Sněhurka: Jiný příběh - recenze filmu

Sněhurka: Jiný příběh - recenze filmu

Celých osm let trvalo Pablu Bergerovi, než dokončil svůj milovaný projekt o Sněhurce, která dobře známá dobrodružství zažívá po boku šesti trpasličích toreadorů v meziválečném Španělsku.

Mezitím světem proběhla vlna nostalgie a poct němému filmu, která vyvrcholila loňským oscarovým trumfem Artista. Sněhurka: Jiný příběh jako by přišla na jejím chvostu, stále úspěšném, jak značí čerstvých deset domácích filmových cen Goya.

Francouzský The Artist na němou éru kinematografie vzpomínal v atraktivním balení romance z hollywoodského zákulisí, s využitím všech tehdejších efektních postupů. Sněhurka nabízí jiný druh červené knihovny, melodrama o krásné, nevinné, osudem stíhané dívce, nadané toreadorce po otci, který v den jejího narození ochrnul, a nadané tanečnici flamenga po matce, která zemřela při jejím porodu. Starý známý příběh vypráví dobovým způsobem, díky líčení, hercům i čistému obrazu kopie ale film prozrazuje svůj skutečný ročník a vypadá i přes dobové kostýmy příliš současně.

Po Artistovi už novinka nemá takový punc výjimečnosti, pořád však nabízí jiný a hlavně vizuální zážitek, když se kromě nápovědné melodramatické hudby spoléhá na obraz podaný velmi malebnou kamerou, umírněně napodobující raného Bunuela. Příběh promyšleně přenesený do jiných kulis opentlily předpokládané španělské motivy i filmové odkazy, stále je však známý a jednoduchý.

Což může být výhodou při porozumění a nevýhodou při udržování pozornosti. Až konec přijde s nečekaně odlišnou interpretací a pohádku z večerů pod lampou náhle na chvíli promění v něco hlubšího, melancholicky se dotýkajícího lidské touhy po zázracích a spektáklech.

Sněhurka půvabně vypadá díky výpravě i díky tvářím jejích dvou představitelek (malé a velké), herecky film ovládá víc macecha v podání Maribel Verdúové, známé z Mexické jízdy i Faunova labyrintu. V porovnání s Artistem postrádá novinka lehkost okouzlující hříčky. Ve srovnání s dvěma nedávnými iritujícími pokusy z USA natočit pohádku bratří Grimmů jinak, má španělská verze alespoň styl, smysl a pointu utkvívající v paměti.

Sněhurka: Jiný příběh

• Režie a scénář: Pablo Berger
  • Hrají: Maribel Verdú, Daniel Giménez Cacho, Ángela Molina, Macarena García