Špindl: recenze filmu

Singles třicátnice ve Špindlu hledají pana Božského v klišovité odvozenině mnohem zdařilejších, nejen zimních komedií.
Špindl: recenze filmu

Zimní komedie jsou divácky velmi vděčné. Své o tom ví morousovitý revizor Gustav Anděl z odborářské komedie z padesátých let Anděl na horách, středoškoláci ze Sněženek a machrů, trojice otců s dětmi z „komedie století“ S tebou mě baví svět, šestnáctiletí teenageři ve Snowboarďácích, účastníci Jizerské padesátky v trochu bizarní Padesátce režiséra Vojtěcha Kotka a scenáristy Petra Kolečka i čtyřicátníci z hořké komedie Sněženky a machři po 25 letech, kteří trpce zjišťují, že nic lepšího než pokřik Dřepkins už asi nevymyslí.

Režisér Milan Cieslar, v jehož filmografii se střídají filmy dramatické (Der Lebensborn - Pramen života, Krev zmizelého, Colette) s těmi komediálními (Láska je láska, Život je život), chce na úspěch těchto zimních komedií navázat. Ve spolupráci s debutujícím scenáristou Jaroslavem Sauerem a kameramanem Jiří Markvartem se tentokrát zaměřil na fenomén singles třicítek, které vyrazily lyžovat do „českého Las Vegas“. Alespoň tvůrci takto Špindlerův Mlýn v Krkonoších označují.

U těch tvůrců se krátce zastavme. Scenárista je debutant a Jiří Markvart má za sebou jako střihač, kameraman a producent v jedné osobě nezdařilou komedii Sezn@mka. Špindl se jí v míře své neambicióznosti velmi blíží, když předkládá základní premisu, že jediný důvod, proč nezadané třicátnice jezdí na hory, je to, aby si užily sexu, případně sbalily nějakého pracháče.

Náhradní ubytování

Tři svobodné sestry, Kateřina (Anna Polívková), Magda (Anita Krausová) a Eliška (Kateřina Klausová), vyrážejí do Špindlerova Mlýna na týdenní pobyt s lyžováním a wellnessem. Chtějí se odreagovat, užít si zábavu, případně nějaké milostné dobrodružství.

Na místě je ale čeká nemilé překvapení, když jim recepční (Lukáš Pavlásek) sdělí, že díky chybě v rezervačním systému byla ta jejich omylem zrušena a luxusní hotel, kde měli pobývat, je zcela obsazen. Je jim ale nabídnuta alternativa v nedaleké chatě, která ošuntělým vzhledem i nedostatečným vybavením připomíná, že od dob komunismu zas tolik času neuteklo.

Společná koupelna na chodbě a tenké papundeklové zdi, kde je všechno slyšet, spolu se složením ubytovaných, dávají tušit, že by mohla být legrace. Za sousedy totiž mají vilný a hašteřivý pár v podání Oldřicha Navrátila a Jitky Sedláčkové a partu muzikantů, mezi nimiž najdeme Davida Gránského nebo Jakuba Koháka. Ti zas rádi na pokojích přijímají své fanynky a jejich pobyt připomíná nekonečný mejdan.

Kde najít pana Božského?

Sestry tuto náhradní variantu přijmou, s pár lahvemi vína ji jistě zvládnout dá, říkají si. Čekají je po nich kocovinová rána, ale to není to nejhorší, co může mladé ženy bez partnerů na horách potkat. Chtějí se seznámit, hlavně ta nejstarší z nich Katka, které už se blíží čtyřicítka, tikají ji biologické hodiny a kvůli pracovnímu vytížení nemá na seznamování čas.

Problémem ale je, co se jim nabízí. Namachrovaný seladon po padesátce (Marek Vašut), přelétavý lyžařský instruktor (Jan Révai) s historkou sňatkového podvodníka o tom, jak se vzdal žen, odešel do hor a až teď potkal tu pravou, zoufalci, úchyláci, různí vometáci, pana Božskho byste mezi nimi hledali dost těžko. Nejmladší z nich je muzikant, klávesák a zpěvák z kapely David Gránský, který je tu kvůli nejmladší a nejatraktivnější ze sester Elišce.

Představa tvůrců o muzikantech je ale stejně klišovitá a stereotypní jako o tom, po čem a po kom touží ženy po třicítce. Kluci z kapely jsou zarostlí a moc se nemyjí, takže o místo ve společné koupelně se není až tak třeba bát. Mají chlapské pižmo a neutuchající sexuální i alkoholický apetit. Po večerech hrají covery známých skladeb jako Přažákům je hej nebo Černí andělé a tváří se u toho jako opravdoví rockeři. Nejsou.

Neexistující vztahová dynamika

Podobně jsou vykresleny ony tři sestry. Kateřina dělá nudnou kancelářskou práci, kde se potýká s excelovými tabulkami i svým šéfem. Magda je potetovaná a tedy za tu alternativní a Eliška je modelka, na niž dotírá slizký fotograf. Z jejich vzájemné interakce, z toho, že je každá z nich jiná, by se dala vytěžit funkční vztahová sourozenecká dynamika, ale to by se tvůrci nesměli soustředit jen na rádoby vtipné momenty s jejich nápadníky.

Katka v podání Anny Polívkové tu přitom variuje šarži, již jsme u ní viděli v Účastnících zájezdu. Ve společnosti mladších a sličnějších sester a situací, jež s nimi zažívá, se cítí trochu nepatřičně, což reflektuje v sebeironickém komentáři, který film v určitých momentech doprovází.

Model je mi přes třicet, nemůžu najít chlapa a sarkasticky to reflektuji, dobře známe i z Deníku Bridget Jonesové nebo seriálu Sex ve městě. S romantickými schématy tvůrci pracují, takže zde nechybí běh za autobusem s vyvolenou na poslední chvíli, nebo komentář Katky o sbírce motýlů, když jí falešný hoteliér, ve skutečnosti hotelový brigádník, chce ukázat portfolio svých hotelů.

Všechny tři sestry nakonec toho pravého potkají, ale děje se tak víceméně náhodně (u dvou z nich) a nevyplývá to ze vztahového vývoje mezi těmito postavami. Spíš ze scenáristické potřeby ukončit film happy endem. Jediná linie, kde se ti dva od začátku okukují a oťukávají se je mezi Davidem Gránským a Kateřinou Klausovou jako Eliškou. U ostatních sester to probíhá tak, že aby poznali, který je ten vhodný, musí potkat nejprve spoustu těch pochybných.

Gagy, kde se hodně padá a vráží do sebe

Struktura vyprávění přitom připomíná sled scének, které se snaží humor dolovat z toho, že někdo do někoho opakovaně vrazí, polije ho tím, co zrovna nese nebo spadne na lyžích. Nejčastěji se to děje Katce, která neumí lyžovat.

Nechybí tu holčička, která sestrám připomíná jejich věk, karaoke ani výlet opilé Katky v noci na běžkách na Sněžku. Katčino chování a důvěra k tomu, co jí jsou schopni její nápadníci nakukat, v nás občas vzbuzuje otázku o její mentální příčetnosti, ale souvisí to spíš s tím, jak špatně jsou postavy napsány.

Scéna na běžkách, kdy si Anna Polívková s Anitou Krausovou zkrátí cestu sjezdem z prudkého kopce vám připomene Sněženky a machry, zpěv Sladkého mámení S tebou mě baví svět, Oldřich Navrátil recykluje hlášku z Homolka a Tobolka „To jsou panoramata“ a nejen Katčin sebeironický komentář, ale i cesta autobusem na hory odkazuje k Účastníkům zájezdu. Cestování autobusem Flixbus s řidičem Leošem Nohou navíc poskytuje příležitost, jak vedle hotelů umístit do filmu i další product placement.

Za návštěvu kina to nestojí

Originální příběh zde nehledejte, vedlejší postavy figurkaří a gagům chybí cit pro jejich načasování i gradaci. Sexuální scénky jsou spíš náznakové nebo mají upachtěnou podobu typu masturbace Oldřicha Navrátila ve společné koupelně. Naštěstí na znásilnění jako záležitost, na kterou se i po letech vzpomíná, jako v Padesátce, nedojde.

V hereckém obsazení se mísí tváře, známé ze zábavných pořadů jako Tvoje tvář má známý hlas (David Gránský, Jakub Kohák) se zkušenějšími kolegy jako Oldřich Navrátil, Anna Polívková, Karel Zima nebo Lukáš Langmajer. Nikdo z nich se ale nedočká smysluplnějšího vývoje. Moc se nedaří prodat ani atraktivitu horského prostředí, když většina záběrů kvůli absenci slunečního svitu působí spíš pošmourně. Kvůli špatnému mixu zvuku je na mnoha místech i hůře rozumět filmovým dialogům.

Komerční ambice Špindlu jsou zjevné, ale můžou fungovat snad jen v krátkém období, kdy váš mozek díky hojné vánoční tabuli nechce přijímat nic náročného. Ale i tehdy vás zarazí, jak málo film vlastně nabízí, jak málo se v něm děje i jak málo ve skutečnosti baví. Až to půjde za rok na Primě, která je hlavním partnerem, tak se klidně podívejte, ale za návštěvu kina to vážně nestojí.

AVmania.cz
Špindl   3

Špindl