AVmania.e15.cz

Sejmout zabijáka: recenze filmu

Sejmout zabijáka: recenze filmu

Americké gangsterky již diváky zavedly do nejrůznějších zákoutí a prostředí ovládaných organizovaným zločinem. Přestože náznaky, že tamní odbory jsou pro nekalou živnost skvělým místem, najdeme již v legendárním Kmotrovi a Leoneho snímku Tenkrát v Americe, mezi profesní organizace a odbory se často nepodíváme.

Právě tam ale odstartovala dráha potomka irských přistěhovalců Dannyho Greena, který se stal jednou z legend i nočních můr Clevelandu sedmdesátých let minulého století. Snímek nepříliš úspěšného režiséra Jonathana Hensleigha Sejmout zabijáka, který u nás vychází na DVD, Greenovu komplikovanou cestu na vrchol a pozdější pád vykresluje překvapivě obstojně.

 

Hensleigh nepatří mezi vizionáře typu Sergia Leoneho, Francise Forda Coppoly či Martina Scorseseho, kteří moderní filmovou gangsterku pomáhali vytvářet. A jeho pojetí žánru je velmi popisné. Jednotlivé scény z Greenova života následují za sebou zcela chronologicky, Hensleigh nepřichází s žádným dramaturgickým nápadem, který by celé biografii dodal potřebnou šťávu. Přesto je Sejmout zabijáka překvapivě sledovatelným snímkem. Je to dáno především bohatostí života ústřední postavy, jejíž osudy nepatří ve střední Evropě k nejznámějším kapitolám kroniky amerického zločinu.

Solidní je také příjemný retro look, který snímku vtiskl kameraman Karl Walter Lindenlaub a jenž dokresluje solidní soundtrack. Ale jinak je největší kvalitou snímku jednoznačně obsazení většiny klíčových rolí. Dannyho Greena báječně ztělesnil Ir Ray Stevenson, který si fyzicky i herecky náročný part zjevně užil. Jeho protivníka a později téměř přítele policistu si zase vystřihl jeden ze zatracených talentů střední generace, Val Kilmer, jehož robustní tělesná konstrukce zde není na škodu (na rozdíl od jeho některých pozdějších filmů), ale právě naopak.

Přesto je snímek Sejmout zabijáka promarněnou šancí, protože příběh se mohl pod rukama osobitějšího tvůrce proměnit ve skutečně výrazný snímek (ostatně film Drive režiséra Nicolase Windinga Refna je toho pádným důkazem). Mafiánské praktiky a neustále se komplikující vztahy mezi jednotlivými bandami slibovaly podobně opojný zážitek jako Drive nebo Scorseseho Mafiáni či novější Casino. Nic takového Hensleigh nenabídne. Na druhé straně je třeba přičíst mu k dobru, že se nesnažil nikoho slepě kopírovat, což by působilo o poznání trapněji. Cenou za to ale je, že Sejmout zabijáka se přes slibný potenciál utápí v průměrnosti.

Sejmout zabijáka

(gangsterka, USA, 106 minut)
Režie: Jonathan Hensleigh
Hrají: Ray Stevenson, Val Kilmer, Christopher Walken, Vinnie Jones
Na DVD: od srpna 2011
Hodnocení: 60 %


Článek byl převzat z E15.cz

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.