Noční můra v Elm Street patří k legendám hororového žánru. Jak tato filmová série vznikla, proč byla tak úspěšná? To a další zajímavosti v našem speciálu.
Čtvrtý díl s podtitulem Vládce snu (1988) rozvíjí myšlenky z trojky, ale bohužel nechává přeživší hrdiny z minulého dílu hned v úvodu zemřít. Tedy až na Kirsten, u které se vystřídala její představitelka. I přes řadu dobrých momentů se film trojce nevyrovná. O rok později v Evropě padala železná opona a v USA Freddy opět udeřil.
Dítě snu mělo o polovinu nižší rozpočet (6.000.000 dolarů) než díl čtvrtý (13.000.000 dolarů). Přesto je jeho obsah velkolepý a efektní. Freddy se pokouší ovládat Alici skrze sny jejího nenarozeného dítěte a před divákem se odehrávají velmi působivé sekvence. Dozvíme se i něco o Freddyho matce.
Kruegerovo řádění dosáhlo takové popularity, že došlo i na televizní seriál. Ten běžel od října 1988 do března 1990. Seriálová antologie ovšem nebyla pouze o Freddym. Ten tu figuroval jako vypravěč, který příběhy otevíral i ukončoval. Jejich hlavním dějištěm byl opět Springwood a celkem netypický byl formát každého dílu. Skládal se totiž většinou ze dvou příběhů, přičemž v tom druhém vystupovala v hlavní roli postava, která hrála roli vedlejší v příběhu prvním.
První epizodu s názvem „No More Mr. Nice Guy“ režíroval samotný Tobe Hooper. Konečně se zde detailně dozvídáme, jak to bylo s Freddyho zatčením a upálením. Na dalších dílech se scenáristicky podílel i Wes Craven, zatímco Englund si zase vyzkoušel režii (např. díl „Cabin Fever“ o letu do pekla). Protože na seriál nebylo příliš peněz, kromě Roberta Englunda se v televizi neobjevil nikdo z filmové série. Prostor dostali především neznámí herci. V jedné z epizod je prý k vidění i tehdy ještě neobjevený Brad Pitt.
V roce 1991 to mělo všechno skončit v režii Rachel Talalayové. A v podstatě to tak i dopadlo. Freddyho smrt – Poslední noční můra se odehrává v blízké budoucnosti, kdy jsou všechny děti v Elm Street i celém Springwoodu vyvražděny. Poslední odrostlé dítě John prchá z města a doufá, že se zbaví svých nočních můr. Potká se s Maggie, kterou sužují stejné problémy. Společně pak čelí Freddymu, který v Maggie odhalí svou dceru! V šestém filmu navíc poznáváme mnoho z pozadí Freddyho civilního života před smrtí, ale to, že měl ženu a dceru, je v kontextu předchozích dílů zbytečné a vlastně i nevěrohodné. Filmu nepomohla ani finální sekvence natočená trojrozměrně.
Nepovedeným šestým filmem se zdála série uzavřena. Ale v té chvíli se vrací Wes Craven. Látka mu nedala spát, a tak přišel s velmi inovativním scénářem, který se odehrává v současném Hollywoodu a jehož hrdiny jsou herci a tvůrci nějak spjatí s původní sérií – včetně samotného Cravena.
Popravdě řečeno, Nová noční můra z roku 1994 je opravdu strašidelná a napínavá. Fanoušky ale zklamala tím, jak moc se vymyká původní mytologii. Freddy je zde zosobněné zlo a se zabijákem z Elm Street toho má – kromě podoby – pramálo společného. Kdyby Craven raději natočil něco, co vycházelo z jeho originálního nápadu, možná jsme se nemuseli dočkat remaku z roku 2010. Ovšem ještě předtím, než došlo na předělávku, dostal Freddy zajímavou šanci.
Již v roce 1993 se Freddyho ruka objevila v devátém dílu hororové série Pátek 13, když stáhla Jasonovu masku do pekla. Tím se odstartovaly peripetie vedoucí k dlouho plánovanému „crossoveru“ – Freddy vs. Jason. Film se nakonec objevil v kinech v roce 2003 v režii Ronnyho Yu. A vůbec nešlo o špatný snímek. Scenáristům se totiž podařilo zachovat vše, co je pro oba zabijáky typické, a ještě to naroubovat na příběh, který má hlavu a patu. Škoda, že již nedošlo k plánovanému pokračování. Hororová akce s rozpočtem 30.000.000 dolarů totiž fanoušky obou sérií potěšila. Místo nášupu se však dočkali remaku obou sérií.
Po tolika letech se Englund musel se svou životní rolí rozloučit a uvolnit své místo někomu jinému. Pro mě je ale jen jeden jediný zabiják z Elm Street, a ten má tvář Roberta Englunda.