Připomíná je otázka, zda má smysl bojovat s tím, co nenávidíme, nebo raději chránit to, co milujeme. Rian Johnson ji rozvádí do tvaru, nad nímž budou fanoušci série vrnět blahem.

Star Wars: Poslední z Jediů
Film   8

Star Wars: Poslední z Jediů

  • Žánr: space opera
  • Původní název: Star Wars: The Last Jedi
  • www.starwars.com
  • USA, 2017
  • Scénář: Rian Johnson
  • Režie: Rian Johnson
  • Hrají: Daisy Ridley, Adam Driver, Carrie Fisher, Mark Hamill, John Boyega, Oscar Isaac, Domhnall Gleeson, Benicio Del Toro, Andy Serkis, Laura Dern, Kelly Marie Tran
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 14. 12. 2017
Další článek




celkem 12 komentářů

Nejnovější komentáře

Souhlasím, Rogue one je super. Aby jste se t… Lojzík 31. 12. 2017, 18:07
Taky se nemuzu ubranit dojmu, ze je tohle za… Lool 31. 12. 2017, 12:05
Autor recenze byl asi na jiném filmu, nebo m… Mi 31. 12. 2017, 05:38
Zacalo to velmi slibne a postupne se to sesy… Lool 31. 12. 2017, 01:37
Byl jsem dnes v kině na SW a musím s Vámi so… . 28. 12. 2017, 22:42
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Equalizer 2: recenze filmu

Equalizer 2: recenze filmu

Temný rytíř z taxíku v podání Denzela Washingtona altruisticky napravuje špatnosti světa. V béčkovém špionážním příběhu, který se opírá o áčkového herce, je přitom konfrontován s vlastní minulostí.

BlacKkKlansman: recenze filmu

BlacKkKlansman: recenze filmu

Chytrá satira, která si utahuje z hloupých rasistů. Spike Lee natočil podle skutečného případu politicky angažované dílo, které je současně velmi zábavné v tom, jak si pohrává s filmovými žánry a jejich postupy.

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

Prehistorický obří žralok proti traumatizovanému záchranářovi v podání Jasona Stathama. V béčkovém žraločím thrilleru, jemuž chybí osobitost, nadsázka, krev i nervy drásající napětí.

Miss Hanoi: recenze filmu

Miss Hanoi: recenze filmu

David Novotný a Ha Thanh Špetlíková v kriminálce z uzavřeného světa vietnamské komunity. Režisér Zdeněk Viktora po Raluce přichází s žánrovým kouskem, stavícím na jiskření nesourodého páru vyšetřovatelů.

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Nejlepší díl série a akční film roku, plný zvratů a spektakulární akce. Agent Ethan Hunt se ocitá na šachovnici mocenských zájmů různých tajných agentur, které proti sobě intrikují a vzájemně si nevěří.

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Režisér Brad Bird kvalitativní laťku jedničky nepřekonal, ale ani nepodlezl. Humor snímek těží z prohození tradičních rodinných rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji.

Hotel Artemis – recenze filmu

Hotel Artemis – recenze filmu

Drew Pearce ve svém debutu spoléhá na noirovou atmosféru zašlého hotelu, přebudovaného na supermoderní nemocniční zařízení pro členy zločineckého podsvětí, méně už na rozvíjení zápletek, s nimi spjatých.

Chata na prodej – recenze filmu

Chata na prodej – recenze filmu

Hořce ironická charakterová studie české mentality, naroubovaná na fenomén českého chataření. Komedie o obtížnosti komunikace uvnitř třígenerační rodiny, v níž se poznáte.