Star Trek: recenze filmu

Režisér J. J. Abrams přichází s velkorysým restartem trekovské série v poutavé space opeře, přibližující tento fenomén nové generaci diváků.

Kultovní záležitost, která od roku 1966 brázdí televizní obrazovky a již třicet let plátna kin. Šest seriálových řad, deset celovečerních filmů, řada komiksů, počítačových her, knih, parodií i nekonečných diskusí na netových stránkách, to vše a mnohem více zahrnuje přiblížení se k trekovskému světu.

Pro zasvěcené i nováčky

Kosmická loď Enterprise a jeho posádka za tu dobu mnohokrát změnila design i kapitána, nikdy však touhu poznat tajemství Vesmíru. Star Trek přinášel v minulosti alternativu k silovým hrozbám éry studené války v poselství míru na celé planetě, nad nímž bude dbát multikulturní spojenectví ras a národů a dobře koresponduje i s humanistickými očekáváními dneška, které si svět na počátku třetího tisíciletí projektuje do administrativy nového amerického prezidenta. Se svým příspěvkem k několikrát variovanému tématu, vracejícímu se na samý počátek vesmírné odyssey, přichází nyní režisér J. J. Abrams.

Scenáristé Roberto Orci a Alex Kurtzman, stojící za oživením mnohametrových mluvících robotů Transformers, se rozhodli star trek(ovské) univerzum přiblížit nejmladší generaci, která je z hlediska obchodní strategie nejpočetnější skupinou návštěvníků kin. Podobně jako v případě příběhů Star Wars, agenta 007 nebo z poslední doby Wolverina se rozhodli pro restart celé série a představení zcela nových dobrodružství s již známými hrdiny. Návštěvník kina, neznalý spletité historie jednotlivých odnoží vesmírné ságy se tak nemusí cítit ochuzen a může se bavit stejně dobře jako zasvěcený divák, pro něhož je ve filmu připraveno množství fanoušky vyhledávaných ironických odkazů, na nichž si může prověřit svou oddanost danému popkulturnímu fenoménu.

Instinkt a rozum

Z příběhu se dozvíme jak se dala posádka kosmické lodi Enterprise dohromady předtím než se ocitla v místech, kam se dosud nikdo nevydal. Výcvik pod vedením kapitána Pikea (Bruce Greenwood) svede dohromady dva mladíky, usilující o převzetí velení nad nově se formující posádkou.

Proti rozšafnému a arogantnímu Jamesovi Tiberiovi Kirkovi (Chris Pine), dráždícímu svou nekonvenčností členy vesmírné akademie, stojí mnohem racionalističtější příslušník rasy Vulkánců pan Spock (Zachary Quinto), jehož špičaté uši a ofina střižená podle kastrolu se staly poznávacími znameními pro všechny trekkies. Na střetu povah rebelského kadeta, který zálibně sjíždí okem po ženských křivkách a jeho upjatého, emoce potlačujícího spolužáka, dávajícího přednost přísně logickým způsobům řešení problémů, stojí dramatická zápletka snímku.

Rčení o protikladech, jež se přitahují, dostane v prolnutí instinktu a rozumu jako charakteristických povahových rysů jeho nositelů novou kvalitu. Budoucí kapitán se svým prvním důstojníkem vytvoří nerozlučnou a sebe navzájem respektující dvojici, přijímající že protějšek používá k dosažení svých cílů odlišných prostředků.

Než ale k sounáležitosti dojde a oba dosavadní soupeři poznají své přednosti, jimiž se mohou při plnění společných misí obohatit, čeká nás výbušná konfrontace osobnostních založení, připomínající kohoutí zápasy. Právě při nich se prověřují hodnoty jako přátelství nebo ochota podřídit vlastní ego prospěchu širšího celku. Kirk ukazuje, že umí zkrotit svůj impulsivní temperament a být zodpovědný a jeho klidný zrcadlový protipól doceňuje jeho schopnost přicházet s odvážnými a riskantními manévry s nepředvídatelným účinkem.

Futuretro

Producent, scenárista a režisér J. J. Abrams, duchovní otec seriálů Alias, Ztraceni a Fringe, kterému se podařilo ve třetím Mission: Impossible přesvědčit diváctvo, že i Tom Cruise jako agent Ethan Hunt může směle šlapat na paty jeho slavnějším kolegům Bondovi a Bourneovi, se po produkci Monstra opět obrací čelem k teenagerovskému publiku. Resuscitovaný žánr katastrofického thrilleru jen mění za dynamické vyprávění ve sci-fi hávu. Ingredience, známé z komedií pro mládež (milostný trojúhelník) mixuje s dílčími odkazy na trekovskou mytologii a novými nápady s lehkostí, jež mu budou asi mnozí snaživí řemeslníci závidět. Spolu se scenáristy se nezpronevěřuje důvěře, jež do něj byla vkládána a se známou látkou zachází poučeně a s láskou.

Pomocí dravého pohybu roztěkané kamery a adekvátně rychlému střihu nám vsugerovává pocit, že se neustále něco děje. Prolínání alternativních realit se svou vlastní historií se před naším zrakem odehrává v závratném tempu, jež se daří udržet po celou dobu trvání filmu.

Díky tomu i konverzační pasáže s množstvím dialogů získávají razanci bitvy slov, při níž se používají podivné výrazy zavánějící vědeckou terminologií, jíž rozumí především ti, jejichž dopravní prostředek s fotonovými torpédy letí (nadsvětelnou rychlostí) na warpový pohon.

Papundeklové televizní kulisy i spíše nostalgický úsměv vzbuzující triky budiž zapomenuty, záměrný retro nádech nese pouze výprava a kostýmy. V protikladu k nim nám machři z ILM servírují digitální orgie, vytvářející obrazové kompozice pro rozehrání akčních scén. Ty podkresluje monumentální hudební doprovod Michaela Giacchina, jenž na sebe často bere funkci hlavního vyprávějícího prostředku, zvýrazňujícího atmosférické vyznění poutavé space opery.

Vyhrocené momenty jsou odlehčovány všudypřítomnými hláškami. Elegantní nadsázka koření emocemi nadupanou jízdu časoprostorem, v níž není nouze o spletité zvraty a adrenalinové souboje muže proti muži i velkolepé bitvy vesmírných korábů. Při nich se budou bavit stejně dobře příznivci popcornových blockbusterů, netušící nic o existenci nějakých Klingonů nebo Romulanů, jako ti, kteří zakládají trekkie bratrstva a s ní o tom, že v posteli hladí jejich špičatá ouška mimozemšťanka v přilnavé kombinéze.

Vesmírná buddy movies

Režisérovi se vedle strhující vizuální stránky, v níž překvapí promyšlená hra se světlem, zdařil i typový casting do hlavních rolí. Noví hrdinové v dvoubarevných pyžamech mávají těm z původního seriálu z roku 1966 jakoby po absolvování omlazovacího liftingu, před kterým si ale dokonale nastudovali mimiku a gesta svých předchůdců.

Kosmopolitní ráz posádky je zachován a její jednotliví členové jsou představeni v charakteristické zkratce, zahrnující motivaci, proč se na vesmírnou pouť vydali. Abrams osvědčuje při zpodobnění charakterů členů výpravy cit pro postižení křehké zranitelnosti dospívání a hrdiny se nebojí přiblížit v plné šíři rozporuplnosti jejich jednání. Iniciační příběh o cestě k dospělosti skrze překonávání překážek stojí ale především na dvou pevných pilířích, z jejichž interakce plyne neopakovatelné kouzlo, podobné populárním buddy movies, v nichž se z hašteřících a na společnou cestu nedobrovolně svedených antagonistů stávají parťáci.

Chris Pine je typem drzého a ješitného rebela bez příčiny, který postavě Kirka dává směs mladické výbušnosti a frackovité rozjívenosti. Chlapec, který přišel o otce, zahynuvšího hrdinskou smrtí, se musí vyrovnat s jeho odkazem. Vstupuje do služeb vesmírné humanitární armády, kde se ale pro svou obtížnou náturu cítí jako vyděděnec.

Díky rodinnému zázemí a tragické smrti jednoho z rodičů trpí outsiderským komplexem i jeho pozdější souputník Spock. V konfrontaci s Kirkem musí ale jeho příští spojenec potlačovat svou emotivní lidskou stránku a v souboji o místo na slunci dávat na obdiv její pravý opak. Zachary Quinto vybavuje inteligentního premianta Spocka maskou strohé upjatosti, dbající pedantského dodržování předpisů a v hereckém souboji jako „klidná síla“ získává mírně navrch nad zpovykaným frajírkem Pinem.

Zformování posádky

Charaktery obou se rozvíjí a proměňují ve světle výzev, které před nimi stojí a získávají zcela novou kvalitu. Silácká gesta a pózy náhle ztrácejí svou důležitost, když jsou postaveni před úkol záchrany vesmíru. Z budoucnosti skrze díru v časoprostoru se totiž řítí obří těžební vesmírná loď vybavená galaktickým vrtákem, jejíž kormidelník Nero (Eric Bana) chce pomstu za zničení vlastní planety.

Zlobě potetovaného Romulana s oholenou hlavou mají padnout za oběť jednotlivé planety Federace. Postava cestovatele v čase a horníka Nera v příběhu ale slouží jen jako oslí můstek, který má představit hlavní motiv vyprávění, jímž je zformování posádky hvězdné flotily a přiblížení interpersonálních vztahů v ní panujících. Hlavní záporák je tak odsunut trochu na vedlejší kolej, v příběhu dostává málo prostoru a závěrečné bitvě chybí díky tomu nádech nevyhnutelné osudovosti.

Abramsův Star Trek vystupuje ze sektářského přežívání v hájemství obliby ortodoxních fanoušků, kam se série v posledních letech uchýlila a vydává se vstříc nejširším masám. Činí tak bez úhony a úkroku stranou od základních postulátů, jimiž se vesmírná legenda před více jak čtyřiceti lety zapsala do srdcí diváků. Při zachování sebereflexivního retro stylu přináší moderní způsob vyprávění, poučený na tom nejlepším ze současné filmové a televizní produkce. Věřím, že nově vypluvší loď Enterprise rozhodně nepodnikla na stříbrném plátně svou poslední výpravu.

Star Trek

• Žánr: sci-fi
  • Původní název: Star Trek