AVmania.e15.cz

Rychle a zběsile 7: recenze filmu

Seznam kapitol
Létající auta, nadsazená akce, labutí píseň Paula Walkera a hororový režisér James Wan, který v sobě objevuje velice schopného akčního ducha. Tato série má dobře promazaná kola.

Před čtrnácti lety natočil Rob Cohen adrenalinový film o pouličních raubířích, kteří vykrádají kamiony se zbožím a účastní se ilegálních automobilových závodů vysokooktanových kár v nočních ulicích měst.

Asi jen málokdo by si v té chvíli tipl, že se zrodil fenomén, který bude jednou směle konkurovat zavedeným sériím o agentech s povolením zabíjet či se ztrátou paměti. S pátým dílem ukázala tato značka nebývalou životaschopnost, šestým se tento status jen potvrdil.

Šestkou se se sérií zároveň rozloučil tchajwanský režisér Justin Lin, který ji vedl od třetího dílu. Předal ji (jak říkají naši politici) ve skvělé kondici. Až v takové, že ji musel sám shodit jejím ironickým podrýváním v podobě záměrné přepálenosti všeho dění.

Otázka, jak a zda pokračovat dál

Sedmého dílu se chopil jeho asijský kolega z Malajsie James Wan, který se dosud profiloval především jako hororový tvůrce (Saw, Insidious, V zajetí démonů). A natáčení se pro něj stalo opravdovou zkouškou ohněm. Nejen že šlo o jeho první takto velkou produkci, ale v průběhu natáčení došlo k tragickému úmrtí (30. 11. 2013) jednoho ze dvou klíčových protagonistů této série Paula Walkera.

Natáčení v té době bylo zhruba v polovině a dlouho nebylo jasné, zda a jakým způsobem se v něm bude pokračovat. Nakonec bylo rozhodnuto, že Walkerova postava zůstane ve filmu maximálně zachována. Podařilo se to za pomoci částečného přepsání scénáře, již natočených záběrů, dublérů, Walkerových dvou bratrů, kteří jsou mu velmi podobní a počítačových triků společnosti Weta Digital.

Původně plánovaná premiéra byla odsunuta z července roku 2014 na počátek dubna následujícího roku, kdy se nám organizovaná struktura, již Dominic Toretto (Vin Diesel) chápe jako svou „rodinu“, znovu připomíná. A jak jinak, „rodina“ se opět ocitá v ohrožení.

Boží oko

Brian Brian O'Conner (Paul Walker) si s Miou (Jordana Brewster) užívají sladké rodičovské starosti. Dom se vydal se svou životní láskou Letty Ortiz (Michelle Rodriguez) na vzpomínkovou cestu. Jejich jména jsou očištěna a nic nevypadá, že by mohlo tuto idylu zhatit.

Z tohoto zdání ale Dominica vytrhne výhružný telefonát Deckarda Shawa (Jason Statham). Starší a ještě šílenější bratr Owena Shawa (Luke Evans), kterého v minulém díle nechal Dom napospas smrti, mu sdělí, že autonehoda jeho kamaráda Hana (Sung Kang) v Tokiu (z Tokijské jízdy) nebyla tak úplně nehoda. A že teď je na řadě i zbytek jeho „rodiny“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Owen leží v nemocnici v kómatu a jeho bratr, který prošel elitním výcvikem speciálních jednotek, se vydává na krvavou cestu pomsty. O tom, že nejde o žádné ořezávátko, svědčí jeho souboj s agentem Hobbsem (Dwayne Johnson), po němž tento skončí v nemocnici se zlomenou rukou.

Aby Dominic a jeho parta neskončili podobně nebo mnohem hůř, musí Deckarda najít dříve, než si on najde je. K tomu by jim mohlo pomoci monitorovací zařízení, zvané Boží oko, které po vzoru Velkého bratra dovede sledovat pohyb člověka kdekoliv po světě. Aby jim bylo povoleno toto zařízení použít, musí ho nejdřív získat, což je součástí jejich další práce pro vládu. Kontaktní osobou ale pro ně tentokrát není Hobbs, ale tajuplný „Pan Nikdo“ (Kurt Russell).

Stará parta se dává znovu dohromady a jejich cesta za získáním Božího oka je zavede do Los Angeles, Tokia, kavkazských serpentin Ázerbájdžánu či Abú Dhabí. O tuto šikovnou věcičku má zájem ale i terorista Mosi Jakande (Djimon Hounsou) nebo saúdský princ, toho času se nacházející na večírku v hlavním městě Spojených arabských emirátů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klíčem k jejímu získání se stává fešná hackerka Megan Ramsey (Nathalie Emmanuel), kterou je třeba vysvobodit z vězení a chlapík jménem Keit (Tony Jaa), který na ni dohlíží. Na paty Domovi a jeho partě přitom šlape nejen nekompromisní Deckard, ale plno dalších zabijáků, jež se na akci nabalují.

Žánrová rozmanitost

Sedmička navazuje tam, kde jsme minule skončili. Oproti předchozím dvěma dílům působí dějově mnohem košatěji, výpravněji, ale také roztříštěněji. Nejsevřeněji působila pětka, sedmička pak kombinuje dobré vlastnosti prvních dílů s akčním charakterem těch posledních dvou.

S tím jak vyprávění nabírá na tempu, se mění i žánrový charakter snímku. Začínáme rodinným filmem, kde se protěžují významy slov jako rodina, přátelství nebo partnerství. Hrdinové promlouvají o svých plánech do budoucna, vzpomínají, ale celé to působí podobně úsměvně jako v předchozích dvou dílech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Se vstupem Deckarda Shawa máme pocit, že se ocitáme uprostřed sedmdesátkového thrilleru o pomstě typu Přání smrti. Ostatně režisér James Wan si tento druh vyprávění vyzkoušel před osmi lety ve filmu Rozsudek smrti. Pak jsme zas vrženi do kontur thrilleru špionážního, v Emirátech se vyprávění proměňuje v regulérní heist movie, která se žánrově nejčistěji povedla v pětce.

Do toho režisér připomíná všechny trademarky, jimiž si série od počátku získala takovou oblibu. Drsní chlápci se srdcem na správném místě ukazují své naolejované bicepsy v tílku. Plešaté hlavy jim přitom svítí a oni chraplavým hlasem pronáší trefné hlášky i výlevy o důležitosti rodinné pospolitosti. Plné dekolty dívek v bikinách se natřásají v rytmu MTV hudby. Slyšíme starty nablýskaných sporťáků, jež jsou snímány podobně fetišisticky jako ve filmech Michaela Baye a akce je ještě nadupanější než minule.

Přepálená akce zas o level výš

V závěru recenze na šestku jsem pokládal otázku, jakým směrem se James Wan v novém pokračování vydá. Očekával jsem příklon k realističtějšímu pojetí, zvlášť s ohledem na to, že akční scény dovedl jeho předchůdce Justin Lin minule až za hranici absurdity.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 20 komentářů

Nejnovější komentáře

Jde o princip p.Cech to dela vsude! gekko 15. 4. 2015, 04:01
Ten tvůj midrák si běž léčít k mamince ty ch… Elukok je hňup 7. 4. 2015, 12:38
Sám jseš debil !!! Co jsi v životě dokázal t… to elukok 7. 4. 2015, 01:50
Uz x verzii pred touto je ten film blbost na… Maco333 6. 4. 2015, 22:29
Jeho soukromý život pořád nemění nic na tom,… Kouba 5. 4. 2015, 21:21

Další podobné články

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

Selský rozum: jak si Andrej Babiš podmaňuje zemědělství [recenze filmu]

„Žlutý baron“ Andrej Babiš si podmaňuje nejen české zemědělství, ale i tuto zemi v dokumentu Zuzany Piussi a Víta Janečka.

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Thor: Ragnarok, Liga spravedlnosti - nové trailery na očekávané filmové hity

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Kde brát seriály, filmy a hry ve 4K a HDR

Televizory, monitory, herní konzole,... všude samé 4K a HDR, ale kde brát obsah? Hry už jsou na 4K připravené, rychle nabídnou i HDR, ale filmů a seriálů je málo. Hlavně těch dostupných.

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Atomic Blonde: Bez lítosti – recenze filmu

Spolurežisér Johna Wicka ve špionážní misi z Berlína před pádem zdi sází na jeho atmosférickou kulisu, sexy chladnou agentku Charlize Theron, osmdesátkový soundtrack a dlouhou akční scénu napříč patry domu.

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Přání smrti: legendární film se vrací v remaku [video]

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Apple TV bude poskytovat obsah ve 4K rozlišení

Baby Driver - recenze filmu

Baby Driver - recenze filmu

Drive pro teenagery. Edgar Wright si pohrává s žánrovými klišé gangsterek i romancí, ale jeho nosnému nápadu se sladěním rytmu hudby a choreografie akce chybí silnější příběh a práce s charaktery postav.

Dunkerk – recenze filmu

Dunkerk – recenze filmu

Evakuace spojeneckých vojáků jako šílenství války v přímém přenosu. Práce s obrazem a nervním zvukem se stává součástí konceptu, jak nově nahlédnout na žánr válečného filmu. Britský režisér Christopher Nolan poprvé natočil příběh podle skutečných událostí.