AVmania.e15.cz

Sbohem, královno: netradiční pohled na začátek Francouzské revoluce

Sbohem, královno: netradiční pohled na začátek Francouzské revoluce

V době mimořádné slabé jarní nabídky dobrých filmů v kinech nezbývá než začít intenzivněji hledat zajímavé kousky mezi tituly vycházejícími na DVD. Patří mezi ně i zahajovací snímek loňského Berlinale a uchazeč o tři Césary, francouzské historické drama Sbohem, královno. To jako několik jiných filmů před ním vypráví o slavné Francouzské revoluci z konce 18. století. Ovšem jen o jejím začátku a z nového, omezeného pohledu služebné královny Marie Antoinetty, která svou paní oddaně miluje.

Poměrně bohatá tvorba scenáristy a režiséra Benoîta Jacquota u nás není moc známá, před čtyřmi lety jeho Villa Amalia alespoň soutěžila na karlovarském festivalu. V souvislosti s jeho stále posledním filmem se hodí připomenout, že začínal jako asistent na Angelice.

Jeho vlastní pohled do francouzské historie však není zromantizovaný. Naopak, zaujme tím, jak současně v něm minulost vypadá a jak okázalý luxus královského dvora nepůsobí jako pohádka. Spíš jako drahá výplň příliš velkých paláců postavených na bažinách, z nichž občas vyplavou mrtvé krysy, také obyvatelky Versailles. Velká historie se odehrává mimo „areál“ a mladá naivní Sidonie o ní má jen kusé zprávy.
Jacquot tedy svlékl žánr kostýmního dramatu z jeho obvyklé obřadnosti. I když i on dopřává divákům vizuální slasti v podobě krásných kostýmů a hereček, jeho postavy se chovají reálně a netriviálně.

Strohé pozorování zahrnuje i dějovou linku, velmi pomalu rozehrávanou variaci na milostný trojúhelník mezi marnivou královnou, zhýčkanou šlechtickou oblíbenkyní a prostou předčítačkou. Pointa se na konec přidá k celkové kritice lehkomyslného světa bohatých, díky níž se o filmu v Berlíně loni mluvilo jako o reakci na současnou ekonomickou krizi.

Jacquot své názory nicméně nezdůrazňuje mnoha dialogy, není polopatický a raději pracuje s obrazem, uvolněnou kamerou, netradičně napínavou hudbou. K dispozici má i tři známé herečky. V roli královny z Rakouska překvapí hvězda německého původu Diane Krugerová, která jen málokdy dostává prostor předvést nějaký talent. Představitelka Sidonie Léa Seydouxová se i po Mission: Impossible 4 z roku 2011 stále mezi velké evropské talenty počítá, k čemuž přispěl i tento film.


Sbohem, královno

  • Drama, Francie/Španělsko, 100 minut
  • Režie: Benoît Jacquot
  • Hrají: Léa Seydouxová, Diane Krugerová, Virginie Ledoyenová
  • Na DVD od května 2013
  • Hodnocení: 70 %
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Po strništi bos: recenze filmu

Po strništi bos: recenze filmu

Jan Svěrák se vrací ke svému debutu Obecná škola a vytváří jeho prequel. Chlapecká komedie typu Bylo nás pět se v něm v až příliš epizodně rozdrobené struktuře potkává s rodinným melodramatem.

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.