AVmania.e15.cz

Solo: Star Wars Story – recenze filmu

Space westernová výprava do minulosti mladého Hana Sola vyplňuje „bílá místa“ známého universa. Režisér Ron Howard přitom pašerácké historce dává svižné, oldschoolové pojetí.

Na konci loňského roku jsme se v tradičním předvánočním čase dočkali osmého dílu ságy Star Wars. Ten devátý, uzavírající třetí trilogii, přijde do kin na konci příštího roku, takže letošek je vyhrazen druhému bočnímu projektu v rámci Star Wars Anthology. V ní bychom se měli setkávat se samostatnými dobrodružstvími ze světa Star Wars, která budou pojednávat o událostech a postavách mimo ústřední dějovou linii.

Prvním spin-offem, navázaným na hlavní sérii, se stal před dvěma lety Rogue One: Star Wars Story. V něm si studio Disney, jež koupilo Lucasfilm, dovolilo víc zariskovat a na místo vesmírné pohádky pro děti přišlo s mnohem syrovějším válečným velkofilmem pro odrostlejší publikum. Nešlo ale o odchylku zas tak radikální, že by to třeba posouvalo hranicí přístupnosti.

Zaplňování „bílých míst“ v dějinách již známého universa

Film Rogue One časově vyplnil mezeru mezi třetí a čtvrtou epizodou hlavní ságy a kvůli událostem, bezprostředně předcházejícím Nové naději, byl označován za její prequel. Solo: Star Wars Story opět rozšiřuje Star Wars universum a to o dobrodružství Hana Sola z doby, kdy mu bylo přibližně 25 let. Děj se odhadem odehrává 10 let po epizodě III a deset let před epizodou IV., tedy v období časově vzdálenějším než první spin-off.

Těch doprovodných projektů, zaměřených na nějaký neprozkoumaný aspekt universa, bude v rámci Star Wars Anthology postupně přibývat a po skončení hlavní ságy pravděpodobně jejím devátým dílem právě ony převezmou hlavní slovo v tomto světě. Vesmírné universum se díky tomuto systému odvozených příběhů stane prakticky nekonečným, protože pole mezi jednotlivými díly hlavní ságy nebo před nimi je velmi variabilní.

Rogue One: Star Wars Story – recenze filmu

Rogue One: Star Wars Story – recenze filmu

Syrová válečná pocta dosud neznámým hrdinům série Star Wars. Prequel Nové naděje a spin-off v jednom, který sleduje pokus hlavní hrdinky Jyn Erso a její skupiny Rogue One ukrást plány Hvězdy smrti.

Otázkou ale zůstává, jak toto zaplňování „bílých míst“ ságy bude diváky do budoucna bavit nebo zajímat, protože už u druhého spin-offu s Hanem je patrné, že film si neklade větší ambice než být jen výplní skulinek v dějinách již známého universa. Všichni víme, o které události ve vyprávění asi půjde a ono tak připomíná odškrtávání povinných položek v seznamu toho, co je třeba blíže rozvést.

Zmínky v minulosti podkladem pro Hanův origin

Han Solo (Alden Ehrenreich) musí potkat věrného chlupatého druha a kopilota Chewbaccu (Joonas Suotamo), jehož řeči rozumí jen on, vyhrát nad Landem Calrissianem (Donald Glover) loď Millennium Falcon nebo absolvovat legendární Kesselský závod.

Scenáristická dvojice otce a syna Kasdanových při představení mládí Hana Sola postupuje způsobem, kdy kolem zmínek o jeho minulosti v předchozích dílech hlavní ságy vystavuje samostatný příběh, jež nám umožní pochopit jeho přerod v toho cynického pašeráka a vtipného glosátora vesmírných událostí, jehož známe z podání Harrisona Forda.

Dozvíme se tak nejen, jak přišel ke svému druhému jménu Solo, pistoli či kostkám pro štěstí, umístěným v kokpitu, ale především ke své pašerácké dráze. Kdo ho na ní formoval a provázel a jak tyto události souvisí se širším rámcem vyprávění hlavní ságy. Divák se seznámí s novými postavami i vesmírnými zákoutími, ale starého hrdinu v příliš novém světle neuvidí. Spíš se pohled na něj skrze vztahy a interakci s ostatními postavami prohloubí.

Pašerácká historka

To je příklad Qi'ry (Emilia Clarke), jeho osudové lásky a rozpolcené femme fatale, která jej ukáže v lepším světle, než v jakém se sám prezentuje. Dalším je Tobias Beckett (Woody Harrelson). Mentorská figura, od níž se hodně naučí v pašeráckém řemesle, ale která mu zároveň správně říká, ať nikomu moc nevěří.

Vztah s Qi'rou je osudově romantický, je v něm láska i zrada, vztah s Chewbaccou neboli Žvejkalem v sobě zas nese rysy humorné bromance. Žánrově se ale Hanova sólovka nejvíc blíží vesmírnému westernu, zkříženému s heist movie. Z westernu si bere jeho přirozená prostředí jako pouště nebo hory, z heist movie lupičskou historku o tom, jak hrdinové musí pro někoho získat kořist a tu pak dopravit na dané místo určení. A to vše ve vesmírném prostředí, kde vlaky nejsou žádné westernové dostavníky, ale mají ráz futuristických vznášedel.

Star Wars: Poslední z Jediů - recenze filmu

Star Wars: Poslední z Jediů - recenze filmu

Temnější, dějově a charakterově rozvinutější následník sedmičky. Rian Johnson variuje darthvaderovské téma a současně zkouší nové cesty, jak k trilogii se silnými ženskými hrdinkami přistoupit.

Tímto pojetím se film liší od mnohem vážnějšího Rogue One i hlavní vesmírné ságy. Zde jde o svižné a lehké dobrodružství, pašeráckou historku, v níž hrdinové nepřemýšlí, na kterou stranu Síly se postavit, ale v mnohem účelovějších, nebo chcete-li přízemnějších kategoriích.

V Hanově originu se nehraje o osud vesmíru, ale o úspěch jedné zakázky v zapomenutém koutu galaxie, která by vesmírnému pašerákovi Solovi mohla dopomoci k tomu, aby se vrátil pro svou milou. Impérium je tu přítomné pouze jako utiskovatelská síla v pozadí, ale na místo jeho boje s povstalci tu probíhá střet zločineckých syndikátů, které se mezi sebou navzájem podrážejí.

Výměna režiséra

Atmosférou film hodně připomíná osmdesátková dobrodružství, k nimž se řadí i původní trilogie. Nebo přesněji dva filmy z ní, ten první spadá do konce sedmdesátých let. CGI efekty se proto k dobru věci spíše šetří, na výpravě, kostýmech, maskách, rekvizitách a úchvatných scenériích ale určitě ne.

Z akčních pasáží je nejzdařilejší a nejvíce zapamatovatelná ta s obdobou velké vlakové loupeže, jinak jde o svižný sled honiček, během nichž v mezičase oddechu zbývá čas na budování vztahů mezi Hanovými parťáky. Ke konci se pak příběh zasazuje do širšího rámce boje proti Impériu.

Oproti hlavní sáze má snímek „komornější“ pojetí, rozpočet se ale i tak vyšplhal na čtvrt miliardy dolarů. Může za to fakt výměny režiséra jen pár týdnů před skončením natáčení a začátkem postprodukce. Původní dvojice Phil Lord a Christopher Miller, která má za sebou komedie Jump Street 21 a 22 a animáky Zataženo, občas trakaře a LEGO® příběh byla nahrazena oscarovým režisérem Ronem Howardem, který údajně přetočil až sedmdesát procent materiálu.

Star Wars: Síla se probouzí – recenze filmu

Star Wars: Síla se probouzí – recenze filmu

Fanouškovský film pro fanoušky. J.J. Abrams zavrhuje to, co v sérii nefungovalo a vrací do ní to, co jsme na ní vždy obdivovali. Ideální blockbuster pro pamětníky i nové diváky.

Rozjívená režijní dvojice na natáčení prý příliš improvizovala a nedržela se scénáře Lawrence Kasdana, což ho rozčílilo. Lord s Millerem měli svou vlastní vizi, jak by měl Han Solo vystupovat. Zatímco Kasdan ho viděl jako drzého floutka, duo režisérů z něj prý dělalo až příliš velkého komedianta. Vše nakonec musela rozhodnout prezidentka Lucasfilmu Kathleen Kennedy, která se zastala Kasdana. Tím pádem bylo duo odstaveno, aby neutrpěl mýtus Star Wars kvůli jejich až příliš komediálnímu pojetí.

Svižná oldschoolová podívaná

Odvolání kvůli tvůrčím neshodám, rozsáhlé přetáčky a zprávy o tom, že představiteli hlavní role Aldenu Ehrenreichovi musel s jeho rolí pomáhat herecký kouč, nevěstily nic dobrého. Různost režijních stylů ale nakonec na výsledku vidět není a i Ehrenheich se s ikonickou rolí popasoval dobře.

Dobře proto, že se vyhnul imitování Harrisona Forda, přestože že je znát, že způsobem jeho herectví se inspiroval pro vlastní interpretaci této postavy. Není to ten starší, pesimistický Han Solo s jeho jízlivými sarkasmy, ale mladý drzý kluk s dobrým srdcem, který se chce vymanit z područí zločineckých kartelů a stát se pilotem, který svobodně cestuje se svou láskou a na své lodi napříč galaxií.

Záporácké šarže se chopil Paul Bettany jako zjizvený vůdce Rudého rozbřesku Dryden Vos, který v sobě spojuje uhlazené vystupování zločineckého byznysmena se vzteklou prchlivostí. Dobře obsazené jsou ale i další role. Charismatický Donald Glover jako Lando, Beckettova pobočnice Val (Thandie Newton), pilot Rio Durant (hlas John Faverau) a především pak feministická a za práva robotů burcující droidka L3-37 (Phoebe Waller-Bridge), která si pro sebe uzurpuje nejlepší hlášky ve filmu.

V nich je asi nejvíc vidět režijní otisk původního dua. Změna režisérů ale snímku neublížila, Ron Howard ho kočíruje zkušenou rukou ke svižné, zábavné a v dobrém slova smyslu oldschoolové podívané, která ukazuje, že svět Star Wars nemusí být jen svět vznešených idejí a epických vesmírných bitev. A že klidně snese i lupičskou historku ve westernovém aranžmá, prostřednictvím níž rozvíjí spoustu motivů z minulosti Hana Sola, spjatých s původní trilogií, na něž tím současně pomrkává. Progres v sérii v tom nečekejte žádný, dobrou zábavu ano.

AVmania.cz
Solo: Star Wars Story   7

Solo: Star Wars Story

  • Žánr: space western
  • Původní název: Solo: A Star Wars Story
  • www.starwars.com/films/solo
  • USA, 2018
  • Scénář: Jonathan Kasdan, Lawrence Kasdan
  • Režie: Ron Howard
  • Hrají: Alden Ehrenreich, Woody Harrelson, Emilia Clarke, Donald Glover, Paul Bettany, Thandie Newton, Joonas Suotamo, Phoebe Waller-Bridge, Jon Favreau
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 24. 05. 2018

 

Další článek




celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: To dostali všetci redaktori na internete… Maul 6. 6. 2018, 17:11
Na nazor kida tu neni nikdo zvedavy :-P Lool 27. 5. 2018, 22:49
To te nekdo donutil to cist? :-O Lool 26. 5. 2018, 23:56
3x hurá pro Rona, taky dokázal zprznit block… VeiroNn AhatraXx 26. 5. 2018, 20:41
To dostali všetci redaktori na internete na … Spacer 26. 5. 2018, 20:25
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Equalizer 2: recenze filmu

Equalizer 2: recenze filmu

Temný rytíř z taxíku v podání Denzela Washingtona altruisticky napravuje špatnosti světa. V béčkovém špionážním příběhu, který se opírá o áčkového herce, je přitom konfrontován s vlastní minulostí.

BlacKkKlansman: recenze filmu

BlacKkKlansman: recenze filmu

Chytrá satira, která si utahuje z hloupých rasistů. Spike Lee natočil podle skutečného případu politicky angažované dílo, které je současně velmi zábavné v tom, jak si pohrává s filmovými žánry a jejich postupy.

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

Prehistorický obří žralok proti traumatizovanému záchranářovi v podání Jasona Stathama. V béčkovém žraločím thrilleru, jemuž chybí osobitost, nadsázka, krev i nervy drásající napětí.

Miss Hanoi: recenze filmu

Miss Hanoi: recenze filmu

David Novotný a Ha Thanh Špetlíková v kriminálce z uzavřeného světa vietnamské komunity. Režisér Zdeněk Viktora po Raluce přichází s žánrovým kouskem, stavícím na jiskření nesourodého páru vyšetřovatelů.

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Nejlepší díl série a akční film roku, plný zvratů a spektakulární akce. Agent Ethan Hunt se ocitá na šachovnici mocenských zájmů různých tajných agentur, které proti sobě intrikují a vzájemně si nevěří.

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Režisér Brad Bird kvalitativní laťku jedničky nepřekonal, ale ani nepodlezl. Humor snímek těží z prohození tradičních rodinných rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji.

Hotel Artemis – recenze filmu

Hotel Artemis – recenze filmu

Drew Pearce ve svém debutu spoléhá na noirovou atmosféru zašlého hotelu, přebudovaného na supermoderní nemocniční zařízení pro členy zločineckého podsvětí, méně už na rozvíjení zápletek, s nimi spjatých.

Chata na prodej – recenze filmu

Chata na prodej – recenze filmu

Hořce ironická charakterová studie české mentality, naroubovaná na fenomén českého chataření. Komedie o obtížnosti komunikace uvnitř třígenerační rodiny, v níž se poznáte.