AVmania.e15.cz

Sbohem, královno: netradiční pohled na začátek Francouzské revoluce

Sbohem, královno: netradiční pohled na začátek Francouzské revoluce

V době mimořádné slabé jarní nabídky dobrých filmů v kinech nezbývá než začít intenzivněji hledat zajímavé kousky mezi tituly vycházejícími na DVD. Patří mezi ně i zahajovací snímek loňského Berlinale a uchazeč o tři Césary, francouzské historické drama Sbohem, královno. To jako několik jiných filmů před ním vypráví o slavné Francouzské revoluci z konce 18. století. Ovšem jen o jejím začátku a z nového, omezeného pohledu služebné královny Marie Antoinetty, která svou paní oddaně miluje.

Poměrně bohatá tvorba scenáristy a režiséra Benoîta Jacquota u nás není moc známá, před čtyřmi lety jeho Villa Amalia alespoň soutěžila na karlovarském festivalu. V souvislosti s jeho stále posledním filmem se hodí připomenout, že začínal jako asistent na Angelice.

Jeho vlastní pohled do francouzské historie však není zromantizovaný. Naopak, zaujme tím, jak současně v něm minulost vypadá a jak okázalý luxus královského dvora nepůsobí jako pohádka. Spíš jako drahá výplň příliš velkých paláců postavených na bažinách, z nichž občas vyplavou mrtvé krysy, také obyvatelky Versailles. Velká historie se odehrává mimo „areál“ a mladá naivní Sidonie o ní má jen kusé zprávy.
Jacquot tedy svlékl žánr kostýmního dramatu z jeho obvyklé obřadnosti. I když i on dopřává divákům vizuální slasti v podobě krásných kostýmů a hereček, jeho postavy se chovají reálně a netriviálně.

Strohé pozorování zahrnuje i dějovou linku, velmi pomalu rozehrávanou variaci na milostný trojúhelník mezi marnivou královnou, zhýčkanou šlechtickou oblíbenkyní a prostou předčítačkou. Pointa se na konec přidá k celkové kritice lehkomyslného světa bohatých, díky níž se o filmu v Berlíně loni mluvilo jako o reakci na současnou ekonomickou krizi.

Jacquot své názory nicméně nezdůrazňuje mnoha dialogy, není polopatický a raději pracuje s obrazem, uvolněnou kamerou, netradičně napínavou hudbou. K dispozici má i tři známé herečky. V roli královny z Rakouska překvapí hvězda německého původu Diane Krugerová, která jen málokdy dostává prostor předvést nějaký talent. Představitelka Sidonie Léa Seydouxová se i po Mission: Impossible 4 z roku 2011 stále mezi velké evropské talenty počítá, k čemuž přispěl i tento film.


Sbohem, královno

  • Drama, Francie/Španělsko, 100 minut
  • Režie: Benoît Jacquot
  • Hrají: Léa Seydouxová, Diane Krugerová, Virginie Ledoyenová
  • Na DVD od května 2013
  • Hodnocení: 70 %
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku Přidat příspěvek

Další podobné články

Escobar: recenze filmu

Escobar: recenze filmu

Tenkrát v Kolumbii. Portrét narkobarona Pabla Escobara, který po dobrém či po zlém hledá ve veřejném životě respekt druhých. Javier Bardem a Penélope Cruz ožívají ve vzpomínkách zločincovy milenky.

Ghost Stories: recenze filmu

Ghost Stories: recenze filmu

Britská hororová antologie tří duchařských příběhů, spojených jedním rámcovým, odhaluje psychologický základ zdánlivě nevysvětlitelných nadpřirozených případů.

Já, Simon: recenze filmu

Já, Simon: recenze filmu

Feel-good movie a gay varianta oblíbených romantických teenagerských komedií nabízí pozitivní pohled do světa, jemuž vládne tolerantní a liberální duch.

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

Smrtelné stroje, Bumblebee: nové oficiální trailery na očekávaná sci-fi [video]

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

10× nejslavnější muzikanti ve filmu

Bird, Great Balls of Fire!, The Doors, Ray, Walk the Line, Control, Edith Piaf, Serge Gainsbourg, Get On Up - Příběh Jamese Browna, Nico, 1988. Nejslavnější muzikanti na filmovém plátně.

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Na krátko: je lepší milosrdná lež, nebo krutá pravda? [recenze filmu]

Upínání se k nepřítomnému otci, špatná komunikace v rodině, milosrdná lež a ztráta iluzí díky ní. Adaptace předlohy Petry Soukupové, oceněné Magnesiou Literou jako Kniha roku.

40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

10× nejlepší a nejkontroverznější filmy z festivalu v Cannes

Zlodějská „rodina“ ze supermarketu, černošská infiltrace do Ku-Klux-klanu, romance ze světa, rozděleného studenou válkou, taneční drogový trip nebo masové vraždy jako umění. To nejlepší z Cannes brzy i v našich kinech.