AVmania.e15.cz

Sebevražedný oddíl: recenze filmu

David Ayer tým superpadouchů vyvedl v temnějších barvách, než jsme zvyklí u Marvelu. Přesto ale mohl bizarně zvrácený potenciál svých postav mnohem lépe využít a narušit tak více komiksové konvence.

O tom, že filmové studio DC Entertainment, specializované na komiksové předlohy, zaspalo při realizaci svého projektu DC Extended Universe (DCEU), už bylo napsáno spoustu slov.

Konkurenční studio Marvel přišlo s promyšlenou strategií uvádění svých komiksových titulů v rámci společně sdíleného universa Marvel Cinematic Universe (MCU). Postupovalo v něm od sólovek nejvýznačnějších členů Avengers k jejich společnému crossoveru a to samé v dalších řadách.

Snaha dohnat čas

Studio DC oproti nim trochu zmateně a překotně dohání čas, kdy nechávalo zrát nolanovskou trilogii o Batmanovi. Nyní, ve snaze vyrovnat síly s marvelovskými, se uchyluje k opačné strategii než oni. Přichází s týmovkami, na jejichž podkladě pak dopřeje jejich jednotlivým členům samostatné filmové výstupy.

Jiné je i ladění jejich snímků. Dosavadní dva příspěvky v režii Zacka Snydera, Muž z oceli  a Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti, se inspirovaly nolanovským pojetím batmanovek. Tedy psychologizujícím realismem a ponurou osudovostí.

Když ale dva dělají totéž, není to totéž. I s tou výhodou, že máte k ruce scenáristu Batman začíná Davida S. Goyera. Muž z oceli hlubokomyslnost spíš předstíral a díky megalomanské akci připomínal supermanovský Den nezávislosti. Batman v Superman zas dohnal do extrému právě onu vážnou osudovost a hrál si na antickou tragédii, plnou morálně ambivalentních padlých titánských polobohů.

Temní antihrdinové

Jestliže se DC chtělo vymezit oproti akčně komediálnímu tónu marvelovek, pak jejich sázka na dramatický charakter jejich látek úplně nevyšlo. Od Sebevražedného oddílu jako třetího příspěvku DCEU se proto očekávalo, že tento vjem napraví a že přijde s něčím na způsob konkurenčních Strážců Galaxie nebo Deadpoola.

Tedy s nekorektní podívanou s chytlavým soundtrackem, plnou postav s mezně vyšinutými charaktery, jež budou produkovat černočerné a vulgární hlášky a násilnou poetiku, která si říká o posouzení hranice přístupnosti. Toto vše se podařilo víceméně naplnit.

Klepněte pro větší obrázek

Namísto následováníhodných maskovaných superhrdinů, kteří vědí, že s velkou silou přichází velká odpovědnost a že společnost jejich konání posuzuje z hlediska odpovědi na otázku Kdo bude hlídat hlídače, tu máme jejich opak.

Vyvrhely, sociopaty, bezcitné a duševně nemocné kriminálníky, kteří se vyžívají v násilí, vraždění, mučení a psychickém teroru. Tito temní antihrdinové jsou na svou morální zpustlost pyšní. Pojmy jako patriotismus nebo altruismus jim nic neříkají a tak se musí najít jiný důvod, jak je spojit dohromady.

Vzhledem k tomu, že jde o vězně toho nejtěžšího kalibru bez naděje na propuštění, je jim slíbeno, že za úspěšné dokončení jejich misí jim bude zkrácen trest odnětí svobody. S každou jednotlivou operací o nějakou část. Právě tato motivace způsobí, že jsou ochotni podřídit se vládní instituci a nechat se nasazovat do sebevražedných misí, které nikdo jiný není ochoten a schopen splnit.

Druhá šance

Svět po smrti Supermana totiž stojí před otázkou, jak se chránit před dalšími mimozemskými bytostmi, které by nemusely být tak mírumilovné jako Muž z oceli. Počet těchto meta-lidí narůstá a s nimi i hrozby, které nesou. Vládní agentka Amanda Waller (Viola Davis) proto navrhne v rámci projektu Task Force X vznik týmu Suicide Squad, který by těmto nadpřirozeným hrozbám lidí s výjimečnými schopnostmi čelil.

Superhrdinové došli a na skladě jsou k splnění tohoto úkolu jen superpadouchové, pochytaní budoucími členy Ligy spravedlivých (Justice League). Aby neutekli, jsou jim do krku naimplantovány dálkově ovládané miniaturní nálože, k nimž drží spouštěč velitel týmu Suicide Squad, plukovník Richard Flag (Joel Kinnaman). Ten se přímo zodpovídá Amandě Waller a jako zkušený voják a střelec dohlíží na hladký průběh operací.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Jeho zájem na misi, která tvoří ústřední zápletku filmu, je ale i ryze osobní. Na Midway City zaútočí pradávná nadpřirozená hrozba, která je spjatá s archeoložkou June Moon (Cara Delevingne), do níž je zamilovaný a jíž chce osvobodit od nezvané návštěvnice jejího těla, čarodějnice Enchantress.

Právě jí bude čelit tým zločinců, kteří velmi záhy zjistí, že na misi nebyli vybraní proto, že mají šanci uspět, ale proto, že na ně půjde ze strany vládní administrativy snadno svalit vina za případný nezdar akce. Nemají ale co ztratit a tak záleží jen na nich, zda se rozhodnou navzdory všem předpokladům nasadit své životy pro dobro společné věci nebo začnou každý jednat na vlastní pěst a na ostatní se vykašlou.

Protože se ale pod tou slupkou drsňáků a výstředních maniaků ukrývají citlivé a zranitelné duše, které bojují se svými vnitřními démony, které je dovedly až za brány věznice, není tak těžké odhadnout, zda svou druhou šanci využijí.

Více pózy než mrazivé skutky

Trend komiksových adaptací přicházet s čím dál morálně rozporuplnějšími a tím barvitějšími osobnostmi je naplněn, horší už je to se samotnou uvěřitelností jejich motivací i skutků. Od Sebevražedného oddílu se očekávalo, že se pokusí vzepřít blockbusterové šabloně a že zavrženíhodná sebranka zločinců předvede, proč je za takovou považována.

Nakonec ale zůstane jen u jejich póz a prohlášení, jak jsou zlí a zkažení. Režisér a scenárista David Ayer měl zřejmě ambici více využít temných stránek jejich osobností, ale nakonec to skončilo u klasického obětování se ve prospěch celku a souboje dobra se zlem. Nebo dobře zla s ještě větším zlem.

Klepněte pro větší obrázek

Expozice postav v úvodu přitom naznačuje, že jde skutečně o osoby, které by z vězení už nikdy neměly vyjít na světlo boží. Obsesivní australský zloděj Captain Boomerang (Jai Courtney), který používá k vykrádání bank i zabíjení lidí bumerang. Kanibal se zkrabatělou kůží krokodýla Killer Croc (Adewale Akinnuoye-Agbaje). Mafián, který dokáže ovládat pyrokinezi El Diablo (Jay Hernandez). Nesmlouvavý zabiják Slipknot (Adam Beach), který používá lana nejen k přemisťování, ale i k věšení lidí.

Nejvýraznější postavy týmu jsou dvě. Psychiatrička Harleen F. Quinzel aka Harley Quinn (Margot Robbie), která v nápravném zařízení léčila Jokera (Jared Leto) tak dlouho, až se do něho zamilovala a jeho psychóza se přenesla i na ni. Snaha Jokera vysvobodit svou osudovou ženu tvoří jednu z podzápletek. Protiváhou Ricka Flaga a jeho pobočnice Katany (Karen Fukuhara), ohánějící se japonským samurajským mečem, na straně padouchů je ostrostřelec a profesionální zabiják Deadshot (Will Smith).

Medailonky

Každá z postav vládne svou osobitostí i důvody, proč bychom k ní měli nebo mohli být shovívavější. Deadshotovou Achillovou patou je jeho malá dcera Zoe, kvůli níž chce být lepší. Diablo má trauma z minulosti, kvůli kterému nevyužívá své ohňové schopnosti, tak jak by potenciálně mohl. A tak dále.

Klepněte pro větší obrázek

Režisér je za pomocí flashbacků představuje v krátkých medailoncích. Stačí mu opravdu pár záběrů, aby během úvodní půlhodiny divákovi, neznalému komiksové předlohy, naznačil, koho má před sebou. Problémem je, že tento seznamovací rychlokurz přenáší i do budování vzájemných vztahů postav v týmu, v důsledku čehož divák moc nevěří jejich proměně ve spolupracující celek.

Postav je podobně jako ve třetím dílu Kapitána Ameriky přehršel a ne všechny dostanou adekvátní prostor (minimálně polovina). Na to si ale obecně u komiksových adaptací budeme muset zvyknout. Tvůrci vycházejí vstříc komiksovým fanouškům, kteří by jim neodpustili, že některou z jejich oblíbených postav vynechali. U DC se ještě připojuje fakt, jak se narychlo snaží budovat mytologii kolem jejich universa.

Tato uspěchanost má za následek, že padouchy ze Sebevražedného oddílu sice poznáváme z retrospektivních medailonků, ale nikoliv na základě jejich činů, které by nám lépe ozřejmili, proč se ocitli v nejpřísněji střežené věznici světa. Ve filmu se prezentují jako víceméně sympatičtí grázlové nebo vyděděnci, kteří jsou jen o něco drsnější než jejich superhrdinští kolegové.

Nejlépe prokreslené jsou postavy Harley Quinn, Deadshota a Diabla, naopak Joker je spíš větší cameo role. Jestliže jsme Jacka Nicholsona v Burtonově verzi vnímali jako teatrálního klauna a šílence a Heathe Ledgera jako anarchistu a teroristu, ono iracionální zlo bez příčiny, tak Jared Leto je manipulující psychopatický gangster, který s Harley Quinn předvádí variaci na l'amour fou.

Margot Robbie v úloze Harley Quinn na rozdíl od Jokera představuje onoho hereckého žolíka v rukou režiséra. V jejím zjevu zvrhlé roztleskávačky se mísí erotika, humor, sadismus i křehkost. Will Smith jako Deadshot je pak především za cool frajera, který má srdce na správném místě, jen se už dlouho pohybuje ve zkaženém světě.

Nevyužití zvráceného potenciálu postav

Po expozici těchto postav hned záhy následuje hlavní mise, zakončená finále. Trochu to připomíná model Šílený Max, kdy se režisér snaží, aby tempo vyprávění neustrnulo na mrtvém bodě. Příběhově pak odkazuje ke snímkům Tucet špinavců nebo Útěk z New Yorku.

David Ayer, známý především policejními dramaty (scénář k Training Day, režie Drsný časy, Street Kings, Patrola) Sebevražedný oddíl vyvedl v podstatně temnějších barvách, než jsme zvyklí u Marvelu. Ať už z vlastní vůle nebo na nátlak studia ale přesto nedokázal využít bizarně zvráceného potenciálu svých postav a vytvořil komiksový film, který konvence tohoto žánru nijak nenarušuje. Což je škoda, protože jak tyto komiksové adaptace přibývají (a bude jich čím dál víc), každá snaha o odlišnost se cení.

Takto zůstává film, u něhož si určitě zapamatujete kolážovité medailonky jednotlivých meta-lidí, kteří spíše než nebezpečné zločince připomínají drsňáky s citlivým srdcem, písničkový soundtrack, našlapaný hity, herecky i typově dobře vybrané představitele, několik hlášek a tempo filmu, které neumdlévá. Čekal jsem ale víc a jsem zvědavý, kdo se pokusí o odvážnější přístup, kde už nepůjde o napravené antihrdiny, ale o skutečné zlo ve službách dobra.

Sebevražedný oddíl

  • Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název: Suicide Squad
  • www.suicidesquad.com/
  • USA, 2016
  • Scénář: David Ayer
  • Režie: David Ayer
  • Hrají: Will Smith, Margot Robbie, Joel Kinnaman, Viola Davis, Jai Courtney, Jay Hernandez, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Karen Fukuhara, Cara Delevingne, Jared Leto, Ben Affleck
  • Distribuce: Freeman Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 04. 08. 2016
Sebevražedný oddíl
film   7
Další článek




celkem 22 komentářů

Nejnovější komentáře

Mě to tak ale vyhovuje. Právě že se dozvím t… ThalesX 20. 8. 2016, 18:56
Každý chápe, že v mobilu si to predikce obča… Ada 17. 8. 2016, 20:58
Ado, "zamysli se", ne "zamýšlí se". To ani j… Marek Čech 17. 8. 2016, 14:33
<a rel="nofollow" href="http://magazin.aktua… Ada 17. 8. 2016, 11:18
Jenže to by mu z těch "recenzí" moc nezbylo,… Ada 14. 8. 2016, 12:50

Další podobné články

Star Wars: Poslední z Jediů - recenze filmu

Star Wars: Poslední z Jediů - recenze filmu

Temnější, dějově a charakterově rozvinutější následník sedmičky. Rian Johnson variuje darthvaderovské téma a současně zkouší nové cesty, jak k trilogii se silnými ženskými hrdinkami přistoupit.

Alita: Bojový anděl – první trailer na očekávané sci-fi [video]

Alita: Bojový anděl – první trailer na očekávané sci-fi [video]

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Na shledanou tam nahoře: recenze filmu

Poválečná doba přeje byznysu s lidským zármutkem, na němž se chtějí přiživit různí podvodníci. Potměšilé účtování s dějinami i lidskými slabostmi v adaptaci ceněného francouzského románu.

Jurský svět: Zánik říše - první oficiální trailer je tu [video]

Jurský svět: Zánik říše - první oficiální trailer je tu [video]

15 vánočních filmových tipů: sci-fi a komiksové adaptace na DVD/Blu-ray

15 vánočních filmových tipů: sci-fi a komiksové adaptace na DVD/Blu-ray

Příchozí, Ghost in the Shell, Vetřelec: Covenant, Válka o planetu opic, Valerian a město tisíce planet, Doctor Strange, Logan: Wolverine, Wonder Woman. První výběr z letošní DVD a Blu-ray produkce.

Kvarteto: recenze filmu

Kvarteto: recenze filmu

Bára Poláková a Jaroslav Plesl v hořké komedii Miroslava Krobota o generaci třicátníků, která si uměle prodlužuje mládí a zmítá se v neperspektivních vztazích.

Rock’n Roll: recenze filmu

Rock’n Roll: recenze filmu

Herec a režisér Guillaume Canet si v satiře na pomezí reality a fikce sebeironicky utahuje ze čtyřicátnické krize, své profese, soukromí po boku Marion Cotiilard, mediálního obrazu umělců a především sebe sama.

Avengers: Infinity War – první oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]

Avengers: Infinity War – první oficiální trailer na očekávaný filmový hit [video]