AVmania.e15.cz

Správní chlapi: recenze filmu

Shane Black si chytře a přitom zábavně pohrává s žánrovými koncepty filmů noir, konspiračních thrillerů, parťáckých „buddy movie“ krimi komedií i těch ztřeštěných situačních.

Vzývaný scenárista akčních komedií přelomu osmdesátých a devadesátých let Shane Black (1961) stál za scénáři k prvním dvěma Smrtonosným zbraním, Poslednímu skautovi, Poslednímu akčnímu hrdinovi nebo Dlouhému polibku na dobrou noc.

Ve svém režijním debutu, krimi komedii Kiss Kiss Bang Bang (2005), obsadil Roberta Downeyho, Jr. do role zlodějíčka, který se dostane k filmu. O osm let později se s ním znovu pracovně setkal při natáčení třetího dílu Iron Mana.

Blackovi se podařilo třetího Železňáka zásobit dostatečným množstvím vtipných, ironických, sebeironických a hlavně typicky starkovských neuctivých hlášek, které vynikly jak při konfrontaci s Tonyho protivníky, tak s Pepper, Rhodesem nebo jeho dětským fanouškem Harleym.

Blackovy trademarky

Na buddy movie chemii Smrtonosných zbraní, přesný timing úderných hlášek z Posledního skauta, absurditu Kiss Kiss Bang Bang, sebeironickou popkulturní hru s žánrovými pravidly Posledního akčního hrdiny i moderní pojetí akčního žánru z třetího Iron Mana sází Shane Black i ve svém třetím režijním počinu, k němuž si spolu s Anthonym Bagarozzim napsal i scénář.

Film opravdu hodně připomíná Blackovy předchozí filmy a režisér kombinuje všechny trademarky, které ho proslavily. Nepřidává k těmto prvkům nic nového, ale zachází s nimi tak, že se budete velice dobře bavit.

Dvojice nesourodých detektivů, která k sobě obtížně hledá cestu, což je pochopitelně zdrojem vzájemného pnutí i vtipných dialogů, při nichž přestřelky slovní střídají ty opravdové. Zápletka jednoduchá i spletitá současně. Absurdní gagy, politicky nekorektní hlášky, groteskní situace, retro neo-noirové balení celého vyprávění.

Zábavná hra s žánrovými pravidly

Shane Black si chytře a přitom zábavně pohrává s žánrovými koncepty filmů noir, konspiračních thrillerů sedmdesátých let, parťáckých „buddy movie“ krimi komedií i těch ztřeštěných situačních. Vypichuje jejich klišé, ale nesklouzává k jejich vyložené parodii. Činí je součástí spiklenecké hry s divákem, který přistupuje na iluzi oživení populárních žánrů kinematografie sedmdesátých a osmdesátých let.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pokud od Správných chlapů očekáváte seriózní neo-noirovku typu Čínské čtvrti nebo  L. A. - Přísně tajné (k ní odkazuje postava Kim Basinger), onu znovuoživenou marlowovskou kriminálku „drsné školy“, pak vězte, že jde spíš bláznivou komedii s velkou porcí černého a absurdního humoru.

Jsou v ní mrtvoly, přestřelky, nahotinky a akční kousky s bizarními pointami. Jako když si v úvodu počínající pubescent Bobby (Ty Simpkins) prohlíží erotický časopis z ložnice jeho rodičů, v němž je vyobrazena pornohvězda Misty Mountains. A to zrovna ve chvíli, kdy auto s ní prosviští jejich domem po pádu ze svahu.

Řešení případu za pomocí náhody

Takových nápadů a gagů je ve filmu spoustu, samotný detektivní příběh je ale spíš podružný. K zásadním posunům ve vyšetřování se oba detektivové dostávají spíš náhodou nebo samospádem událostí než vlastním fištrónem.

Však také nejde o žádné analytické hlavouny, ale o dvojici loserů, kteří začnou strkat nos do něčeho, do čeho neměli. A on se z toho vyklube zapeklitý případ, mířící až do nejvyšších pater byznysu a politiky. Pro jeho řešení jsou naprosto nekompetentní, po většinu času netuší, kdo jim jde po krku a proč, ale nakonec ho právě za pomoci náhody a více štěstí než rozumu dotáhnou do konce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Chaotický přístup k řešení případu se odráží i ve struktuře vyprávění, kdy Black některé informace, důležité pro jeho rozluštění zadržuje nebo je uvolňuje postupně. Nejčastěji, když je potřebuje použít jako součást nějakého gagu nebo vtipu, na jehož pointu si musíte trochu počkat.

Dvojice nesourodých detektivů

Humor, který nám režisér servíruje, je barvitý co do jeho odstínů. Černý, absurdní, dada, situační, nekorektní, plný popkulturních a politických narážek. Ale ze všeho nejvíc Black staví právě na hašteřivé interakci mezi dvojicí detektivů, jíž velice zdatně sekunduje přemoudřelá dcera jednoho z nich.

Holland a Jackson jsou jako oheň a voda, Laurel a Hardy, Terence Hill a Bud Spencer. Holland je ustrašený, kluzký oportunista a chybující otec, kterého jeho dcera Holly (Angourie Rice) považuje za nejhoršího detektiva na světě. Holland se jí snaží jít příkladem, ale je to právě ona, kdo mu dává morální lekce a navíc při řešení případu projevuje větší míru důvtipu než její otec.

Jackson je přímočarý hrubián, který nad protivníkem vítězí už svou zavalitou konstitucí, schovanou do havajských košilí. Z toho pramení spousta skvělých slovních i situačních výměn nejen mezi nimi dvěma, ale i mezi dalšími lidmi, které tito dva ztroskotanci při svém společném vyšetřování potkávají.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dohromady je svedou zdánlivě nesouvisející případy pohřešované Amelie (Margaret Qualley) a mrtvé pornoherečky Misty Mountains (Murielle Telio). Nájemný ranař Jackson Healy (Russell Crowe) dostává zaplaceno za to, aby lidem „domluvil“. Nejčastěji za pomocí zlomeniny nohou nebo sanice. Vypadá, že má všechno pod kontrolou, ale zdání klame.

Nepříliš úspěšného soukromého detektiva Hollanda Marche (Ryan Gosling) si klienti moc nenajímají. A když už, tak starší dámy. Navíc má problémy s alkoholem, které u něj vedou až k halucinacím, což je ve filmu opět vtipně využito.

Konspirační záhada ztraceného pornofilmu

Děj se odehrává v Los Angeles v roce 1977 a ti dva se střetnou v momentu, kdy si matka Amelie a ministryně spravedlnosti Judith Kutner (Kim Basinger) najme Marche, aby našel její ztracenou dceru. Amelie si zase najme Healyho, aby Marchovi domluvil v tom, že nechce, aby po jejích stopách slídil.

To, co zezačátku vypadalo jako běžný útěk dcery z domova, časem vyjeví jiné konotace a March s Healym spojí své síly, aby objasnili jaké. Únos nebo zmizení Amelie by totiž mohlo souviset s jejími aktivitami, které se snažily prokázat pochybení automobilky při znečištění ovzduší L.A., které trápí smogový opar.

Amelie si byla vědoma, že vláda jde v této otázce byznysu na ruku a rozhodla se zprávu o tomto korupčním stavu ukrýt do experimentálního pornofilmu. Lidé ze štábu, kteří se na jeho výrobě podíleli, ale začnou záhadně umírat a i jí někdo usiluje o život. Stejně jako dvěma detektivům, kteří se vydávají po jejích stopách a kteří se zapletou do této složité konspirační hry.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ta nás zavede nejen do prostředí politiky, automobilového průmyslu a aktivistických pokračovatelů dětí květin, ale i toho pornografického, v němž se hledá ztracená pornografická nahrávka s Ameliným vzkazem. Na jejím zveřejnění nemá zájem hned několik různých zájmových skupin. Které, to zjišťují samospádem právě naši dva detektivové.

Dcera rovnocenným parťákem

Hrají je Russell Crowe a Ryan Gosling, kteří tvoří nebývale sehrané komediální duo. Obě hlavní hvězdy ukazují, s jak velkým nadhledem a sebeironií umí přistoupit ke svým partům. Překvapí hlavně Gosling jako trochu natvrdlý, ale vysoce energický či spíše ztřeštěný soukromý detektiv, co si občas plete realitu s alkoholovým opojením. Crowe je oproti němu ten zasmušilejší, realističtější, chladnokrevnější, co mu kryje záda.

Druhou polovinu sedmdesátých let, v níž se oba pohybují, režisér vykresluje se zjevným retro zalíbením. Zvonáče, košile s dlouhými límci, lesklé oblečení. Výprava, kostýmy, svícení, kamera, hudba, vše vyvolává dojem sedmdesátých let, kdy se nebývale dařilo pornografickému průmyslu.

Ryan Gosling se k němu hlásí svým „porno“ knírem a i jeho filmovou dceru toto prostředí velmi zajímá. Právě konfrontace třináctileté dívky s touto podobou peprného světa dospělých je velmi zábavná. Stejně jako jakýkoliv výskyt Angourie Rice coby dcery Holly ve filmu. Scény si doslova krade pro sebe a stává se rovnocenným parťákem dvěma dospělým postavám detektivů.

Nakročeno ke dvojce

Shane Black přichází s osvěžující variací na neo-noirové příběhy, jejichž vyprávěcí schémata a klišé balí do vyzkoušené škatulky parťácké krimi komedie. O detektivní zápletku v ní až tolik nejde a její vyřešení po čase odhadnete.

Mnohem důležitější je, jak režisér umí pracovat s hláškami a pointováním komediálních slapstickových scének. A také jak se mu podařilo dokonale sladit hereckou chemii nesourodého páru vyšetřovatelů, jejichž na konci založená detektivní agentura, jež dala filmu název, si vyloženě říká o pokračování. Vůbec bych se mu nebránil.

Správní chlapi

  • Žánr: krimi komedie
  • Původní název: The Nice Guys
  • www.theniceguysmovie.com/#!/home
  • USA, 2016
  • Scénář: Shane Black, Anthony Bagarozzi
  • Režie: Shane Black
  • Hrají: Ryan Gosling, Russell Crowe, Matt Bomer, Kim Basinger, Margaret Qualley, Jack Kilmer, Angourie Rice, Ty Simpkins, Keith David, Beau Knapp
  • Distribuce: Freeman Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 02. 06. 2016
Správní chlapi
Film   7
Další článek




celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Vzhledem k tomu, ze je ze vsech dostupnych z… 5h1nj1 6. 6. 2016, 13:39
Když se vnucujete na Živě o víkendu, tak ne … dpc 5. 6. 2016, 12:32
Dlouho jsem se v kině tak nenudila. Překombi… Lenka 5. 6. 2016, 11:20
Zase ten exot Čech odvyprávěl obsah celého f… Ada 5. 6. 2016, 10:23
Jeste tak rozeznat vyraz recenze a spoiler. gekko 3. 6. 2016, 13:14

Další podobné články

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Deadpool 2: nová upoutávka na očekávaný komiksový hit [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Game Night: nový trailer na očekávaný hit (či propadák?) [video]

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Vražda v Orient expresu: recenze filmu

Poirotův přehnaně majestátní knír se stává symbolem tohoto okázale ironického zpracování detektivní klasiky Agathy Christie. Za vizuální opulentností je ale cítit úcta k předloze a jejímu moralistnímu jádru.

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Zabití posvátného jelena: recenze filmu

Moderní parafráze antické tragédie o vině a krutém trestu ústí do vyšinuté černohumorné morality, jež staví Colina Farrella před rozhodnutí, známé ze Sophiiny volby. Jen pro otrlé diváky.

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Mečiar, Jakeš a Babiš v povolební festivalové Jihlavě

Reflexe mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2017, spojená s recenzemi filmů o Vladimíru Mečiarovi a Miloši Jakešovi, které vzbudily největší zájem publika i médií.

Mečiar: recenze filmu

Mečiar: recenze filmu

Tereza Nvotová skládá portrét trojnásobného slovenského premiéra a jeho éry vládnutí, která slouží jako výstražné memento i pro naši zemi, že obdobu mečiarismu bychom neměli nikdy připustit.

Milda: recenze filmu

Milda: recenze filmu

Tragikomický portrét muže, který neumí překročit svůj totalitní stín. Dokumentarista Pavel Křemen svádí marný boj s Milošem Jakešem, kterého chce přimět k nějaké sebereflexi jeho politického působení.

Zmenšování: první trailer na nové sci-fi [video]

Zmenšování: první trailer na nové sci-fi [video]