AVmania.e15.cz

Šílený Max: Zběsilá cesta – recenze filmu

Bizarní, šílený, feministický. George Miller v čase studiových prefabrikátů přichází s jasnou a nekompromisní autorskou vizí toho, jak navázat na osmdesátkový kult.

Je to už třicet let, kdy byla dovršena postapokalyptická trilogie Šílený Max. Ta udělala v osmdesátých letech hvězdu jak z hlavního protagonisty Mela Gibsona, tak z režiséra celé série. O současném postavení Gibsona v Hollywoodu bylo kvůli jeho výstřelkům napsáno už mnoho, podobně dolů šla i kariéra George Millera.

Velký režijní comeback

Po velmi zdařilé komedii s hororovými prvky podle předlohy Johna Updikea Čarodějky z Eastwicku a rodinném dramatu Lék pro Lorenza natočil v posledním dvacetiletí jen tři filmy. Babe 2: Prasátko ve městě a animáky Happy Feet 1 a 2.

Svou zvolna uvadající kariéru se proto sedmdesátiletý australský režisér rozhodl oživit s látkou, která ho proslavila. Začít natáčet se mělo už před více jak deseti lety, ale kvůli nepokojům v Namibii, kde byly vybrány pouštní lokace, z toho sešlo.

Režisér krátce uvažoval i o animovaném Mad Maxovi, ale pak se vrátil k vizi hraného filmu. A plánoval na jeden zátah natočit hned dva filmy, v nichž by stejné události byly vyprávěny z pohledu postav Maxe a Furiosy. Z tohoto ambiciózního plánu ale sešlo a Warneři se rozhodli raději představit jeden plnohodnotný film, který by vzbudil touhu po dalších pokračováních.

A to jim dokonale vyšlo. Přes všechny zprávy z placu, naznačující, že se dílo rodí ve velkých bolestech a že se pro herce natáčení stává noční můrou, je nakonec výsledek strhující. Až to vypadá, že si režisér třicet let šetřil nápady a energii, aby všem pochybovačům a posměváčkům vytřel zrak. A ukázal jim, že i v dnešní době studiových blockbusterových prefabrikátů, cílících na rodinné publikum, lze za 150 milionů dolarů natočit bez kompromisů dílo, jež má šanci stát se žánrovou klasikou.

Tyranský vládce

Se spoluscenáristy Nickem Lathouriusem a britským tvůrcem komiksů Brendanem McCarthym, který pro film navrhl spoustu designově vyšperkovaných vozidel a nových postav, nás zavádí do důvěrně známého světa, plného krve, prachu a benzínu.

Ti z vás, kteří původní triptych, jenž patří k základním kamenům akčního žánru z postapokalyptické budoucnosti, neznají, se ale oproti poučeným divákům nemusí cítit v nevýhodě. Nového Maxe si lze užít i bez znalosti předchozích dílů. Jedná se totiž v podstatě o restart nebo reboot celé série, kdy je nám hned v úvodu naznačeno, co se hlavnímu hrdinovi v minulosti stalo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Změněny jsou některé okolnosti, například to, že nepřišel mimo ženy o syna, ale o dceru. Což pak najde zpětný odraz v jeho přimknutí se k pětici dívek (Zoë Kravitz, Rosie Huntington-Whiteley, Riley Keough, Abbey Lee a Courtney Eaton), jež pod vedením jednoruké Imperátorky Furiosy (Charlize Theron) prchají z harému samozvaného vládce skalního města Citadela.

Immortan, neboli Nadsmrťas Joe (Hugh Keays-Byrne) je diktátor, jehož moc v postapokalyptickém světě vyplývá z toho, že má jako jediný v pustině přístup ke zdroji vody. Ve vyprahlé krajině, kde nenaleznete žádnou zeleň, ale jen písek a polorozpadlá auta, se benzín stává další komoditou, kvůli níž se odehrávají války mezi gangy.

Lidé, redukovaní na komodity

Bývalý policajt Max Rockatansky (Tom Hardy) v tomto pustém, depresivním světě bezcílně putuje a čeká, až se naplní jeho osud. Pronásledován výčitkami, spojenými s přízraky jeho milované rodiny, již nedokázal ochránit, spíš přežívá, než žije. Ač se snaží nevzbudit příliš pozornosti, je zajat motoristickým gangem, za pomocí něhož Nadsmrťas udržuje svou tyranskou moc.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Max má těmto zohaveným kámošům Nočních vlků posloužit jako živá transfuzní stanice krve. Podobně je v tyranově říši přistupováno i k dalším lidem, kteří slouží jako zásobárna náhradních dílů nebo v případě žen jako chovná stanice, která dává mléko nebo děti, jež v ní přicházejí na svět. Lidé se zde stávají komoditami, užitečnými pro obchod nebo bojové výpady vládce.

Tomuto údělu se rozhodne vzepřít jeho dosavadní spojenkyně Furiosa, která ho zradí a odvede přitom ještě pětici jeho plodných „manželek“, které vypadají jako spoře oděné modelky. Po jejích stopách se vydává smečka tyranových poslušných zabijáků, z nichž nejvýraznější je Nux (Nicholas Hoult). A nedobrovolně i Max, který se ale časem přidává na stranu rebelek.

Přežití jako jediná hodnota

Začíná jedno velké motorizované pronásledování, které je realizované na strojích, které vás uchvátí svým bizarním designem. Podtitul filmu Zběsilá cesta přesně vystihuje to, co se před našimi zraky během dvou hodin odehrává. Nejprve pronásledovaný kamion z Citadely v poušti prchá, aby se do ní pak vrátil.

V plamenech, písečné bouři i detonacích se za volantem střídají spojenci z donucení Max a Furiosa, přičemž dialogových pasáží, při nichž bychom mohli hlouběji nahlédnout do jejich niter a seznámit se s jejich motivacemi je jen nezbytné minimum. Proč také, když slova a emoce ztratily svůj význam a důležité jsou jen činy.

Okolní svět se změnil v permanentní šílenství, v němž přestaly platit morální kategorie dobra a zla. Jedinou hodnotou zůstalo přežití a boj o něj. Někdy zoufalé, většinou pouze nelítostné. Důležité je získat vodu, benzín a uchovat lidský rod. Ve jménu toho je dovoleno vše.

Možnou naději na lepší příští vkládá režisér do rukou žen, které by zkázonosný a kořistnický mužský svět mohly změnit. Ač by se podle názvu filmu mohlo zdát, že ústředním hrdinou je Max, není tomu tak úplně a Furiosa s ním má takřka rovnocenný prostor.

Postavy se zde stávají součástí jasné autorské vize, s níž George Miller vykresluje šílený postapokalyptický svět. Jakoby se jeho úpadek a eskalace chaosu v něm otiskoval do charakteru hrdinů a jejich přibývající drsnosti, okoralosti a nemluvnosti.

Poctivá kaskadérská práce

Svou autorskou vizi naplňuje režisér i skrze formální stránku filmu. Tam, kde jsme si u hollywoodských blockbusterů zvykli na digitální orgie pixelů, on přichází s poctivou kaskadérskou prací a reálnými kulisami v pouštních lokacích Namibie.

Přednost před digitálními triky dostaly ty speciální a digitální postprodukce už posloužila jen k jejich doladění. Kaskadéři při práci v terénu dokazují, že fyzická akce bude vždy uvěřitelnější než ta, odporující zákonům fyziky. Režisér v akčních scénách střídá perspektivy, takže chvílemi nám honičky přibližuje z pohledu vzbouřenců, chvílemi jejich fanatických pronásledovatelů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V estetice akčních scén kombinuje osmdesátkovou R-kovou brutalitu s moderním střihem (2700 střihů) a prací s kamerou a hudbou. Součinnost všech těchto tří složek přispívá k tomu, že film působí tak dynamicky a rytmicky. Holandský skladatel Junkie XL odvedl výbornou práci už na 300: Vzestup říše a jeho elektronický soundtrack opět atmosféru vybičovaného šílenství dokresluje a umocňuje.

Bizarnost výtvarné koncepce

Na bizarnosti vyprávění má lví podíl i výprava a celá výtvarná koncepce díla. Design roztodivných automobilů, masek s různými genetickými znetvořeními a punkových nebo sado-maso kostýmů, to vše působí stylizovaně, ornamentálně a až divadelně. Tom Hardy film charakterizoval jako kombinaci Slipknot a Cirque du Soleil a nebyl až tak daleko od pravdy.

George Miller nás ale neokouzluje jen nápaditostí a zběsilostí tempa vyprávění, ale i uhrančivou silou, jež sálá z filmového plátna, saturovaného do ostře oranžové barvy. Australský kameraman John Seale činí ono ovzduší bezútěšnosti vizuálně velmi přitažlivé. Ve své odpudivosti i němé kráse.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Řemeslná preciznost a poctivost ve všech složkách tu jde rukou v ruce s jasnou autorskou vizí, jak by měl jeho film vypadat i jak by měl na diváky působit. George Miller vykreslil dekadentní atmosféru šílenství a zmaru natolik sugestivně a bez kompromisů, že tím ukázal i svým mladším kolegům cestu, jak se nenechat semlet studiovým systémem.

Živočišný boj o přežití ve světě, kde přestaly platit jakákoliv morální pravidla, dlouho neměl tak do detailu propracovanou a vtahující náladu. Režisér se v rozhovorech zmínil, že má materiál na další dva filmy této série. I přes obavy z rozmělnění nápadů se už teď na sequel těším.

Šílený Max: Zběsilá cesta

  • Žánr: postapokalyptická akční sci-fi
  • Původní název: Mad Max: Fury Road
  • www.madmaxmovie.com/
  • Austrálie / USA 2015
  • Scénář: George Miller, Nick Lathouris, Brendan McCarthy
  • Režie: George Miller
  • Hrají: Tom Hardy, Nicholas Hoult, Charlize Theron, Rosie Huntington-Whiteley, Zoë Kravitz, Riley Keough, Nathan Jones, Megan Gale, Angus Sampson, Abbey Lee
  • Distribuce: Freeman Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 14. 05. 2015
Šílený Max: Zběsilá cesta
film   9

 

 

Další článek




celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Hudba, scéna, tempo.....Myslím si, že film d… Jake 25. 5. 2015, 15:48
Na filmech je prece skvele, ze existuje toli… Radon 19. 5. 2015, 22:16
pro nejjednodušší američany všech kontinentů… Další hovadina 18. 5. 2015, 22:57
ten mad max bude super :-O:-O:-O rene 18. 5. 2015, 17:47
Pro mně to byl o dost lepší film.Pro tento r… Jirka 18. 5. 2015, 14:58

Další podobné články

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

Black Panther: nový trailer na očekávaný filmový hit [video]

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

X-Men: The New Mutants – první oficiální trailer

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Sněhulák: Jo Nesbø a jeho Harry Hole v kinech [recenze filmu]

Jo Nesbø, Michael Fassbender jako detektiv Harry Hole a smrt s tváří sněhuláka. Silný tvůrčí tým obtížně hledá klíč k dramaturgicky konzistentní adaptaci první ze zfilmovaných „holeovek“.

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Star Wars: Poslední z Jediů – nový oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Blade Runner 2049: recenze filmu

Blade Runner 2049: recenze filmu

Denis Villeneuve v pokračování kultovní sci-fi v obrazech chladné krásy rozvíjí filozofická témata o hranicích lidství a identity do nekompromisního tvaru, přinášejícího výzvu současným blockbusterům.

Liga spravedlnosti: finální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Liga spravedlnosti: finální trailer na očekávaný filmový hit [video]

10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

10× nejlepší filmy z Berlinale, Benátek a Cannes na festivalu Be2Can i v kinech

Čtverec, O těle a duši, Ta, která odešla, Nikdys nebyl, Zabití posvátného jelena, Nemilovaní. Do českých kin míří oceněné filmy z trojice neprestižnějších festivalů Berlinale, Benátky a Cannes.

Blade Runner: Black Out 2022 – čtvrthodinový animovaný prequel k filmu [video]

Blade Runner: Black Out 2022 – čtvrthodinový animovaný prequel k filmu [video]