12

Spider-Man 3: recenze DVD

Jeden z nejočekávanějších filmů tohoto roku se právě objevuje na DVD. Překoná třetí díl své předchůdce, nebo spíše zklame?

Pavoučí superhrdina a ochránce New Yorku se vrací, aby svedl zápas nejen se třemi zloduchy, láskou, ale především sám se sebou a svými vnitřními démony.

Na začátku trojky se po úvodních efektních titulcích, které nám připomenou nejdůležitější události z prvních dvou dílů, potkáváme s Peterem ve chvíli, kdy je na vrcholu své popularity. Konečně se stává všeobecně uznávanou a přijímanou ikonou svého města, které bylo jeho alter-egem proměněno v nejbezpečnější místo na světě, a spoluobčané jsou mu za to neskonale vděčni. Pravdu o tom, kdo se skrývá pod ochranitelskou červeno-modrou maskou, zná jen jeho přítelkyně Mary Jane Watsonová a kamarád ze střední školy (a také sok v lásce) Harry Osborn, který však náhle ztratil paměť po úderu do hlavy.

Peter prožívá oslnivé dny svého života. Ve škole je premiantem, do redakce Denní polnice jako fotograf nadále přináší exkluzivní fotografie oslavovaného hrdiny metropole, a chystá se požádat dívku svého srdce M. J. o ruku. Jinými slovy, z Petera se stává namyšlená a sebestředná celebrita, která ani nemá čas postřehnout, že se jeho dívce v touze uspět na prknech, které znamenají svět, nedaří, tak jak by si přála. Mary Jane proto hledá útěchu v náruči Harryho, který neustále viní Petera ze smrti svého otce.

Méně je někdy více

Spider-Man číslo tři nabízí podobný model vyprávění jako předchozí dvě části. Soustředí se především na Petera Parkera, jemuž dvojí identita i odpovědnost s ní spojená narušuje a komplikuje soukromý život. Paralelně s rozvíjením trablů v Peterově privátním životě, jež nám ze všeho nejvíce připomenou problémy hrdinů některého z teenagerských seriálů, uvádí scénáristé do děje postupně hned tři záporáky. Ti ovšem naneštěstí nedosahují ani v jednom případě démoničnosti svých předchůdců z předchozích filmů série (Green Goblin, Dr. Octopus).

Sam Raimi, který se na trojce kromě režie podílel i jako spoluscenárista, se rozhodl do snímku vnést svou znalost tématu i lásku, kterou k němu chová, což se mu stalo osudným. Ve snaze udělat finále pavoučí ságy co nejbombastičtější, se Raimi až příliš spolehl na to, že množství postav ohromí diváka. Přitom ovšem trochu pozapomněl na to, že základem každého dobrého vyprávění je vnitřně uvěřitelný příběh. Snaží se do rozměrné metráže vměstnat množství děje, které by vystačilo hned na dva filmy, a to za cenu nedostatečné propracovanosti charakterové psychologie Spider-Manových protivníků. Jejich herečtí představitelé nedostávají dostatek prostoru, abychom s nimi mohli emocionálně souznít či soucítit.

Náhoda – hlavní hybná síla

Osudy hlavních postav propojuje režisér za pomoci nejjednodušší scenáristické berličky – náhody. Ta sice ke komiksovému žánru patří, ale všeho moc škodí. Náhoda způsobí, že z hlubin vesmíru těsně vedle v pavoučí síti vrkajícího páru přistane symbiont, který parazituje na svém nositeli a zvyšuje nejen jeho sílu, ale i agresivitu. To pocítí nejen na „darthvaderovskou“ stránku své duše lákaný Peter, kterého poté, co se symbiont prolne do jeho nového temného hrdinského obleku, ovládne touha po pomstě za smrt strýčka, ale především kolega fotograf Eddie Brock, který se kvůli zneuznání promění ve „vetřelčího“ Venoma. Náhodou se zde rovněž zjevuje nová pravda o vrahovi Peterova strýčka, kterým se ukáže být nešťastný uprchlý trestanec Flint Marko, který se opět zcela náhodou ocitne na útěku před policií v jámě s pískem, kde probíhá radioaktivní výzkum. Zrod přesýpacího padoucha Sandmana je na světě.

Raimiho třetí Spider-Man působí díky množství těchto nelogičností poněkud vykonstruovaně, nevyváženě a příběh se vnitřně rozpadá. Motorem, který má nahodit uvadlé tempo vyprávění, mají být akční scény, které ale nepřináší oproti předchozím dílům nic převratného.

Dojem z přeplácanosti postav i motivů na jedné straně, spojený s nedotažeností zpracování, bohužel neovlivňuje jen velice zvláštní tempo vyprávění, ale i žánrová neujasněnost celého snímku. Množstvím tanečních a pěveckých scén (pěvecká vystoupení Mary Jane na Broadwayi i v jazzovém klubu, Peterova taneční a klavírní exhibice) film pomrkává po klasických muzikálových číslech, aby vzápětí začal koketovat se žánrem teenagerských romantických komedií. Právě tam se totiž hodí slovní výměny, žárlivé etudy i milostná vyznání a intriky už takřka dospělých jedinců na prahu života. Samotná proměna Petera Parkera, který se pod vlivem symbiontu mění ve frajírka, pak zavání až nechtěnou parodií.

Když k tomu připočteme nezbytný sentiment, patetické proslovy nad hrobem kamaráda, mravoučné poučky Peterovy babičky, polepšení záporáků ve stylu „padouch nebo hrdina, my jsme jedna komiksová rodina“, dostavuje se lehké zklamání. Pavoučí superhrdina a ochránce New Yorku se vrací, aby svedl zápas nejen se třemi zloduchy, láskou, ale především sám se sebou a svými vnitřními démony. Úspěšně? Oproti svým předchůdcům očekávané vyvrcholení trilogie značně pokulhává a díky plytkému zpracování nepřináší slibovaný temný závěr ságy. Pokud očekáváte lehce nadprůměrnou popcornovou zábavu, plnou digitální akce a nepříliš komplikovaných charakterů, budete spokojeni.

DVD

Spider-Man 3 k nám prozatím přichází na DVD v jednodiskovém balení, vybaven pouze čtyřmi trailery a dvěma komentáři k filmu, které ale zůstaly bez české titulkové podpory. Ten první obstará režisér snímku, spolu se všemi hlavními hereckými hvězdami snímku, ten druhý pak producent Avi Arad s dalšími spolutvůrci takřka třísetmiliónového blokbusteru.

Dabing do češtiny působí velmi infantilně a sráží výsledný dojem ze snímku. Obzvlášť Jan Maxián jako Peter Parker působí, jako by daboval postavu ze seriálu Mladí a neklidní nebo Dawsonův svět, než vnitřními rozpory zmítaného rozpolceného titulního hrdinu, čímž vyznění Petera i jeho pubertální projev posouvá k hranici sebeparodie.

Spider-Man 3:

• Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název: Spider-Man 3