AVmania.e15.cz

Rodina je základ státu: skvělý film nejen o ekonomické krizi

Rodina je základ státu je mistrovskou antitezí televizního zpravodajství, které se snaží nalinkovat jasnou hranici mezi dobrem a zlem. Ale právě takový svět není.

Původem dokumentarista Robert Sedláček je dnes jedním z mála českých filmařů, kteří umějí natočit snímek o současném stavu české společnosti, který není triviální a zároveň skvěle pobaví. Důkazem toho je jeho novinka Rodina je základ státu, jíž se režisér obrací k mnohem širšímu publiku než dosavadními malými filmy, jako byli Muži v říji či Největší z Čechů. Oproti těm je totiž Rodina je základ státu mnohem profesionálnější – a to jednak vizuální podobou, zároveň i příběhem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

 Režisér vypráví osud mladého bankéře Libora, jehož vyhodili z investiční banky a začíná jej vyšetřovat policie. Sám sebe jako zločince nevnímá, prostě jen podepisoval papíry a na nic se neptal, což však fungovalo jen během ekonomické konjunktury. Když se celý kolotoč porouchal, policie chce Libora zavřít, nebo z něj dostat informace o šéfech banky. Libor má den na rozmyšlenou. Místo toho se sebere a s nic netušící rodinou vyráží na výlet. Tím se všichni stávají psanci.

Zatímco filmy Muži v říji i Největší z Čechů byly klasickými fraškami, Rodina je základ státu nabídne příjemný mix tragikomedie, rodinného dramatu a road movie. Z toho vychází i dospělejší pojetí postav, které jsou živými bytostmi, nikoli figurkami (to je posun kupředu, byť Sedláček umí pracovat s figurkami naprosto dokonale).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Libor a jeho žena jsou smutnými, leč typickými (anti)hrdiny dnešní komplikované doby. Doby, z níž se vytratily veškeré hodnoty a nahradil je úhel pohledu. Doby, kdy nikdo nezná dobro a zlo. Ani policisté, kteří na jedné straně ignorují skutečné zločiny, ale reálně řeší přeskočení malé zídky moravského skanzenu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klíčová je však Sedláčkova schopnost dokonale vykreslit, jak tato doba mění zcela obyčejné lidi. Libor býval učitelem, a jak naznačuje příklad jeho kamaráda ze studií, měl jím zůstat. („Ve školství je krize pořád, svět nás konečně dohnal.“) Ale to by neměl takový úspěch. Nicméně také by neskončil tak špatně. A podobně komplikovaných rozhodnutí je dnes spousta, což Sedláček skvěle zachycuje.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rodina je základ státu je mistrovskou antitezí televizního zpravodajství. To se snaží nalinkovat jasnou hranici mezi dobrem a zlem, jejíž překračování je obtížné. Ale právě takový svět není. Realita je mnohem blíže Sedláčkově zprávě o stavu dneška. Zprávě trochu smutné, ale vnitřně silné a neskutečně vtipné.

Klepněte pro větší obrázek

Rodina je základ státu

(drama, Česká republika, 106 minut)
Režie: Robert Sedláček
Hrají: Igor Chmela, Eva Vrbková, Martin Finger, Monika A. Fingerová, Simona Babčáková, Jiří Vyorálek
Premiéra: 13. října
Hodnocení: 90 %


Článek byl převzat z E15.cz

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

A ja ze konecne sfilmovali slavnu Cimrmanovu… MuVo 14. 10. 2011, 14:43
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Ten, kdo tě miloval – recenze filmu

Duchařská komedie se potkává s detektivkou v rodinné vánoční podívané režiséra Jana Pachla podle předlohy Marie Poledňákové, v níž se režisér snaží být víc „poledňákovský“ než ona sama.

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Horáček, Putin a Gorbačov na festivalu dokumentárních filmů v Ji.hlavě

Reflexe 22. ročníku festivalu dokumentárních filmů, který se na týden promění v místo, kde je nejen radost Myslet filmem, ale i vnímat všechny ty přesahy, které festival nabízí směrem k dění nejen v naší společnosti.

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Bohemian Rhapsody: recenze filmu

Oslava hudebního génia skupiny Queen a jejího frontmana Freddieho Mercuryho, jehož divokému, hédonistickému způsobu života tvůrci staví až příliš uhlazený a nekontroverzní pomník.

Climax: recenze filmu

Climax: recenze filmu

Halucinogenní peklo, v němž účastníci tanečního soustředění pod vlivem negativních emocí a kolektivní paranoie odhazují civilizační návyky a zábrany. Ve filmu provokatéra Gaspara Noého, režiséra filmu Zvrácený.

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Nebezpečná laskavost: recenze filmu

Důvěrná tajemství, která se mohou obrátit proti vám. Paul Feig z rozkrývání třináctých komnat vytěžil napínavý a současně zábavný thriller, plný nečekaných zvratů, který jde ve stopách filmů Zmizelá a Dívka ve vlaku.

Zlatý podraz: recenze filmu

Zlatý podraz: recenze filmu

Příběh o basketbalu, osudové lásce, rozdělené železnou oponou a životu ve stínu nacismu a komunismu. Režisér Radim Špaček ve výpravném filmu připomíná poválečný úspěch našich basketbalistů.

Řbitov zvířátek: první trailer na očekávaný horor dle románu Stephena Kinga

Řbitov zvířátek: první trailer na očekávaný horor dle románu Stephena Kinga

Až přijde válka: jak se z extrému stává mainstream [recenze filmu]

Až přijde válka: jak se z extrému stává mainstream [recenze filmu]

Nacionalistická domobrana nejen jako hra na vojáky, ale i přípravka na vstup do politiky v znepokojivém dokumentu Jana Geberta.