Obchod s LCD televizemi zažívá v posledních několika letech obrovský růst, dokonce i na těch trzích, kde prodej ostatní spotřební elektroniky stagnuje či zažívá útlum. Podle výzkumu trhu provedeného společností DisplaySearch, celosvětová poptávka po LCD televizích vzroste z 79,3 miliónů kusů v roce 2007 na 104,5 miliónů v roce 2008, a dosáhne až na 138,3 miliónů v roce 2010.
Podíl evropského trhu na celosvětovém trhu s LCD televizemi je výrazný. Růst evropského trhu je dán počtem domácností. Ve více než 170 miliónech domácností (včetně Ruska) bude potřeba v následujících letech nahradit velké množství starých CRT televizí. V roce 2007 bylo prodáno v Evropě 29,5 miliónů LCD televizí - pro tento rok je poptávka odhadována na 34,8 miliónů a v roce 2010 vzroste na 39,1 miliónů (zdroj: DisplaySearch). Ve východní Evropě (včetně Ruska) bylo v roce 2007 prodáno 4,6 miliónů LCD televizí, v letošním roce se očekává prodej 6,9 miliónů kusů a ve výhledu je pro rok 2010 očekáván prodej 9,5 miliónů LCD televizí (zdroj: DisplaySearch).
S Karin Korschan ze společnosti Sharp jsme mluvili o plánech Sharpu na expanzi v České republice.
Sharp je číslem 1 pro LCD televize v Japonsku a číslem 3 nebo 4 celosvětově. V čem je největší síla společnosti Sharp?
Je to především snaha o neustálý vývoj a vylepšování našich výrobků, a zároveň při těchto inovacích pozorně nasloucháme přáním našich zákazníků. Sharp už od svého založení v roce 1912 neustále přicházel s revolučními inovacemi a i dnes zůstává věrný svému mottu: „Dělat výrobky, které ostatní chtějí napodobovat“.
Síla společnosti Sharp v oblasti LCD televizí je založena na schopnosti vyvinout své produkty podstatně dříve než trendy začnou být zřejmé. Už svým senzačním a průkopnickým rozhodnutím přiklonit se k technologii tekutých krystalů v roce 1998 Sharp potvrdil své výjimečné postavení na trhu v této oblasti – od prvních kapesních kalkulaček s displeji z tekutých krystalů v roce 1973 až k revoluci v barevné televizní technologii představením první LCD televize s roce 2000. Sharp byl první výrobce LCD panelů 8. generace a bude také první, kdo odstartuje výrobu 10. generace. Zvětšující se velikost LCD panelů přináší snížení přepravních nákladů a emisí, což Sharpu umožňuje být efektivnější než konkurenti.
Sharp také dodává LCD panely pro další známé značky v oblasti výroby LCD televizí, včetně Sony, Toshiby a Philipsu.
Jaký je v současnosti převažující trend v oblasti LCD televizí a jak Sharp reaguje svou nabídkou na požadavky trhu? Jaké jsou nejvíce populární LCD televize Sharp v České republice?
Trendem je jednoznačně příklon k full HD rozlišení, 100Hz technologii a velké škále úhlopříček s nejvyšší zobrazovací kvalitou. Nejpopulárnější velikost v České republice je momentálně 32 palců (81 cm) a největší růst se očekává od kategorie 40 palců (102 cm) a větších.
Co se týká nabídky LCD televizí, tak Sharp má širokou škálu modelů, od těch nejmenších s velikostí obrazovky 50 centimetrů až po ty největší 273 centimetrů velké, a všechny z nich patří ke špičce ve svých kategoriích.
Sharp je přesvědčený, že rozhodující vliv na rozhodování zákazníků po celé Evropě má kvalita, a to jak na trzích v západní Evropě stejně tak i na rozvíjejících se trzích východní Evropy. To, že Sharp věnuje maximální pozornost nejvyšší kvalitě svých výrobků se zrcadlí ve velkém množství nejrůznějších průzkumů a také v oceňování produktů Sharp specializovanými novináři, mimo jiné asociací EISA. Ta zahrnuje šéfredaktory padesáti předních magazínů zaměřených na multimedia a domácí elektroniku z 20 evropských zemí, včetně Česka, kteří testují a oceňují nejlepší produkty spotřební elektroniky v nejrůznějších kategoriích. LCD televize Sharp LC52HD1E byla touto asociací vybrána jako „nejlepší televizor s funkcí Time Shift pro rok 2007-2008“.
Jaké novinky v oblasti LCD televizí můžeme očekávat od Sharpu v nejbližší budoucnosti?
Sharp vyvinul nejtenčí a nejlehčí LCD televizi na světě, s profilem pouhých 20 milimetrů, která překonává všechny existující modely v oblasti kvality obrazu, štíhlého designu a ekologického provozu se spotřebou pouze 140 kWh za rok. Nízká váha (méně než 25 kilogramů) umožňuje jej pověsit na zeď bez nutnosti dodatečně nějak vyztužit zeď.Prototyp byl představen na hlavních veletrzích se spotřební elektronikou a letos plánujeme začít s masovou výrobou.
Sharp vstoupil na evropský trh se svými LCD televizemi později než jeho hlavní konkurenti. Jaká je strategie Sharp pro Českou republiku?
Neustále přicházet s inovacemi, mít k dispozici velkou výrobní kapacitu a být schopni velmi rychle zásobovat rostoucí východoevropský trh. V červenci letošního roku dosáhne výrobní kapacita továrny Kameyama v Japonsku přibližně 20 miliónů panelů za rok, měřeno v ekvivalentu 32 palcových LCD televizí. Celosvětová poptávka neustále roste a proto Sharp zahájil výstavbu továrny na LCD panely v Sakai nedaleko Ósaky. Tato továrna bude uvedena do provozu v roce 2010 a bude vyrábět desátou generaci LCD panelů, které budou největší na světě. Plná výrobní kapacita této továrny bude 72 tisíc substrátů za měsíc, což je ekvivalent 1,08 miliónů 42 palcových televizí měsíčně, tedy 13 miliónů 42 palcových televizí za rok.
Proto abychom mohli rychle a pružně reagovat na požadavky trhu ve střední a východní Evropě jsme postavili továrnu v polské Toruni. Tato továrna byla otevřena v září minulého roku a na konci letošního roku bude mít výrobní kapacitu přibližně 420 000 LCD modulů za měsíc.
Jak je v současnosti veliký český trh s LCD televizemi a jaké zde má Sharp prodejní cíle?
Podle agentury na výzkum trhu GfK bylo v roce 2007 prodáno v České republice 201 000 kusů televizí s plochou obrazovkou. Což znamenalo za rok 2007 celkové tržby 4,147 miliónů korun. Náš cíl je dosáhnout v roce 2010 desetiprocentní podíl na trhu. Spolupracujeme s hlavními distributory spotřební elektroniky a nabízíme jim unikátní podpůrný program. Protože jsme si jisti nejvyšší kvalitou našich výrobků, prodloužili jsme záruku ze zákonem stanovených 2 let na 3 roky. Sharp je v současnosti jediným výrobcem, který toto nabízí.