AVmania.e15.cz

Scorsese vytahuje Harrisona ze stínu slavnějších Brouků

S ročním zpožděním se do českých kin dostává dokument natočený k desátému výročí smrti George Harrisona.
Scorsese vytahuje Harrisona ze stínu slavnějších Brouků

Jako režisér je pod dokumentem podepsán Martin Scorsese, hudební fanoušek a osobnost tak vlivná, že pro něj před kameru vystoupil každý. Harrisonovi bratři, manželky, syn, zbývající Beatles, Eric Clapton… Nepřekvapivě je tento portrét zároveň i dojemnou poctou.

Ne že by Harrison byl kontroverzní postava, na níž je třeba odhalovat špínu. Z jeho bohatého života si Scorsese po svém vybírá a nevěnuje všem událostem stejný prostor. Jeho film se dělí, i doslova, na dva díly. První pokrývá časy s Beatles, druhý Harrisonovu sólovou dráhu. První část víc baví, právě proto, že v ní jsou Beatles pohromadě. Výstižně přibližuje, jaké to bylo být součástí nejslavnější kapely světa. Jinak nic zásadního k mnohokrát zkoumanému tématu nepřináší. S určitou znalostí diváka ale počítá.

Harrisonova pobeatlesovská existence je o něco méně zmapovaná, a proto i zajímavější. Také odpovídá podtitulu filmu, převzatého z jednoho z Harrisonových alb. „Tichý Beatle“ proslul zájmem o východní náboženství a duchovno vůbec, zároveň byl už od dvaceti let bohatou rockovou hvězdou, která nedokázala odolat všem svodům příslušného životního stylu.

Dokument tuto dualitu zmiňuje, stejně jako dvojakost Harrisonovy milé, ale občas zlostné osobnosti. Nedělá z ní však stěžejní téma. V hledání skrytých významů je Scorsese lepší u hraných filmů. Tady se v podstatě spokojí s průhledem do veřejného i soukromého života svého hrdiny, převyprávěného pomocí pamětníků a archivních záběrů.

Skoro každá z 208 minut jeho dokumentu ale poutá. Beatles a každý jejich člen dokážou stále fascinovat a fanoušek Scorsese měl přístup k informacím. Na druhé straně, životopisy Beatlů jsou přeplněné tolika událostmi, které ani taková štědrá stopáž nemůže pokrýt. Kdyby tvůrce slevil z touhy zachytit Harrisonův život komplexně, což stejně nejde, mohl se zaměřit úžeji a více se soustředit až na jeho vývoj od časů návštěvy Indie. A tím prohloubit onen uchvacující portrét, který zaslouženě vytahuje Harrisona ze stínu Lennona a McCartneyho.


George Harrison: Living in the Material World

  • dokument, USA, 208 minut
  • Režie: Martin Scorsese
  • Vystupují: George Harrison, Paul McCartney, Ringo Starr, Eric Clapton, George Martin
  • Premiéra: 25. října
  • Hodnocení: 70 %
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.

40 sex symbolů italského filmu

40 sex symbolů italského filmu

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Laura Antonelli, Ornella Muti nebo Monica Bellucci. Největší hvězdy italského filmu poodhalují závoj své nevšední krásy.

Jan Palach: recenze filmu

Jan Palach: recenze filmu

Nadčasové memento, apelující na každého z nás. Režisér Robert Sedláček zkoumá osobnost Jana Palacha a společenské a politické okolnosti, které jej přivedly k jeho meznímu činu sebeobětování.