18
Fotogalerie

Rivalové: recenze filmu

Kapitoly článku:


Věrné herecké převtělení

Představitel Niki Laudy Daniel Brühl měl na rozdíl od svého hereckého kolegy Hemswortha výhodu, že byl se svým předobrazem v kontaktu. Niki Lauda spolupracoval s Peterem Morganem na scénáři a u filmu fungoval jako poradce. Nijak do něj nezasahoval, jen nastínil filmařům svůj příběh a po zhlédnutí snímku ho pochválil za velmi věrné vyobrazení tehdejších událostí.

James Hunt podlehl v roce 1993 srdečnímu infarktu, takže Chris Hemsworth jeho figuru zkoumal na základě archivních materiálů a rozhovorů s tehdejším manažerem McLarenu Alastairem Caldwellem. Jeho pojetí je víc uvolněné, s nadsázkou by se dalo říci, že James Hunt v jeho podání je tak trochu Thor na závodišti.

Naopak, německý herec, narozený v Barceloně, Daniel Brühl (Good bye, Lenin!, John Rabe - Ctihodný občan Třetí Říše, Hanebný pancharti) odkoukal Lauda dokonale, včetně rakouského přízvuku v jeho angličtině, dikce, chování a gest. Při pohledu na fotky mladého Niki Laudy a Brühla ve filmu máte pocit, že jde o dokonalé převtělení, které nebude při různých výročních filmových cenách určitě opomenuto.

Respekt

Hunt připomíná exhibující a volnomyšlenkářskou rockovou hvězdu, Niki Lauda cílevědomého a zodpovědného profesora. Vyprávění paralelně sleduje profesní růst i osobní život obou mužů, u nichž se zdá, že hnacím motorem jejich snažení je jejich vzájemná rivalita. Tato rivalita kulminuje osudovou Laudovou nehodou v Německu. Ve scénách, kdy sledujeme jeho bolestnou rekonvalescenci, ale začne na povrch vyplouvat skutečná podstata jejich vztahu.

rush-mv-3.jpg rush-mv-5.jpg rush-mv-6.jpg

Za vším tím špičkováním, slovním a fyzickým potýkáním a bedlivým pozorováním svých závodních kariér, se ukrýval vzájemný respekt, který k sobě oba soupeři chovali. Niki Lauda svému protivníkovi záviděl jeho všeobecnou oblibu i zájem médií, které přitahoval svou uvolněnou povahou. Hunt naopak na rakouském jezdci obdivoval to, s čím on měl problém. Laudův perfekcionismus i jeho schopnost vypořádat se sám s mechanickými nedostatky auta bez pomocí techniků.

Egomaniaci

Peter Morgan na pozadí jejich konfrontace, při níž divák velmi zřetelně vnímá přednosti i nedostatky obou mužů, vykresluje portrét dvou sebestředných egomaniaků. Jeho zábavnost a přitažlivost těží právě z kontrastu jejich povah a životních stylů i toho, co je spojuje. Dva zavržení synové, kteří sami o sobě vědí, že v jiném oboru než závodění by jen těžko uspěli.

Napětí v tomto filmu tak neeskaluje jen na trati, ale i v jejich vzájemných dialogových scénách. Scenárista se navíc přičinil o to, že na film můžete vzít i své drahé polovičky, které nedostanou naservírovanou pouhou obdobu krouživých závodů, známých z vysílání během nedělního odpoledne.

Morgan k dokreslení plasticity postav, které jsou předmětem jeho zájmu, nahlíží do jejich soukromí a seznamuje nás s jejich rodinnými a osobními problémy i chvílemi radosti (svatební obřady). Najednou se ukazuje, jak důležité je pro Laudu zázemí v podobě jeho chápavé ženy Marlene (Alexandra Maria Lara) a naopak, kam vede nestálost a sukničkářství Jamese Hunta. Jeho sexy manželka Suzy (Olivia Wilde) ho podvede se slavným hercem Richardem Burtonem, za nímž pak odejde.

Efektní koláže závodních scén

Decentní erotické scény i humor vzájemných narážek, to vše přispívá k tomu, že film neupadá do stereotypu závodních scén, ale působí velmi živě. Při inscenaci závodů se Ron Howard nespoléhá jen na autentické dobové záběry, ale svět formule 1 vytváří přímo před našimi zraky.

rush-mv-7.jpg rush-mv-8.jpg rushresize.jpg

Za pomocí kamery, která se přibližuje v rychlosti velmi detailně jednotlivým modelům závodních aut, nás vtahuje do děje a zprostředkovává nám, jak nebezpečné závodění tehdy asi bylo. Za pomocí montáže efektních smyků, zákrut a srážek se mu bez nějakých extrémních efektů daří přiblížit napínavou atmosféru těchto klání. Umí vystihnout napětí i okouzlení, které kolem nich panuje i tiché chvíle soustředění a strachu, než vypuknou. Až tak, že i když víte, jak daný závod dopadne, držíte svému favoritovi palce a přejete si, aby vyhrál právě on.

Howardův nejlepší titul

Předností Howardova přístupu je, že působí autenticky na závodišti i mimo něj. Na závodišti za přispění kamery, střihu, Zimmerova soundtracku a celkového vykreslení atmosféry sedmdesátých let, jež za pomocí palety barev stylově evokuje. Mimo něj díky hercům, kteří se přesvědčivě zhostili svých rolí.

Howard udělal dobře, že se nespolehl jen na atraktivitu závodního prostředí, ale právě na charakterové zrcadlení obou rivalů, kteří mají k sobě blíž, než by si byli oba ochotni připustit. Za 38 milionů, což je rozpočet, který odpovídá spíš nezávislé produkci, než nějakému blockbusteru, natočil snímek, který vypadá mnohem dráž a výpravněji, než tomu je ve skutečnosti.

Vypovídá v něm o ceně za vítězství, posedlosti, lesku i odvrácené straně světa pilotů Formule 1. Do karet mu hraje vše. Scénář, kamera, hudba, atraktivní prostředí, typově dobře zvolení herci, nakažlivá retro atmosféra, emoce, jimž věříme, závodní scény, které dovedou rozproudit adrenalin v těle i zmrazit krev v žilách. Je tomu tak proto, že prim tu hrají lidé a ne jejich stroje. Ron Howard přichází se svým možná nejlepším titulem a jedním z horkých kandidátů letošní oscarové sezóny.

Rivalové

  • Žánr: sportovní drama
  • Původní název: Rush
  • www.rushmovie.com/
  • USA / Německo / Velká Británie 2013
  • Scénář: Peter Morgan
  • Režie: Ron Howard
  • Hrají: Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Alexandra Maria Lara, Olivia Wilde, Natalie Dormer, Christian McKay, Pierfrancesco Favino, Jamie Sives, Lee Asquith-Coe, Egija Zviedre
  • Distribuce: Bioscop
  • Distribuční premiéra v ČR: 03. 10. 2013

AVmania.cz hodnotí
Film 9

Určitě si přečtěte

Články odjinud