AVmania.e15.cz

Rodina je základ státu: skvělý film nejen o ekonomické krizi

Rodina je základ státu je mistrovskou antitezí televizního zpravodajství, které se snaží nalinkovat jasnou hranici mezi dobrem a zlem. Ale právě takový svět není.

Původem dokumentarista Robert Sedláček je dnes jedním z mála českých filmařů, kteří umějí natočit snímek o současném stavu české společnosti, který není triviální a zároveň skvěle pobaví. Důkazem toho je jeho novinka Rodina je základ státu, jíž se režisér obrací k mnohem širšímu publiku než dosavadními malými filmy, jako byli Muži v říji či Největší z Čechů. Oproti těm je totiž Rodina je základ státu mnohem profesionálnější – a to jednak vizuální podobou, zároveň i příběhem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

 Režisér vypráví osud mladého bankéře Libora, jehož vyhodili z investiční banky a začíná jej vyšetřovat policie. Sám sebe jako zločince nevnímá, prostě jen podepisoval papíry a na nic se neptal, což však fungovalo jen během ekonomické konjunktury. Když se celý kolotoč porouchal, policie chce Libora zavřít, nebo z něj dostat informace o šéfech banky. Libor má den na rozmyšlenou. Místo toho se sebere a s nic netušící rodinou vyráží na výlet. Tím se všichni stávají psanci.

Zatímco filmy Muži v říji i Největší z Čechů byly klasickými fraškami, Rodina je základ státu nabídne příjemný mix tragikomedie, rodinného dramatu a road movie. Z toho vychází i dospělejší pojetí postav, které jsou živými bytostmi, nikoli figurkami (to je posun kupředu, byť Sedláček umí pracovat s figurkami naprosto dokonale).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Libor a jeho žena jsou smutnými, leč typickými (anti)hrdiny dnešní komplikované doby. Doby, z níž se vytratily veškeré hodnoty a nahradil je úhel pohledu. Doby, kdy nikdo nezná dobro a zlo. Ani policisté, kteří na jedné straně ignorují skutečné zločiny, ale reálně řeší přeskočení malé zídky moravského skanzenu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klíčová je však Sedláčkova schopnost dokonale vykreslit, jak tato doba mění zcela obyčejné lidi. Libor býval učitelem, a jak naznačuje příklad jeho kamaráda ze studií, měl jím zůstat. („Ve školství je krize pořád, svět nás konečně dohnal.“) Ale to by neměl takový úspěch. Nicméně také by neskončil tak špatně. A podobně komplikovaných rozhodnutí je dnes spousta, což Sedláček skvěle zachycuje.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rodina je základ státu je mistrovskou antitezí televizního zpravodajství. To se snaží nalinkovat jasnou hranici mezi dobrem a zlem, jejíž překračování je obtížné. Ale právě takový svět není. Realita je mnohem blíže Sedláčkově zprávě o stavu dneška. Zprávě trochu smutné, ale vnitřně silné a neskutečně vtipné.

Klepněte pro větší obrázek

Rodina je základ státu

(drama, Česká republika, 106 minut)
Režie: Robert Sedláček
Hrají: Igor Chmela, Eva Vrbková, Martin Finger, Monika A. Fingerová, Simona Babčáková, Jiří Vyorálek
Premiéra: 13. října
Hodnocení: 90 %


Článek byl převzat z E15.cz

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

A ja ze konecne sfilmovali slavnu Cimrmanovu… MuVo 14. 10. 2011, 14:43
Zobrazit diskuzi Přidat příspěvek

Další podobné články

Equalizer 2: recenze filmu

Equalizer 2: recenze filmu

Temný rytíř z taxíku v podání Denzela Washingtona altruisticky napravuje špatnosti světa. V béčkovém špionážním příběhu, který se opírá o áčkového herce, je přitom konfrontován s vlastní minulostí.

BlacKkKlansman: recenze filmu

BlacKkKlansman: recenze filmu

Chytrá satira, která si utahuje z hloupých rasistů. Spike Lee natočil podle skutečného případu politicky angažované dílo, které je současně velmi zábavné v tom, jak si pohrává s filmovými žánry a jejich postupy.

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

MEG: Monstrum z hlubin – recenze filmu

Prehistorický obří žralok proti traumatizovanému záchranářovi v podání Jasona Stathama. V béčkovém žraločím thrilleru, jemuž chybí osobitost, nadsázka, krev i nervy drásající napětí.

Miss Hanoi: recenze filmu

Miss Hanoi: recenze filmu

David Novotný a Ha Thanh Špetlíková v kriminálce z uzavřeného světa vietnamské komunity. Režisér Zdeněk Viktora po Raluce přichází s žánrovým kouskem, stavícím na jiskření nesourodého páru vyšetřovatelů.

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Mission: Impossible – Fallout je nejlepší akční film roku 2018 [recenze]

Nejlepší díl série a akční film roku, plný zvratů a spektakulární akce. Agent Ethan Hunt se ocitá na šachovnici mocenských zájmů různých tajných agentur, které proti sobě intrikují a vzájemně si nevěří.

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Režisér Brad Bird kvalitativní laťku jedničky nepřekonal, ale ani nepodlezl. Humor snímek těží z prohození tradičních rodinných rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji.

Hotel Artemis – recenze filmu

Hotel Artemis – recenze filmu

Drew Pearce ve svém debutu spoléhá na noirovou atmosféru zašlého hotelu, přebudovaného na supermoderní nemocniční zařízení pro členy zločineckého podsvětí, méně už na rozvíjení zápletek, s nimi spjatých.

Chata na prodej – recenze filmu

Chata na prodej – recenze filmu

Hořce ironická charakterová studie české mentality, naroubovaná na fenomén českého chataření. Komedie o obtížnosti komunikace uvnitř třígenerační rodiny, v níž se poznáte.