AVmania.e15.cz

Sbohem, královno: netradiční pohled na začátek Francouzské revoluce

Sbohem, královno: netradiční pohled na začátek Francouzské revoluce

V době mimořádné slabé jarní nabídky dobrých filmů v kinech nezbývá než začít intenzivněji hledat zajímavé kousky mezi tituly vycházejícími na DVD. Patří mezi ně i zahajovací snímek loňského Berlinale a uchazeč o tři Césary, francouzské historické drama Sbohem, královno. To jako několik jiných filmů před ním vypráví o slavné Francouzské revoluci z konce 18. století. Ovšem jen o jejím začátku a z nového, omezeného pohledu služebné královny Marie Antoinetty, která svou paní oddaně miluje.

Poměrně bohatá tvorba scenáristy a režiséra Benoîta Jacquota u nás není moc známá, před čtyřmi lety jeho Villa Amalia alespoň soutěžila na karlovarském festivalu. V souvislosti s jeho stále posledním filmem se hodí připomenout, že začínal jako asistent na Angelice.

Jeho vlastní pohled do francouzské historie však není zromantizovaný. Naopak, zaujme tím, jak současně v něm minulost vypadá a jak okázalý luxus královského dvora nepůsobí jako pohádka. Spíš jako drahá výplň příliš velkých paláců postavených na bažinách, z nichž občas vyplavou mrtvé krysy, také obyvatelky Versailles. Velká historie se odehrává mimo „areál“ a mladá naivní Sidonie o ní má jen kusé zprávy.
Jacquot tedy svlékl žánr kostýmního dramatu z jeho obvyklé obřadnosti. I když i on dopřává divákům vizuální slasti v podobě krásných kostýmů a hereček, jeho postavy se chovají reálně a netriviálně.

Strohé pozorování zahrnuje i dějovou linku, velmi pomalu rozehrávanou variaci na milostný trojúhelník mezi marnivou královnou, zhýčkanou šlechtickou oblíbenkyní a prostou předčítačkou. Pointa se na konec přidá k celkové kritice lehkomyslného světa bohatých, díky níž se o filmu v Berlíně loni mluvilo jako o reakci na současnou ekonomickou krizi.

Jacquot své názory nicméně nezdůrazňuje mnoha dialogy, není polopatický a raději pracuje s obrazem, uvolněnou kamerou, netradičně napínavou hudbou. K dispozici má i tři známé herečky. V roli královny z Rakouska překvapí hvězda německého původu Diane Krugerová, která jen málokdy dostává prostor předvést nějaký talent. Představitelka Sidonie Léa Seydouxová se i po Mission: Impossible 4 z roku 2011 stále mezi velké evropské talenty počítá, k čemuž přispěl i tento film.


Sbohem, královno

  • Drama, Francie/Španělsko, 100 minut
  • Režie: Benoît Jacquot
  • Hrají: Léa Seydouxová, Diane Krugerová, Virginie Ledoyenová
  • Na DVD od května 2013
  • Hodnocení: 70 %
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

Captain Marvel: první oficiální trailer na očekávaný komiksový hit

50 sex symbolů filmové Francie

50 sex symbolů filmové Francie

Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Emmanuelle Béart či Eva Green. Stvořil Bůh ženu opravdu ve Francii?

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Predátor: Evoluce – recenze filmu

Scenárista Posledního skauta Shane Black přichází s osmdesátkovým pojetím predátorské látky. Krvavá gore brutalita se zde mísí s hláškami a nekorektním humorem, ale napětí se z toho nějak vytratilo.

Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, kterého si můžete zahrát (galerie)

Všechno bude: recenze filmu

Všechno bude: recenze filmu

Cesta autem dvou nezletilých chlapců jako hledání prchavého pocitu svobody, nelimitovaného světem dospělých. Zimní road movie režiséra Olma Omerzua si pohrává s hranicí mezi realitou a klukovskou fantazií.

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Důvěrný nepřítel: recenze filmu

Dům, který se zamiloval do Gabriely Marcinkové. Režisér Karel Janák téma nebezpečí autonomní umělé inteligence míchá s freudovskými výklady o podvědomí, ale český Black Mirror z toho bohužel nevznikl.

Upgrade: recenze filmu

Upgrade: recenze filmu

Pomsta za pomocí umělé inteligence v žánrovém překvapení z Austrálie. Akční revenge thriller se v příběhu z blízké budoucnosti potkává s cyberpunkovou sci-fi a body hororem cronenbergovského ražení.

40 sex symbolů italského filmu

40 sex symbolů italského filmu

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Laura Antonelli, Ornella Muti nebo Monica Bellucci. Největší hvězdy italského filmu poodhalují závoj své nevšední krásy.