AVmania.e15.cz

Soukromý vesmír: recenze filmu

Soukromý vesmír: recenze filmu

Mezinárodně nejviditelnější a nejúspěšnější česká dokumentaristka Helena Třeštíková se vrací do kin dalším časosběrným dokumentem Soukromý vesmír, na němž s přestávkami pracovala neuvěřitelných 37 let.

Třeštíková zachycuje rodinu své nejstarší kamarádky od svatby a těhotenství mladého páru. Přes spoustu eskapád, jimiž si tato rodina (stejně jako jakákoli jiná) prošla v dynamicky se měnícím Československu, hrdiny dovádí až do současnosti, v níž jako jediná spojnice s minulostí funguje Karel Gott. Třeštíková si roztříštěnosti hrubého materiálu byla dopředu vědoma; sama přiznala, že snímek i kvůli měnící se filmové technologii působí chaoticky, proto se z nouze snažili vytvořit ctnost.

 

V rovině osobní, tedy v onom soukromém vesmíru, se jí to podařilo naplnit bezezbytku. Možná se míry chaotičnosti sama zalekla, proto do snímku neustále vkládá „veřejný vesmír“. Tedy historické události, jež lemují malé osudy a do značné míry je ovlivňují (a zmíněný Karel Gott správně groteskně působí jako neměnná historická okolnost). Tím však jako by nepřímo přiznávala, že projekt sám o sobě nedosahuje zajímavosti a kvalit jejích předchozích děl v čele s nepřekonatelnými Manželskými etudami.

To však je pravda jen napůl. Oproti filmům René, Katka či Marcela působí Soukromý vesmír téměř nedramaticky a smířlivě. Třeštíková ale jako autorka a dokumentaristka neselhala. Jen výsek reality, jež popisuje, nepůsobí tak lákavě a na první pohled atraktivně.


Soukromý vesmír (dokumentární, Česká republika, 83 minut)

  • Režie: Helena Třeštíková
  • Vystupují: Jana, Petr, Honza
  • Premiéra: 26. ledna
  • Hodnocení: 70 %
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Úsměvy smutných mužů: recenze filmu

Úsměvy smutných mužů: recenze filmu

Přes dno lahve na samé dno života. David Švehlík v hořké tragikomedii, stojící na dobrých hereckých výkonech, autentickém prostředí a upřímném a tedy syrovém podání toho, co představuje boj s démonem alkoholu.

Muž, který zabil Dona Quijota: recenze filmu

Muž, který zabil Dona Quijota: recenze filmu

Terry Gilliam po třicetiletých přípravách představuje svůj „prokletý“ donkichotský projekt, do něhož imaginativní formou vnáší téma odpovědnosti umělce za své dílo a lidi, zapojené do jeho přípravy.

Ant-Man a Wasp: recenze filmu

Ant-Man a Wasp: recenze filmu

Svižná, vtipná a emotivní dvojka přichází se záchrannou misí do kvantové říše. Sází přitom na vícegenerační rodinný model vyprávění a vizuální gagy se zmenšováním a zvětšováním.

10 nejočekávanějších letních filmových hitů

10 nejočekávanějších letních filmových hitů

Šestý díl Mission: Impossible, dvojky Úžasňákových a Mamma Mia!, Mrakodrap s Dwaynem Johnsonem, Hotel Artemis, MEG: Monstrum z hlubin a čtyři české novinky na vás čekají v letních měsících v kinech.

První člověk: nový trailer na očekávaný film o první cestě na Měsíc

První člověk: nový trailer na očekávaný film o první cestě na Měsíc

Sicario 2: Soldado – recenze filmu

Sicario 2: Soldado – recenze filmu

Válka proti drogovým kartelům dostává nový rozměr s podezřením, že se podílí na pašování teroristů přes mexické hranice. Syrový pohled do světa tajných operací, v němž postavy hájí svou lidskost.

Predátor: Evoluce - nový oficiální trailer na očekávané akční sci-fi

Predátor: Evoluce - nový oficiální trailer na očekávané akční sci-fi

10 filmů, které si nenechte ujít na festivalu ve Varech (a poté v kinech)

10 filmů, které si nenechte ujít na festivalu ve Varech (a poté v kinech)

Breivikovo řádění z pohledu jeho obětí, psychothriller z tísňové linky, brežněvovská éra očima rockerů i nechtěného spisovatele, Javier Bardem a Penélope Cruz v novince Asghara Farhadiho, transgender baletka. To nejlepší z nabídky karlovarského festivalu.